امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

زحل در حالِ از دست دادن حلقه‌هایش است!

#1
این احتمال وجود دارد که اگر زحل را بدون حلقه‌هایش ببینید، آن را نشناسید. اما اگر به ۳۰۰ میلیون سال آینده سفر کنید، زحلِ عاری از حلقه را خواهید دید. البته شاید سریع‌تر از آنچه پیش بینی می‌شود، حلقه‌های زحل ناپدید شوند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
زحل در حالِ از دست دادن حلقه‌هایش است! 1


به گزارش بیگ بنگ، تحقیقات جدید در خصوص پدیده‌ای به نام «باران حلقه»، به چنین نتیجه‌ای رسیده است. بر طبق این پدیده، آب از حلقه‌های زحل به بیرون کشیده شده و به مناطق درون مرزی زحل کشیده می شود. با توجه به داده‌هایی که اوایل سال جاری توسط فضاپیمای کاسینی جمع‌آوری شد، نوع متفاوتی از جریان درونی حلقه‌ها به سمت سیاره زحل دیده شد. این یافته نشان می دهد که این ساختارهای حلقوی ِ شگفت‌انگیز در کمتر از ۱۰۰ میلیون سال آینده شاید نابود شوند.

«جیمز اودانیو» دانشمند علوم فضایی و فیزیکدان در مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: «ما خیلی خوش شانس هستیم که می توانیم سامانه حلقه‌ای زحل را ببینیم. ظاهرا این سامانه نیمی از عمرش را سپری کرده است. اما اگر حلقه‌ها موقتی باشند، شاید فرصت دیدنِ سیستم‌های حلقه‌ای غول‌پیکر بعضی از سیاره‌ها که قبلا وجود داشته‌اند را از دست داده‌ایم؛ سیاره‌هایی مثل مشتری، اورانوس و نپتون که امروزه فقط دارای حلقه‌های کوچکِ نازکی هستند.»

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
زحل در حالِ از دست دادن حلقه‌هایش است! 1


ما در زمان مناسبی شاهد حلقه‌های زحل هستیم. بنا به برآورد دانشمندان، قدمت این پدیدۀ خارق‌العاده به کمتر از ۱۰۰ میلیون سال می رسد؛ این میزان، مدت زمان کوتاهی در طول عمر منظومه شمسی به شمار می آید. باید یادآور شد که حلقه‌ها تا ابد دوام نیاورده و روزی از بین خواهند رفت. تحقیقات جدید بر پایه مشاهدات زمینی قرار دارد که در سال ۲۰۱۱ تهیه شده است. در این مشاهدات، نوعی از هیدروژن که به نور فروسرخ می درخشد، به ثبت رسید. این شکل خاص از هیدروژن در ایجاد باران حلقه نقش دارد؛ دانشمندان برای چندین دهه به دنبال بررسی دلایل وقوع آن بوده‌اند.

اگر حجم باران حلقه‌ای که دانشمندان در طول آن چند ساعت در سال ۲۰۱۱ رصد کردند، مخصوصِ هوای زحل باشد، این باران مقدار عظیمی از حلقه‌های یخی را می بلعد؛ یعنی بین ۴۲۰ تا ۲۸۰۰ کیلوگرم در هر ثانیه. به اضافه جرم فعلی حلقه‌های زحل، مقدار فوق به دانشمندان این فرصت را می دهد تا عمر حلقه‌ها بالغ بر ۳۰۰ میلیون سال براورد شود، البته همچنان نوعی عدم قطعیت درباره عمر حلقه‌ها وجود دارد. با توجه به تحقیقاتی که اوایل سال جاری با بهره‌گیری از داده‌های فضاپیمای کاسینی به انجام رسید، سرنوشت حلقه‌ها ناخوشایندتر هم به نظر می رسد. اودانیو و همکارانش به بارش‌های درونی زحل در مقاله خود توجهی نکردند، اما در بیانیه دیگری اظهار داشتند که این دو پدیده در بیش از ۱۰۰ میلیون سال آینده حلقه‌ها را از بین خواهند برد. این مقاله پژوهشی روز ۱۷ دسامبر ۲۰۱۸ در مجله «ایکاروس» منتشر شده است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  مریخ در گذشته، مانند زحل دارای حلقه‌هایی بوده است
  کشف سیاره‌ای که در حال از دست دادن اتمسفرش است!
  حلقه های زحل از نمای داخلی [ تصاویر نجومی روز ]
  حلقه های زحل از چشم انداز کاسینی (:
  زمین و ماه اسیر حلقه های زحل !
  حلقه انیشتین در 10000 میلیون سال نوری از زمین کشف شد
  اسپیس اکس برای اولین بار یکی از فالکون هایش را مجدداً به فضا می فرستد
  حلقه های زحل چگونه به وجود آمده است؟
  حلقه اینشتین در فضا پیدا شد
  حلقه‌های سیاره‌ای

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان