امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آنیت کبیر یکی از جاذبه های آنکارا

#1
هر کشوری یک قهرمان تاریخی و مستقل دارد، حتی اگر از تاریخ ترکیه هیچ اطلاعی نداشته باشید، باز هم شاید مطالبی راجع به جنگ استقلال ترکیه خوانده باشید و نام بنیانگذار جمهوری سکولار ترکیه، مصطفی کمال آتاتورک را شنیده باشد. آنیت کبیر یا آرامگاه آتاتورک در قسمت مرکزی آنکارا واقع است و در شب هنگام، نمای درخشانی دارد. مسافرانی که با هواپیما به آنکارا می‌آیند، پس از ترک فرودگاه، آنیت کبیر را می‌بینند. اگر به آنکارا سفری داشته باشید، حتما از دیدن این آرامگاه لذت خواهید برد. اگر مایل هستید چیزهای بیشتری در مورد آتاتورک بدانید، چیزهایی علاوه بر اینکه جنگ استقلال را به راه انداخت و ترکیه امروزی را از بقایای امپراتوری عثمانی بنا ساخت، بهتر است سری به آنیت کبیر بزنید.

آنیت کبیر سمبل مصطفی کمال آتاتورک و جمهوری ترکیه است و تقریبا در تمام بروشورهایی که به معرفی ترکیه می‌پردازند، آنکارا با سمبل آنیت کبیر شناخته می‌شود. این آرامگاه در مرکز شهر و در بالای یک تپه واقع شده که آنی‌تپه (Anıttepe) نامیده می‌شود و دومین نقطه مرتفع آنکارا پس از آنکارا کالسی (Ankara Kalesi) یا همان قلعه آنکارا محسوب می‌شود. در سال ۱۹۳۸ که آتاتورک از دنیا رفت، او را به طور موقتی در موزه مردم‌ نگاری آنکارا دفن کردند و پس از آن، یک فراخوان بین ‌المللی برای طراحی آرامگاه صورت گرفت با این الزام که طرح‌های ارسالی باید دستاوردها و شخصیت آتاتورک و ملت ترکیه را به تصویر بکشند. پس از ارزیابی ۴۹ طرح، پروژه مشترک معماران ترک پروفسور امین اونات (Emin Onat)، و دکتر ارهان آردا (Orhan Arda) برگزیده شد. این آرامگاه باشکوه که آنیت کبیر نام دارد، در سال ۱۹۵۳ کامل شد و ترکیبی است از حال و هوای معماری سنتی و مدرن که بدین ترتیب ظرافت و نیز قوت معماری ترکیه را ترسیم می‌کنند. سپس در روز ۱۰ نوامبر ۱۹۵۳ پیکر آتاتورک به آنیت کبیر منتقل شد.
راهی که بازدیدکنندگان از طریق آن به این ساختمان باابهت می‌رسند، به شکل یک پارک است و سرشار است از گل و گیاه. در قسمت غربی پارک هم یک محوطه پارکینگ درنظر گرفته شده است. همزمان که از پله‌ها بالا می‌روید، سه گروه از مجسمه‌ها خودنمایی می‌کنند که تصویرگر اندوه مرگ آتاتورک هستند. این مجسمه‌ها در قسمت جلویی دو برج بلند ده متری قرار گرفته‌اند. در پس مجسمه‌ها نیز، جاده شیر (Lion Road) کشیده شده که در سرتاسر آن ۲۴ مجسمه از شیرهای هیتی (Hittite) به چشم می‌خورند و سمبل آرامش، قدرت و پشتیبانی هستند. این جاده به یک میدان باز با نام میدان پیروزی (Victory Square) منتهی می‌شود که در مناسبت‌های خاص، می‌تواند تا چهل هزار نفر را در خود جای داده و توسط سه گالری با ستون‌های بلند ۲۰ متری احاطه شده است (۸ ستون در جلو و پشت، و ۱۴ ستون در هر کنار). در مرکز پله‌ها هم، یک نوشته دیده می‌شود که سخنان معروف آتاتورک در آن نقش بسته‌اند: «حکومت، بدون هیچ قید و شرطی متعلق به ملت است.»منبع : دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تور گلدن سندز
آرامگاه آتاتورک در سمت چپ میدان واقع است. او در زیر موزاییک‌های سبز و طلایی، در یک اتاق هشت‌ گوشه در داخل تالار بزرگ (تالار افتخار) آرمیده و در گرداگرد قبر او، جام‌ هایی قرار داده شده‌اند که روح هر شهر از ترکیه را در خود دارند. مراسمات رسمی در تالار بزرگ برگزار می‌شوند و در این تالار، یک تابوت ‌دان مرمری سمبلیک وجود دارد. در قسمت خروجی آنیت کبیر به سمت جانکایا (Cankaya)، دو برج وجود دارند که در دو طرف پلکان سر به آسمان دارند و ۲۳م نیسان (۲۳ Nisan) و میثاق ملی (Misak-ı Milli) نامیده می‌شوند. در پس این برج‌ها، موزه آتاتورک وجود دارد. اشیاء، متعلقات و لباس رسمی آتاتورک، به همراه جوایزی که به وی داده شده، بسیاری از اسناد و عکس‌ها در اینجا به نمایش گذاشته شده‌اند. می‌توانید از این موزه و از طریق یک دروازه کوچک، به برج انقلاب (Inkılap) بروید. داخل این برج، کتابخانه آتاتورک وجود دارد. چندین کتاب هستند که متعلق به آتاتورک می‌باشند که یا به ترکی و یا به زبان‌های خارجی نوشته شده‌اند. این کتب و دست ‌نوشته‌های آتاتورک، یک آرشیو بزرگ محسوب می‌شوند.
هنگامی که تالار افتخار را ترک می‌کنید، در سمت راست خود، جاهای دیگری را هم خواهید دید. آنیت کبیر شب‌ها می‌درخشد و در روزهای خاصی از هفته نیز میزبان نمایش‌های نور و صدا است. آنیت کبیر هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر به روی عموم مردم باز است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  10 جاذبه برتر گردشگری در استانبول
  مکان های تفریحی و جاذبه های گردشگری استانبول و کشور ترکیه
  پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری دنیا (1)
  جاذبه های گردشگری قسمت اروپایی استانبول
  جاذبه های دیدنی خیابان معروف روستاولی در تفلیس
  گردشگری/ جاذبه های گردشگری مسکو شهر مسکو پایتخت و قلب روسیه به شمار می رود. مسکو همچ
  ۱۰ جاذبه گردشگری لبنان
  اینجا برترین جاذبه گردشگری جهان شد+عکس
  جاذبه های گردشگری جیپور شهر صورتی هند
  جاذبه های ترسناک استرالیا

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان