22-12-2020، 13:26
ام۱ آبرامز (به انگلیسی: M1 Abrams) یک تانک اصلی میدان نبرد طراحی و ساخت ایالات متحده آمریکا است که ستون فقرات نیروهای زرهی ارتش آمریکا و تعدادی از متحدان آن را تشکیل میدهد. این تانک به نام ژنرال کریگتون آبرامز، رئیس ستاد مشترک و فرمانده نیروهای آمریکا در جنگ ویتنام نامگذاری شدهاست. ام۱ برای جنگهای زرهی طراحی شده و به خوبی تجهیز و زرهپوش شدهاست. از مشخصات منحصربهفرد آن میتوان به موتور توربین گاز قوی چندگانهسوز به قدرت ۱۵۰۰ اسب بخار و زره کامپوزیت پیچیده اشاره کرد. این تانک با حدود ۶۹ تن وزن یکی از سنگینترین تانکهایی است که در حال حاضر به کار گرفته میشوند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تولید این تانک از سال ۱۹۷۹ آغاز شده و یک سال بعد وارد خدمت رسمی نیروهای مسلح آمریکا شد و به تدریج جایگزین تانک ام۶۰ گشت. این تانک برای نیروهای مسلح کشورهای مصر، عربستان، کویت، عراق و استرالیا نیز تولید شدهاست. آبرامز در سه مدل ام۱، ام۱آ۱ و ام۱آ۲ تولید شدهاست. ام۱آ۱ از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۳ تولید شد و در آن توپ ۱۰۵ میلیمتری خاندار با توپ بدون خان ۱۲۰ میلیمتری جایگزین شده و بهینهسازیهای دیگری از جمله سیستم تعلیق پیشرفتهتر، برجک جدید، حفاظت زرهی بیشتر و سیستم جدید حفاظت اتمی-شیمیایی-میکروبی در آن به کار رفته بود. مدل ام۱آ۲ هم ویژگیهای ام۱آ۱ را به همراه یک سیستم دید گرمایاب مخصوص فرمانده تانک، و سیستمهای ناوبری، و رادیویی جدید را در خود دارد. ضمن اینکه برخی از مدلهای قدیمی نیز با بهینهسازیهای دورهای به سطح مدل ام۱آ۲ ارتقا داده شدهاند.تانکهای ام۱ از یک موتور توربین گاز لیکومینگ تکسترون با قدرت ۱۵۰۰ اسب بخار استفاده میکنند. این موتور چندگانهسوز است اما سوخت معمولی آن سوخت جت جیپی۸ است. زره تانک نیز زره چوبام است که در وزارت دفاع بریتانیا برای تانکهای انگلیسی چلنجر اختراع شد. در صورت نیاز امکان نصب زره واکنشی انفجاری بر روی تانک هم وجود دارد.آبرامز چهار سرنشین شامل فرمانده، راننده، توپچی و گلولهگذار دارد. وزن ام۱آ۲ حدود ۶۹.۵۴ تن است که از ۶۳ تن در مدل ام۱آ۱ و ۶۰ تن در مدل ام۱ به این میزان افزایش یافتهاست. حداکثر سرعت ام۱آ۲ در جاده بیش از ۶۷ کیلومتر، در خارج از جاده ۴۸ کیلومتر، در سربالایی ۱۰ درجه ۲۷ کیلومتر و در سربالایی ۶۰ درجه ۶.۵ کیلومتر در ساعت است. ظرف ۷.۲ ثانیه از سرعت صفر به ۳۲ کیلومتر در ساعت میرسد. برد عملیاتی تانک هم ۴۲۵ کیلومتر است. طول تانک با لوله جلو ۹.۸۲ متر، ارتفاع آن ۲.۴ متر و عرض آن ۳.۶۵ متر است. توانایی عبور از موانعی به ارتفاع ۱.۰۵ متر و خندقهایی به عمق ۲.۷ متر را دارد. با توجه به قدرت ۱۵۰۰ اسب بخاری این تانک نسبت قدرت به وزن تانک در مدل ام۱آ۲ معادل ۲۱.۶ اسب بخار به تن است.آبرامز هر چند در سال ۱۹۸۰ وارد خدمت نظامی شد اما تا زمان حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ در هیچ جنگ واقعی شرکت نکرده بود. در جنگ خلیج فارس نگرانیهای زیادی در مورد توانایی آبرامز در زمینهای شنی منطقه و تحمل ماهها قرار گرفتن در شرایط جنگی مطرح شده بود. در مورد قدرت بقای سیستم الکترونیکی پیچیده برجک تانک در شرایط جنگی هم ابهاماتی وجود داشت. انتقال تانکهای آبرامز به منطقه هم با توجه به وزن سنگین و اندازه بزرگ آنها مشکل دیگری بود که باعث شد ورود آنها به میدان نبرد به کندی انجام شود اما نیروهای ائتلاف از ورود این تانک به صحنه جنگ استقبال میکردند چون توانایی نابودی هر تانک عراقی را داشت. ارتش عراق در آن زمان نیروی تانک قابل توجهی را انباشته بود که اغلب از شوروی خریداری شده و مهمترین آنها حدود ۵۰۰ عراده تی-۷۲ بودند. این تانک مدرن ساخت شوروی از توپ ۱۲۵ میلی متری استفاده میکرد و بسیاری از ویژگیهای پیشرفته آبرامز را در خود داشت. اما تی-۷۲ با وجود طرح پیشرفتهاش در مقابل آبرامز ناتوان بود و بیشتر با تانکهای ام۶۰آ۳ تفنگداران دریایی آمریکا قابل مقایسه بود. بقیه تانکهای عراقی از جمله تی-۶۲ و تی-۵۴ نیز کاملاً در مقابل آبرامز ناتوان بودند.در این جنگ توانایی آبرامز در شلیک دقیق هنگام حرکت در زمینهای ناهموار بسیار سودمند واقع شد. ابزارهای دید تانکهای آبرامز هم نه تنها در شب بلکه در میان دود و غبار شدید بسیار کارآمد بود. تانکهای آبرامز بهطور میانگین ۱۰۰۰ متر برتری بُرد مفید بر تانکهای عراقی داشتند. سیستمهای گرمایی تانکهای آبرامز هم کارآمدی خود را در ابرهای غلیظ دود سیاه که به دلیل به آتش کشیده شدن چاههای نفت کویت ایجاد شده بود، ثابت کردند. در واقع این دود غلیظ باعث شده بود تا توپچیهای بسیاری از تانکها در روز هم از سیستم دید در شب استفاده کنند. تانکهای عراقی از چنین قابلیتی بیبهره بودند و بدون اینکه بتوانند دشمن را ببینند با آتش آن نابود میشدند. در مجموع ۱۸۴۸ عراده تانک ام۱ آبرامز به این جنگ اعزام شد که فقط ۱۸ عراده آسیب شدید دیدند. از این تعداد ۹ عراده کاملاً از خدمت نظامی خارج شدند و بقیه آسیبهای قابل تعمیر دیده بودند که بیشتر ناشی از مینهای زمینی بود. حتی یک نفر از خدمه تانکهای آبرامز هم در تمام طول جنگ کشته نشد. موارد نقص فنی در تانکها هم بسیار نادر بود و فرماندهان زرهی آمریکا در هر زمان ۹۰ درصد آبرامزهای خود را آماده عملیات داشتند که نرخ آمادگی بیسابقهای بود.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

تولید این تانک از سال ۱۹۷۹ آغاز شده و یک سال بعد وارد خدمت رسمی نیروهای مسلح آمریکا شد و به تدریج جایگزین تانک ام۶۰ گشت. این تانک برای نیروهای مسلح کشورهای مصر، عربستان، کویت، عراق و استرالیا نیز تولید شدهاست. آبرامز در سه مدل ام۱، ام۱آ۱ و ام۱آ۲ تولید شدهاست. ام۱آ۱ از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۳ تولید شد و در آن توپ ۱۰۵ میلیمتری خاندار با توپ بدون خان ۱۲۰ میلیمتری جایگزین شده و بهینهسازیهای دیگری از جمله سیستم تعلیق پیشرفتهتر، برجک جدید، حفاظت زرهی بیشتر و سیستم جدید حفاظت اتمی-شیمیایی-میکروبی در آن به کار رفته بود. مدل ام۱آ۲ هم ویژگیهای ام۱آ۱ را به همراه یک سیستم دید گرمایاب مخصوص فرمانده تانک، و سیستمهای ناوبری، و رادیویی جدید را در خود دارد. ضمن اینکه برخی از مدلهای قدیمی نیز با بهینهسازیهای دورهای به سطح مدل ام۱آ۲ ارتقا داده شدهاند.تانکهای ام۱ از یک موتور توربین گاز لیکومینگ تکسترون با قدرت ۱۵۰۰ اسب بخار استفاده میکنند. این موتور چندگانهسوز است اما سوخت معمولی آن سوخت جت جیپی۸ است. زره تانک نیز زره چوبام است که در وزارت دفاع بریتانیا برای تانکهای انگلیسی چلنجر اختراع شد. در صورت نیاز امکان نصب زره واکنشی انفجاری بر روی تانک هم وجود دارد.آبرامز چهار سرنشین شامل فرمانده، راننده، توپچی و گلولهگذار دارد. وزن ام۱آ۲ حدود ۶۹.۵۴ تن است که از ۶۳ تن در مدل ام۱آ۱ و ۶۰ تن در مدل ام۱ به این میزان افزایش یافتهاست. حداکثر سرعت ام۱آ۲ در جاده بیش از ۶۷ کیلومتر، در خارج از جاده ۴۸ کیلومتر، در سربالایی ۱۰ درجه ۲۷ کیلومتر و در سربالایی ۶۰ درجه ۶.۵ کیلومتر در ساعت است. ظرف ۷.۲ ثانیه از سرعت صفر به ۳۲ کیلومتر در ساعت میرسد. برد عملیاتی تانک هم ۴۲۵ کیلومتر است. طول تانک با لوله جلو ۹.۸۲ متر، ارتفاع آن ۲.۴ متر و عرض آن ۳.۶۵ متر است. توانایی عبور از موانعی به ارتفاع ۱.۰۵ متر و خندقهایی به عمق ۲.۷ متر را دارد. با توجه به قدرت ۱۵۰۰ اسب بخاری این تانک نسبت قدرت به وزن تانک در مدل ام۱آ۲ معادل ۲۱.۶ اسب بخار به تن است.آبرامز هر چند در سال ۱۹۸۰ وارد خدمت نظامی شد اما تا زمان حمله عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ در هیچ جنگ واقعی شرکت نکرده بود. در جنگ خلیج فارس نگرانیهای زیادی در مورد توانایی آبرامز در زمینهای شنی منطقه و تحمل ماهها قرار گرفتن در شرایط جنگی مطرح شده بود. در مورد قدرت بقای سیستم الکترونیکی پیچیده برجک تانک در شرایط جنگی هم ابهاماتی وجود داشت. انتقال تانکهای آبرامز به منطقه هم با توجه به وزن سنگین و اندازه بزرگ آنها مشکل دیگری بود که باعث شد ورود آنها به میدان نبرد به کندی انجام شود اما نیروهای ائتلاف از ورود این تانک به صحنه جنگ استقبال میکردند چون توانایی نابودی هر تانک عراقی را داشت. ارتش عراق در آن زمان نیروی تانک قابل توجهی را انباشته بود که اغلب از شوروی خریداری شده و مهمترین آنها حدود ۵۰۰ عراده تی-۷۲ بودند. این تانک مدرن ساخت شوروی از توپ ۱۲۵ میلی متری استفاده میکرد و بسیاری از ویژگیهای پیشرفته آبرامز را در خود داشت. اما تی-۷۲ با وجود طرح پیشرفتهاش در مقابل آبرامز ناتوان بود و بیشتر با تانکهای ام۶۰آ۳ تفنگداران دریایی آمریکا قابل مقایسه بود. بقیه تانکهای عراقی از جمله تی-۶۲ و تی-۵۴ نیز کاملاً در مقابل آبرامز ناتوان بودند.در این جنگ توانایی آبرامز در شلیک دقیق هنگام حرکت در زمینهای ناهموار بسیار سودمند واقع شد. ابزارهای دید تانکهای آبرامز هم نه تنها در شب بلکه در میان دود و غبار شدید بسیار کارآمد بود. تانکهای آبرامز بهطور میانگین ۱۰۰۰ متر برتری بُرد مفید بر تانکهای عراقی داشتند. سیستمهای گرمایی تانکهای آبرامز هم کارآمدی خود را در ابرهای غلیظ دود سیاه که به دلیل به آتش کشیده شدن چاههای نفت کویت ایجاد شده بود، ثابت کردند. در واقع این دود غلیظ باعث شده بود تا توپچیهای بسیاری از تانکها در روز هم از سیستم دید در شب استفاده کنند. تانکهای عراقی از چنین قابلیتی بیبهره بودند و بدون اینکه بتوانند دشمن را ببینند با آتش آن نابود میشدند. در مجموع ۱۸۴۸ عراده تانک ام۱ آبرامز به این جنگ اعزام شد که فقط ۱۸ عراده آسیب شدید دیدند. از این تعداد ۹ عراده کاملاً از خدمت نظامی خارج شدند و بقیه آسیبهای قابل تعمیر دیده بودند که بیشتر ناشی از مینهای زمینی بود. حتی یک نفر از خدمه تانکهای آبرامز هم در تمام طول جنگ کشته نشد. موارد نقص فنی در تانکها هم بسیار نادر بود و فرماندهان زرهی آمریکا در هر زمان ۹۰ درصد آبرامزهای خود را آماده عملیات داشتند که نرخ آمادگی بیسابقهای بود.