امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

عینک گوگل(Google Glasses) چیست؟

#1
عینک گو گل چیست؟
این وسیله در حقیقت یک قاب عینک است که یک قاب عینک است که یک رایانه کوچک ،یک دوربین عکاسی و فیلم برداری و یک مینی _پروژکتور بر آن نصب شده است. مینی _پروژکتور برای تاباندن تصویر به چشم استفاده کننده از این دستگاه می باشد.
امکانات دستگاه: عینک گو گل توانایی انجام وظایف متعددی مانند عکس برداری،تهیه ویدیو ،جستجو در وب و خدمت به عنوان یک مودم بی سیم را دارد.در ضمن به کمک این مودم بی سیم یا wifiمی توان ارتباطات صوتی و تصویری در اینترنت بدون استفاده از دست را به انجام رساند.بسیاری از توانایی های عینک گو گل مربوط به کامپیوتر یا رایانه آن است.همانگونه که نصب applicationsدر تلفن همراه هوشمند به ظرفیت های آن می افزاید،نصبapps بر عینک گو گل نیز کارایی آن را افزایش می دهد.
عینک گو گل به کمک چرخش سر (head tilt)و دستورات صوتی (voice commands)کار می کند،همچنین یک پد لمسی یا touch padدر دسته طرف راست عینک گو گل تعبیه شده است.
درمورد عینک گو گل باید ذکر نمد که به احتمال زید این وسیله در اوایل سال در کشور ایالات متحده برای استفاده عموم در معرض فروش قرار گرفت.
عینک گو گل  در پزشکی
یک مقاله خبری در Canadian Medical Association Journal تعدادی از مصارف عینک گو گل  در پزشکی شامل ارسال هم زمان ویدیوی جراحی را ذ کر کرده است.به اشتراک گذاشتن همزمان ویدیو این نکته را به خاطر می آورد که عینک گو گل امکان کوشش های مشترک در پزشکی را فراهم میکند . به کمک عینک گو گل دید جراح به عنوان فرد اول در عمل جراحی به پرستار اسکراب ،دستیاران و نیز سایر کادر درمانی  چه آنها که در اتاق عمل حضور دارند و چه آنها که خارج از اتاق جراحی هستند انتقال می یابند .این دید به این افراد اجازه می دهد تا فیدبک مضاعف به جراح بدهند.در نظر بگیرید که یک جرّاح در اتاق عمل مشغول جراحی است و بینندگان در سراسر کشور یا حتی سراسر جهان قادر به تفسیر کار جراح فوق بوده د حتی می توانند با توجه به داشتن دید جراح به کمک عینک گو گل ،امکان هدایت جراحی از راه دور را داشته باشند. به کمک این وسیله ابتکارات و ابداعات جهانی در آموزش د تعلیم در زمینه بهداشت و درمان به سطح بالاتری از طریق هدایت از راه دور می رسد. به عنوان مثال،ارسال ویدیو به بخش پاتولوژی به شیوه امکان دادن به پاتولوژیست برای مشاهده مستقیم نمونه و نمایش حالت بافت به صورت زنده در حین عمل جراحی می تواند بسیار سودمند باشد و بالقوه  پاتولوژیست نیز می تواند لام میکروسکوپی تهیه شده از نمونه را به شکل هم زمان به جراح نشان دهد تا جراح نیز در هنگام جراحی از ویژگی های میکروسکوپی بافت مبتلا آگاهی یابد.

مصارف عینک گو گل در رادیو لوژی
جراح می تواند عکسهای  رادیو لوژی شامل CT اسکنی که از قبل از بیمار تهیه شده را درست قبل از بیمار تهیه شده را درشت قبل از عمل مشاهده نموده و با عکس هایی که در حین عمل تهیه می شود مقایسه نماید.
عینک گو گل و پرونده های الکترونیکی پزشکی
به نظر می رسد که استفاده از عینک گو گل برای و پرونده های الکترونیکی پزشکی یا همان HER=Electronic Health Recordدر هنگام برخورد با بیمار و معاینه او از کارایی بالاتری  برخوردار بوده و بهتر از استفاده کامپیوترهای رو میزی (desktop) ونیز رایانه های جیبی (tablet)باشد.این استفاده از عینک گو گل دریک مرکز پزشکی در شهر بوستون مورد یک مطالعه pilot قرارگرفت.بخش اورژانس این مرکز پزشکی از کدی تحت عنوان QR cod که نوعی بار کد به حساب می آید بر دیوار بالای هر تخت استفاده نمود.هنگامی که پزشکان مجهز به عینک گو گل به این کد نگاه می نمودند،آن ها یک دسترسی همزمان به اطلاعات بالینی بیماران پیدا کرده وبه این شکل نیازی به چرخاندن نگاهشان از بیماران نداشتند.
    عینک گو گل  در چشم پزشکی
دکتر اوز گور از عینک گو گل در چند ماه اخیر بهره جسته و در هنگام کار به عنوان چشم پزشک اقدام به عکس برداری و تهیه کلیپ های ویدیویی نموده است.کاربرد این وسیله از نظر او عبارتند از:
_معاینات چشم پزشکی:معاینات چشم اقدامی پویا بوده غالبا چشم پزشک نیاز به استفاده از هر دو دست خود دارد وبا داشتن عینک گو گل  امکان تهیه عکس و ویدیو از کلیه مراحل معاینه وجود دارد.
تهیه ویدیو در حین جراحی: عینک گو گل یک راه آسان برای تهیه فیلم از جراحی های کوچک چشم ونیز جراحی های میکروسکوپی بویژه زمانی که نیاز به آزاد بودن هر دودست جراح وجود دارد فراهم نموده است.این جراحی ها از همانviewیا منظر جراح مشاهده می شود.
لوپ جراحی: دکتر اوز گوراز یک لوپ جراحی که قابل سوار شدن بر عینک گو گل  می باشد تهیه نموده است.وی اظهار می کند که در آغاز این مجموعه کمی برروی بینی و گوش هایش بی ثبات بودند ولی با خریدن یک Google clear shield (که مثل یک clip-onبا ویژگی عینک آفتابی برروی عینک طبی سوار می شود)این مشکل برطرف شده است.البته شیلد مورد استفاده دکتر اوز گور شفاف و فاقد رنگ است.حتی استفاده از قاب عینک اصلی تولید شده توسط شرکت گو گل شرایط را باز هم بهتر نموده است. دکتر اوز گور یک چراغ پیشانی نیز به این مجموعه اضافه کرده تا دید وی هنگام کار بهتر شود.عیب اصلی عینک گو گل در کاری که دکتر اوز گور انجام می دهد این است که علی رغم بزرگی نمایی ایجاد شده  توسط لوپ جراحی، عینک گو گل برای تهیه کلیپ ویدیویی از جراحی نمی تواند از این بزرگ نمایی استفاده کمد.در ضمن گاهی اوقات نور شدید چراغ پیشانی سبب سفیدی کلیپ ویدیویی تهیه شده توسط عینک گو گل می شود.خوشبختانه،نسل های جدیدتر عینک گو گل توانایی بزرگ نمایی و افزایش روشنایی و کنتراست تصویر را دارند.
پاسخ بیمار : دکتر اوز گور اظهار می دارد که تاکنون بیمارانش احساس مثبتی به عینک گو گل او داشته اند.بیماران تصدیق می کنند که عینک گو گل موجب فراهم شدن فن آوری جدید برای بهبود مراقب های پزشکی می شود.
آینده عینک گو گل  در چشم پزشکی:در حال حاضر عینک گو گل در اختیار تعداد معدودی از افراد است.با عموی شدن استفاده از نسل های جدید این وسیله استفاده از آن همراه با وارد شدن تعدادappجدید در سیستم عامل گو گل(اندروید)موجب رشد سریع استفاده از آن خواهد شد.
وارد شدن appجدید برای چشم پزشکان: برخی تولیدکنندگان appسخت مشغول ابداع انواع جدید و اختصاصیappبرای چشم پزشکان هستند تا بتواند در برخی دیگر از معاینات چشم پزشکی مفید باشد.
آموزش و ارزشیابی:همچنین عینک گو گل می تواند یک راه بالقوه برای آموزش دستیاران رشته چشم را فراهم نماید.برای مثال دکتر اوز گور مسئول برنامه ای موسوم به  OCEX(Ophthalmic Clinical Evaluation Exercises)برای آموزش دستیاران چشم پزشکی است که در آن یک استاد رشته چشم هنگامی که یک دستیار در حال تهیه شرح حال و معاینه بیمار است وی را نظاره می کند.حتی این کار به اساتید این رشته هم کمک مل کند(تا براساس نظر دکتر اوز گور )در برخورد با بیماران خودشان نیز تجدید نظر نمایند.
محدودیت ها و معایب عینک گو گل:

_محدودیت دوربین دستگاه:از دوربین این دستگاه نمی توان برای مشاهده مستقیم با دستگاه اسلیت لمپ یا افتالموسکوپ مستقیم و غیر مستقیم استفاده نمود.علت این امر استقرار این دوربین در بخش فوقانی خارجی عینک گو گل  است که خارج از محور بینایی چشم پزشک قراردارد.در ضمن دید بدست آمده با عینک گو گل یک دید تک چشمی یاmonocularاست و در حال حاضر امکان ایجاد دید سه بعد ی برای آن وجود ندارد.به علاوه باتری عینک گو گل برای 30تا45دقیقه امکان فیلم برداری دارد ولی می توان این زمان را با استفاده از سایر برنامه های کاربردی (apps)کمی افزایش داد. دکتر اوز گور به کمک بسته های اضافی باتری به صورت پرتابل(قابل حمل)که البته رسما توسط شرکت گو گل تایید نشده بر مدت زمان استفاده از عینک گو گل خود افزوده است.بعلاوه عینک گو گل با فشردن دکمه دوربین یا تماس انگشتان با صفحه لمسی امکان فیلم برداری را فقط به مدت 10ثانیه فراهم می کند ولی برای مثال دکتر اوز گور در فیلم ویدیویی همراه مقاله لش عدم محدودیت زمانی را به رخ خوانندگان تارنمای آکادمی  چشم پزشکی آمریکا می کشد.
مشکلات در رابطه با حفظ اسرار بیمار:براساس قانونی موسوم به Health Insurance Portability and Accountability Actیا HIPAAپزشکان مسئول محرمانه نگه داشتن اطلاعات مربوط به سلامتی بیماران خود است.همچنین پزشکان باید تضمین نمایند که همکاران تجاری آن ها که دسترسی به این اطلاعات دارند از قوانین HIPAAتبعیت نمایند.این امر می تواند برای کاربران  عینک گو گل مشکل ساز باشد زیرا عینک گو گل اطلاعات موجود را از طریق سرورهای گو گل (Google servers )انتشار می دهد.این موضوع شامل کلیه عکس ها و کلیپ های ویدیویی تهیه شده با این عینک گو گل ونیز اطلاع اتی که کاربر همراه بل این تصاویر آماده می کند نیز هست.
راه حل های حفظ اطلاعات محرمانه بیماران:براساس اظهارات دکتر اوز گور در یک مرکز پزشکی در شهر بوستون برای حل مشکل HIPAA،از یک web based appبرای عینک گو گل استفاده شده به کمک آن کلیه اطلاعات این موسسه پزشکی قابل عبور از firewallاین مرکز نمی باشند و هیچگونه اطلاعاتی به سرورهای گو گل نخواهد رسید.راه حل دیگر نیز این است که اتصال عینک گو گل را به اینترنت در هنگام  استفاده از آن در هر مرکز پزشکی قطع نمود.براین اساس چون هیچگونه اتصالی به wifiوجود ندارد عکس ها،کلیپ ها و اطلاعات در سرورهای گو گل uploadنخواهند شد.در عوض می توان اطلاعات تهیه شده از بیماران توسط عینک گو گل را در یک هارد دیسک مخصوص این عینک با ظرفیت 12گیگابایت ذخیره کرد.سپس می توان این اطلاعات را به یک رایانه امن منتقل نمود.البته این کار،به سهولت روش استفاده شده در موسسه پزشکی شهر بوستون نیست ولی هزینه های آن برای دستیاران و فلو ها رایگان بوده و آسان تر نیز می باشد.

به یاد بسپاریم
1. عینک گو گل حقیقت یک قلب عینک است که یک رایانه کوچک،یک دوربین عکاسی /فیلم برادری و یک مینی-پروژکتور برآن نصب شده است.نصبapplicationsروی عینک گو گل کارایی آن را به مقدار قابل توجهی افزایش می دهد.
2. عینک گو گل به کمک  چرخش سر((head tiltو دستورات صوتی(voice commands)کار می کند،همچنین یک پد لمسی یاpad touch در دسته طرف راست عینک و یک دکمه دوربین در بالای عینک گو گل تعبیه شده است.
3.یک مقاله خبری درCanadian Medical Association Journal تعدادی از مصارف عینک گو گل در پزشکی شامل ارسال هم زمان ویدیوی جراحی را ذکر نموده است.به همین دلیل وسیله در پزشکی بویژه در چشم پزشکی نیز کاربردهای زیادی دارد.
4.تصاویر و ویدیو های ارسالی توسط عینک گو گل هم برای پزشک معالج یا جراح در حین عمل وهم برای دریافت کنند گان آن امکان مبادله عقایدونظرات را فراهم می کند؛بویژه آنکه نمای مورد ملاحظه توسط بیننده همان نمایی است که پزشک یا جراح می بیند.
5.این وسیله به جز در اعمال جراحی و امور تشخیصی مانند رادیولوژی و پاتولوژی در ثبت الکترونیک پرونده های پزشکی نیز بسیار سودمند و نویدبخش است.
6.در چشم پزشکی عینک گو گل برای معاینات بیماران استفاده می شود ولی امکان مشاهده از طریق اسلیت لمپ هنوز برای آن فراهم نشده است.بعلاوه در حین اعمال جراحی میکروسکوپی در چشم و یا در زمان کار با لوپ جراحی نیز می توان از عینک گو گل به صورت  هم زمان برای ارسال تصاویر و ویدیو ها استفاده نمود.واکنش بیماران هنگام مواجهه با چشم پزشکانی که از عینک گو گل حین کار از آن استفاده می کنند مثبت گزارش شده است.
7.تعدادی از متخصصین رایانه در حال حاضر مشغول ساختن انوعapplications برای سیستم عامل اندروئید در چشم پزشکی ویژه عینک گو گل هستند تا کاربردهای آن را تا حد ممکن افزایش دهند.
8. عینک گو گل می تواند یک راه بالقوه برای آموزش دستیاران رشته چشم باشد و سیستمOCEX یک نمونه از نحوه تهیه شرح حال و معاینه بیمار در چشم پزشکی است که در آن استاد می تواند معاینه دستیاران را مستقیم زبر نظر داشته باشد.
9.محدودیت های این وسیله عبارتند از:دید تک چشمی،محدودیت زمان ارسال ویدیو ها، محدودیت زمان باتری دستگاه و مشکلات مربوط به حفظ اسرار پزشکی بیماران است که متخصصین تمر مشغول رفع این نواقص و معایب به روش های گوناگون هستند.
پاسخ
 سپاس شده توسط The moon
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  سرطان مقعد چیست؟ کشنده است؟ “درمان و علائم”
  رکتوم چیست و کجاست؟ + بهترین جراح رکتوم در تهران
  مزایای مسواک برقی نسبت به مسواک دستی چیست؟
  هولتر مانیتورینگ فشار خون چیست و چه کاربردی دارد؟
  درمان ورم مقعدی چیست؟
  علت بیماری شقاق در زنان چیست + علائم و درمان شقاق بارداری
  فیستول چیست؛ علائم، علت، عوارض و تشخیص بیماری فیستول مقعد
  کیست مویی چیست و چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
  فیستول مقعدی چیست؟ علت، علائم و روشهای تشخیص
  ویروس کرونا ورژن دلتا چیست؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان