امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مراحل ساخت یک آهنگ حرفه ای

#1
Music 
جای این مطلب در انجمن ها خیلی خالی بود گفتم قرار بدم دوستان استفاده کنند.
تولید موسیقی را می‍توان به سه مرحله‍یِ کلی تقسیم کرد:

- ضبط

- میکس

- مسترینگ


مرحله اول: ضبط

وظیفه تولید کننده این است که مطمئن شود که آیا تمامی Trackهای استفاده شده در موسیقی با یکدیگر همخوانی موسیقایی دارند یا خیر. تولید کننده نباید هیچگونه رابطه‍یِ شخصی با آهنگساز، ترانه‍سرا، نوازنده‍ها، تنظیم کننده و مهندس صدا داشته باشد تا در ارزیابی قطعات تحت تاثیر کسی قرار نگیرد و نظر شخصی خود را اعمال کند.

در مرحله ضبط، صدای خواننده و صدای سازهای بکار برده شده در تنظیم آهنگ با روش های گوناگون ضبط می‍شوند، و اصوات دیگر نظیر صدای سینتی‍سایزرها و سمپل‍ها با اصوات ضبط شده همزمان (Synchronized) می‍شوند، تا راه را برای مرحله بعدی هموار کنند.

از این مرحله شاید بتوان به عنوان مهم‍ترین مرحله در تولید موسیقی یاد کرد. کیفیت ضبط صداها، توانایی خواننده و توانایی نوازنده‍ها نقشی اساسی و تعیین کننده را در ادامه روند تولید ایفا می‍کنند. و اگر تنها یکی از موارد ذکر شده مشکل‍ ساز باشد، کار تا به آخر با مشکلاتی عدیده مواجه خواهد بود. پس برای اینکه بهترین نتیجه را در تولید موسیقی کسب کنیم، باید از بهترین تجهیزات، بهترین میکروفن‍ها، بهترین میکسرها و بهترین نوازنده‍ها و خواننده استفاده کرد، و از قبول پیشنهاداتی نظیر اینکه "در میکس این مشکل را حل می‍کنیم" باید حذر کرد.


مرحله دوم: میکس


در این مرحله Trackها بدون هرگونه اتوماسیون (Automation) و بدون پَنینگ(Panning) در کنار هم قرار می‍گیرند و بلندی (Level) صدای آنها بر اساس سلیقه و سبک موسیقی تعیین می‍شود، تا موسیقی تاثیر نخستین را بگذارد و چشم اندازی از آن‍چه که برای میکس پیش روی ما است، به دست آید.

فایل ها معمولا بصورت wave یا aiff بدون هرگونه استفاده قبلی از اکولایزرEQualizer و افکت های گوناگون وارد هر کانال میکسر دیجیتال می‍شوند.

میکس موقعی تمام می‍شود که مهندس میکس (Mix Engineer) یک مَستِر استریو(Stereo Master) را تولید کند.

هنگام ضبط و تنظیم موسیقی بایستی سازها را طوری در موسیقی در کنار هم قرار داد، که فرکانس‍های آنها کمترین تداخل را با هم داشته باشند. برای این منظور باید فرکانس‍های سازها را مطالعه کرد، تا درک درستی از تنظیم و ارکستراسیون بدست آید. همچنین بهتر است که در تنظیم موسیقی تنوع ایجاد کنیم، و گاهی حتی خواننده را (اگر صدای فوق العاده گرمی دارد) به حال خود بگذاریم و سازهای دیگر را صامت یاmute کنیم. چنین اقداماتی در تنظیم به میکس کمک زیادی می‍کنند.

اگر شما به عنوان مهندس میکس، تولید کننده اثر نیستید، هرگز حقی در دخالت کردن در این طور مسائل را ندارید. ناگوارترین اتفاق برای یک مهندس میکس این است که از تولید کننده اثر یا آهنگساز بشنود : "پس این صدای سینتی‍سایزر مورد علاقه‍یِ من کجاست؟"


هدف از میکس:


هدف ار میکس کردن یک اثر، تولید صدایی گرم، واضح، با عمق بسیار و قوی است. صدایی که در آن تمامی عناصر موسیقی با وضوح کافی قابل شنیدن و هماهنگ با ژانر موسیقی هستند.

گاهی حذف صدایی که بودن و نبودن آن چندان تاثیری بر موسیقی نمی گذارد، می‍تواند به ایجاد وضوح سازها و صداها در اثر کمک کند.


چند نکته:

- اگر اثر خودتان را میکس می‍کنید و از نتیجه‍یِ کارتان راضی نیستید، یک کپی دیگر از کار تهیه کنید. همه‍یِ افکت‍ها و اکولایزرها و پنینگ‍ها را بردارید و با گوشی شاداب دوباره شروع کنید. یادتان باشد که گوش شما ماهیچه نیست که هر چه از آن بیشتر کار بکشید، قوی‍تر شود. گوش یک ارگان در بدن است و هرچه بیشتر از آن کار بکشید، از کارآیی آن کم می شود، و دیگر نمی توان به آن اطمینان کرد.


- از دوستان خود که تجربه‍یِ بیشتری دارند و از نظر سلیقه به شما نزدیک هستند، کمک بگیرید و از آنها بخواهید که به شما پیشنهاداتی کنند. هرگز گمان نکنید که اگر از کسی سوالی بپرسید به شما توهین می شود!



- در میکس به خودتان یک وقت محدود بدهید. نود درصد کار میکس باید بعد از حداکثر 4 ساعت انجام شود. باقی کار اعمال ریزه‍کاری‍ها است، که ممکن است روزها بطول انجامد و البته زمان آن به فرد و تجربه‍یِ او بستگی دارد.



رساندن میکس مستر (Mix Master) به استودیوی مسترینگ (Mastering Studio)


- اگر با سیستم Native کار می کنید، یا به عبارت دیگر از میکسر آنالوگ استفاده نمی کنید، فایل میکس مستر را بصورت 32-bit floating point با فرمت wave یا aiff به استودیویِ مسترینگ منتقل کنید. اکثر DAWها(Digital Audio Worksation) این امکان را به ما می دهند. در غیر این صورت خروجی را در DAW روی 24-bit تنظیم کنید.


- از آنجایی که در محیط 24-bit برای کنار آمدن با Overها مشکل خواهید داشت، حتما از یک لیمیتر Brickwall قابل اطمینان نظیر Sonnox Limiter استفاده کنید.



- برای پیشگیری از ایجاد مشکلاتی در BLER (Block Error Rate) حتما فایل ها را با سرعتی پایین روی CD-R یا DVD-R منتقل کنید.


- اگر میکس را در محیط ایده‍آلِ 32-bit floating point انجام دادید و مجبور شدید که فایلی به عمق بیت (Bit Depth) 24 به استودیوی مسترینگ منتقل کنید، یا از لیمیتر Brickwall بدون دیترینگ (Dithering) استفاده کنید و یا اینکه از یک لیمیتر ساده استفاده کرده و سیگنال را به عمق بیت 24 دیتر کنید.



- برای تولید CD از سمپلینگ ریت 44 کیلوهرتز استفاده کنید. اگر مجبور به تبدیل سمپل ریت شدید (مثلا از 48 به 44 کیلوهرتز) حتما از یک تبدیل کننده یا SRC (Sample Rate Converter) بسیار با کیفیت استفاده کنید.


- اگر تبدیل کننده‍یِ خوبی در دستری ندارید، فایل را دست نخورده به استودیویِ مسترینگ منتقل کنید.



- از اعمال fade out قبل از مسترینگ بپرهیزید. مگرآنکه آن fade outجزیی از تنظیم موسیقی باشد.


- فایل ها را بر اساس ترتیب آن‍‍‍ها در آلبوم نامگذاری کنید: به عنوان مثال (01-32 bit ahange man.wav).




مرحله سوم: مسترینگ


مهندس مسترینگ میکس‍های مختلف را به هم هماهنگ می‍کند، طوری که همگی یکدست بگوش برسند. ممکن است این میکس ها در استودیوهای مختلف شکل گرفته باشند، یا در زمان‍های دور و نزدیک انجام شده باشند. اما پس از مسترینگ موفق همه‍یِ میکس‍ها با یکدیگر هماهنگ شده، و حتی برای شنیدن آهنگ بعدی در آلبوم بعد از مسترینگ به ندرت مجبوریم که صدای موسیقی را بالا ببریم، تا وضوح لازم را پیدا کند، یا از صدای آن کم کنیم، که گوش خراش بنظر نرسد.

درمسترینگ بلندیِ (Level) صداها به دقت تنظیم می‍شود، و میکس برای اساس منحنیFletcher-Munson شکل می‍گیرد تا تمامی فرکانس‍های موجود در موسیقی، در هر دستگاهی (پخش اتوموبیل، پخش کوچک آشپزخانه و غیره) در هر حجمی (Volume)از صدا به خوبی به گوش برسد.



منحنی Fletcher-Munson


در استودیوی مسترینگ اشتباهاتی که در میکس بر اثر آکوستیک استودیویِ میکس بوجود آمده، رفع می‍شوند. اگر میکس و مسترینگ را در یک اتاق ثابت انجام دهید، این مشکلات پوشیده باقی می‍مانند. به همین دلیل همواره توصیه می‍شود، که میکس و مسترینگ در دو استودیویِ مختلف انجام شود.
هزار بار پ.خ داده برو موهاتو کوتاه کن گفتم نمیکنم!
میلیون بار گفته برو موهاتو کوتاه کن گفتم کوتاه نمیکنم!
حالا رفتم آرایشگاه ؛ شخمی ترین مدل مو رو ورداشته داره میزنه! Angry 
من... (به دلیل وجود کلمات نامناسب امکان پخش نیست)...!
ملت به مو نیاز نععععععرن!!! 6
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  مراحل گرفتن مجوز آلبوم موسیقی در ایران
  ساخت موسیقی «متری شش و نیم» توسط پیمان یزدانیان
  آهنگ Bad Liar سلنا گومز به عنوان آهنگ برتر بیلبورد در سال 2017 انتخاب شد
  اشکان خطیبی از نام رپ برای نمایش لامبورگینی پله ساخت
  اشکان خطیبی از نام رپ برای نمایش لامبورگینی پله ساخت
  آلبوم سالومه ام سی در مراحل پایانی ساخت
  آهنگ جدید سلنا با پائولینا روبیو - تک آهنگ آلبوم جدید
  مسئول ساخت کلیپ جنجالی تتلو: کشور عجیبی داریم !
Music اطلاعیه ساخت کلیپ "رقص هیپ هاپی" و "طرح گرافیکی"
Music حرفه ای تر به موسیقی گوش دهید

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان