امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

✖نقد نقاشیـ شب پرستاره بر فـراز رن✖

#1
شب پرستاره بر فراز رن – Starry Night Over the Rhone

نقاش: ونسان ون گوگ – Vincent van Gogh

سال: ۱۸۸۸

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
✖نقد نقاشیـ شب پرستاره بر فـراز رن✖ 1
ونسان ون گوگ که یکی از شناخته شده ترین هنرمندان هم سبک خودش است، بیش تر از همه به خاطر دو نقاشی شب پرستاره (۱۸۸۹) و همین نقاشی، شب پرستاره بر فراز رن (۱۸۸۸) مشهور است. بر خلاف شب پرستاره که مورد نقد و بررسی های فراوان قرار گرفته است، نقاشی دوم (یا اول در این مجموعه) آن چنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است. واقعا شب پرستاره بر فراز رن چه معنایی دارد؟

ون گوگ تمایل داشت مکان هایی را نقاشی کند که معنا و حس آشنایی برای او داشتند. شب پرستاره برای ون گوگ یادآور چشم اندازی بود که هنگام بستری شدن در تیمارستان دیده بود. شب پرستاره بر فراز رن هم نمایی بود که ون گوگ از داخل خانه اجاره ای که نزدیک رودخانه رن داشت می دید. شب پرستاره بر فراز رن یاد آور دوران شادتر زندگی ون گوگ است.

نامه ای که ون گوگ در سال ۱۸۸۸ برای اوژن باخ، دوست نقاش خود نوشت شاید ما را به درک بهتری از این نقاشی برساند. ون گوگ در این نقاشی اعلام می کند در خانه جدیدش خوشحال است و درباره نقاشی تازه خود می گوید: «شب پرستاره ای که توسط شب نقاشی شده است … آسمان کبود است، دریا آبی، زمین ارغوانی. شهر آبی و بنفش. نورها زرد هستند و انعکاس آب قهوه ای و طلایی است و در پایین سبز و برنزی می شود. در دشت کبود آسمان دب اکبر به رنگ سبز و صورتی می درخشد. رنگ پریدگی آن در تضاد با رنگ طلایی تند نورهاست. در پیش زمینه، پیکر رنگارنگ دو عاشق دیده می شود.»

در این نامه ون گوگ تقریبا از دوازده رنگ نام می برد تا باخ را کاملا با طرح کامل نقاشی آشنا کند. او علاوه بر توصیف پالت رنگی، درباره جنبه های ستاره شناسانه اثر هنری خودش هم صحبت می کند و اشاره می کند که دب اکبر در آسمان پرستاره آن قرار دارد. اغلب به ون گوگ به عنوان نقاشی نگاه می شود که با نگاهی ذهنی به موضوع مورد نظر خود نگاه می کرده است، ولی نگاه دقیق او در مورد صورت های فلکی این نقاشی نشان می دهد که این هنرمند دوست داشته چشم اندازها را به همان صورتی که هستند نشان دهد.

در این نامه ون گوگ بعد از توضیح پس زمینه نقاشی، به سراغ پیش زمینه آن می رود و در نهایت به «پیکر رنگارنگ دو عاشق» اشاره می کند که احتمالا با هم ازدواج کرده اند. به یک باره توضیحات نقاش همین جا تمام می شود. به نظر می رسد دیگر با مخاطب است که بقیه نقاشی را چگونه تفسیر کند.

با توجه به توضیحات ون گوگ از نقاشی و طرح اولیه ای از آن که ضمیمه نامه کرده بود، می توان گفت شب پرستاره برفراز رن در واقع یک نقاشی شادی آور درباره زوج عاشقی است که با لذت در ساحل رودخانه رن، زیر آسمان شب پرستاره در حال قدم زدن هستند. اگرچه ممکن است هدف هنرمند خلق یک صحنه رمانتیک بوده باشد، ولی بعضی جزئیات و نکات ابهام برانگیز این تابلو خبر از وجود معنایی تاریک تر می دهند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(((:

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
•ناشناس•
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  شب پرستاره اثر وینسنت ونگوگ
  ✗نقد نقاشیـ گرنیکـا✗

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان