امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آموزش موسیقی:7 نکته مهم برای تمرین گیتار!

#1
آموزش موسیقی:7 نکته مهم برای تمرین گیتار! 1




مقدمه  


 شما می‌خواهید به یک نوازنده‌ی خوب گیتار کلاسیک تبدیل شوید؟ پس حتماً بارها از معلمتان شنیده‌اید که باید تمرین کنید. اما مشکل اینجا است که اکثر هنرجویان احساس می‌کنند که تمرین کردن کسل‌کننده است و از تکرار درس‌ها و نواختن تمرین‌هایی که به نظرشان خیلی آهنگین نمی‌آید خسته می‌شوند. اکثر هنرجویان در زمان تمرین رؤیاپردازی می‌کنند و به‌جای نواختن تمرین‌ها فقط قطعات آهنگینی را می‌نوازند که از نظرشان زیبا است و در نواختنشان مشکل چندانی ندارند.   دقیقاً همین‌جا مکث کنید و دیگر روش سابق تمرین کردنتان را ادامه ندهید…!



احتمالاً بارها هنگام تماشای نوازندگان مطرح به این باور رسیده‌اید که احتمالاً در نوازندگی آن‌ها “جادویی ” در کار است و شما نمی‌توانید به آن سطح برسید. زمانی که کم سن و سال‌تر بودم بارها به این باور رسیده بودم اما وقتی بیشتر فکر کردم و با نوازندگان درجه یک آشنا شدم به این نتیجه رسیدم که رمز پیروزی در دو چیز خلاصه شده است. اول تمرین، تمرین و تمرین بیشتر …! و هیچ راه دیگری وجود ندارد. دوم اینکه تمرین کردن نباید برایتان خسته کننده باشد. چه هنرجوی مبتدی باشید چه نوازنده‌ی درجه یک شما باید همیشه تمرین کنید. پس سعی کنید از تمرین کردن خسته نشوید. شما می‌توانید از انجام یک تمرین سخت و پیچیده احساس لذت و موفقیت داشته باشید. طرز فکرتان را در مورد کسالت‌بار بودن تمرین تغییر دهید و شروع کنید به لذت بردن از تمریناتتان…   در اینجا می‌خواهم به مواردی اشاره کنم که می‌تواند تمرینات شما را اثربخش تر کند، یکنواختی و کسل‌کنندگی تمرینات را از بین ببرد. این موارد با این فرض بیان می‌شود که شما برنامه‌ریزی روزانه برای تمرینات خود تهیه کرده‌اید چه ده دقیقه و چه ده ساعت در روز فرقی نمی‌کند، مهم وجود یک برنامه‌ریزی تمرین است. اگر برنامه‌ریزی تمرین روزانه ندارید همین الان یک قلم و کاغذ بردارید و شروع به نوشتن یک برنامه‌ریزی تمرین روزانه کنید. اگر نمی‌دانید چطور یک برنامه‌ریزی تمرین روزانه بنویسید از مقاله‌ی برنامه‌ریزی روزانه گیتار استفاده کنید.   با در نظر گرفتن فرض فوق، لیستی از هفت نکته را در زیر می‌آورم که می‌تواند به تمرین‌های روزانه‌ی شما کمک کند تا هم کسل‌کننده نباشد و هم تمرینات مؤثرتر باشد. من تلاش کرده‌ام که مطلب زیر برای همه قابل استفاده باشد، با این حال ممکن است هر شخصی یک احساسی نسبت به آن موارد داشته باشد. البته در آینده موارد بیشتری را می‌نویسم تا تمام سلیقه‌ها و طرز فکرها بتوانند از بین مطالب منتشرشده یکی را انتخاب کنند.


۱- تمرینات خود را سازمان‌دهی کنید.


 اجازه دهید مثالی بزنم: وقتی شما گیتار را در دست می‌گیرید و چیز درستی نمی‌نوازید، در حقیقت دارید وقت و انرژی خودتان را از دست می‌دهید. شما مدام در بین کاغذهای نت سردرگم هستید، یک‌تکه از این برگه می‌نوازید، یک تکه از برگه‌ی دیگر، تکه‌ای از درس هفتگی را می‌نوازید و همچنان سردرگم هستید و همیشه در حال فکر کردن به این هستید که چه چیزی را تمرین کنید؟ من به این مشکل ” چرخه‌ی تفکر نامفهوم ” میگویم. در نتیجه نه تنها هیچ لذتی از نوازندگی و تمرین نمی‌برید بلکه وقت و انرژی زیادی را هم از دست می‌دهید و خسته می‌شوید. برای همین اکثر هنرجویان تمرین را چیز وحشتناک و کسل‌کننده‌ای می‌دانند، زیرا همیشه سردرگم هستند. بنابراین اولین نکته برای لذت بردن و افزایش کارایی تمرینات و به حداقل رساندن “چرخه‌ی تفکر نامفهوم ” سازمان‌دهی کردن تمرینات است. در اینجا یک روش کارآمد برای سازمان‌دهی کردن تمرینات به شما معرفی می‌کنم. چند برگه‌ی کاغذ آماده کنید و در روی هر کدام از آن‌ها با ماژیک یا خودکار پررنگ و بزرگ تمرینات خود را دسته بندی کنید. به عنوان مثال (آرپژ، گام، آکورد و غیره). سپس در زمان تمرین این کاغذها را جلوی خود قرار دهید و به ترتیب دسته بندی که انجام داده اید به تمرین هر کدام از آن‌ها بپردازید. وقتی برگه آرپژ جلوی شما قرار دارد به تمرین آرپژ بپردازید و وقتی تمام شد برگه‌ی گام را جلوی خود قرار دهید و الی‌آخر … همچنین شما می‌توانید برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام دهید و دقیقاً نت، کتاب و صفحه‌ای که می‌خواهید تمرین کنید هم در کاغذ یادداشت کنید تا کمتر درگیر “چرخه‌ی تفکر نامفهوم ” شوید. کمی خلاقیت خرج کنید و بر اساس روحیات و نظم شخصی خودتان تمریناتتان را سازمان‌دهی کنید





۲- برای خودتان تمرین بنویسید. 







بسیاری از آهنگسازان و نوازندگان تعداد بسیار زیادی تمرین و اتود نوشته‌اند که امروز به عنوان تمرین‌های استاندارد برای آموزش از آن‌ها استفاده می‌شود. اما این تمرین‌ها درواقع فقط برای آموزش دادن نوشته نشده‌اند. نوازندگان و آهنگسازان برای بالا بردن توانایی های آهنگ‌سازی و نوازندگی خودشان این تمرینات و اتودها را نوشته‌اند. شما هم برای خودتان تمرین بنویسید. نیازی نیست حتماً تمریناتی مانند سور، آگوادو یا کارکاسی بنویسید. به عنوان مثال اگر آرپژی را می‌شنوید که از آن خوشتان می‌آید برایش یک تمرین بنویسید و شروع کنید به تمرین کردنش. این کار از قدیم مرسوم بوده و نتایج شگفت انگیزی به همراه دارد. کافی است یک بار آن را انجام دهید تا عاشق این کار شوید.





۳- یک مطلب جدید یاد بگیرید.







 زیاد پیش می‌آید که هنرجویان به من میگویند که تکرار تمرینات برایشان خسته کننده شده است. خب این یک مسئله‌ی طبیعی است، گاهی ممکن است دو یا سه هفته زمان ببرد تا یک تکنیک یا قطعه‌ی پیچیده جا بی افتد و درست کار کند. پس خستگی به همراه می‌آورد. در این موارد من به هنرجویانم میگویم یک چیز جدید یاد بگیرید. مهم نیست چه چیزی باشد. می‌تواند یک آکورد جدید باشد، یا یک الگوی آرپژ جدید باشد، یک بداهه‌نوازی کوتاه باشد یا یک مسئله‌ی تئوری موسیقی باشد. یادگیری یک چیز جدید می‌تواند انرژی دوباره به شما بدهد. پس هر زمان که احساس کردید تمرینات و تکرار برایتان خسته کننده شده است، شروع کنید به یادگیری یک چیز جدید و کوچک.  







 نکته: یادآوری می‌کنم فقط یک چیز جدید و کوچک، سراغ یادگیری چند مطلب هم‌زمان نروید این کار فکر، انرژی و زمان زیادی از شما می‌گیرد و دوباره شما را در ” چرخه‌ی تفکر نامفهوم ” می‌اندازد.







۴- تغییرات سیستماتیک




 زمانی که شما مشغول تمرین کردن هستید ممکن است بعد از مدتی تمرین برایتان ساده به نظر برسد اما هنوز به هدف آن تمرین نرسیده‌اید و هنوز مشکلاتی وجود داشته باشد؛ بنابراین احتمالاً معلمتان به شما توصیه می‌کند همچنان به تمرین ادامه دهید. در اینجا احتمالاً تمرین برایتان بسیار خسته کننده می‌شود. با کمی تغییرات سیستماتیک می‌توانید این خستگی را به جذابیت تبدیل کنید. به عنوان مثال اگر در حال تمرین گام هستید که با ضرب سیاه برای شما نوشته شده است می‌توانید آن گام را با ضرب چنگ، دو لا چنگ یا ترکیبی از آن‌ها بنوازید. یا اگر یک الگوی آرپژ را تمرین می‌کنید که بر روی آکوردهای دو ماژور و سی مینور نوشته شده است می‌تواند بر روی آکوردهای دیگری تمرین کنید. در صورت امکان می‌توانید تمرین را بر روی یک پوزیشن دیگر انجام دهید و …  تغییراتی از این دست با تمام سادگی که دارند می‌توانند تازگی به تمرینات شما ببخشند و موجب لذت شما شوند.







۵- چرخه‌ی تمرین ایجاد کنید .




همیشه یک چرخه‌ی تمرین برای خودتان ایجاد کنید. به عنوان مثال ما هفت روز در هفته داریم، هرماه چهار هفته دارد، هرسال دوازه ماه. شما می‌توانید روزها را برای تمرینات مشخصی تعیین کنید. به عنوان مثال شنبه‌ها روز “دو ماژور “، یک‌شنبه‌ها روز ” سی مینور ” و … شما در این روزها گام و آکوردها و مودهای مشخصی را تمرین می‌کنید. این چرخه نه تنها باعث تازگی در تمرینات می‌شود بلکه باعث به وجود آمدن نوعی اشتیاق هم در شما می‌شود. اگر به تازگی گیتار را شروع کرده‌اید یا هنوز در سطح سه یا کمتر هستید احتمالاً هنوز بسیاری از گام ها و آکوردها را یاد نگرفته‌اید اما جای نگرانی نیست، شما برای هر چیزی که یاد گرفته‌اید می‌توانید چرخه‌ی تمرین ایجاد کنید. 




  نکته: سعی کنید چرخه‌ی تمرینی که ایجاد می‌کنید منطقی و قابل انجام دادن باشد. بر روی یک تقویم کوچک چرخه‌ی تمرین خود را یادداشت کنید و پس از انجام دادن آن یک تیک بر روی آن بزنید.











۶- بداهه‌نوازی کنید.







وقتی شما بر روی یک گام، آرپژ، آکورد و یا تکنیک تمرین می‌کنید می‌توانید بر اساس همان تمرین شروع به بداهه‌نوازی کنید. در اینجا ابداً کاری به اصول بداهه‌نوازی نداریم، فقط می‌خواهیم بر اساس موضوعی که تمرین می‌کنیم کمی آزاد نوازی کنیم. این کار از خستگی و کسل‌کننده شدن تمرینات جلوگیری می‌کند. باعث می‌شود تمرینتان را بهتر درک کنید و کاربردش را لمس کنید و در نتیجه تأثیر بیشتری را از تمرین دریافت کنید.   




نکته: بر روی تمرین تمرکز کنید و به اصول بداهه‌نوازی در این مرحله کاری نداشته باشید. اگر بداهه‌نوازی شما قطعه‌ی زیبایی نشد دلسرد نشوید فقط سعی کنید از آن لذت ببرید. شما بعداً می‌توانید بداهه‌نوازی‌های زیبایی انجام دهید اما در اینجا خود تمرین و یاد گرفتن آن در اولویت قرار دارد.







۷- یک روز بدون تمرین! گاهی اوقات تمرین نکردن بهترین تمرین است! بله یک روز در هفته را تمرین نکنید. برقرار کردن توازن بین تمرین و نوازندگی یک امر بسیار مهم است. درست است که تمرین کردن تنها راه رسیدن به موفقیت در نوازندگی است و مهارت های مکانیکی، چابکی، تکنیکی را افزایش می‌دهد اما تمام این‌ها به تنهایی نمی‌توانند یک موسیقی زیبا و گوش‌نواز را به وجود بیاورند. شما با تمرین زیاد می‌توانید رکورد جهانی سرعت گیتار را بزنید، اما این تمام موسیقی نیست و موارد دیگری برای نواختن یک موسیقی گوش‌نواز وجود دارد که در مطالب بعدی به آن‌ها می‌پردازم. یک روز در هفته را اصلاً تمرین نکنید، شما در این روز می‌توانید برنامه‌ریزی‌های خودتان را مرور و اصلاح کنید، می‌توانید اهداف جدیدی برای خودتان تعیین کنید یا هر کار دیگری که دوست دارید انجام دهید؛ اما اصلاً تمرین نکنید. بعد از مدتی اهمیت تمرین نکردن در یک روز را درک می‌کنید و متوجه می‌شوید که همین تمرین نکردن چه تمرین بزرگی برای شما بوده و چه تأثیرات مثبتی را برای شما به همراه داشته.  







 نکته: سعی کنید در روز بدون تمرین حتی قطعه‌ای هم ننوازید و کلا از گیتار خود دور باشید.





با تشکر از khashayar.kml
هزار بار پ.خ داده برو موهاتو کوتاه کن گفتم نمیکنم!
میلیون بار گفته برو موهاتو کوتاه کن گفتم کوتاه نمیکنم!
حالا رفتم آرایشگاه ؛ شخمی ترین مدل مو رو ورداشته داره میزنه! Angry 
من... (به دلیل وجود کلمات نامناسب امکان پخش نیست)...!
ملت به مو نیاز نععععععرن!!! 6
پاسخ
 سپاس شده توسط _Lσѕт_ ، ❤...M...❤
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان