امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

كوك كردن گيتار

#1
در اینکار شاید دقت دستگاه وجود نداشته باشد ولی اگر به مطالب گفته شده دقت کنید تا اندازه ای به کوک اصلی نزدیک میشوید.
مراحل کار به ترتیب زیر میباشد:

1ـ اولین سیم گیتار از پایین را طوری بکشید که نه زیاد شل باشه نه زیاد سفت"در حدی که با فشار کم سیم به طرف بالا سیم یک به سیم دو برسد.

2ـ سیم 2 را در باره 5 بگیرید.در این باره صدای سیم 2 باید با صدای سیم 1 در حالت آزاد یکی باشد"در صورت یکی نبودن صدا"سیم 2 را شل یا سفت کنید تا در باره 5 سیم 2 به صدای سیم 1 در حالت آزاد برسد.

3ـ سیم 3 را به همان روش که در بند 2 توضیح دادم کوک میکنیم با این تفاوت که باره 4 در سیم 3 گرفته میشود و صدای آن با صدای سیم 2 در حالت آزاد(که قبلا 2 کوک شد)باید یکی باشد.

4ـ سیم 4 در باره 5 گرفته شود و در این باره صدای آن باید با صدای سیم 3 در حالت آزاد یکی باشد.

5ـ سیم 5 در باره 5 گرفته شود و در این باره صدای آن باید با صدای سیم 4 در حالت آزاد یکی باشد.

6ـ سیم 6 در باره 5 گرفته شود و در این باره صدای آن باید با صدای سیم 5 در حالت آزاد یکی باشد.

حالا یک آکورد به دلخواه خود روی دسته گیتار بگیرید و از هماهنگ بودن صدا اطمینان حاصل کنید"اگر صدایی نا موزون شنیدید دوباره کوک گیتار را از اول قدم به قدم تکرار کنید.
این نحوه کوک کردن بسیار آسان است و فقط نیاز به حس شنوایی قوی دارد.
پاسخ
 سپاس شده توسط sasamob ، mohammadreza... ، dani gonderaz
آگهی
#2
برای کوک سیم های گیتار یک روش ساده رو بهتون پیشنهاد می کنم (که متداول ترین روش کوک کردن گیتار هم هست). البته به تازه کارها توصیه میکنم از کسی کمک بگیرن چون برای کوک کردن گیتار باید گوشتون تا حدودی قوی شده باشه. خُب. . . شروع می کنیم:

1- برای کوک کردن سیم اوّل بهتره از یک ساز کوک شده کمک بگیرید بطوریکه نت mi رو از اون ساز به صدا در بیارین بعد سیم اوّل گیتارتون رو طوری کوک کنید که دست باز اون با نت mi اون ساز هم صدا بشه. . . امّا اگه ساز کوک شده ندارین سعی کنین سیم اوّل رو تا جایی که امکان داره سفت کنین (البته مراقب باشین که پاره نشه)

2- خُب. . . از این به بعد دیگه کار راحت میشه. . .بعد از کوک کردن سیم اوّل با انگشت پرده ی پنجم از سیم دوم گیتار رو بگیرین و سیم دوم رو طوری تنظیم کنین که پرده ی پنجم اون با دست باز سیم اوّل همصدا بشه.

3- بعد انگشتتون رو روی پرده ی چهارم سیم سوم بذارین و سیم سوم رو طوری کوک کنین که پرده ی چهارمش با دست باز سیم دوم همصدا بشه.

4- حالا نوبت میرسه به سه سیم فلزی. . . (توجّه کنین که کوک کردن سیم ها فلزی از اونجایی که ته صداشون زنگ داره-بخصوص تو گیتارهایی که تازه خریداری شدن-به مراتب از سیم های استیل سخت تره!)انگشتتون رو بذارین رو پرده ی پنجم سیم چهارم و طوری سیم چهارم رو کوک کنین که پرده ی پنجمش با دست باز سیم سوم همصدا بشه.

5- پرده ی پنجم از سیم پنجم رو هم با انگشت بگیرین و سیم پنجم رو تنظیم کنین طوریکه پرده ی پنجم اون با دست باز سیم چهارم همصدا بشه.

6- حالا انگشتتون رو بذارین رو پرده ی پنجم سیم ششم و طوری سیم ششم رو کوک کنین که پرده ی پنجمش با دست باز سیم پنجم همصدا بشه.

تأکید می کنم که تشخیص همصدایی کار خیلی ساده ای نیست و برای اجرای این روش باید گوشتون رو تا حدودی تقویت کنین . . . یه نکته هایی تو کوک کردن گیتار هست که بد نیست بشنوین:

این روش برای تقویت گوش هم بد نیست. توصیه می کنم بهش عمل کنین چون بعد از یک یا دو ماه گوشتون حسابی تقویت میشه و سرعت کوک کردنتون هم خیلی بالا میره. برای تمرین بهتره خودتون در روز چند بار کوک گیتارتون رو بهم بریزین و دوباره کوکش کنین. شاید روزای اوّل نتونین درست انجامش بدین یا ببینین با اینکه اجراش کردین ولی گیتارتون هنوز کوک نیست امّا مطمئن باشین که بعد از چند وقت تمرین این روش حسابی دستتون میاد و میتونین هر گیتاری رو در کمترین زمان کوک کنین.

اگه برای کوک کردن گیتار از دیاپازون مخصوص گیتار استفاده میکنین باید صدای هر سیم گیتار رو نسبت به صدای دیاپازون یک اکتاو بم تر کوک کنین چون نت های ساز گیتار اصولآ یک اکتاو بم تر از نت های نوشته شده صدا میدن (بطور مثال نت دست باز سیم اوّل در اصطلاح اَکوستیکی صدا mi2 میده در حالیکه روی حامل این صدا در محلّ mi3 نوشته میشه) در غیر اینصورت به سیم های گیتارتون فشار میاد.

اگه گیتارتون رو تازه خریدین بطور معمول بعد از هر یک ساعت نوازندگی کوک سازتون در میره (بخصوص کوک سیم های فلزی) و باید دوباره کوکش کنین. این وضعیت حدودآ یک ماه ادامه داره تا وقتیکه سیم هوا بخوره، توصیه می کنم تو این مدت برای کوک کردن گیتارتون حتمآ از دیاپازون استفاده کنین تا وقتی که گوشتون قوی بشه.
در دلم حس غریبی ست که یک مرغ مهاجر دارد

و چه اندوه عجیبی ست که در خلوت دل

یاد یک دوست نباشد که تو را غرق تماشا سازد
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان