امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

رَوشـ کـآشت بـادآم زَمینـی | Peanut

#1
بادام زمینی (Peanut) محصول خوبی برای کاشت است. بادام زمینی گیاه بومی آمریکای جنوبی است. آن‌ها به فصل رشد طولانی و خاکی که کمی شنی باشد نیاز دارند. این گیاه در خاکی که رسی باشد خوب رشد نمی‌کند! زیرا غلاف آن‌ها در خاک پنهان می‌شود و این غلاف‌ها نمی‌توانند به آسانی خاک سنگین رس را کنار بزنند. شاید تعجب کنید اگر بدانید بادام زمینی گونه‌ای از نخود فرنگی است!
بادام‌ زمینی، یک غذای زیبا و خوشمزه است که سرشار از پروتئین و فیبر می‌ باشد. اگر چه میزان چربی آن‌ ها بالا است، اگر که آن‌ ها در حد اعتدال مصرف شوند، می‌توانند بخشی از یک رژیم غذایی مناسب برای قلب باشند…
اگر خودتان بادام زمینی را می‌کارید، پس بهتر است کره بادام زمینی را هم خودتان تهیه کنید. این کار هم آسان و هم تفریح خوبی برای کودکان است.

تاریخ کاشت: حداقل درجه حرارت خاک برای جوانه زدن بادام زمینی حدود 10درجه سانتی گراد است. حساسیت به کم آبی و نیاز به آب در بادام زمینی از زمان تشکیل جوانه گلها تا نزدیک به دو هفته قبل از رسیدگی زیاد است.

کاشتن دانه‌ها: اگر فصل رشد 130تا140 روزه داشته باشید، می‌توانید بادام زمینی را در باغچه خود بکارید. بادام زمینی را زمانی در باغچه‌تان بکارید که خطر یخ‌ زدگی سپری شده باشد. آن‌ها را در عمق 5 سانتی‌متری بکارید. دانه‌ها را در فاصله 15تا18 سانتی‌ متری از هم و در ردیف‌ هایی که 1 متر از هم فاصله دارند در خاک بکارید.
اگر فصل رشد کوتاه‌تری به نسبت آنچه گیاه نیاز دارد دارید، دانه‌ها را به مدت 2تا4 هفته قبل از آخرین سرمازدگی در محل زندگی‌تان بکارید. برای کاشت هر دانه از یک گلدان با ترکیب خاک ماسه‌ای و کود فراوان استفاده کنید تا هنگام تغییر محل کشت گیاه به باغچه، گیاه دچار شوک نشود. نیازی به خرید بذر از مکانی مخصوص نیست، کافی است که بادام زمینی‌ های خام را از مغازه‌ ها بخرید و بکارید. دوره رشد بادام زمینی بین 130تا140 روز است.
توجه: خاک را نرم کنید. اگر حس می‌کنید که خاک خیلی سفت است، مقداری شن و یا کود گیاهی به آن اضافه کنید. این کار به گیاه اجازه می‌دهد که در خاک فرو رفته و رشد کند. اگر خاک خیلی سخت باشد، گیاه کوتاه می شود.

کود شیمیایی: بطور کلی هر یک تن بادام زمینی (نیام کامل) با 1.5 تا 2 تن علوفه همراه آن حدود 60 تا 75 کیلوگرم ازت، 10 تا 15 کیلوگرم اکسید فسفر ، 400 تا 50 کیلوگرم اکسید پتاسیم و 40 تا 50 کیلوگرم اکسید کلسیم از خاک خارج می کند. چنانچه کود شیمیایی زیادی برای محصول قبل مصرف شده باشد به اضافه کردن کود به زمین بادام زمینی نیازی نیست.

روش رشد: بادام زمینی برای رشد به خاک شنی غنی از کود و مواد مغذی نیاز دارد. خاک را تا عمق چندین سانتی‌متری زیر و رو کنید تا زهکشی آن را افزایش دهید. اگر خاک شما به‌خوبی زهکشی انجام نمی‌دهد، آرام خاک را زیر و رو کنید و ردیف‌های‌تان را بالا بکشید.
از مرطوب شدن دایمی خاک اطمینان حاصل پیدا کنید، زیرا خاک‌های شنی زود خشک می‌شوند. به گیاه بیش از مقدار مورد نیاز آب ندهید.
پوسته‌های بادام زمینی از یک ساقه بزرگ که خم می‌شود و دوباره به خاک بر می‌گردد، رشد می‌کند. اگر خاک خیلی سخت باشد مقداری کود به آن اضافه کنید و سطح خاک را پر از شن ریزه کنید.

کنترل علفهای هرز: میتوان از علف کشهایی مانند امولسیون 43 درصد آلاکلر(لاسو)به میزان 4تا5 لیتر یا امولسیون 48 درصد یفلورالین به میزان 1.2 تا 1.8 لیتر در هکتار بصورت قبل از کاشت استفاده بعمل آورد . این علف کشها محصول را 2تا3 ماه بعد از مصرف در برابر اکثر علفهای هرز محافظت میکند.

آفات و امراض: بعضی از آفات عمومی مثل زنجره باقلا ، کرم غوزه پنبه و پروانه کارادینا به بادام زمینی نیز خسارت وارد می سازد. بیماری لکه برگی بادام زمینی عامل بیماری قارچی است بنام Cercospora personata که روی بقایای گیاهی آلوده زمستان گذرانی نموده و اسپور آن توسط باد منتشر می گردد. پوسیدگی پایه تخمدان، ریزش برگها و نیامها و یا کوچک ماندن نیامها از نتایج این بیماری می باشد. کنترل بیماری با استفاده از ارقام مقاوم، تناوب حداقل سه ساله، تقویت محصول و بالاخره استفاده از سموم قارچ کش مانند زینب و مانب امکان پذیر است.
بادام زمینی‌ها را پس از اولین سرمای پاییز برداشت کنید. گل گیاه را از خاک خارج کنید و بگذارید بادام زمینی‌ها خشک شوند. سپس بادام زمینی‌ها را از پوسته‌ شان خارج کنید، آن‌ها را تفت دهید و از خوردن‌ شان لذت ببرید. تعدادی از بادام زمینی‌های خام را برای کاشت سال بعد نگه دارید.

برداشت: زمان برداشت با آثار زردی خفیف برگها و بررسی نیامها مشخص می شود. در برداشت مکانیزه ابتدا قسمتهای هوائی را با علف زن (موور) قطع کرده و سپس با دستگاهی مشابه دستگاه برداشت سیب زمینی و در صورت عدم دسترسی به این دستگاه با دستگاه معمولی برداشت سیب زمینی بادامها را خارج کرده و بصورت ردیفی روی زمین قرار می دهند.
دانه از نظر فسفر و ویتامینهای گروه B نیز غنی است. مقدار انرژی، قابلیت هضم و کیفیت پروتئین دانه بسیار زیاد می باشد. یکی از مصارف مهم ارقام کم روغن بصورت آجیل است. کنجاله بادام زمینی را که 40 تا 50 درصد پروتئین پر کیفیت دارد بعنوان مکمل پروتئین در جیره دام بکار می برند. علوفه بادام زمینی حدود 7 درصد پروتئین دارد و برای تغذیه دام بسیار مطلوبست ولی کیفیت علوفه به روش خشک کردن و جمع آوری آن و بخصوص میزان برگ بستگی دارد.
- بادام زمینی یک گیاه یک‌ساله است که در برابر سرما خیلی زود تسلیم می‌شود. نهال‌ها و گیاهان رسیده را بپوشانید تا از خطر سرما در امان بمانند!
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
رَوشـ کـآشت بـادآم زَمینـی | Peanut 1

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
رَوشـ کـآشت بـادآم زَمینـی | Peanut 1
کَرهـ..!
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
رَوشـ کـآشت بـادآم زَمینـی | Peanut 1
.La mort est le remède
پاسخ
 سپاس شده توسط Maryam Farrokhy ، ÆMÆշЇÑζ ، √ ΙΔΙΞΗ SΤΙF √ .
آگهی
#2
به پدربررگم حتما ميگم امتحان كنه :|
پاسخ
 سپاس شده توسط The moon


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان