امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

خرافه پنداری ! همه چیز راجع به تفاوت ها و شباهت ها ! تفکر !

#1
Star 
بیماری کشنده ای که مادرزادی و همگانی بوده و علاج سختی هم داشته باشد، بسیار خطرناک خواهد بود. خرافه در جامعه همان بیماری خطرناک می باشد که هم موروثی و مادرزادی است و هم فراگیر و همگانی! خرافه خطرناک ترین بیماری جامعه هاست که آثار زیانبار آن، از تمامی جهات، زندگی انسانها را تحتتاثیر قرار میدهد، از اخلاق تا اقتصاد گرفته تا دین و مذهب و سیاست و مدیریت، همه و همه را!
از آنجا که خرافه موروثی است، با شیر مادر به رگهای جان و روح ما راه مییابد. ما نیز، ندانسته و نسنجیده براساس تلقین و عواطف و احساسات گرفتار آن میشویم. آنگاه، ما را از درون پوسانده و تهی میسازد تا جایی که دچار ناتوانی شده و از هم میپاشیم.
بیماری خرافه، چنان خطرناک است که اگر کسی از این بیماری سخن بگوید، یا مردم را به مبارزه با آن فراخواند، به شدت مورد تعقیب و آزار قرار گرفته و زندگیش به خطر میافتد! این بیماری فراگیر همه جا را از شرق و غرب در بر گرفته است، از کشورهای عقب مانده تا جامعههای پیشرفته. اما، جامعههای عقب مانده با کشورهای پیشرفته در این خصوص یک فرق بنیادی دارند و آن این که در کشورهای پیشرفته، تدبیر امور جامعه در دست کسانی است که بیشتر به اصول عقلانی و تدبیر علمی توجه دارند. اما، در جامعههای عقب مانده، متولیان و گردانندگان جامعه، خود از گرفتاران خرافه و حامیان آن میباشند!
با توجه به رشد فراگیر و نگران کننده بیماری خرافه در دنیای امروزمان، بر آن شدیم تا اقدام به برگزاری درس هفته تحت عنوان «فلسفه خرافات» کنیم. علاقمندان می توانند این درس را هر هفته از طریق قسمت «فلسفه» بخش «درس هفته» دنبال کنند.
****
فال قهوه : نمونه .
خرافات همیشه شامل این گزینه می شود .... چرا ؟
...
نخستین سئوالی که در این مقوله مطرح است این است که اصولاً چرا در میان انواع و اقسام فال ها و ادوات و ابزار پیش گویی مساله فال قهوه تا این حد فراگیر شده و در سطح جهانی مورد توجه قرار گرفته است؟با سایت آسمونی همراه باشید

به نظر می رسد این فراگیر شدن دلایل متفاوتی داشته باشد. اما به یقین یکی از مهم ترین دلایل شیوع و گسترش این نوع فال گیری و پر مخاطب شدن آن، دسترسی آسان به ابزار و آلات آن و آسانی انجام کار در این نوع فال گیری است. تمام هزینه تشکیل چنین بساطی یک فنجان قهوه است که در هر کجای دنیا یافت می شود و تنها مقدمه ورود در این عرصه این خیال پردازی های خوردن قهوه و برگرداندن تفاله فنجان روی نلبکی است که به طور طبیعی موجب ایجاد اشکال و تصاویری روی سطح داخلی فنجان خواهد شد.

برخلاف روش های سنتی مانند رمالی و دعانویسی و احضار روح و …در بسیاری از موارد نیازمند ادوات و ابزار و فضای خاص و توانایی انجام برخی رفتارها و حرکات ویژه است که از عهده هر کسی برنمی آید.
به علاوه نفس برخی از کارهای سنتی آن قدر با خاطرات بد و مکان های کثیف و آلوده و حوادث مشمئز کننده همراه است که انسان متمدن و امروزی از ورود در آن حوزه پرهیز دارد و برای چند زن غربی یا غرب گرای شرقی دور هم نشستن بر مبل های تشریفاتی و دور میز عسلی های کوچک و قهوه ساختن و خوردن و بعد در عالم خیال پردازانه به گفتگوهای توهم آلود پرداختن به هیچ وجه چندش آور و به تعبیر متداول، بی کلاس نیست. در حالی که هیچ انسان تحصیل کرده ای معمولاً حاضر نمی شود به عنوان رمال و جن گیر یا مانند آن دست به کارهای متداول در این حوزه بزند.
از طرف دیگر عناوینی چون رمالی و جن گیری و … در زمره عناوین مجرمانه در بسیاری از کشورها و در قوانین جزایی ملل محسوب می شود در حالی که عنوان فال قهوه گیری چندان داخل در این مجموعه محسوب نمی گردد.
درستی یا نادرستی؟!

با وجود همه مباحث علمی و حساب و کتاب های عقلایی باز هم حقیقت آن است که نمی توان درستی برخی از پیشگویی های این فال گیران را انکار کرد و بسیار دیده شده که این افراد به نکات بسیار درستی و واقعی اشاره می کنند. با وجود این نتایج درست و واقعی چه می توان گفت؟

در پاسخ به این امر، هم نوعی تحلیل عقلی پاسخ گو است و هم تجربه های متعدد افراد و نتایج آماری مراکز قضایی و جنایی.
اولاً باید گفت که در مساله فال گیری و پیش گویی و مانند آن که خود نیز هنری است و مهارت انجام صحیح آن در نزد هر کسی نیست برخورد زیرکانه و روان شناسانه بسیار بسیار مهم است.

مثلا در مورد یک دختر جوان هر تصویری وجود داشته باشد به یقین شبیه یک مرد رؤیایی است که سوار بر اسب می خواهد به خواستگاری او بیاید. اما مانعی بزرگ بر سر راهش وجود دارد و …
در حقیقت نکته دقیق این شیوه آن است که مراجعه کنندگان به فال گیران غالباً افراد دارای مشکل و دغدغه و بسیار حساس نسبت حوادث و خطرات و مشکلات احتمالی هستند و این دغدغه ها هم معمولاً از چند مورد خاص و معین خارج نیست.
به عنوان مثال به احتمال بالای 90 درصد یک دختر جوان عاشق پسر جوانی است یا به او اظهار محبت شده و او در تصمیم گیری در این خصوص مردد است و به شکل کاملاً طبیعی موانع و مخالفین جدی در خانواده دو طرف وجود دارد و یا مشکلات گوناگون مالی و اجتماعی و …نمی گذارد که عشق به سرانجام برسد و مسلماً در این میان چند جمله ساده و کوتاه جناب فال گیر، زدن در خال و بیان حقیقتی است که به جز خدا و طرف مقابل کسی از آن خبر نداشت.
ثانیاً فال گیران در این جلسات مطالب و نکات متعدد و متنوعی را به شکل چند گزینه ای مطرح می کنند که احتمال درستی یکی از آن ها بسیار بالاست.
مثلاً می گویند:«در مدت بسیار کم آینده یک پسر که به تو خیلی نزدیک است به خواستگاریت می آید. حالا یا از بستگان نزدیک است یا همسایگان نزدیک و یا یکی از همکاران یا همکلاسی ها که خیلی به تو نزدیک است و …»
مسلماً دختر دم بختی که جمال و کمالی هم دارد و در موقعیت ازدواج است، خواستگاران متعددی هم دارد که همه آن ها یا لااقل اکثر آنها در یکی از عنوان های یاد شده می گنجد و کافی است که در همان ماه کسی به این دختر اظهار علاقه کرده پیشنهاد خواستگاری بدهد. با این فرض به یقین فال گیر داستان تبدیل به اسطوره ای شده که حرفش رد خور ندارد!
پس نتیجه می گیریم با این نقد که هر چیزی می تواند هر جنبا ای داشته باشد .. تفکر مقوله ای است که مهر تاییدی به روی این سنت خرافه پنداری خواهد زد ..
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
خرافه پنداری ! همه چیز راجع به تفاوت ها و شباهت ها ! تفکر ! 1
پاسخ
 سپاس شده توسط A lover
آگهی
#2
خواهشا اگه مطبی رو از جایی برمیدارید کاملش ر بذارید
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مطلب اصلی
توضیح کامل + نتیجه گیری آخر متن
زمانی که زمین می‌خوریم و شکست می‌خوریم مهم نیست، مهم این است که دوباره بلند شویم و از جای‌مان برخیزیم.
پاسخ
#3
مطلب از کتاب کپی شد .. هر نوع دلم خواست مطلب زدم ... شما تو کار من دخالت نکن .. مطالب اون وب هم از کتاب ( تاریخچه قهوه ) نوشته جرج هرمن ترجمه شد ...
خلاصه نویسی مبحث جالبی .. همیشه ازش استفاده کردم .

مطالب گرد هم آوری شده بود و هیچ مشکلی نداشت ! ولی تمش به روحیه بعضی ها نمی خورد D:

نتیجه اش هم ابتکار خودم بود ! D:
به کسی هم مربوط نبود !
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
خرافه پنداری ! همه چیز راجع به تفاوت ها و شباهت ها ! تفکر ! 1
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تفاوت اب سرد کن مرکزی و اداری
  شباهت درخت نخل و انسان
  تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن
  جهش ژنوم انسان در ۲ میلیون سال پیش منجر به گفتار و تفکر شد!
  تفاوت چپ دست ها با راست دست ها
  تفاوت های برای بازاریابی به روش دیجیتال و بازاریابی به روش سنتی
  تفاوت بین شرکت سهامی خاص با شرکت مسئولیت محدود چیست ؟
  تفاوت عملکرد مغز در فصول مختلف
  تفاوت عملکرد مغز افراد همدل هنگام شنیدن اخبار خوش دیگران
Smile تفاوت مغز مردان و زنان

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان