امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

طرز تهیه ی خورش ماست

#1
سوخاری نمودن مرغ

مواد لازم:
گوشت با استخوان حدود 5/1 کیلو- ماست 7 کیلوگرم- شکر 2 لیوان- زعفران سائیده شده 1 قاشق مرباخوری- گلاب یک دوم استکان- تخم مرغ 6 عدد
طرز تهیه:
گوشت را همراه با یک عدد پیاز و آب می ریزیم تا خوب پخته شود و تنها یک استکان آب داشته باشد. سپس آن را از استخوان جدا کرده و خوب می کوبیم. البته گوشت را باید در ظرفی بزرگ قرار داده و با گوشت کوب آن را خوب و نرم کرد. در حین کوبیدن آن باقی مانده را به آن اضافه می کنیم تا گوشت سفید شود، تخم مرغها را دانه دانه شکسته می کوبیم. در ضمن کوبیدن اگر رگ در گوشت بود از آن جدا کرده ماست را که قبلاً کیسه انداخته تا حدود 5/2 کیلوگرم شود، ملاقه ملاقه اضافه می کنیم و به کوبیدن ادامه می دهیم تا ماست تمام شود، ظرف را روی حرارت ملایم قرار داده و شکر و گلاب را به آن اضافه می کنیم و آن را هم می زنیم تا مایه کم کم رقیق شود و جوش بخورد و به آن زعفران را که در آب جوش حل کره ایم، اضافه می کنیم و شعله را خاموش می کنیم تا رنگ دلخواه به دست آید، در ظرف را می کشیم و رویش را با زرشک و خلال پسته تزئین می نماییم، پس از این که خورش ولرم شد، دو مرتبه سفت می شود، معمولاً خورش ماست را سرد میل می نمایند.

مرغ را نمی توان درسته سوخاری کرد آن روشی که شما می خواهید بریان کردن مرغ می باشد.
طرز تهیه:
مرغ را شسته کمی نمک و فلفل و زعفران آب کرده به تمام قسمت های آن می مالیم. یک پیاز پوست گرفته و به صورت درسته داخل شکم آن می گذاریم. بعد میله جوجه گردان را از داخل شکم مرغ رد کرده و می گذاریم با شعله ملایم بریان شود.
اگر جوجه گردان درون فر ندارید می توانید یک فویل دور مرغ پیچیده و درون سینی فر بگذارید و کمی با شعله فر و کمی با شعله گریل آن را بپزید.

در ضمن اصفهانی ها بیش تر درست می کنند و مال اصفهان هم هست

یه نمونه دیگه نمیدونم به طرز کجاییBig Grin

مواد لازم برای تهیه خورش ماست:
مرغ – ۷۵۰ گرم

پیاز – ۲ عدد (۲۵۰ گرم)

زردچوبه – ۱ قاشق چایخوری

آب – ۵۰۰ میلی لیتر

زعفران – ۶ قاشق چایخوری

خلال پوست پرتقال – ۲ قاشق غذاخوری

ماست چکیده – ۵۰۰ گرم

نمک – ۱ قاشق چایخوری

خلال پسته – ۱ قاشق غذاخوری

زرشک تفت داده شده – یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه خورش ماست:

مرغ را به قطعات متوسط برش دهید. پیاز را به صورت خلالی برش داده و همراه با ۲ قاشق چایخوری زعفران به تکه های مرغ اضافه کنید. آب را اضافه کرده و یک ساعت حرارت دهید. استخوان ها را جدا کرده و به حرارت دهی ادامه دهید. ۲ قاشق چایخوری زعفران و خلال پوست پرتقال را اضافه کرده و ۱۰ دقیقه حرارت دهید. ۲ قاشق چایخوری زعفران را به ماست اضافه کرده و هم بزنید. تکه های مرغ را از مواد جدا کرده و به تکه های ریز تر دربیاورید ( ریش ریش کنید ) و در ظرف اصلی برای سرو خورشت بریزید. مخلوط ماست زعفران را به مواد اضافه کرده و حرارت دهید ولی قبل از جوشیدن شعله را خاموش کنید. سس آماده است. سس را بچشید و در صورت نیاز نمک اضافه کنید. سس را به تکه های مرغ اضافه کرده و کمی هم بزنید. خورشت را با خلال پسته و زرشک تفت داده شده تزئین کنید.



حالا به طرز هندی


مواد لازم:
مرغ پاک کرده=1 عدد(در حدود 5/1 کیلوگرم)
ماست کیسه آب گرفته=1کیلوگرم
پیاز سرخ کرده=2قاشق سوپخوری
گشنیز=250گرم
زیره نیمه کوب=2/1 قاشق غذاخوری
سیر=3 تا 4 پر
زعفران سائیده=1قاشق چایخوری
روغن=100گرم
نمک و فلفل=بقدر کافی
طرز تهیه:
مرغ را بعد از تمیز کردن و شستن،با یک لیوان آب و پیاز سرخ کرده،با حرارت ملایم می گذاریم بپزد. گشنیز را تمیز کرده، می شوئیم و ریز خرد می کنیم. سیر را کوبیده با گشنیز در روغن کمی سرخ می نمائیم و آن را در ظرف مرغ می ریزیم. زیره را اضافه نموده، زعفران را در کمی آب جوش حل می نماییم . نصف آن را در مرغ می ریزیم. به حد کافی نمک و فلفل به آن اضافه نموده،می گذاریم آب آن در حدود 2 تا 3 قاشق بماند. مرغ را از ظرف خارج می کنیم،کمی که سرد شد،آن را قطعه قطعه می کنیم و استخوانهای درشت آن را بیرون می آوریم. مرغ را دوباره در ظرف می ریزیم؛حرارت را کاملا ملایم می نماییم؛ماست را با بقیه زعفران و کمی نمک مخلوط کرده، هم می زنیم تا کاملا صاف شود و داخل ظرف مرغ می ریزیم و هم می زنیم. باید دقت کرد بعد از ریختن ماست، خورش نجوشد؛کافی است فقط ماست داغ شود؛در غیر این صورت ماست به علت جوشیدن می برد و خورش آب انداخته،به صورت دلخواه در نمی آید. در صورتی که مرغ با مقدار آب ذکر شده پخته نشد، کمی آب اضافه می نماییم. این خورش را می توانیم با گوشت تهیه کنیم؛در این صورت 500 گرم گوشت بدون استخوان کافی است. البته گوشت برای پختن به آب بیشتری احتیاج دارد.

ببخشید دیگه عکس نداره
پاسخ
 سپاس شده توسط maryam.ekh
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان