امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

چرا مهر هفتمین ماه سال است؟

#1
اگر تا به حال به این فکر کرده اید که چرا آغاز پاییز و هفتمین ماه سال دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ماه مهر
 نامگذاری شده است با توضیحات یکی از استادان تاریخ به  پاسخ جالبی که ریشه در تاریخ و باورهای قدیمی دارند خواهید رسید. ایزد مهر یکی از خدایان بزرگ پیشا زرتشتی است که بین هند و ایران نیز مشترک بوده است. وظیفه خدای مهر نظارت بر عهد و پیمان هایی است که بین افراد، کشورها، همسران، اهورا مزدا و اهریمن و البته هر عهد و پیمانی که بسته می شود.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
چرا مهر هفتمین ماه سال است؟ 1



دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
چرا مهر هفتمین ماه سال است؟ 1





تاریخچه انتخاب دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ماه مهر
 
 ریشه و تاریخ انتخاب [i]ماه مهر[/i] به عنوان ماه هفتم
یک استاد تاریخ گفت :خدای مهر پیش از ظهور زرتشت حتی برتر از اهورا مزدا نیز بوده و در کتیبه های قدیمی ناحیه ترکیه امروزی در یکی از عهدنامه هایی که بین دو تمدن بزرگ آن زمان یعنی میتانی ها و هیتی ها 1400 سال قبل از میلاد مسیح بسته شده بود نام خدای مهر (میترا) نیز آمده است.
این استاد تاریخ خاطرنشان کرد:با توجه به اینکه در گذشته شروع سال ما از پاییز بوده است و به دلیل اینکه کشاورزان در این ماه محصولات خود را برداشت می کرده اند به همین مناسبت در این ماه جشن می گرفتند که به آن «جشن مهرگان» نیز می گویند.
وی با اشاره به روایتی در خصوص جشن مهرگان، تصریح کرد:خدای مهر موکل بر نیمه دوم سال بوده است و جشن مهرگان برای مردمی که عمده درآمد آن ها از راه کشاورزی بوده است، اهمیت خیلی زیادی داشته زیرا که در این ماه، کشاورزان محصولات خود را برداشت کرده و مال و ثروت زیادی را برای زمستان خود ذخیره می کرده اند.

وی با بیان اینکه شانزدهمین روز هرماه را به نام ایزدی نامگذاری کرده اند که ایزد «مهر» است، عنوان کرد:هنگامی که این روز با [i]ماه مهر[/i]تقارن پیدا می کند «مهرگان» نامیده می شود.  در گذشته 66 روز از ماه را که مهرگان بوده است را جشن می گرفتند و این روز در زمان ساسانیان نیز با شکوه برگزار می شده است و در حال حاضر نیز یکی از جشن های مهم زرتشتیان به شمار می رود و همچنین جشنی است که از دوره دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
هخامنشیان
 نیز رواج داشته است.
این استاد تاریخ گفت:در دوره قاجار نیز نام ماه های سال، قمری بوده است اما در دوره بعد از قاجار این سنت رواج یافت و برای هریک از ماه ها نامی ایرانی انتخاب شد. این جشن حتی پس از اسلام نیز به همان شکل و جدیت هم چنان برگزار شد.
این استاد تاریخ با اشاره به این جشن در کتاب تاریخ بیهقی، گفت:سلطان مسعود جشن های ایرانی را به ویژه مهرگان، سده و نوروز را با شکوه هرچه تمام تر برگزار می کرده است، اما بین جشن های اسلامی فقط به دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
عید فطر
 و قربان اهمیت می داده است.
وی اظهار کرد:اگر امروزه مردم جشن مهرگان را با همان جدیت و شکوه برگزار کنند بسیار خوب است زیرا که بازنگری است به رفتارها، عهد و پیمان هایی که با یکدیگر می بندیم اما به آنها عمل نمی کنیم و آن ها را می شکنیم، با گرفتن این جشن می توانیم به آن ها عمل کنیم./
پاسخ
 سپاس شده توسط ßяɪcε ، Actinium ، فرانه
آگهی
#2
جشن های پاییزی توی غرب و مناطق شمالی اروپا که با ایران اشتراک فرهنگی دارند هم الان دیده میشه.
مثلا هالووین 10 آبانماه برگزار میشه. اگر شش ماه اول سال رو سی روزه حساب کنیم (توی تقویم قدیم 30 روزه حساب می کردند و مهر ماه از 26 شهریور شروع می شد) جشن هالوین دقیقا نیمه پاییز انجام میشه. یعنی نیمه هشتمین ماه سال.
تلقی خودم من اینه که جشن برات مرده ها که توی نیمه شعبان (هشتمین ماه قمری) الان برگزار میشه، در حقیقت تقلیدی از جشنی در نیمه آبانماه بوده که قدیم اقوام آریایی می گرفتند. مثل خیلی سنن دیگه اسلامی که در حقیقت تقلیدی از سنت های ایرانی بوده. در جشن هالوین هم بچه ها لباس ارواح رو به تن می کنن و مردم برای خیرات مرده ها بهشون تنقلات می دن. اعتقاد بر اینه که شب هالوین درهای جهان ارواح روی دنیای زمینی باز میشه!
پاسخ
 سپاس شده توسط _Lσѕт_


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان