امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تعریف هنر از دیدگاه دانشمندان غربی و شرقی

#1
تعریف هنر حتی در میان متفکران و اندیشمندان غربی و شرقی هنوز به یک انسجام و معنای یکدست و کامل نرسیده است و معنای آن همچنان غامض و دشوار است. با این حال در اینجا به ارزیابی پاره ای از تعاریف از دیدگاه اندیشمندان و متفکران غربی و شرقی از جمله: تولستوی، بندتو کروچه، اقبال لاهوری می پردازیم که بیش از دیگران در معنای هنر، به تامل و دقت نظر پرداخته اند و نظریه ای به طور نسبی دقیق، در این باره ارائه نموده اند.

تعریف هنر از دیدگاه تولستوی:
تولستوی نویسنده و متفکر مشهور روسی در کتاب جهانی خویش یعنی " هنر چیست" چنین می گوید: هنر، فعالیت انسانی است که انسان آگاهانه و به یاری علایم ظاهری، احساسات تجربه شده ی خود را به دیگران انتقال می دهد، به طوری که آنها نیز آن احساسات را تجربه نمایند و از مسیر حسی و خیالی که هنرمند از آن گذشته است بگذرند. هنر وسیله کسب لذت نیست بلکه وسیله ارتباط با انسانها، جهت سیر به سوی سعادت فرد و جامعه انسانی است.


تعریف هنر از دیدگاه بندتو کروچه:
بندتو کروچه متفکر غربی و پژوهشگر ایتالیایی که تعریف وی به نفس هنر نزدیکتر است. وی ماهیت هنر را نوعی " شهود" می داند که تجربه ای درونی جهت کشف جمال الهی است. در این تعریف رشته های هنری مانند آبی شفاف و ذلال هستند که از شهود سرچشمه می گیرند و به صورت خوش آهنگی در دشت های حسن، صوت، خط، رنگ، اصوات و اشکال هندسی جاری می شوند.
مولانا می گوید:

" تشنگان را آب حیات بخشند و جسم ها را جان"
" آوازه جمالت از جان خود شنیدم چون باد وآب و آتش، در عشق تو بدیدم"
" اندر جمال یوسف گر دست ها بریدند دستی به جام ما بر، بنگر چه ها بریدم"
در چنین حالی است که هنر انعکاس زیبایی از آفرینندگی و شهود است.

تعریف هنر از دیدگاه اقبال لاهوری:
علامه اقبال لاهوری از متفکران و اندیشمندان شرقی است، وی در تعریف هنر می گوید:" مقصود از هنر، اکتساب حرارت و نشاط ابدی است. ملت ها نمی توانند بدون معجزه قیام کنند، هنری که در آن خاصیت عصای موسی(ع) و یا دم عیس(ع) در آن نباشد چه فایده در آن خواهد بود".
در این تعریف اقبال فلسفه حیات را در شور ونشاط و سیر حرکت به جانب لقای الهی می داند. اقبال همچنین می گوید:" مقصود از علم و فلسفه، کشف حقیقت است و هدف از هنر، تجلی و تمثیل حقیقت است"


سخن نهایی درباره هنر

در مسایل هنری و زیبایی، احساس و درک زیبایی در" فطت درونی و جمال دوستی" آدمی نهفته است. یعنی اصل هنر و زیبایی در درون ماست نه در صورت فیزیکی و ساختمان خارجی هنر.
در هنر نوعی معرفت و شناخت باطنی و آسمانی وجود دارد که با نوعی خودآگاهی عرفانی و شهود درونی پیوند خورده است و انسان هنرمند با درک این شهود به شناخت تمام عالم دست می یابد. " آنچه را که در جمال هستی شهود می نماید به زبان و قالب هنر" بیان می دارد. الهام یعنی" زیبایی و خیال باطنی" که جان ماییه هنر است. هنر، ظهور و جلوه ی جان پاک و زیبای هنرمند است که در آثار و سبک هنری او انعکاس یافته است و زبان هنری مانند زبان عرفان ، جنبه نمادین دارد.
هنر، لطیف ترین و ظریفترین تجلی ادراک هنرمند و جلوه و تجلی صورت جهان هستی است که از عوامل برتر اصلی و خیال برتر هنرمند سرچشمه گرفته است.


سپاس فراموش نشه Blush
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(((:

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
•ناشناس•
پاسخ
 سپاس شده توسط ρσєѕɪ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  نگاهي به هنرفرش و گليم آذربايجان شرقی
  آشنایی با زیور آلات سنتی آذربایجان شرقی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان