امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کشف دایناسوری شبیه به پرندگان مدرن

#1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کشف دایناسوری شبیه به پرندگان مدرن 1

دانشمندان هنوز هم کشف‌های زیادی در مورد حیواناتی انجام می‌دهند که بیش از ۶۶ میلیون سال قبل در زمین پرسه می‌زدند. به نظر می‌رسد، جدیدترین دایناسوری که کشف شده، شباهت قابل‌توجهی به پرندگان مدرن، به‌خصوص به کاسواری یا شترمرغ کلاه خوددار داشته باشد. این شباهت‌ها به‌قدری است که دیرینه شناسان اکنون در حال مطالعه کاسواری ها هستند تا نحوه رفتار معادل‌های باستانی آن‌ها را درک کنند.

دایناسور به‌تازگی کشف‌شده کوروتورپتور جاکوبس نام دارد که به تیره‌ای از دایناسورها موسوم به خاگ‌دزدان تعلق دارد، یکی از چندین گونه دایناسور پرنده مانندی که تاکنون کشف شده است. اسکلت تقریبا کامل این دایناسور در ایستگاه قطار گوانجو (در جنوب کشور چین) پیدا شده است.

محققان در مقاله تحقیقاتی خود نوشتند: “کشف کوروتورپتور جاکوبسی شواهد بی‌سابقه‌ای را فراهم کرده که نشان می‌دهد، دایناسورهای خاگ‌دزدان ازلحاظ مورفولوژیکی (ریخت‌شناسی) و تاکسونومیکی (طبقه‌بندی) در منطقه گوانجو بسیار متنوع‌تر از هر منطقه دیگری در جهان بوده‌اند.”

یکی از شگفت‌انگیزترین شباهت‌ها بین کوروتورپتور جاکوبسی و پرنده‌هایی که هنوز در گینه‌نو و استرالیا زندگی می‌کنند، تاج یا کاکل سر متمایز آن‌هاست. با مقایسه این دو گونه، محققان فکر می‌کنند که ممکن است، توضیحات بهتری برای اینکه چرا این دو موجود به این شکل تکامل یافته، پیدا کنند.

درواقع به گفته محققان، ممکن است که این کاکل ۱۵ سانتی‌متری نشانه‌ای از آمادگی برای جفت‌گیری به‌مانند پرهای طاووس و یا شکلی از ارتباط بوده باشد. سایر شباهت‌هایی که توجه محققان را به خود جلب کرده، گردن بلند و دراز و بدن شبیه شترمرغ آن‌ها است.

دایناسور به‌تازگی کشف‌شده، ۱.۶۸ متر قامت داشته و به نظر می‌رسد، تیزپا بوده و از سه پنجه تیز خود برای گرفتن غذا استفاده می‌کرده است. محققان معتقدند که این دایناسورها بین ۶۶ تا ۱۰۰ میلیون سال پیش در دوره کرتاسه پسین (آخرین دوران حیات دایناسورها) زندگی می‌کردند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کشف دایناسوری شبیه به پرندگان مدرن 1

دایناسور به‌تازگی کشف شده کوروتورپتور جاکوبس نام دارد که به تیره‌ای از دایناسورها موسوم به خاگ‌دزدان تعلق دارد. کوروتورپتور جاکوبس شباهت قابل‌توجهی به کاسواری یا شترمرغ کلاه خوددار دارد. این شباهت‌ها به‌قدری است که دیرینه شناسان اکنون در حال مطالعه کاسواری ها هستند تا نحوه رفتار معادل‌های باستانی آن‌ها را درک کنند

دایناسور به‌تازگی کشف شده کوروتورپتور جاکوبس نام دارد که به تیره‌ای از دایناسورها موسوم به خاگ‌دزدان تعلق دارد. کوروتورپتور جاکوبس شباهت قابل‌توجهی به کاسواری یا شترمرغ کلاه خوددار دارد. این شباهت‌ها به‌قدری است که دیرینه شناسان اکنون در حال مطالعه کاسواری ها هستند تا نحوه رفتار معادل‌های باستانی آن‌ها را درک کنند

نه‌تنها این کشف می‌تواند به محققان کمک کند، اطلاعات بیشتری از این دوره خاص به دست بیاورند، بلکه باوجوداین شباهت‌ها، ممکن است، نمونه‌های واقعی از این ‌گونه دایناسور را برای مطالعه در اختیار داشته باشند. اگرچه پرندگان امروز مستقیما از نسل دایناسورها نیستند، اما پرندگان کنونی درواقع بازماندگان دانه‌خوار و کوچک دایناسورها هستند که پس از برخورد سیارک به زمین (که موجب انقراض دایناسورها در ۶۵ میلیون سال قبل شد) زنده مانده‌اند. بنابراین کوروتورپتور جاکوبسی پس از این رویداد منقرض شده است. محققان در مورد تکامل کاسواری معتقدند که تاریخ تکاملی این جانور بی پرواز به حدود ۳۰ میلیون سال پیش بازمی‌گردد.

البته چنین موضوعی هنوز به اثبات نرسیده است، چرا که دانشمندان هنوز باید شواهد زیادی در مورد دایناسورها از اندازه ردپاها تا پیچیدگی مغز آن‌ها به دست بیاورند. نکته مهم در مورد کوروتورپتور جاکوبسی ها به‌عنوان یک دایناسور جدیدی که احتمالا ۶۶ میلیون سال قبل می‌زیسته، این است که این ‌گونه دایناسورها نزدیکی زیادی به گونه‌ای از پرندگان که هنوز در سال ۲۰۱۷ زندگی می‌کردند دارند.

دیوید هون، مدرس دانشگاه کوئین مری در لندن و متخصص دایناسورها و پتروزارها که در این مطالعه حضور نداشته به USA Today گفت: “ازلحاظ ساختار کلی، این دو شباهت قوی به هم دارند.”

.
پاسخ
 سپاس شده توسط ⓩⓐⓗⓡⓐ ، _Lσѕт_ ، .امیرحسین.
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  پرنده هایی که بیشتر شبیه موجودات افسانه ای می مانند
Lightbulb کشف قارچی که شبیه انسان است
Star انقراض پرندگان به دلیل تجارت بین‌المللی مواد غذایی
  باغ پرندگان تهران زیر ذره‌بین سازمان محیط زیست
Lightbulb ماهی شبیه ژله(ببین جالبه)
Question حشره ی عجیب ونزوعلا با شکلی شبیه موجودات فضایی♥
  آشنایی با پهن بال ترین پرندگان دنیا + عکس
  عجیب‌ترین جانور دریایی شبیه به بشقاب پرنده
  عنکبوتی زیبا شبیه طاووس !
  عکسهای پرندگان زیبا در فصل بهار

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان