امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

امروز طولانی ترین روز سال است

#1
اصفهان- ایرنا- طولانی ترین روز سال گاهی 31 خرداد و گاهی روز اول تیر ماه است زیرا در این روز خورشید نسبت به روزهای دیگر به اندازه بخشی از ثانیه بیشتر در آسمان باقی می ماند و روز را طولانی تر خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، طولانی ترین روز سال را ' انقلاب تابستانی ' نیز می نامند که این اتفاق در برخی از سال‌ها روز ۳۱ خرداد (21 ژوئن) و یا اول تیر ماه ( 22 ژوئن) رخ می دهد اما بررسی های نجومی نشان می دهد که امسال روز 31خرداد طولانی ترین روز است.
یک روز خورشیدی از چرخش زمین به دور خود به وجود می آید اما به دلیل اینکه سیاره زمین حول محور خود با 23.5 درجه در حرکت است در روزی خاص از سال و با به حداقل رسیدن فاصله منطقه قطبی با خورشید، طولانی ترین روز سال یا پدیده انقلاب تابستانی رخ می‌ دهد.
کارشناس نجوم مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان روز سه شنبه در این باره به ایرنا گفت: محور حرکت چرخشی زمین به ‌دور خودش در فضا مایل است و زمین با حفظ این زاویه تمایل در مدت 365.25 روز یک‌بار به ‌دور خورشید می ‌چرخد.
ابوذر دبیری افزود: در هنگام این گردش، تابستان در نیم‌کره شمالی زمانی آغاز می‌شود که آن نیم‌کره تمایل بیشتری را به سمت خورشید داشته باشد و انقلاب تابستانی روزی است که این تمایل به بیشترین میزان خود یعنی حدود 23.5 درجه برسد.
وی با بیان اینکه در این زمان طولانی‌ ترین روز در نیم‌ کره شمالی را خواهیم داشت، ادامه داد: در این روز خورشید در مسیر ظاهری حرکت خود در آسمان به بیشترین ارتفاع در لحظه ظهر هر منطقه خواهد ‌رسید.
این کارشناس نجوم گفت: امسال زمین در ساعت 8 و 55 دقیقه صبح روز چهارشنبه 31 خرداد ماه به وقت تهران در مسیر حرکتش به دور خورشید به نقطه انقلاب تابستانی می رسد در نتیجه امسال 31 خرداد ماه جاری بلند ترین روز سال و کوتاه ترین شب سال را شاهد خواهیم بود.
وی افزود: از طرفی در همین زمان برای نیم‌کره جنوبی زمستان آغاز می شود و در 31 خرداد در نیم کره جنوبی، کوتاه ترین روز و بلند ترین شب سال را داریم.
وی همچنین با بیان اینکه فردا مصادف با 31 خرداد، روزه داران ایرانی، طولانی ترین روزه خود را می گیرند، اظهار کرد: بدین ترتیب از روز اول تیر امسال به مرور از طول روز کاسته و به طول شب افزوده می شود.
با توجه به لحظه اذان صبح و اذان مغرب فردا 31 خرداد روزه داران کشورمان طولانی ترین روز روزه داری را با 16ساعت و 42 دقیقه پشت سر می گذارند و طول روز ( بازه زمانی) نیز با در نظر گرفتن لحظه طلوع و غروب خورشید 14 ساعت و 34 دقیقه خواهد بود.
بر اساس شواهد تاریخی، این پدیده برای گذشتگان نیز امری شناخته شده بود و حتی در ایران، 40 روز از گرمترین روزهای سال را ' چله تموز ' می نامیدند که آغاز آن مصادف با طولانی ترین روز سال بوده است.
ایرانیان در گذشته از تقویم خورشیدی دقیقی برخوردار بودند و زمان های خاص مانند نوروز، شب یلدا و یلدای تموز را مشخص شده و برای هر یک از آنها، آئین یا جشنی داشتند.
مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان در سال 1374، توسط جمعی از علاقه مندان به دانش ستاره‌شناسی در کلانشهر اصفهان تاسیس شد.
این مرکز با بیش از سه هزار عضو و د‌ه ها تجهیزات رصدی و فضاهای آموزشی، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و فعال‌ترین مراکز نجوم آماتوری ایران و خاورمیانه است.

حتما باس بگم یه سپاس بدین؟؟؟؟؟؟
خلاف قوانین!
پاسخ
 سپاس شده توسط Mr. Potato Head ، √ ΙΔΙΞΗ SΤΙF √ .
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Heart ترامپ احتمالا امروز از بیمارستان مرخص می‌شود
  نشست امروز شورای امنیت درباره حمایت از غیرنظامیان در مناطق درگیر
  مصباحی مقدم: امروز جریان مقاومت آزادی بحر تا نهر را دنبال می‌کند
Heart میزبان رهبر انقلاب در دوران تبعید چه کسی بود، که امروز فوت شد؟
  انتشار نامه‌ای جدید از «اون» به تاریخ امروز
  وضعیت خطرناک امروز متر تهران
  عجیب ترین و ترسناک ترین حیوان خانگی +تصاویر
  حریرچی: ترافیک امروز تهران ما را نگران کرده است
  آقای صدا و سیما! امروز در تقویم رسمی روز زرتشت است...
  ترامپ امروز فرمان جدید ممنوعیت سفر را امضا می کند

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان