20-12-2018، 17:45
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
رسانه نوا – میلاد کیایی از جمله معدود موزیسین های پیشکسوتی ست که می توان به ایشان گفت استاد چرا که ضمن سالها فعالیت حرفه ای و سطح بالای صحنه ای و استودیویی، مدرس موسیقی ست، در سابقه آموزشی این موزیسین باسواد و باسابقه همین بس که به زنده یاد بابک بیات هم سلفژ را آموزش داده است.
به گزارش رسانه نوا به نقل از موسیقی ایرانیان، صحبت های ایشان را می شنویم و خاطرات و چه بسا ناگفته هایی کهنه از دیربازِ موسیقی بیان می شود. در آغاز این گفتگو به نام میلاد کیایی اشاره می شود که با توجه به سن ایشان اما نامی جوان و به روز است و ایشان از پدر خود یاد می کنند که به هنر و فرهنگ والای ایرانی علاقمند بوده و نام فرزندانش را از شاهنامه اختیار کرده است. او خاطر نشان می کند: «پدر معتقد بوده فرزندانش باید با هنر نیز آشنا شوند و زندگی صرفا درس و چارچوب های کلیشه ای موجود در جامعه نیست. هنر لازمه زندگی است. البته خوب شنیدن، خوب حس کردن و خوب درک کردن در بخش های مختلف هنری هم می تواند هنر باشد.»
این موزیسین با سابقه توضیح می دهد: «تا سن ۱۳-۱۴ سالگی نزد برادرم زنده یاد ایرج کیایی کلیه ردیف های موسیقی شناخته شده در آن دوران را فراگرفتم اما در سن ۱۵ سالگی به تبع شور و شر جوانی و تحت تاثیر این فکر که در دایره تکرار قرار گرفته است، اقدام به نوآوری در سنتور نوازی مکردم که اگر چه هم نسلان و نوجوانان از این موضوع استقبال می کردند اما اساتید و بزرگان موسیقی انتقاد داشته و توی ذوق می زدند. اما همین سبک تا آنجا پیش رفت که ساز فروشان اطلاع دادند بعد از انتشار و پخش آثارم تعداد زیادی ساز سنتور فروخته ایم و علاقمندان زیادی به این ساز اقبال نشان داده اند. بعدها هم گروه کامکارها آثارم را می شنوند و هوشنگ کامکار این سبک را به برادرانش به خصوص به اردوان انتقال می دهد.»
کیایی در این میان به زنده یاد محمدرضا لطفی، زنده یاد آغاسی، مجتبی میرزاده، محمد موسوی ، گلپا و دیگر موسیقیدانان اشاره می کند. همچنین به گروه های موسیقی ای که تشکیل می شود نگاهی داشته و یادی از گروه دوران نوجوانی خود می کند، مثلثی که میلاد کیایی، زنده یاد بابک بیات و ایرج جنتی عطائی آن را تشکیل می دادند و در آن سالها کیایی به بابک بیات تئوری موسیقی و بعدها سلفژ را آموزش می داد، بیات در این گروه خوانندگی می کرد و جنتی عطائی هم ترانه سرا بوده است، وی همچنین به موضوعی اشاره می کند که شاید تا امروز بر بسیاری پوشیده بوده. اینکه بهروز وثوقی نیز با ایشان همکاری داشته و اساسا پیش از بازیگری به خوانندگی در گروه موسیقی وی مشغول بوده است.
در بخشی دیگر این گفتگو، میلاد کیایی با انتقاد از خواننده سالاری، اشاره می کند: «این روند خواننده سالاری امروز متاسفانه در بسیاری جاها اپیدمی شده و رسانه هایی همچون رادیو فرهنگ به آن دامن می زنند. این رادیو باید فرهنگ پروری را به جوانان یاد بدهد نه که با اعلام ناقص جزئیات هر اثری قبل از پخش و تنها با اشاره به خواننده قطعه، دیگر عوامل را نادیده گرفته و اطلاعات ناقص به مخاطب ارائه دهد.»
میلاد کیایی در پایان مصاحبه مفصلش اشاره ای به زنده یاد پرویز مشکاتیان کرده و خاطر نشان می کند: «آثار این موزیسین متاثر از محمد حیدری بوده است، محمد حیدری از این امر گله مند و دل آزرده بودند که مشکاتیان هیچگاه نامی از او نمی آورد و او در غربت دار فانی را وداع گفت.»
رسانه نوا – میلاد کیایی از جمله معدود موزیسین های پیشکسوتی ست که می توان به ایشان گفت استاد چرا که ضمن سالها فعالیت حرفه ای و سطح بالای صحنه ای و استودیویی، مدرس موسیقی ست، در سابقه آموزشی این موزیسین باسواد و باسابقه همین بس که به زنده یاد بابک بیات هم سلفژ را آموزش داده است.
به گزارش رسانه نوا به نقل از موسیقی ایرانیان، صحبت های ایشان را می شنویم و خاطرات و چه بسا ناگفته هایی کهنه از دیربازِ موسیقی بیان می شود. در آغاز این گفتگو به نام میلاد کیایی اشاره می شود که با توجه به سن ایشان اما نامی جوان و به روز است و ایشان از پدر خود یاد می کنند که به هنر و فرهنگ والای ایرانی علاقمند بوده و نام فرزندانش را از شاهنامه اختیار کرده است. او خاطر نشان می کند: «پدر معتقد بوده فرزندانش باید با هنر نیز آشنا شوند و زندگی صرفا درس و چارچوب های کلیشه ای موجود در جامعه نیست. هنر لازمه زندگی است. البته خوب شنیدن، خوب حس کردن و خوب درک کردن در بخش های مختلف هنری هم می تواند هنر باشد.»
این موزیسین با سابقه توضیح می دهد: «تا سن ۱۳-۱۴ سالگی نزد برادرم زنده یاد ایرج کیایی کلیه ردیف های موسیقی شناخته شده در آن دوران را فراگرفتم اما در سن ۱۵ سالگی به تبع شور و شر جوانی و تحت تاثیر این فکر که در دایره تکرار قرار گرفته است، اقدام به نوآوری در سنتور نوازی مکردم که اگر چه هم نسلان و نوجوانان از این موضوع استقبال می کردند اما اساتید و بزرگان موسیقی انتقاد داشته و توی ذوق می زدند. اما همین سبک تا آنجا پیش رفت که ساز فروشان اطلاع دادند بعد از انتشار و پخش آثارم تعداد زیادی ساز سنتور فروخته ایم و علاقمندان زیادی به این ساز اقبال نشان داده اند. بعدها هم گروه کامکارها آثارم را می شنوند و هوشنگ کامکار این سبک را به برادرانش به خصوص به اردوان انتقال می دهد.»
کیایی در این میان به زنده یاد محمدرضا لطفی، زنده یاد آغاسی، مجتبی میرزاده، محمد موسوی ، گلپا و دیگر موسیقیدانان اشاره می کند. همچنین به گروه های موسیقی ای که تشکیل می شود نگاهی داشته و یادی از گروه دوران نوجوانی خود می کند، مثلثی که میلاد کیایی، زنده یاد بابک بیات و ایرج جنتی عطائی آن را تشکیل می دادند و در آن سالها کیایی به بابک بیات تئوری موسیقی و بعدها سلفژ را آموزش می داد، بیات در این گروه خوانندگی می کرد و جنتی عطائی هم ترانه سرا بوده است، وی همچنین به موضوعی اشاره می کند که شاید تا امروز بر بسیاری پوشیده بوده. اینکه بهروز وثوقی نیز با ایشان همکاری داشته و اساسا پیش از بازیگری به خوانندگی در گروه موسیقی وی مشغول بوده است.
در بخشی دیگر این گفتگو، میلاد کیایی با انتقاد از خواننده سالاری، اشاره می کند: «این روند خواننده سالاری امروز متاسفانه در بسیاری جاها اپیدمی شده و رسانه هایی همچون رادیو فرهنگ به آن دامن می زنند. این رادیو باید فرهنگ پروری را به جوانان یاد بدهد نه که با اعلام ناقص جزئیات هر اثری قبل از پخش و تنها با اشاره به خواننده قطعه، دیگر عوامل را نادیده گرفته و اطلاعات ناقص به مخاطب ارائه دهد.»
میلاد کیایی در پایان مصاحبه مفصلش اشاره ای به زنده یاد پرویز مشکاتیان کرده و خاطر نشان می کند: «آثار این موزیسین متاثر از محمد حیدری بوده است، محمد حیدری از این امر گله مند و دل آزرده بودند که مشکاتیان هیچگاه نامی از او نمی آورد و او در غربت دار فانی را وداع گفت.»