امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بوتی سریعتر داشته باشید

#1
بزرگ‌ترین مشکل در اجرای سریع روند بوت، وجود برنامه‌هایی است که همزمان با شروع به کار ویندوز اجرا می‌شوند. بخش Start-Up از ویندوز 3.1 به سیستم‌عامل مایکروسافت اضافه شده و امکان اجرای برنامه‌های مختلف هنگام شروع به کار ویندوز را فراهم می‌کند.

در مفید بودن این ویژگی تردیدی نیست اما بسیاری از برنامه‌نویسان از آن سواستفاده کرده و اصرار عجیبی بر افزودن برنامه‌هایشان به بخش Start-Up دارند. این برنامه‌ها هنگام اجرا بخشی از منابع سیستمی را مصرف می‌کنند و چون امکان آن وجود ندارد که همه با هم اجرای خود را شروع کنند، به ترتیب در صف قرار گرفته و مدت زمان بیشتری صرف بارگذاری کامل ویندوز خواهد شد.

بعضی از کاربران تصور می‌کنند یک نوت‌بوک نو فاقد چنین مشکلی است، اما برخلاف تصورات رایج روی اغلب نوت‌بوک‌ها شمار زیادی از برنامه‌هایی نصب شده که اکثرا هم نسخه آزمایشی هستند و معمولا همه آنها هنگام شروع به کار ویندوز اجرا می‌شوند.

در ادامه به بررسی 3 نرم‌افزار حرفه‌ای برای مدیریت آیتم‌های Start-Up خواهیم پرداخت.

 

Autoruns

چگونه می‌توان تمامی نرم‌افزارهای اضافی را حذف و بارگذاری ویندوز را سریع‌تر کرد؟

با مراجعه به رجیستری و دستکاری آن می‌توان فرایند بوت را سریع‌تر کرد، اما راه ساده‌تر و مطمئن‌تر، استفاده از نرم‌افزارهایی است که آیتم‌هایی را مدیریت می‌کنند که هنگام شروع به کار ویندوز اجرا می‌شوند؛ معمولا از آنها با عنوان Startup Manager یاد می‌شود.

البته ویندوز ابزاری به نام MSConfig.exe برای مدیریت آیتم‌های Start-Up دارد که فاقد انعطاف‌پذیری لازم است.

نرم‌افزارهای رایگانی برای انجام این کار وجود دارند که یکی از کامل‌ترین آنها Autoruns نام دارد. رابط کاربری این برنامه دارای برگه (Tab) بوده و قسمت‌های مختلف سیستم‌عامل از جمله سرویس‌ها، راه‌اندازها، گجت‌های نوار کناره و کدک‌ها را پوشش می‌دهد. نمای پیش‌فرض این برنامه برگه Everything است که تمامی مدخل‌های موجود را به شما نشان می‌دهد.

البته در صورت نیاز می‌توان برگه‌های مختلف را بررسی کرده و آیتم‌های هر بخش را جداگانه مشاهده کرد. برای مثال با کلیک روی برگه Internet Explorer آیتم‌های مربوط به این مرورگر که هنگام شروع به کار ویندوز اجرا می‌شوند را خواهید دید و شگفت‌زده خواهید شد که این آیتم‌ها چقدر زیادند!

اگر چه Autoruns گزینه خوبی است، اما هنگام استفاده باید رعایت احتیاط را نمایید. اگر بدون اطلاع کامل از عواقب، شروع به غیرفعال‌سازی سرویس‌ها، راه‌اندازها و ... کنید، احتمال دارد اختلالی جدی در کار ویندوز وارد شود. بهتر است به برگه Logon رفته و برنامه های غیرضروری را پاک‌سازی کنید.

 

بوتی سریعتر داشته باشید 1

 

Startup Control Panel

نرم‌افزار Startup Control Panel ابزاری ساده‌تر و مطمئن‌تر است. یکی از ویژگی‌های خوب برنامه امکان بازیابی آیتم‌های حذف‌ شده است. بعد از اجرای برنامه برگه‌های مختلفی در بالای پنجره مشاهده می‌کنید که هر کدام مربوط به بخش‌های مختلفی از رجیستری است.

برای متوقف کردن برنامه‌ها، روی آنها کلیک راست کرده و گزینه Disable را کلیک نمایید و یا برای حذف آنها روی Delete کلیک کنید. برای بازیابی آیتم‌های حذف شده، به برگه Deleted Items مراجعه کنید. این برنامه پیچیدگی خاصی نداشته و به دلیل نشان دادن نام کامل برنامه‌ها، به راحتی می‌توان برنامه‌هایی که هنگام شروع کار ویندوز اجرا می‌شوند را شناسایی کرد. 

 

بوتی سریعتر داشته باشید 1

 

Startup Delayer

دسته‌ای از کاربران دوست ندارند نرم‌افزارها را به طور کامل از فهرست Startup حذف کنند، بلکه مایل به اجرای آنها بعد از بارگذاری کامل سیستم‌عامل هستند. نرم‌افزار Startup Delayer چنین کاری را انجام می‌دهد. البته امکان غیرفعال کردن کامل آیتم‌ها وجود دارد، اما نقطه قوت برنامه امکان تعریف تاخیر برای نرم‌افزارهایی است که هنگام شروع کار ویندوز اجرا می‌شوند؛ به این ترتیب تاخیر کمتری در فرآیند بوت انجام خواهد گرفت و بوت سریع‌تری را تجربه خواهید کرد.

برای تخصیص زمان تاخیر، آیتم مورد نظر را انتخاب کرده و مقدار مورد نظر را برای آن تعریف کنید.

 

بوتی سریعتر داشته باشید 1

 

سه گام تا بوت سریع‌تر

نقل قول: گام اول
غیرفعال‌سازی یا پاک‌سازی برنامه‌ها
با استفاده از نرم‌افزاری مثل Startup Control Panel برنامه‌هایی که با شروع کار ویندوز اجرا می‌شوند را بررسی کنید. اگر با بعضی از آیتم‌ها ناآشنا هستید، با جست‌وجویی ساده در اینترنت می‌توانید برنامه مورد نظر را شناسایی کرده و از ضرورت اجرای آن مطلع شوید، سپس اقدام به فعال‌سازی یا غیرفعال‌سازی آن کنید.
 
گام دوم
به تعویق انداختن اجرای برنامه‌ها
اگر اجرای بعضی از برنامه‌ها ضروری است اما نیازی به آغاز به کار سریع آنها نیست، بهتر است اجرای آنها را به تعویق بیندازید. با استفاده از نرم‌افزار Startup Delayer چنین برنامه‌هایی را می‌توانید انتخاب کرده و زمان دلخواه برای اجرای آنها را تعیین کنید.
 
گام سوم
یکپارچه‌سازی دستی
ویندوز باید کار یکپارچه‌سازی هارددیسک را به صورت خودکار و در مواقع بی‌کاری سیستم انجام دهد، اما گاهی اوقات این کار در زمان استفاده شما از سیستم شروع شده و شما را با مشکل مواجه می‌کند. ضمنا اگر نرم‌افزارهای زیادی را عزل (Uninstall) یا حجم گسترده‌ای از فایل‌ها را پاک کرده‌اید، بهتر است کار یکپارچه‌سازی هارددیسک را به صورت دستی انجام دهید تا فرایند بوت سریع‌تری داشته باشید. 
پاسخ
 سپاس شده توسط گل آی
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  چگونه همیشه 4G داشته باشیم ؟
  چندین دسکتاپ‌ مجازی داشته باشید
  چگونه طراح وب سایت موفقی باشید
  10 منبع برای آنکه در زمینه طراحی وب سایت فعال تر باشید
  با ۳ پسورد به فیس بوک دسترسی داشته باشید
  مـــراقب ایــن شش نــقطه خطـــرناک در اینتـــرنت باشید
  چگونه یک نوار بوک‌مارک زیبا در مرورگر خود داشته باشیم؟
  راه اندازی پروژه mozjpeg موزیلا - شاید مرورگری سریعتر
Star چگونه بفهميد كه در Yahoo Messanger با چه كساني چت داشته ايد؟!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان