امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

باورهای درست و نادرست در مورد چشم

#1
پرسش: آیا تغذیه نادرست بر روی بینایی فرد اثر می گذارد؟و آیا با تغذیه مناسب می توان جلوی ضعیف شدن چشم را گرفت؟
پاسخ:ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری برای حفظ سلامت و عملکرد صحیح چشم ها ضرورت دارند که ازجمله می توان به ویتامین Aو روی(Zinc) اشاره نمود.ویتامین Eو ویتامین های گروه B نیز برای عملکرد مناسب بحش عصبی چشم ضروری هستند.بیش تر ویتامین ها اثرات آنتی اکسیدان دارند و از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد اکسیژن در شبکیه محافظت می کنند.بنایر این میوه جات و سبزیجات رنگی(بویژه سبزیجات با رنگ سبز تیره)حاوی کاروتن زرد یا لوئین،Zeaxanthin ،لیکوژن،فلاوینوئید بوده و همچنین ماهی غنی از آنتی اکسیدان بوده و برای سلامت چشم ها ضروری هستند.رابطه تغذیه و بروز عیوب انکساری قطعی نیست وبا توجه به مطالعات انجام شده نتایج ضد ونقیضی وجود دارند.چشم بافت کلاژن دارد وبه نظر می رسد غذاهایی که موجب تقویت بافت کلاژن شوند دیواره چشم را محکم نموده و مانع طویل شدن آن و بروز نزدیک بینی می شوند.میزان بروز نزدیک بینی در افراد با سوء تغذیه بیشتر گزارش شده است.حتی تغذیه مادر در زمان بارداری و شیردهی برروی تحکیم کلاژن چشم کودک بی تاثیر نیست.عیوب انکساری در کودکان با وزن مناسب و فعالیت بدنی کافی که تغذیه مناسب غنی از پروتئین و ویتامین و کربوهیدرات کم دارند کم تراز کودکان چاقی است که کربوهیدرات زیادی مصرف می کنند و فعالیت بدنی کمی دارند.غذای با کربوهیدرات بالا و پروتئین پائین موجب تحریک ترشح انسولین می گردد.افزایش سطح انسولین موجب کاهش سطح پروتئینی بنام«binding protein-3»در بدن می شود که با رشد طولی چشم و بروز نزدیک بینی در ارتباط است.بهمین دلیل در کودکانی که غذای با کربوهیدرات بالا مصرف می کنند احتمال بروز نزدیک بینی بیش تراست.در رابطه با خوردن سبزیجات و یا داروهای حاوی ویتامین ها و درمان یا پیش گیری از نزدیک بینی یا دوربینی و سایر عیوب انکساری مدارک قطعی وجود ندارد.اگر بیماری چشمی در اثر کمبود یک ماده غذایی یا ویتامین بو جود آمده باشد تجویز آن ویتامین موجب بهبود علائم بیماری می گردد.مثلا ویتامین A برای حفظ بینایی به ویژه برای دید شب ضروری است.بنابراین در افرادی که کمبود ویتامین Aموجب شب کوری شده است مصرف غذاهای حاوی این ویتامین دید را بهبود می بخشد.در غیر این صورت دلایل علمی کافی وجود ندارد که یک تغذیه خاص مانع بروز ضعف بینایی شود و یا استفاده از مکمل های ویتامینی یا یک تغذیه مناسب مانع بروز عیوب انکساری مانند پیرچشمی یا نزدیک بینی شده و نیاز به استفاده از عینک را از بین ببرد،البته احتمالا می توانند سیر پیشرفت بیماری را کندتر نماید.

پرسش:آیا می توان با تغذیه مناسب جلوی بروز آب مروارید را گرفت؟
پاسخ:بعد از ایجاد کدورت عدسی یا آب مروارید،درمان بیماری جراحی است و در حال حاضر درمان دارویی یا مواد غذایی خاصی برای بهبود کدورت عدسی شناخته نشده است.هرچند در برخی از مطالعات اثر پیش گیری کننده آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین CوE اثبات شده ولی هنوز قطعی نمی باشد.در چند بررسی تحقیقاتی مشاهده شده که افرادی که مقادیر بالایی از لوتئین دریافت می کنند50-20درصدخطراحتمالی کم تری در بروز آب مروارید دارند.همچنین دریک بررسی نشان داده شده که مصرف ویتامین Cبه مدت طولانی(ده سال و بیش تر)64درصدخطراحتمالی بروز کدورت هسته عدسی را کم تر می کند.
پرسش:آیا مصرف آسپرین اثر پیش گیرانه در تشکیل آب مروارید دارد؟
پاسخ:اثر آن اثبات نشده است.
پرسش:آب مروارید ارثی است و اگر پدر و مادر به مبتلا شده باشند بچه ها هم مبتلا خواهند شد؟
پاسخ:در اغلب موارد آب مروارید تحت اثر سن و تا حدودی عوامل محیطی مانند تماس با اشعه ماورای بنفش آفتاب می باشد و بجز در برخی موارد غیر معمول جنبه ارثی ندارد.
پرسش:آیا افراد با دید کم نیاز به نور بیش تری برای کار بینایی دارند؟
پاسخ:افراد با بینایی ضعیف به سه برابر نور بیش تر در محیط نیاز دارند بجز مبتلایان به رتینیت پیگمنانتر،آلبینیسم،آکروماتوپسی و فوتوفوبی که نور زیاد موجب خیرگی و مشکلاتی در دیدن می شود.
پرسش:آیا فلاش دوربین عکاسی به چشم کودک آسیب می رساند؟
پاسخ:بنظر نمی رسد که نور ناگهانی فلاش آسیبی به چشم کودک یا نوزاد برساند.بررسی هایEEG نکته غیرطبیعی در چشم هایی که درمعرض فلاش قرارگرفته اند نشان نداده اند.
پرسش: روشن نمودن چراغ خواب بالای سر نوزاد موجب بروز نزدیک بینی می شود؟
پاسخ:چشم رشد شبانه روزی دارد.در طول روز سطح دوپامین شبکیه حدود30درصد کاهش می یابد.بطور طبیعی چشم نا بالغ در روز رشد می کند و در شب((Shrink کوچک می شود.اگر در طول شب چراغ روشن باشد اثر مهاری دوپامین وجود نخواهد داشت و رشد در شب نیز مانند روز ادامه می یابد و موجب بروز نزدیک بینی می شود.
پرسش:مطالعه در نور کم موجب آسیب به چشم ها می شود؟
پاسخ:مطالعه و انجام کارهای چشمی در نور کم موجب احساس خستگی در چشم ها و احتمالا تشدید نزدیک بینی بعلت افزایش تطابق می گردد ولی آسیب دائمی به چشم و بینایی فرد وارد نمی کند .در مواردی که فرد مجبور به انجام کارهای دقیق مانند مطالعه در نور کم می باشد اغلب دچار احساس خشکی و خارش و گاه تاری دید می شود حتی ممکن است سردرد و حالت تهوع پیدا کند که بعد از خارج شدن از وضعیت موجود،علائم فرد نیز برطرف می گردند.مطالعه در شرایط غیر معمول مثلا در خودرو،در حال دراز کشیدن یا در تاریکی هر چند موجب خستگی در چشم ها می شود ولی آسیب دائمی به چشم هاوارد نمی کندو بهترین شرایط برای مطالعه حالتی است که نور مستقیم از سمت چپ برروی صفحه تایید شده و از ورای شانه تایید نشود چرا که ایجاد خیرگی می کند.البته شرایط مطلوب نورپردازی محیط برای هر فرد متفاوت است و حتی بعضی افراد در نور کم کارهای چشمی را راحت تر انجام می دهند.
پرسش:آیا نزدیک نشستن بچه ها به تلویزیون،به چشمشان آسیب می رساند؟
پاسخ:اکثر بچه ها دوست دارند نزدیک تلویزیون بنشینند چرا که راحت تر می توانند بر مشاهدات خود متمرکز نمایند و اغلب والدین از اینکه کودک در فاصله نزدیک و یا به مدت طولانی تلویزیون تماشا کند نگرانند.هیچ یافته علمی مبنی بر آسیب بینایی ناشی از فاصله کم با تلویزیون وجود ندارد.نظریه آسیب چشمی ناشی از مشاهده تلویزیون در فاصله کم ،از سال 1940برای مردم ایجاد شد چراکه از صفحه تلویزیون اشعه ایکس ساطع می گردید ولی در نسل جدید تلویزیون ها و همچنین مانیتور های رایانه این مشکل وجود ندارد و حتی در فواصل بسیار کم و چسبیده با صفحه تلویزیون نیز آسیبی به چشم وارد نمی شود البته فاصله کم موجب احساس خستگی در چشم ها می گردد.بیش تر مشکلات ناشی از تماشای تلویزیون بعلت خستگی چشم ها ناشی از تطابق مداوم و یا خیرگی ماشی انور محیط یا صفحه تلویزیون است و ربطی به تشعشع ندارند.بهمین دلیل باید مدت زمانی که کودکان به تماشای تلویزیون صرف می کنند به دو ساعت در روز محدود شود.
پرسش:آیا استفاده نادرست از عینک به چشم ها آسیب می رساند؟
پاسخ:استفاده از عینک با شماره اشباه آسیبی به بینایی نمی زند و موجب بدتر شدن اختلال موجود نمی شود.البته در کودکان با سن کم باید توجه ویژه ای شود چون تجویز شماره اشتباه عینک ممکن است با ایجاد تاری دید و اصلاح ناکافی عیب انکساری موجب بروز تنبلی چشم(آمبلیوپی)شود.
پرسش:آیا فاصله کم کتاب تا چشم ها در زمان مطالعه به چشم ها آسیب می رساند؟
پاسخ:کودکان علاقه زیادی به مشاهده تلویزیون و یا کتاب خواندن از نزدیک دارند در واقع کودکان بدون آن که به چشم ها یشان فشار وارد آید دراین شرایط بدون احساس خستگی و فشار در چشم ها ،می توانند بهتر از بالغین ببینند.از طرفی افرادی که دید کمی دارند ونیز افراد نزدیک بین نیز برای بهتر دیدن به تلویزیون نزدیک می شوند.بنابراین نگرانی والدین از این قضیه صحیح نیست.البته توصیه می شود که کارهای چشمی در فاصله مناسب انجام شود.
پرسش:آیا مشاهده تلویزیون در تاریکی موجب آسیب چشم ها می شود؟
پاسخ:این یک باور اشتباه است.مشاهده تلویزیون در تاریکی ایجاد خیرگی هستند.کنتراست بین صفحه و اتاق تاریک موجب خستگی چشم می شود ولی آسیبی به چشم نمی رساند.گاهی افرادی که آب مروارید دارند در تاریکی بهتر از نور زیاد قادر به تماشای تلویزیون هستند.بهتر است نور محیط به گونه ای تنظیم شود که ایجاد خستگی و یا خیرگی نکند.
پرسش:آیا نگاه کردن طولانی به مانیتور رایانه به بینایی آسیب رساند.
پاسخ:هرچند نگاه کردن طولانی به مانیتور رایانه موجب خستگی و خشکی چشم ه می شود ولی آسیب به چشم هاوارد نمی کند.
پرسش: آیا بهتر است برای اینکه چشم ها به عینک عادت نکند صورت مداوم از آن استفاده نشود؟آیا این نظریه صحیح است؟
پاسخ:استفاده دائم از عینک به چشم ها آسیب نمی رساند.اگر برای مطالعه یا کار نزدیک و یا دید دور نیاز به عینک وجود دارد.توصیه می شود که از عینک بصورت مداوم استفاده شود چرا که در غیر این صورت ایجاد خستگی و یا تار دید می شود و کار چشمی راحت را غیرممکن می کند.برخی از والدین نگران این مسئله هستند که استفاده از عینک موجب وابستگی کودکانشان به عینک و افزایش ضعیفی چشم ها شود.این باور صحیح نیست چراکه علت وابستگی کودکان به عینک بهبود کیفیت بینایی است که با استفاده از عینک تامین می گردد.در کودکان درصورتی که شدت عیب انکساری در حدی است که موجب بروز تنبلی شده و یا برروی تعادل عضلاتی چشم ها تاثیر گذاشته باید عینک تجویز شود و بطور مرتب نیز مورد استفاده قرارگیرد. این فرضیه که استفاده از عینک نزدیک بینی موجب تسریع وضعیت موجود می شود اثبات نشده است و نتایج ضد ونقیضی دراین زمینه از مطالعات مختلف بدست آمده است.البته در موارد خاص(آنیزومتروپی،استرابیسم یا آمبلیوپی)چشم پزشک می تواند شماره عینک را کم تر یا بیش تر از حد انداز گیری شده تجویز نماید.تجویز دقیق نزدیک بینی برحسب نظر پزشک و شرایط بیمار مانند شغل و سن و نوع کار چشمی بیمار است.
پرسش:آیا افراد با چشم های ضعیف نباید نوشته های با حروف ریز را بخوانید چرا که دید چشمشان ضعیف تر می شود؟ پاسخ:این نظریه کاملا اشتباه است.
پرسش:استفاده از لنز تماسی جلوس پیشرفت نزدیک بینی را می گیرد؟
پاسخ:لنز تماسی مانند عینک تنها یک ابزار رفرکتیو است که موجب دید شفاف در افراد با عیوب انکساری می شود و اثر درمانی ندارد.البته در روش اورتوکراتولوژی با استفاده از لنزهای سخت انحنای قرینه کم شده و قدرت قرینه کاهش می یابد که اثر آن موقتی بوده و بعد از قطع مصرف لنز به وضعیت قبلی بر می گردد. پرسش:در افراد مبتلا به دیابت یا سای بیماری های چشمی،تا زمانی که دید کاهش نیافته است نیازی به معاینه و پی گیری مداوم وجود ندارد؟
پاسخ:در بسیاری از بیماری های وخیم چشم،دید مرکزی تا مراحل انتهایی بیماری کاهش نمی یابد. تعدادی از بیماران با بیماری های پیشرفته شبکیه(مانند تورم ماکو لا)و یا گلوکوم پیشرفته،دید20/20است.بنابراین باید بیماران بطور دوره ای معاینه شوند.
پرسش:آیا مصرف آسپرین در بیماران دیابت منعی دارد؟
پاسخ: آسپرین تاثیری در وخیم نمودن رتینوپاتی دیابتی ندارند. البته اگر بیمار مبتلا به دیابت اخیرا خون ریزی فعالی در زمینه رتینوپاتی پرولفراتیو داشته،باید برحسب وضعیت قلبی-عروقی اش-مصرف آسپرین را تا مدتی به تعویق انداخت.
پرسش:آیا بیماران مبتلا به رتینوپاتی دیابتی نباید ورزش و فعالیت های بدنی شدید داشته باشند؟ پاسخ:البته بیمارانی که رتینوپاتی پیشرفته درمان نشده با عروق شکننده در شبکیه دارند از فعالیت شدید بدنی منع می شوند ولی در بقیه موارد که بیماری مهار شده و عروق غیرطبیعی فعالی ندارند فعالیت های ورزشی منعی ندارد.
پرسش:آیا حلقه سیاه دور چشم در تماس با نور خورشید بدتر می شود؟
پاسخ:تماس با نور خورشید و اشعه ماورای بنفش موجب بدتر شدن حلقه سیاه دور چشم شده لذا استفاده از کرم دور چشم و عینک آفتابی توصیه می گردد.
پرسش:آیا حلقه سیاه دور چشم با بی خوابی و کم خوابی بدتر می شود؟
پاسخ:حلقه سیاه دور چشم علل مختلفی دارد ازجمله می توان به علل ارثی،بیماری های حاص،تغذیه،نحوه زندگی،آلرژی و بیماری های سینوس و غیره اشاره نمود.بی خوابی و خستگی یا ایجاد رنگ پریدگی در صورت موجب نمایان تر شدن حلقه می گردد.
پرسش:آیا حلقه سیاه دور چشم را می توان درمان نمود؟
پاسخ:برحسب علت بروز آن می توان از درمان های متفاوتی استفاده نمود که موجب کاهش آن می شود ولی درمان قطعی برای حلقه سیاه دور چشم وجود ندارد.
پرسش:آیا تاتو برای چشم ها ضرر دارد؟
پاسخ:بیش از50ماده رنگی متفاوت برای تاتو استفاده می شود و با توجه به مجاورت محل تاتو با چشم احتمال آسیب رساندن به آن وجود دارد.علی رغم اینکه تاتو توسط یک فرد مجری با مواد شیمیایی استاندارد و در شرایط استریل و ابزارهای یک بار مصرف انجام شود بازهم می تواند همراه عوارضی همچون واکنش های آلرژیک فوری با تاخیری،ریزش مژه ها یا موهای ابرو،گرانولوم،کلوئید و عفونت موضعی باشد. تیتانیوم دی اکسید رنگدانه ای است که عموما برای تاتو استفاده می شود و مصرف آن همراه با فوتوتوکسیستی(photo toxicity) است.
علاوه براین تا بحال ده مورد بروز بدخیمی های پوستی مانند ملاتوم در زمینه تاتو گزارش شده است.
پرسش:آیا نگاه کردن به چراغ های لیزری(Laser Pointer ) برای چشم خطرناک است؟
پاسخ:اکثر این چراغ ها،قدرت کمی دارند ولی درصورتی که مستقیم به شبکیه تابانده شوند آسیبی مشابه یا بیش از مشاهده مستقیم نور خورشید برروی شبکیه ایجاد می کنند و باید هنگام تهیه آنها به برچسب روی آن توجه شود. چراغ های با قدرت کم تر از یک میلی وات(mw) بی خطر هستند و بین 5-1 میلی وات درصورتی که مستقیم به چشم تابانده نشوند به چشم آسیبی نمی رسانند ولی از چراغ های لیزری با قدرت بیش از 5 میلی وات نباید استفاده نمود. چراغ های لیزری فاقد برچسب استاندارد نیز نباید استفاده شوند.
پرسش:آیا نگاه کردن به منظره کسوف از ورای فیلم رادیولوژی یا شیشه تیره آسیبی به چشم نمی رساند؟
پاسخ:فقط استفاده از عینک های مخصوص برای دیدن کسوف توصیه می گردد و بکاربردن ابزارهای دیگر همراه با آسیب چشمی است.
پرسش:آیا نور چراغ های فلورسنت به بینایی آسیب می زند؟
پاسخ:میزان اشعه ماورای بنفش تولید شده توسط چراغ های فلورسنت بیش از لامپ های معمولی است هر چند در حدی نیست که آسیب جدی به بینایی وارد نمایند ولی استفاده از آن ها همراه با خستگی و خیرگی بیش تر در چشم ها است .با توجه به سازوکار این لامپ ها ،شدت نور فلورسنت تولید شده بطور مرتب کم و زیاد ((Flickerشده و این امر موجب خستگی در چشم ها بویژه در افراد با دید کم می شود.
پرسش:آیا تنها پسرها کور رنگ می شوند؟
پاسخ:حدود 80درصد پسرها و کم تر از یک درصد دخترها درجاتی از اختلال دید رنگ دارند.
پرسش:آیا بازی های کامپیوتری به چشم کودکان آسیب می رساند؟
پاسخ: بازی های کامپیوتری اگر به مدت طولانی انجام شوند همراه با احساس سنگینی در چشم ها،خستگی ،سردرد و تاری دید می باشد. بازی های کامپیوتری در بعضی از کودکان با توجه به تطابق بیش از حدی که انجام می دهند ممکن است زمینه ای موثر در ایجاد یا بدتر شدن نزدیک بینی باشد.از طرفی انجام این بازی ها موجب بهبود تمرکز و توجه و هماهنگی بین دست و چشم در کودکان می گردد.بنابراین استفاده از آن ها اگر در حد تعادل باشد،خطری برای بینایی محسوب نمی شوند.فاصله حداقل150سانتی متر از مانیتور بوده و5 دقیقه استراحت برای هر20دقیقه بازی توصیه می گردد.کودکان باید به طور مستقیم جلوی مانیتور قرار بگیرند و بیش از دو ساعت در روز نیز بازی نکنند.
پرسش:آیا عینک های آفتابی گران قیمت به طور کامل از چشم ها در برابر اشعه ماورای بنفش محافظت می کنند؟
پاسخ:علت گرانی قیمت عینک های آفتابی مربوط به طراحی،مدل و کیفیت ساحت آن است و ربطی به قابلیت جذب اشعه ماورای بنفش ندارد.
پرسش: آیا شیشه عینک آفتابی هرچه تیره تر باشد محافظت بیش تری از چشم ها بعمل می آید؟
پاسخ:تیرگی رنگ شیشه عینک رابطه مستقیمی با میزان جذب اشعهuv ندارد و بطوری که یک شیشه بی رنگ ممکن است قابلیت جذب 100ذزصذ اشعهuv را داشته باشد ولی یک شیشه کاملا تیره بی اثر باشد.
پرسش:آیا عینک های فوتوکرومیک به اندازه عینک های آفتابی،قادر به کاهش عبور اشعه نیستند؟
پاسخ:عینک های فوتوکرومیک به اندازه عینک های آفتابی قادر به محافظت چشم ها از اشعه هستند ولی با گذشت زمان اثر محافظتی شیشه فوتوکرومیک کم تر می شود و نیاز به تعویض شیشه ها پیدا می شود.
پرسش:آیا رنگ شیشه در کیفیت عینک های آفتابی تاثیر می گذارد؟
پاسخ:رنگ نارنجی و سبز بیش ترین جذب اشعه ماورای بنفش را دارند البته در بیماری های خاص و اختلال دید رنگ،رنگ های خاصی برای شیشه عینک آفتابی توصیه می گردد.
پرسش:آیا عینک پلاریزه با پوشش ضد تابش (anti-glare ) قادر به حفاظت از چشم در برابر اشعهuv می باشد؟
پاسخ:این عینک ها فقط تابش را کم می کنند و موجب راحت دیدن در زمان رانندگی یا ورزش های آبی یا برفی می شوند و تاثیری در برابر عبور اشعه ماورای بنفش ندارند.
پرسش:آیا در روز ابری نیازی به استفاده از عینک های آفتابی نیست؟
پاسخ:شدت تابش اشعه ماورای بنفش در روزهای ابری مانند روزهای آفتابی بوده و حتی گاهی بیش تر نیز هست.بنابراین محافظت چشم ها و پوست در برابر آن ضرورت دارد.
پرسش:آیا کودکان نیازی به استفاده از عینک های آفتابی ندارد؟
پاسخ:با توجه به اینکه کودکان حتی نسبت به بالغین زمان بیش تر در آفتاب می گذارنند،استفاده مرتب از عینک های آفتابی برای آن ها توصیه می شود.استفاده از عینک های ارزان با کیفیت پائین در مجموع اثر مخرب تری نسبت به عدم استفاده از عینک دارد،لذا در خرید عینک با کیفیت بالا برای کودکان باید دقت لازم بعمل آید.
پرسش:آیا در افراد نزدیک بین شدید،فعالیت های ورزشی توصیه نمی گردد؟
پاسخ:به افراد نزدیک بین شدید توصیه می شود که از ورزش ها و فعالیت های بدنی شدید خودداری نمایند.هرچند این مسئله قطعا اثبات نشده ولی احتمال افزایش خطر جداشدگی شبکیه دراین افراد وجود دارد.حرکات شدید بدنی سبب جابجایی زجاجیه خصوصا در افراد سالخورده شده و موجب کشش شبکیه می شود.این امر نیز منجر به پارگی شبکیه می گردد هرچند در اکثر افراد این اتفاق نمی افتد ولی در افراد با نزدیک بینی شدید،سابقه ضربه به چشم،استحاله شبکیه وبا سابقه جراحی شبکیه این احتمال بالاتر است.
پرسش:در خانم های حامله با نزدیک بینی بالا زایمان به روش طبیعی توصیه نمی گردد؟
پاسخ:نزدیک بینی بالا و سابقه جراحی شبکیه منعی برای زایمان طبیعی نمی باشد و احتمال خطر جداشدگی شبکیه را افزایش نمی دهد. هرچند اگر جداشدگی شبکیه وجود داشته باشد،بهتر است روند انجام زایمان با کمک فورسپس یا سزارین تسریع گردد.
پرسش:استفاده از قطره های میدریاتیک و بیحسی موضعی در زنان باردار توصیه نمی شود؟
پاسخ:البته مصرف عمومی داروهای فنیل آفرین ،آتروپین،وهماتروپین در اوایل حاملگی همراه با بد شکلی های ساختمانی مادرزادی جزئی است ولی هیچ موردی از اثرات تراتوژنیک این داروها بصورت چشمی تا بحال گزارش نشده است.
پرسش:آیا می توان از داروهای پائین آورنده فشار چشم در زمان بارداری استفاده نمود؟
پاسخ:از بتابلوکرها درسه ماهه اول در چند روز قبل از زایمان نباید استفاده نمد و در زمان شیردهی نیز توصیه نمی شود.مهارکننده های کربنیک انهیدراز خوراکی و موضعی در زمان شیردهی و بارداری منع مصرف دارند.میوتیک ها بجزdemecarium در زمان بارداری منع مصرف ندارند.آنالوگ های پروستاگلاندین مانند لاتاپروست و آگونیست های آدرنرژیک مانندbrimonidineعوارض شناخته شده ای در دوران بارداری یا شیردهی ندارند ولی بهتر است با احتیاط مصرف شوند.در مواردی که نیاز به مصرف این داروها وجود دارد توصیه به تجویز حداقل میزان دارو و فشردن کیسه اشکی برای جلوگیری از ورود قطره به کیسه اشکی و کاهش جذب از راه مخاط بینی می گردد.
پرسش:آیا علائم چشمی در زنان مبتلا به نوریت اپتیک(در زمینه MS) در طی بارداری تشدید می شود؟
پاسخ:احتمال بروز نوریت اپتیک و نورو پاتی در دوران بارداری احتمالا به خاطر اثر مهاری سیستم ایمنی کاهش میابد.ذر زنان مبتلا به ms احتمال عود بیماری در بارداری خصوصا سه ماهه سوم کم میشود ولی در دوران پس از زابمان افرایش میابد .
پرسش:آیا سیگار کشیدن بر روی سلامت چشمها اثر منفی میگذارد؟
پاسخ- استعمال دخانبات احتمال بروز آب مروارید،گلوکوم ،خشکی چشم و تغییرات سنی شبکیه ARMD را افزایش میدهد . احتمال بروز اسکلریت و یووئیت ،پاسخ به درمانهای ضد التهابی کمتر از افراد غیر سیگاری است .

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بهترین جراح پلاستیک پلک
پاسخ
 سپاس شده توسط Shervin_ST ، sama00
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  آنچه باید در مورد گلو درد چرکی و گلو درد چرکی بدانید
  آنچه لازم است در مورد ضایعات پیگمنتانه بدانید
  بادکش صورت :همه چیز در مورد این عمل شفابخش باستانی
  آنچه لازم است در مورد حساسیت به پنی سیلین بدانید
  چگونه صابون هویج درست کنیم؟
  بهترین منابع گیاهی حاوی پروتئین مورد نیاز بدن
  فرم درست خوابیدن با توجه به بیماری و درد
  همه چیز در مورد گوشت بوقلمون
  اطلاعاتی در مورد داروی “سنکل” و موارد مصرف آن
  سلژیلین اطلاعاتی در مورد این دارو عوارض و خطرات آن

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان