25-06-2019، 15:38
برای بسیاری از افراد سوال می باشد که آیا حیوانات هم روح دارند؟“یسئلونک عن الروح قل الروح من امر ربى و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا” “از تو درباره روح سؤال مىکنند بگو: روح از فرمان پروردگار من است و جز اندکى از دانش به شما درباره روح داده نشده است”
از نظر بسیار ای علما و مفسرین اسلامی و حتی بسیاری از اندیشمندان غربی و غیر اسلامی حیوان فاقد روح هست و برتری انسان به حیوان و اشرف و ارباب مخلوقات زمینی بودن انسانها به واسطه همین روح دار بودن ادمی میباشد.. اما بعضی از فرقه ها و مذاهب اعتقاد به وجود روح در بین حیوانات دارند.
که نسبت به گردش و به تکامل رسیدن روح بین حیوانات و انسانها باور دارند که برای مثال روح ابتدا در قالب یک حیوان متولد شده و با بلوغ و به تکامل رسیدن با حیوانات مختلف در قالبهای انسانی ظهور میکند و در نهایت در قالب یک ابرمرد یا فرا-زن به اوج رسیده و از قالبهای جسمی مادی خارج شده و به واحد میپوندد…
و برخی حتی عکس این پروسه را متصور هستند و تکامل را در حیوانات میجویند که برخی از گاو پرستان و حیوانپرستان در هند از ان دسته هستند… ولی اثبات وجود روح یا عدمش در بین حیوانات از معیارهای علمی عقلی تقریباً غیر ممکن هست درباره حشر حیوانات در آخرت از بعضی آیات چنین به دست میآید که حیوانات در آخرت محشور میشوند.
برای توضیح بیشتر به دو مطلب میپردازیم: آیا رستاخیز برای حیوانات هم وجود دارد؟ شک نیست که نخستین شرط حساب و جزا مسئله عقل و شعور و بدنبال آن تکلیف و مسئولیت است، طرفداران این عقیده میگویند مدارکی در دست است که نشان میدهد حیوانات نیز به اندازه خود دارای درک و فهمند، از جمله:
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
زندگی بسیاری از حیوانات آمیخته با نظام جالب و شگفتانگیزی است که روشنگر سطح عالی فهم و شعور آنها است کیست که درباره مورچگان و زنبور عسل و تمدن عجیب آنها و نظام شگفتانگیز لانه و کندو، سخنانی نشنیده باشد، و بر درک و شعور تحسینآمیز آنها آفریننگفته باشد؟ گرچه بعضی میل دارند
همه اینها را یک نوع الهام غریزی بدانند، اما هیچ دلیلی بر این موضوع در دست نیست که اعمال آنها به صورت ناآگاه (غریزه بدون عقل) انجام میشود. چه مانعی دارد که این اعمال همانطور که ظواهرشان نشان میدهد ناشی از عقل و درک باشد؟ بسیار میشود که حیوانات بدون تجربه قبلی در برابر حوادث پیشبینی نشده دست به ابتکار میزنند،
مثلاً گوسفندی که در عمرش گرگ را ندیده برای نخستین بار که آن را میبیند بهخوبی خطرناک بودن این دشمن را تشخیص داده و به هر وسیله که بتواند برای دفاع از خود و نجات از خطر متوسل میشود. علاقهای که بسیاری از حیوانات تدریجا به صاحب خود پیدا میکنند شاهد دیگری برای این موضوع است،
بسیاری از سگهای درنده و خطرناک نسبت به صاحبان خود و حتی فرزندان کوچک آنان مانند یک خدمتگذار مهربان رفتار میکنند. داستانهای زیادی از وفاق حیوانات و اینکه آنها چگونه خدمات انسانی را جبران میکنند در کتابها و در میان مردم شایع است که همه آنها را نمیتوان افسانه دانست.
و مسلم است آنها را به آسانی نمیتوان ناشی از غریزه دانست، زیرا غریزه معمولاً سرچشمه کارهای یکنواختو مستمر است، اما اعمالی که در شرایط خاصی که قابل پیشبینی نبوده بعنوان عکس العمل انجام میگردد به فهم و شعور شبیهتر است تا به غریزه.هم امروز بسیاری از حیوانات را برای مقاصد قابل توجهی تربیت میکنند،
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سگهای پلیس برای گرفتن جنایتکاران، کبوترها برای رساندن نامهها، و بعضی از حیوانات برای خرید جنس از مغازهها، و حیوانات شکاری برای شکار کردن، آموزش میبینند و وظائف سنگین خود رابا دقت عجیبی انجام میدهند، (امروز حتی برای بعضی از حیوانات رسما مدرسه افتتاح کردهاند!)
از همه اینها گذشته، در آیات متعددی از قرآن، مطالبی دیده میشود که دلیل قابل ملاحظهای برای فهم و شعور بعضی از حیوانات محسوب میشود، داستان فرار کردن مورچگان از برابر لشکر سلیمان، و داستان آمدن هدهد به منطقه «سبا و یمن» و آوردن خبرهای هیجانانگیزبرای سلیمان شاهد این مدعا است
. در روایات اسلامی نیز احادیث متعددی در زمینه رستاخیز حیوانات دیده میشود، از جمله: از ابوذر نقل شده که میگوید: ما خدمت پیامبر(ص) بودیم که در پیش روی ما دو بز به یکدیگر شاخ زدند، پیغمبر(ص) فرمود، میدانید چرا اینها به یکدیگر شاخ زدند؟ حاضران عرضکردند: نه، پیامبر(ص) فرمود ولی خدا میداند چرا؟
و به زودی در میان آنها داوری خواهد کرد، (تفسیر مجمع البیان و نور الثقلین ذیل آیه بالا). و در روایتی از طرق اهل تسنن از پیامبر نقل شده که در تفسیر این آیه فرمود: ان الله یحشر هذه الامم یوم القیامه و یقتص من بعضها لبعض حتی یقتص للجماء من القرناء خداوند تمام این جنبندگان را روز قیامت بر میانگیزاند
و قصاص بعضی را از بعضی میگیرد، حتی قصاص حیوانی که شاخ نداشته و دیگریبیجهت باو شاخ زده است از او خواهد گرفت (تفسیر المنار ذیل آیه). در آیه 5 سوره تکویر نیز میخوانیم و اذا الوحوش حشرت هنگامیکه وحوش محشور میشوند اگر معنی این آیه را حشر در قیامت بگیریم (نه حشر و جمع بهنگام پایان این دنیا)یکی دیگر از دلایل نقلی بحث فوق خواهد بود.