امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سیر تکاملی موشک ضد کشتی هسیونگ فنگ در تایوان

#1
موشک هسیونگ فنگ (Hsiung Feng به فارسی باد شجاع) یک موشک ضد کشتی ساخته شده توسط انستیتو علوم و تکنولوژی چانگ شان در تایوان می باشد که نمونه اولیه آن در بین سال های 1975 تا 1978 از روی موشک اسرائیلی گابریل ساخته شد. سیر تکاملی این موشک آن را از یک موشک مادون صوت با سرعت کم در نمونه اولیه به موشک مافوق صوت نسبتا پیشرفته در نمونه FH-3 مبدل ساخت.
سیر تکاملی موشک ضد کشتی هسیونگ فنگ در تایوان 1
جداشدن بوستر و شروع مرحله دوم از پرواز موشک HF-2

 
نمونه HF-1
نمونه اولیه هسیونگ فنگ که در واقع یک تولید تحت امتیاز نمونه اصلی گابریل مارک 2 بود می توانست با یک پیشرانه راکتی سوخت جامد تک مرحله ای به برد بیشینه 40 کیلومتر و حداکثر سرعت 0.65 ماخ برسد. این نمونه حاوی یک کلاهک با 150 کیلوگرم مواد منفجره بود. سیستم هدایت این موشک در مراحل اولیه مبتنی بر هدایت با رادار مادر و در مرحله ترمینال استفاده از رادار آشیانه یاب نیمه فعال بود. در مدت فعالیت عملیاتی، این موشک بر روی کشتی های کوچک و گشتی های نیروی دریایی تایوان و برخی از تاسیسات ساحلی این کشور نصب شده بود.
سیر تکاملی موشک ضد کشتی هسیونگ فنگ در تایوان 1
نمونه اولیه موشک ضد کشتی HF-1 بر پایه گابریل

 
نمونه HF-2
به دنبال برخی از تغییرات و ارتقاها بر روی نمونه های اولیه این موشک، نمونه HF-2 از سال های ابتدایی دهه 1990 پا به عرصه وجود نهاد. این نمونه از یک پیشرانه بوستر  راکتی سوخت جامد برای مراحل اولیه و یک پیشرانه توربو جت در طول پرواز استفاده می کند. این موشک از بردی در حدود 160 کیلومتر و حداکثر سرعت 0.85 ماخ سود می برد. سیستم هدایتی آن نیز از هدایت داخلی در طول پرواز و رادار آشیانه یاب فعال و آشیانه یاب مادون قرمز در مرحله نهایی استفاده می کند. یکی از مهمترین تغییرات اعمال شده در این نمونه ایجاد قابلیت های اقدام ضد اخلال الکترونیکی ECCM بر روی این موشک ها و همچنین ساخت نمونه هواپرتاب برای شلیک از روی هواپیماهای نیروی هوایی تایوان من جمله جنگنده های F-CK بود. علاوه بر تاسیسات ساحلی این موشک بر روی فریگیت های کلاس لافایت و چنگ کونگ نیروی دریایی تایوان قرار گرفت. در حالی که در سال 2000 طرحی برای بکارگیری موشک های RGM-84 Harpoon بر روی فریگیت های کلاس چنگ کونگ وجود داشت ولی به دلیل تصویب نشدن بودجه آن، موشک هسیونگ فنگ همچنان بر روی این شناورها به عملیات پرداخت.
سیر تکاملی موشک ضد کشتی هسیونگ فنگ در تایوان 1
موشک HF-2

 
سه نمونه اصلی از گونه HF-2 وجود دارد که تا حال حاضر عملیاتی شده است. نمونه اول که کشتی پایه می باشد در ابتدا از دو پرتابگر جعبه ای دوقلو بر روی ناوشکن DD-915 شلیک می شد. بعدها همه کشتی های رزمی اصلی بجز ناکس به پرتابگرهای چهارتایی مجهز شدند.
نمونه هواپرتاب این موشک در اوایل دهه 1990 ظهور یافت. این قابلیت در هواپیماهای AT-3B و همچنین نمونه های F-CK-1C/D ایجاد شد تا بتوانند نمونه هواپرتاب این موشک را شلیک کنند. این امر منجر به افزایش قابل ملاحظه توانایی هوا به سطح در نیروی هوایی تایوان شد. البته نمونه های پرتاب شونده از AT-3 با نمونه پرتاب شونده از F-CK-1 های اولیه تفاوت هایی داشتند.
سیر تکاملی موشک ضد کشتی هسیونگ فنگ در تایوان 1
هواپیمای AT-3 به همراه موشک HF-2

 
به دلیل نزدیکی ویژگی ها و ساختارهای نمونه پرتاب شونده از سطح موشک HF-2 با نمونه موشک کروز سطح به سطح HF-2E این بخش جزء محرمانه ترین بخش های این موشک ها است. پایگاه های ساحلی و جزایر تایوان به نمونه های زمین پرتاب این موشک به همراه پایگاه های پرتاب مستحکم مجهز شده اند.
طرح نمونه زمین پایه با پرتابگر متحرک زمینی نیز در سال 2005 مورد موافقت قرار گرفت و در سال 2006 تولید انبوه آن آغاز شد. همه پرتابگرهای متحرک همراه با واحدهای فرماندهی و واحدهای راداری جستجوی سطح متحرک همراه شده اند.
سیر تکاملی موشک ضد کشتی هسیونگ فنگ در تایوان 1
سیر تکاملی موشک ضد کشتی هسیونگ فنگ در تایوان 1
تست پرتاب HF-2 از سکوهای ثابت و متحرک زمینی

 
نمونه HF-3
سومین نمونه از سری موشک های هسیونگ فنگ (HF-3) نسبت به اسلاف خود از توانمندی ها و تغییرات بیشتری برخوردار است. با آنکه اطلاعات منتشر شده از این نمونه بسیار کم است ولی با اطلاعات بیرون داده شده مشخص شده است که این نمونه از ترکیبی از پیشرانه های راکتی و رمجت استفاده می کند که بر طبق برنامه ریزی ها در نهایت باید بتواند آن را به حداکثر سرعتی بالغ بر 6 ماخ در نزدیکی محدوده هایپرسونیک برساند.
سیر تکاملی موشک ضد کشتی هسیونگ فنگ در تایوان 1
موشک سوپرسونیک HF-3 در رژه نظامی

 
انستیتو چانگ شان کار خود را بر روی موتورهای رمجت از دهه 1990 شروع نمود و این پروژه بعدها با پروژه موشک هسیونگ فنگ ترکیب شد. تست های پروازی نمونه های اولیه HF-3 در سال 2001 آغاز شد. تست های عملیاتی و ارزیابی موشک نیز از اواخر سال 2004 آغاز گشت و در سال 2005 تکمیل شد. بنابر اظهارنظر وزارت دفاع تایوان سرعت بالای این موشک، به شدت زمان واکنش هدف را کاهش خواهد داد. به طور طبیعی زمان واکنش در برابر یک موشک ضد کشتی مادون صوت مانند هارپون و HF-2 (0.85  ماخ) در حدود دو دقیقه خواهد بود که این زمان برای موشک HF-3 با سرعتی در حدود 2 ماخ کمتر از 35 ثانیه خواهد بود.
این موشک برای مراحل ابتدایی پرتاب از دو بوستر راکتی کنار هم استفاده می کند تا موشک به شتاب نسبی برای روشن شدن موتور رمجت برساند. در مرحله دوم، موتور رمجت که احتمالا از سوخت JP-10 استفاده می کند روشن می شود و باقی مسیر را می پیماید. این موشک قابلیت پیمایش مسیر لحظه ای را دارد و می تواند برنامه ریزی شود تا بتواند در محیط اشباع شده از سیستم های دفاع ضد موشکی با انحراف مسیر از سد دفاعی دشمن بگریزد. همچنین موشک می تواند با تحمل شتاب های بالا و با استفاده از چرخش تصادفی در فاز ترمینال از سیستم های دفاع نزدیک رد شود.
تا ماه می سال 2005 فازهای تحقیق و توسعه این موشک تکمیل شده بود و سیستم قبل از ورود به خدمت تحت تست اقدامات متقابل قرار داشت. مهمترین مشکلی که از سر راه برداشته شد خسارت ناشی از لرزش در حالت ورود به محدود سوپرسونیک به قطعات بود. پیشرفت های بدست آمده در علم مواد و تکنیک های جوشکاری چرخشی باعث کاهش چشمگیر وزن موشک HF-3 شد. این موشک بر روی ناوهای کلاس لافایت/ کانگ دینگ و فریگیت های کلاس پری / چنگ کونگ و احتمالا قایق های موشک افکن کلاس هوانگ هوا نصب شد. موشک در نهایت به صورت رسمی در 10 اکتبر 2007 در یک رژه نظامی به نمایش درآمد.
دو نمونه کشتی پرتاب و زمین پرتاب از این موشک تاکنون ساخته شده است که گمان می رود گونه کشتی پرتاب آن به همان چیدمان نمونه HF-2 بر روی ناوها و قایق های نیروی دریایی تایوان قرار گرفته باشد. قابلیت پرتاب دو نوع موشک HF-2 و HF-3 از روی تاسیسات پرتاب در کشتی باعث شده است که بتوان همزمان از قابلیت های ردیابی پایین و پرواز سینه مال موشک HF-2 در کنار قابلیت نفوذ با سرعت بالای موشک HF-3 بهره برد. چندین شناور نیروی دریایی تایوان از آن تاریخ تاکنون با موشک های HF-2/3 دیده شده اند که به جای لانچرهای قدیمی هارپون مستقر شده بودند. موشک HF-3 هم اکنون در تیراژ بالایی در خط تولید قرار دارد تا نیاز تایوان را تامین کند.
بیشینه برد این موشک بیش از 150کیلومتر حدس زده می شود هرچند برد نهایی آن اعلام نشده است. سیستم هدایتی آن نیز از هدایت داخلی به همراه رادار فعال آشیانه یاب باند ایکس تشکیل شده است.
سیر تکاملی موشک ضد کشتی هسیونگ فنگ در تایوان 1
سیر تکاملی موشک ضد کشتی هسیونگ فنگ در تایوان 1
تست شلیک و اصابت موشک ضد کشتی HF-3

 
در اول جولای 2016 بر اثر شلیک اشتباهی موشک HF-3 از روی یک شناور گشتی تایوانی، یک کشتی ماهیگیری در فاصله 50 ناتیکال مایلی آن هدف قرار گرفت. در این حادثه که بدون انفجار کلاهک اصلی موشک اتفاق افتاد کاپیتان کشتی ماهیگیری کشته شد و سه نفر دیگر نیز مجروح شدند. در بررسی ها مشخص شد که تکنسین های موشک با سهل انگاری از قرار دادن آن بر روی حالت شبیه سازی خودداری کردند و در طی یک تمرین دوره ای موشک به اشتباه شلیک شد.
موشک کروز HF-2E
محرمانه ترین بخش پروژه هسیونگ فنگ نمونه HF-2E با قابلیت حمله به اهداف زمینی است که قادر به هدف قرار دادن خاک اصلی دشمن اصلی تایوان یعنی جمهوری خلق چین می باشد. بنابر اظهارنظر موسسه مطالعات دفاعی تایوان موشک کروز حمله زمینی HF-2E برخلاف آنچه که به اشتباه مشهور شده است از محصولات جانبی نمونه ضد کشتی HF-2 نیست و یک طرح جداگانه می باشد که با کاربری  مشابه نمونه آمریکایی تاماهاوک ساخته شده است. این موشک برای استفاده بر ضد اهداف نظامی تاکتیکی مخصوصا واحدهای دفاع هوایی و تاسیسات فرماندهی و کنترل ساخته شده است.
 
سیر تکاملی موشک ضد کشتی هسیونگ فنگ در تایوان 1
تصویر احتمالی از نمونه HF-2E

 
پروژه این موشک از سال 2001 آغاز شد. تست های شلیک در سال 2004 و 2005 ادامه یافت و تکمیل شد. نمونه بهبود یافته آن نیز در سال 2007 توسط انستیتوی چانگ شان تست شد. موتور این موشک بر اساس نمونه بهبود یافته موتور HF-2 ساخته شد که تراستی برابر 3.6kN ایجاد می کند. این موشک با کلاهک 450 کیلوگرمی قادر به رسیدن به برد 700 کیلومتری می باشد که با کاهش وزن کلاهک و افزایش سوخت این میزان به 2000 کیلومتر برای 200 کیلوگرم می رسد. در برنامه آتی برای این موشک قصد بر رسیدن به برد 5000 کیلومتر با موتور جدید توربوفن تایوانی می باشد. 
سیر تکاملی موشک ضد کشتی هسیونگ فنگ در تایوان 1
نمونه موتور موشک کروز HF-2E

 
نمونه بلوک اولیه HF-2E برای هدایت خود نیازمند استفاده از سیستم هدایت داخلی به همراه GPS و همچنین هدایت بر اساس عوارض سطحی زمین (TERCOM) می باشد. برای فاز ترمینال هدایت بر اساس آشیانه یابی با تصویر ساز حرارتی می باشد. برای این منظور جستجوگر تصویرساز حرارتی با استفاده از تصویر حرارتی هدف و مقایسه آن با فایل های دیجیتالی موجود در حافظه موشک اقدام به اکتساب هدف می کند. موشک بعد از ورود به مرزهای دشمن اقدام به کم کردن ارتفاع خود تا حدود 20 متر کرده و به مسیر خود ادامه می دهد تا به محدوده هدف برسد. در محدوده هدف با اوج گرفتن دوباره از موانع پیش رو عبور می کند و نیز به جستجوگر موشک اجازه تصویر سازی برای پیدا کردن هدف می دهد.
این موشک در گام اول بر روی پرتابگرهای متحرک زمینی مستقر شده است. لانچرها می توانند چندین موشک را در محفظه های مکعبی آلومینیومی خود نگه دارند و موشک ها با بال و بخش های هدایت کننده بسته در درون آنها قرار می گیرند. همچنین سری دیگری از موشک ها نیز در پناهگاه های مستحکم و واحد های موشکی ساحلی استقرار یافته اند.
تولید این موشک با تیراژ پایین ادامه دارد و قیمت هر موشک نیز در حدود 3 میلیون دلار تخمین زده شده است. بنابر گزارشی قرار بود که بین 500 تا 1000 موشک تحویل شود که این مقدار احتمالا با دستور ریاست جمهوری تا سال 2011 تحویل شده است.
سیر تکاملی موشک ضد کشتی هسیونگ فنگ در تایوان 1
محدوده های برد HF-2E و فاصله تا خاک اصلی چین

 
برای مقایسه این نمونه با موشک کروز هیونموی 3 ساخت کره جنوبی باید گفت که با آنکه این موشک زودتر از نمونه کره ای ساخته شده است ولی نواقصی نیز برای آن در مقایسه با نمونه کره ای وجود دارد:

پاسخ
 سپاس شده توسط Jack Daniel'ѕ ، ρυяρℓє_ѕку ، girl of chaos ، mr.destiny
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  -موشک‌های هوا به هوا جنگ سرد ایالات متحده آمریکا-
  موشک ضد تانک هدایت‌شونده طوفان+عکس
  آغاز تولید موشک هایپرسونیک جدید در روسیه
  کشتی نظامی روسیه برای نخستین بار وارد بندر سودان شد
  |پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در جنگ سرد|
  معرفی|سه عدد از برترین موشک های هوا به زمین جهان
  معرفی|موشک سطح به هوا رایپر
  |معرفی دو موشک هوا به سطح|
  یواس‌اس میزوری چه کشتی ای بود؟
  پیمان موشک‌های ضد بالستیک

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان