امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

"قسمتی از خطبه ی رسول اکرم در غدیر خم"

#1
پس از این که پیامبراعظم(ص) از حج بازگشت در راه برگشت در محلی به نام غدیر خم دستور ایستادن داد وسپس فرمود تا از جهاز شتران برای او منبری ساختند سپس خود و علی مرتضی بر روی آن مستقر گشتند. پس از آن دستور فرمودند که بگویینداشخاصی را که در جلوی کاروان حرکت می کردند بازگردند و افرادی هم که هنوز نرسیده بودند خود را سریع تر برسانندو پس از آن که همگی جمع شدند رسول مسلمین پس از حمد و ثنای خدای عزوجل و اعلام رسمی ولایت و امامت دوازده امام معصوم فرمودند: ای مردم هیچ علم و دانشی نیست مگر این که خداوند آن را در من گرد آورده است و هر دانشی را که فرا گرفته ام به امام متقیان آموخته ام و هیچ علمی نیست جز آنکه به علی یاد داده ام و او امام و پیشوای آشکار است. ای مردم راه اختلاف و دوری از او را مپویید و از او جدا مشوید و از پذیرش ولایت او روی مگردانید. او است که به سوی حق هدایت میکند و خود به آن عمل می کند و باطل را نابود می سازد و از آن باز می دارد. سرزنش هیچ سرزنشگری در راه خدا در او اثر نمی کند. او اولین کسی بود که به خدا و رسولش ایمان آورد و خود را فدای رسول خدا کرد و همواره با رسول خدا بود در حالی که هنوز هیچ یک از مردان جز او با من خدا را عبادت نمی کردند. ای مردم او را گرامی بدارید که خدایش برتری عطا کرده و به او روی کنید که خدا او را پیشوای شما قرار داده است. ای مردم او امامی از سوی خدا است و خدا توبه ی کسی را که ولایت او را انکار کند هرگز نمی پذیرد و خدا هرگز چنین کسی را نمی آمرزد. بر خدا حتم است که نسبت به کسی که درباره ی او از فرمانش سرپیچی کند چنین کند و او را عذابی زشت و ابدی بچشاند. پس بر حذر باشید از مخالفت کردن با او و این که در آتشی در آیید که هیزمش آدمیان و سنگ ها است و برای کافران آماده شده است. ای مردم سوگند به خدا که نخستین پیامبران و فرستادگان به من بشارت داده اند و من واپسین پیامبران و فرستادگان هستم و بر تمام آفریده ها از اهل آسمان ها و زمین حجتم. پس هر کسی در این باره شک کند بر کفر جاهلیت پیشین است و هرکس در موردی از گفته های من تردید نماید در حقیقت در همه ی آن ها شک کرده و نصیب چنین شک کننده ای آتش دوزخ است. ای مردم خداوند با این فضیلت از جانب خود بر من منتی نهاد و احسانی به من ارزانی داشت و خدایی جز او نیست. ستایش از جانب من تا همیشه و تا زمانی باقی است در همه ی حال ویژه ی او است. ای مردم برتری علی را ارج بگزارید زیرا او پس از من در بین زنان و مردان عالم برترین انسان است. خداوند به وسیله ی ما روزی مردم را نازل کرده تا موجب بقای خلق شود. نفرین شده است و مورد خشم است کسی که این گفته ی مرا نپذیرد و با آن موافقت نکند. آگاه باشید این خبری است که جبرئیل از سوی خدای بلند مرتبه برای من آورده و گفته است: (( لعنت و خشم من بر آن کس باد که با علی دشمنی ورزد و ولایتش را نپذیرد.)) پس باید هرکس در انتظار آنچه برای فردای خود پیش فرستاده باشد. در مخالفت با او و لغزیدن گام ها پس از استواری آن ها از خدا نترسید بی شک به آنچه می کنید خدا آگاه است. ای مردم بی شک علی امر پروردگار است همان امری که خدای بلند مرتبه در کتابش ذکر فرمود:{{ این که کسی بگوید:دریغا بر آن کوتاهی که در امر خدا کردم.}} ای مردم در قرآن تامل کنید و به آیات آن پی ببرید در محکماتش دقت نمایید و از متشابهاتش بپرهیزید. به خدا سوگند هیچ کس مشکلات آن را برای شما آشکار نمی سازد و تفسیرش را برایتان شرح نمی دهد مگر آن که نزد من است. و بازوی علی مرتضی را گرفته و بلند کرد و فرمود: 

"{{من کنت مولا فهذا علی مولا}}" 


"{{هرکه من مولای اویم پس علی مولای اوست}}" 

او برادر و وصی من است و کسی است که دوستی اش از سوی خدای عزوجل بر من فرود آمده است.ای مردم علی و پاکان از فرزندان من ثقل اصغراند و قرآن ثقل اکبر. هر یک از آنان نشان دهنده و موافق دیگری است. این دو از هم جدا نمی شوند تا این که در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند. آنان امنای الهی در بین مردم و حکمرانان او در زمین اند. هشدار که من رسالت خود را انجام دادم آگاه باشید که من پیغام الهی را رساندم بدانید که من فرمان خدا را به شما خبر دادم. هشدار که من مطلب را آشکار نمودم آگاه باشید که آنچه خدای عزوجل فرمود از سوی او برای شما گفتم. بدانید که جز این برادر من کسی امیرمومنان نیست و پیشوایی مردمان جز برای او روا نمی باشد. 

********************************************************************************​****** 
در این قسمت خطبه ی پیغمبر ادامه میابد اما به دلیل زیاد بودن آن را ننوشتم. پیغمبر اسلام حضرت مصطفی الامجد 2 ماه و 10 روز معادل 70 روز بعد از روز غدیر خم وفات نمودند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  متن کامل خطبه غدیر به همراه معنی فارسی
  تعداد همسران پیامبر اکرم(ص) چندتا بوده؟ نام آنها چه بوده است؟
  اعمال شب و روز غدیر
  روزه در عید غدیر چه ثوابی دارد؟
Thumbs Down نظر اهل سنت در مورد غدیر خم چیست؟
  خلاصه ای از صفات حضرت رسول ص (بسیار زیبا و خواندنی)
  آخرین جمله پیامبر اکرم (ص) در دنیا چه بود؟
  خطبه بدون نقطه که از عجایب است
  خطبه بدون الف حضرت علی علیه السلام که از عجایب است
  غدیر نماد اتحاد مسلمانان جهان

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان