امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

روش های اجرا آبیاری قطره ای

#1
امروزه کشور ما با بحران های زیادی مواجه است. یکی از این بحران ها که روز به روز جدی تر میشود، مشکل خشکسالی و کم آبی در بسیاری از مناطق ایران زمین است. کشور ایران با وجودی که به عنوان یک کشور چهار فصل شناخته میشود، غالبا آب و هوایی گرم و خشک دارد. بر اساس آمار های منتشر شده از سوی سازمان هواشناسی کشور، به طور میانگین در کشور ما 300 روز از سال آفتابی میباشد. در سال های اخیر نیز به دلیل پدیده های گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی، میانگین بارش های سالانه کمتر نیز شده است.

به همین سبب نیز متخصصان شیوه های نوین و مدرن آبیاری مزارع را به کشاورزان پیشنهاد میدهند. یکی از این روش ها اجرا آبیاری قطره ای میباشد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما دوستان عزیز را بیشتر با روش آبیاری قطره ای درختان آشنا کنیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
روش های اجرا آبیاری قطره ای 1

آبیاری قطره ای درختان
با روش آبیاری قطره ای بیشتر آشنا شوید.
قبل از آشنایی با سازوکار این سیستم مدرن آبیاری بهتر است تا کمی بیشتر با تاریخچه آن آشنا شویم. نخستین فردی که از این سیستم برای آبیاری درختان باغ خود استفاده کرد، سیمچا بلاس بود. این فرد که دارای مدرک دانشگاهی در زمینه مهندسی کشاورزی بود، مشاهده کرد که نشتی از یک لوله آب سبب شده تا یکی از درختان او بدون نیاز به آب رشد کند. در اینجا بود که ایده سیستم آبیاری به صورت قطره ای به ذهن بلاس رسید. در کشور ما نیز این سیستم در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
اجرا آبیاری قطره ای در واقع با استفاده لوله هایی انجام میشود که در کنار ساقه هر گیاه قرار گرفته است. لوله های مذکور آب را به صورت قطره چکانی در اختیار ریشه گیاه قرار میدهند. در این شیوه آبیاری موضعی قطرات آب در محل توسعه ریشه روی خاک ریخته میشوند. طبق آزمایشات انجام شده، کشاورزانی که از سیستم آبیاری قطره ای برای آبیاری باغ و مزارع خود استفاده کرده اند، محصولات آنها به مراتب بیشتر و با کیفیت تر بوده اند.
در روش آبیاری قطره ای به این دلیل که میزان آبی که در اختیار گیاه قرار میگیرد کنترل شده است و جذب خاک میشود، میزان تبخیر آب کاهش پیدا میکند. در این صورت نه تنها میزان مصرف آب کاهش پیدا میکند،  بلکه طراوت گیاهان نیز بیشتر شده و این سیستم به جذابیت بیشتر باغ یا باغچه شما کمک میکند. از این فناوری بیشتر در روف گاردن ها، تراس سبز، فضا های سبز بزرگ و... استفاده میشود.
بررسی مزایا و معایب آبیاری قطره ای درختان
همانطور که در بخش های پیشین این مقاله نیز خدمت شما دوستان گرامی بیان کردیم، فناوری اجرای آبیاری قطره ای باغ در چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است. در ابتدا بهتر است تا با مزایای این سیستم آشنا شویم.
1.صرفه جویی در مصرف انرژی
به جرات میتوان گفت که مهمترین مزیت اجرا آبیاری قطره ای در زمین های کشاورزی صرفه جویی در مصرف آب و سایر انرژی ها است. در این روش آب به صورت کنترل شده در زمین پخش میشود و همین عامل سبب میشود تا گیاهان به اندازه نیاز خود آب را دریافت کنند. همچنین در صورت پیاده سازی این سیستم نوین دیگر نیازی به نیروی انسانی به منظور آبیاری درختان و محصولات کشاورزی نمیباشد. تنها یک نفر قادر است تا به عنوان اپراتور زمین های کشاورزی را آبیاری نماید.
روش های اجرا آبیاری قطره ای 1
اجرا آبیاری قطره ای
2.قابلیت اجرا در زمین هایی با شکل های مختلف
در این قسمت احتمالا شما نیز به فکر راه اندازی و اجرای آبیاری قطره ای ویلا و یا باغ افتاده اید. اما ممکن است این سوال برای شما به وجود آید که آیا این سیستم در زمین و یا جاهایی که دارای شیب هستند نیز قابل پیاده سازی است؟ در پاسخ به این سوال باید خدمت شما عزیزان عرض کنیم که شما میتوانید از این سیستم آبیاری در زمین های کشاورزی با شیب و یا کوهستانی نیز استفاده کنید. 
3.کاهش احتمال بروز بیماری در صورت اجرا آبیاری قطره ای
یکی از عواملی که سبب میشود تا درختان و گیاهان در بازه های زمانی کوتاه مدتی دچار بیماری های گوناگون شوند، مرطوب شدن شاخ و برگ آنها است. اما در روش آبیاری قطره ای به این دلیل که دیگر برگ و شاخه های گیاهان خیس نمیشوند، احتمال بروز بیماری نیز در آنها کاهش میابد.
اجرا آبیاری قطره ای علاوه بر تمامی مزایایی که دارد، دارای معایبی نیز میباشد:
1.هزینه بالای بهره برداری آبیاری قطره ای درختان
اجرای آبیاری قطره ای باغ نیز همانند دیگر روش های مدرن و نوین، برای بهره برداری و راه اندازی نیاز به سرمایه زیادی دارد. به همین سبب نیز بسیاری از کشاورزان قادر به راه اندازی این سیستم نمیباشند. البته این نکته نیز شایان توجه است که دولت برنامه های تشویقی اعم از وام هایی با درصد سود پایین برای کشاورزان قرار داده است.
2.ایرادیابی سخت در طرح های زیرزمینی
در برخی از روش های انجام آبیاری قطره ای، لوله ها در زیر خاک قرار دارند. این سیستم به طور معمول به ندرت با مشکلی روبه‌رو میشود. اما در صورتی که در لوله هایی که در زیرزمین قرار گرفته اند، گرفتگی و یا نشتی به وجود آید یافتن ایراد، کاری مشکل خواهد بود. بدیهی است که بروز ایراد در لوله های آبیاری و قطره چکان ها میتواند عملکرد تمام سیستم را مختل کند. به منظور جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی بهتر است تا از سیستم های فیلتراسیون خوب و با کیفیت استفاده کنید.

اجرای آبیاری قطره ای ویلا
همچنین دقت داشته باشید که عمل اجرا آبیاری قطره ای را به فردی که تجربه و مهارت بالایی در زمینه دارد بسپارید. چرا که اگر در محاسبات میزان فشار و دیگر عوامل و اجزای این سیستم اشتباهی رخ دهد، شما در آینده با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد. به همین سبب نیز پیشنهاد میشود تا حتما از افرادی باتجربه برای طراحی سیستم آبیاری قطره ای باغ و یا ویلای خود استفاده نمایید. 
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان