22-01-2012، 13:08
برای جمع آوری سیستم صوتی اتومبیل در ابتدا نیاز به یک پخش (که در ایران آن را ضبط هم مینامیم) و یک اسپیکر (باند) میباشد.
این ابتدایی ترین سیستم صوتی است که به علاقه مشتری میتواند کامل تر شود با اجزایی چون: آمپلی فایر، ساب وفر، تیوتر، کامپونت، میدرنج، میدبیس و ...
پخش:
پخش های رایج در ایران به چند دسته تقسیم میشوند:
تیپ (کاست): پخش های تیپ یا کاست خور معمولا یک کاست را درون خود جای میدهند و دارای 4 خروجی صدا 40 وات (PMPO) هستند.
معمولا این پخش ها فاقد خروجی ساب و یا آمپلی فایر هستند.
این پخش ها معمولا روی خودرو به صورت فابریکی موجود اند. (خودرو های قدیمی یا ارزان قیمت)
خصوصیت مثبت این پخش ها رادیو قوی آنهاست.
برخی از این پخش ها قابلیت نسب CD چنجر در صندق عقب اتومبیل را هم به مشتری میدهند.
(سی دی چنجرها معمولا از 3 تا 12 سی دی را در خود جای میدهند و اکثر آنها فاقد قدرت پخش فرمت MP3 و دیگر فرمت ها جز Audio هستند)
CD: پخش های سی دی معمولا یک جایگاه برای ورود سی دی دارند و به مدلهای مختلف تقسیم میشوند. برخی از آنها امکانی مشابه با امکانات پخش های تیپ دارند و برخی هم امکانات اضافه مانند تنظیمات بیشتر، امکان اتصال به آمپلی فایر ها و خروجی تا 8 عدد.
اکثر پخش های سی دی اتومبیل قادرند سی دی هایی با فرمت MP3 و Wav را بخوانند.
برخی از این پخش ها قابلیت ورودی صدا چون USB و مموری و AX را نیز دارند.
DVD: پخش های دی وی دی قادر به خواندن اکثر فرمت ها هستند و چند خروجی و چند ورودی دارند. قابلیت اتصال مانیتور (تا 6 عدد) در برخی از آنها مشاهده شده است.
خصوصیت منفی اکثر پخش های دی وی دی خروجی های ضعیف صوتی آنهاست که برای سیستم های حرفه ای کارایی ندارند.
اتصال دوربین عقب، دوربین مادون قرمز، GPS و ... از امکانات اضافه دی وی دی هاست.
برخی از پخشها هم قادرند سی دی یا دی وی دی را بخوانند و هم در قسمتی از آنها جایی برای ورود کاست پیش بینی شده است.
اکثر این پخش ها قیمت بیشتری نسبت به پخش های معمولی دارند و البته کمی جاگیر هستند.
به هر حال باید برای انتخاب پخش خوردو نیاز شخص مورد بررسی قرار گیرد و اولیت بندی شود، چون همه چیز را یکجا نمیتوان با هم داشت.
ممکن است کسی فقط کیفیت برایش مهم باشد و کسی هم فقط ولم بلند.
شخصی علاقمند به استفاده از وسایل اضافی باشد و شخصی فقط به موسیقی فکر کند.
مبلغی که میخواهد هزینه کند از عوامل بسیار بسیار مهم دیگریست که باید در مورد آن اطلاعات جامعی داشت.
معرفی مارک های مشهور پخش در ایران:
در ایران چند مدل پخش از کارخانه هایی محدود محبوبیت خاصی پیدا کرده اند که مهم ترین آنها پایونیر و جی وی سی میباشند.
پخش های پاییونیر به علت تنظیمات زیاد و کیفیت صدای بالا مورد توجه قرار گرفته اند و جی وی سی بخاطر طول عمر بالا و ابتیک قوی (ضد شوک برای خواندن سی دی در لرزشهای خودرو)
معمولا قیمت جی وی سی ها از پایونیر ها کمتر است و البته تعداد خروجی های آن با پایونیر معمولا متناوت. (البته در بازار ایران نه بازارهای جهانی)
پخش های غیر محبوب ارزان قیمت که استفاده از آنها توصیه نمیشود:
مارکهایی چون NINA. Sony. Star، مارشال و ...
اسپیکرها (باند)
برای شنیدن صدای پخش به یک (یا یک جفت) باند نیاز داریم.
معرفی عنوان باندها:
باندهای گرد که معمولا در درهای خودرو یا تاقچه فابریکی طراحی میشوند:
باندهای گرد به چند دسته تقسیم میشوند.
قدرت برخی از این باندها کم و برخی از آنها بیشتر است. اما آنچیز که مسلم است توان هیچ یک از این باند های گرد (که قابلیت اتصال به آمپلی فایرها را ندارند) به باند های خربزه ای نمیرسد.
معمولا این باند ها در جلو با قدرت 10 و در عقب با قدرت 40 وات ارائه میشوند. (چیزی متناسب با خروجی پخش فابریک خودرو)
نکته: وجود این نوع باند ها با یک سیستم کامل میتواند در کنتراست صدا تاثیر گذار باشد که باید توسط نساب سیستم با دقت خاصی تنظیم گردد.
باندهای خربزه ای:
باند های خربزه ای نیز به چند دسته تقسیم میشوند. باندهایی با توانی کمتر از 40 وات که فقط برای زیبایی در تاقچه خودرو طراحی میشوند و از نظر کارایی با باند گرد فرق خاصی ندارند.
باندهای خربزه ای با قدرتی میان (150 تا 400 وات) برای تاقچه عقب.
باندهای خربزه ای با همین قدرت ها اما با ساپورت آمپلی فایر ها. یعنی باندهایی که توانایی اتصال به آمپلی فایر را دارند و کیفیت آنها بالاتر از باندهای معمولی است. همچنین در ولم بالا دچار مشکل و صدای نویز نمیشوند. اکثر این باندها طول عمر بیشتری نسبت به باندهای خربزه ای معمولی دارند.
به هر حال از این باندها به 2 صورت میتوان بهره برد:
- بدون اتصال به آمپلی فایر و استفاده از خروجی مستقیم پخش
- استفاده از امپلی فایر و به کار گیری تمام قدرت واقعی باند
شکل ظاهری باندهای خربزه ای:
کامپونت:
کامپونت ها باندهای گرد قوی هستند که قابلیت اتصال به آمپلی فایرها را دارند. برخی از این کامپونت ها از نظر وات شباهت هایی به باندهای خربزه ای آمپ خور دارند اما معمولا توان آنها کمی پایین تر از باند خربزه ای است.
اما به دو علت محبوب شده اند:
- شفاقیت و کیفیت بالا صدا
- گرد بودن آن و جا شدنش در قسمت هایی که برای خودرو به صورت فابریک طراحی شده است.
(البته کامونت ها از چند بخش تشکیل شده اند: کراس اور ها که وظیفه تنظیم مستقل کامپونت را بر عهده دارد، تیوتر ها که به صورت مستقل عمل میکنند، بدنه اصلی آنها که کار اصلی را انجام میدهد)
استفاده از کامپونت بیشتر برای ماشین های گران قیمت که دوست ندارند دست به ظاهر ماشین خود بزنند کاربرد دارد و البته مصرف برای شنیدن صدای واقعی DVD و فضای دالبی آنها.
ساب وفر:
ساب وفر باندی است که فقط توانایی پخش صدای Bass و بم موزیک را برعهده دارد.
در واقع از ساب وفرها برای پخش موسیقی استفاده میشود و تنها کاربرد آن پخش قسمت باس آهنگ است.
البته وجود ساب وفر برای یک سیستم حرفه ای واجب ترین مسئله است و شاید زیباترین قسمت موسیقی که تفاوت سیستم معمولی را از سیستم مجهز مشخص میکند کار همین ساب وفر ها باشد.
نکته: برخی از امواج در مقیاس مگاهرتس (از نوع باس) وجود دارند که اسپیکرها و باندها نمیتوانند آنها را پخش کنند و این وظیفه مستقل بر عهده ساب وفر است.
برای نسب وفور دو راه وجود دارد.
1. نسب آن بر روی تاقچه عقب خودرو (که نیازمند خریداری و یا برش خوردن تاقچه عقب خودرو است و معمولا ساب مخصوص دارد)
2. استفاده از باکس برای جای دادن ساب وفور درون آن. (که به قدرتمند تر شدن صدای باس کمک میکند، همچنین برخی از سابها و باکسها قابلیت ایجاد لرزشهای باور نکردنی را دارند که باعث لذت بردن مخاطب علاقمند از موزیک خواهد شد)
تیوتر:
تیوترها نیز باند های کوچکی هستند فقط قابلیت پخش صدای Mid و یا همان صدای بسیار ریز را دارند و از آنها موسیقی پخش نمیشود. (صدای Tis tis)
تیوترها اگر در مکان مناسب قرار گیرند به زیبا تر شدن آهنگ بسیار کمک میکنند. هرچند این تیوترها در باند های خربزه ای و کامپونت وجود دارند اما آنهایی که از کامپونت بهره نمیبرند میتوانند با خریداری این تیوترها صدای زیباتری داشته باشند. (صلیغه ای)
تیوترها نیز به دو دسته تقسیم میشوند:
تیوترهای معمولی که معمولا از 10 تا 50 وات طراحی شده اند و قابلیت نسب روی پخش فابریک بدون خروجی آمپ را دارند.
تیوترهای مستقل که به وجود آمپلی فایر نیازمند هستند و معمولا از 50 تا 300 وات صدا را ساپورت میکنند.
آمپلی فایر:
برای داشتن سیستم صوتی که قرار است ساب وفر و وسایل اضافی دیگر را بر دوش کشد وجود آمپلی فایر لازم و ضرروی است.
آمپ ها با قدرت های خاصی طراحی میشوند و قالبیت تنظیم دارند.
آمپها در مدلهای دو کانال، چهار کانال و 6 کانال ارائه میشوند.
هرچه تعداد این کانالها بیشتر باشد آمپلی فایر بیشتر قادر خواهد بود تا وسایل اضافی بر دوش خود کشد.
معمولا از آمپ های دو کانال برای حمل یک باند آمپ خور استفاده میشود.
چهار کانال برای یک جفت باند و یک ساب وفر (با همراه تیوترها)
و 6 کانال برای 2 جفت باند و یک ساب و یا 2 ساب و 1 جفت باند و ...
نکته: البته برخی ترجیه میدهند به جای داشتن یک آمپ 4 کانال از دو آمپ 2 کانال استفاده کنند تا بتوانند تنظیمات متفاوتی را ارائه دهند.
این آمپ ها از 300 تا 12000 وات ارائه میشوند و هرکدام از آنها (بستگی به نوع و مدل و قیمت) امکانات خاصی را به شنونده داده اند.
برخی از آمپ ها بسیار ساده هستند و تنظیمات مختصری دارند، در حالی که برخی از آنها قابلیت تنظیم لرزش بیس و نوع آن و بسیاری از مسائل دیگر را هم دارند.
لازم به ذکر است که اگر قرار باشد سیستم صوتی با آمپلی فایر در خورویی نسب شود حتما به یک پک سیم کشی که به آن در اصطلاح RC میگویند نیازمند خواهیم بود.
معمولا این پک ها شامل 4 قسمت سیم هستند که در 4 تا 6 متر ارائه میگردند.
این پک ها مدل های مختلف دارند و معمولا زخامت و طول امرشان کیفت و قیمت آن را تایین میکند.
مشخص است که پک ضعیف باعث نارسایی صدای شفاف به مخاطب خواهد شد و هرچه پک قدرتمند تر باشد توان واقعی سیستم شما را بیشتر و بیشتر مشخص خواهد کرد.
به اعتقاد من برای خریداری سیستم به ترتیب وسایل زیر لازم اند و مخاطب میتواند به هرکجا که رسید خودش بی خیال شود و دیگر جلوتر نرود.
اما شعار کسانی که نساب سیتسم های صوتی هستند معمولا این است که "هرچقدر پول بیاوری برایت خواهم بست"
1. پخش
2. باند
3. آمپلی فایر
4. سیم کشی
5. ساب وفر
6. تیوتر
7. خازن (برای اینکه برق اتومبیل شما دچار اشکال نشود - خازن وسیله ای است که برق را در خود ذخیره میکند و سیستم شما برای جذب برق به صورت مستقیم به باطری مراجعه نمیدهد. لازم به ذکر است که برای داشتن سیستم حرفه ای خازن و باطری قوی "بالای 70 آمپر" نیاز واقعی است)
اگر خودرو شما پخش فابریک ندارد و میخواهید آن را بر روی خودرو نسب کنید لازم نیست بیش از 50 هزار تومان هزینه کنید.
داشتن یک پخش کاست خور و یک باند 10 وات کمتر از این مبلغ در می آید.
با 100 هزار تومان میتوان به سی دی هم گوش کرد. یعنی شما میتوانید یک پخش سی دی معمولی که خروجی ساب و تنظیمات خاص ندارد خریداری کنید و با باندهای فابریک به موسیقی گوش فرا دهید.
اگر بعد از خرید پخش خواسید صدای قوی تری داشته باشید میتوانید از 30 تا 100 هزار تومان برای خرید باند خربزه ای استفاده کنید.
توصیه علی متالیکا و راهنمایی قیمت برای سیستم صوتی (که بتوان نامش را سیستم گذاشت)
(در اینجا به حداقل قیمت ها اکتفا میکنم - باشد که هرچقدر بیشتر پول بدهید آش خواهید خورد)
پخش: 120 هزار تومان
سیم کشی: 15 هزار تومان
آمپلی فایر: 40 هزار تومان
باند خربزه ای: 70 هزار تومان
ساب وفر: 50 هزار تومان
تیوتر: 3 هزار تومان
به این وسیله شما میتوانید یک صدای خوب و کامل و البته قوی از سیتسم صوتی اتومبیل خود دریافت کنید.
سیستم نیمه حرفه ای:
پخش: 150 هزار تومان
سیم کشی: 25 هزار تومان
آمپلی فایر: 110 هزار تومان
باند خربزه ای: 120 هزار تومان
ساب وفر: 70 هزار تومان
باکس: 20 هزار تومان
تیوتر: 10 هزار تومان
تاقچه: 20 هزار تومان (تاقچه برای نسب ساب در قسمت عقب اتومبیل ضروری است چون تاقچه های فابریک قادر به تحمل وزن ساب وفرها نیستند، التبه کسانی هم هستند که روی تاقچه از ساب بهره نمیبرند و ساب فور خود را در باکس در صندق عقب طراحی میکنند، اما باز هم از تاقچه برای زیبا تر شدن صدای باندها بهره میبرند، همچنین این کار باعث به صدا نیافتادن خودرو شما میشود)
سیستم حرفه ای:
پخش: 170
سیم کشی: 50 هزار تومان
آمپلی فایر: 200 هزار تومان
باند: 120 هزار تومان
تیوتر: 40 هزار تومان
ساب وفر: 80 هزار تومان
باکس: 30 هزار تومان
کامپونت: 150 هزار تومان (در صورت وجود کامپونت نیازی به نسبت تیوتر نیست)
تاقچه: 20 هزار تومان
خازن: 50 هزار تومان
درنظر داشته باشید که بنده به حداقل قیمت ها اکتفا کردم و شما میتوانید در انتخاب وسیله مورد نظر دقت بیشتری داشته باشید و مبلغ بیشتری برای دریافت صدای هرچه قوی تر و شفاف تر به کار برید.
و اما سیستم رویایی:
باز هم وجود حداقل ها
پخش: 1 میلیون و 200 هزار تومان
سیم کشی: 100 هزار تومان
آمپلی فایر پایه: 600 هزار تومان
آمپلی فایر مونو: 600 هزار تومان (آمپلی فایر های مونو فقط برای خرجی بیس برای ساب های بسیار قوی کاربرد دارند)
باند: 280 هزار تومان
خازن: 200 هزار تومان
ساب وفر تاقچه ای: 120 هزار تومان
ساب باکس: 400 هزار تومان
کامپونت: 400 هزار تومان
البته اینها برداشت های شخصی من بود.
از تمام این مسائل که بگذریم نسب و چگونگی انتخاب قطعات مسئله مهمی است. ممکن است شخصی 400 هزار تومان پول بدهد ولی با انتخاب درست صدایی دریافت کند که شخصی با پرداخت 800 هزار تومان هم نتوانسته است آن را دریافت کند.
اما اگر یک سیستم به صورت اصولی جمع آوری شود میتوان با 400 هزار تومان صاحب سیستمی شد که بتوان نامش را سیستم صوتی گذاشت. با 800 هزار تومان یک سیستم خوب و با 1 میلیون و 200 میتوان یک سیستم نمیه حرفه ای جمع آوری کرد.
سیستم های حرفه ای دنیای دگری دارند و برای کاربرد شخصی معمولا به کار نمی آیند (چون تحمل صدای آنها بسیار سخت است و خودرو باید دست کاری شود تا بدنه و ستونش قادر به مقاومت در برابر لرزشهای زیاد باشند)
هم اکنون سیستم های حرفه ای از مرز 4 تا 10 میلیون در کشور ما کارایی دارند. هرچند که تعداد کسانی که چنین بهایی برای سیستم میپردازند بسیار اندک است.
برخی از کسانی که وارد دنیای سیستم و اتومبیل و جذابیت های اینچنینی میشوند مبالغ نجومی برای سیستم صوتی اتومبیل خود کنار میگذارند و خودرو خود را به اصطلاح Auido Car میکنند.
بنده تا 40 میلیون خرج برای سیستم صوتی را به شخصه سراغ دارم، اما بی شک کسانی هستند که از این مرزها هم رد خواهند شد.
معرفی برخی از ساب وفرها
Pioneer
مدل 301:
این ساب وفر در یک باکس فابریک که توسط کارخانه طراحی شده است قرار گرفته است.
قدرت این ساب با وجود باکس به 800 وات PMPO میرسد.
ساب خالی این مدل خیلی قوی نیست، اما طراحی درست باکس این مدل باعث زیباتر شدن صدای این طرح شده است.
لازم به ذکر است ابعاد این باکس استاندارد هستند و اگر شخصی طالب صدای رسا باشد میتواند به جای این ساب در همین باکس سابی با قدرت بیشتر بگذارد تا از صدای بیس خود بیشتر لذت ببرد.
:
یکی از کمیاب ترین ساب های موجود در ایران همین ساب است.
این ساب نیز به صورت پوست پیازی طراحی شده است.
حداکثر توان این ساب به 600 وات میرسد. اما جالب است بدانید در ولم های بالا صدای این ساب ها به مراتب زیبا تر و بیس آنها شفاف تر (و شاید هم بلند تر) از سابی چون 301 باشد که 800 وات قدرت دارد.
:
محبوب ترین سابی که در ایران مورد استفاده قرار میگیرد ساب وفر 305 است.
این طرح نیز در چند مدل ارائه شده است که دو طرح از آن در ایران بیشتر محبوب شده است.
305 مخصوص تاقچه صدای بسیار شفافی دارد و از کرامات آن طول عمر بسیار بسیار بالای آن است.
نهایت قدرت این ساب به 800 وات میرسد.
این مدل که در سری C قرار گرفته است برای تاقچه طراحی شده است.
305 F هم برای باکس طراحی شده است که توان آن به 800 وات میرسد. هرچند که کیفت و شفافیت سری C را ندارد.
(در ایران برخی به اشتباه این ساب ها را بر روی تاقچه قرار میدهند، از این رو صدای واقعی آن را نمیابند، یا برعکس ساب تاقچه ای را در باکس میگذارند)
306:
یکی از قوی ترین ساب های تولید شده توسط شرکت پایونیر این ساب است که در مدلهای مختلفی چون C. D . F. W ارائه شده است.
طرح C آن با خروجی 1000 وات از ساب های رایج برای سیستم های حرفه ای در ایران به حساب می آید.
307:
این سری هم از محبوب ترین سری هاست که در مدلهای مختلف ارائه شده اند.
نهایت قدرت آن به 1200 وات پی ام پی او خواهد رسید.
یکی از خصوصیات این ساب ویبره بودنش است که باعث ایجاد لرزش در بیس ها میشود. (البته اگر آمپ شما قادر به انجام عملیات ویبراتور باشد)
لازم به ذکر است که علی متالیکا بر روی خودرو خود یک ساب 307 را درون باکس 301 قرار داده است و البته ساب 301 خود را هم بر روی تاقچه گذاشته است که البته به علت کمبود کانال آمپلی فایرش فعلا ساب روی تاقچه فقط جنبه زیبایی دارد و خاموش است.
این ابتدایی ترین سیستم صوتی است که به علاقه مشتری میتواند کامل تر شود با اجزایی چون: آمپلی فایر، ساب وفر، تیوتر، کامپونت، میدرنج، میدبیس و ...
پخش:
پخش های رایج در ایران به چند دسته تقسیم میشوند:
تیپ (کاست): پخش های تیپ یا کاست خور معمولا یک کاست را درون خود جای میدهند و دارای 4 خروجی صدا 40 وات (PMPO) هستند.
معمولا این پخش ها فاقد خروجی ساب و یا آمپلی فایر هستند.
این پخش ها معمولا روی خودرو به صورت فابریکی موجود اند. (خودرو های قدیمی یا ارزان قیمت)
خصوصیت مثبت این پخش ها رادیو قوی آنهاست.
برخی از این پخش ها قابلیت نسب CD چنجر در صندق عقب اتومبیل را هم به مشتری میدهند.
(سی دی چنجرها معمولا از 3 تا 12 سی دی را در خود جای میدهند و اکثر آنها فاقد قدرت پخش فرمت MP3 و دیگر فرمت ها جز Audio هستند)
CD: پخش های سی دی معمولا یک جایگاه برای ورود سی دی دارند و به مدلهای مختلف تقسیم میشوند. برخی از آنها امکانی مشابه با امکانات پخش های تیپ دارند و برخی هم امکانات اضافه مانند تنظیمات بیشتر، امکان اتصال به آمپلی فایر ها و خروجی تا 8 عدد.
اکثر پخش های سی دی اتومبیل قادرند سی دی هایی با فرمت MP3 و Wav را بخوانند.
برخی از این پخش ها قابلیت ورودی صدا چون USB و مموری و AX را نیز دارند.
DVD: پخش های دی وی دی قادر به خواندن اکثر فرمت ها هستند و چند خروجی و چند ورودی دارند. قابلیت اتصال مانیتور (تا 6 عدد) در برخی از آنها مشاهده شده است.
خصوصیت منفی اکثر پخش های دی وی دی خروجی های ضعیف صوتی آنهاست که برای سیستم های حرفه ای کارایی ندارند.
اتصال دوربین عقب، دوربین مادون قرمز، GPS و ... از امکانات اضافه دی وی دی هاست.
برخی از پخشها هم قادرند سی دی یا دی وی دی را بخوانند و هم در قسمتی از آنها جایی برای ورود کاست پیش بینی شده است.
اکثر این پخش ها قیمت بیشتری نسبت به پخش های معمولی دارند و البته کمی جاگیر هستند.
به هر حال باید برای انتخاب پخش خوردو نیاز شخص مورد بررسی قرار گیرد و اولیت بندی شود، چون همه چیز را یکجا نمیتوان با هم داشت.
ممکن است کسی فقط کیفیت برایش مهم باشد و کسی هم فقط ولم بلند.
شخصی علاقمند به استفاده از وسایل اضافی باشد و شخصی فقط به موسیقی فکر کند.
مبلغی که میخواهد هزینه کند از عوامل بسیار بسیار مهم دیگریست که باید در مورد آن اطلاعات جامعی داشت.
معرفی مارک های مشهور پخش در ایران:
در ایران چند مدل پخش از کارخانه هایی محدود محبوبیت خاصی پیدا کرده اند که مهم ترین آنها پایونیر و جی وی سی میباشند.
پخش های پاییونیر به علت تنظیمات زیاد و کیفیت صدای بالا مورد توجه قرار گرفته اند و جی وی سی بخاطر طول عمر بالا و ابتیک قوی (ضد شوک برای خواندن سی دی در لرزشهای خودرو)
معمولا قیمت جی وی سی ها از پایونیر ها کمتر است و البته تعداد خروجی های آن با پایونیر معمولا متناوت. (البته در بازار ایران نه بازارهای جهانی)
پخش های غیر محبوب ارزان قیمت که استفاده از آنها توصیه نمیشود:
مارکهایی چون NINA. Sony. Star، مارشال و ...
اسپیکرها (باند)
برای شنیدن صدای پخش به یک (یا یک جفت) باند نیاز داریم.
معرفی عنوان باندها:
باندهای گرد که معمولا در درهای خودرو یا تاقچه فابریکی طراحی میشوند:
باندهای گرد به چند دسته تقسیم میشوند.
قدرت برخی از این باندها کم و برخی از آنها بیشتر است. اما آنچیز که مسلم است توان هیچ یک از این باند های گرد (که قابلیت اتصال به آمپلی فایرها را ندارند) به باند های خربزه ای نمیرسد.
معمولا این باند ها در جلو با قدرت 10 و در عقب با قدرت 40 وات ارائه میشوند. (چیزی متناسب با خروجی پخش فابریک خودرو)
نکته: وجود این نوع باند ها با یک سیستم کامل میتواند در کنتراست صدا تاثیر گذار باشد که باید توسط نساب سیستم با دقت خاصی تنظیم گردد.
باندهای خربزه ای:
باند های خربزه ای نیز به چند دسته تقسیم میشوند. باندهایی با توانی کمتر از 40 وات که فقط برای زیبایی در تاقچه خودرو طراحی میشوند و از نظر کارایی با باند گرد فرق خاصی ندارند.
باندهای خربزه ای با قدرتی میان (150 تا 400 وات) برای تاقچه عقب.
باندهای خربزه ای با همین قدرت ها اما با ساپورت آمپلی فایر ها. یعنی باندهایی که توانایی اتصال به آمپلی فایر را دارند و کیفیت آنها بالاتر از باندهای معمولی است. همچنین در ولم بالا دچار مشکل و صدای نویز نمیشوند. اکثر این باندها طول عمر بیشتری نسبت به باندهای خربزه ای معمولی دارند.
به هر حال از این باندها به 2 صورت میتوان بهره برد:
- بدون اتصال به آمپلی فایر و استفاده از خروجی مستقیم پخش
- استفاده از امپلی فایر و به کار گیری تمام قدرت واقعی باند
شکل ظاهری باندهای خربزه ای:
کامپونت:
کامپونت ها باندهای گرد قوی هستند که قابلیت اتصال به آمپلی فایرها را دارند. برخی از این کامپونت ها از نظر وات شباهت هایی به باندهای خربزه ای آمپ خور دارند اما معمولا توان آنها کمی پایین تر از باند خربزه ای است.
اما به دو علت محبوب شده اند:
- شفاقیت و کیفیت بالا صدا
- گرد بودن آن و جا شدنش در قسمت هایی که برای خودرو به صورت فابریک طراحی شده است.
(البته کامونت ها از چند بخش تشکیل شده اند: کراس اور ها که وظیفه تنظیم مستقل کامپونت را بر عهده دارد، تیوتر ها که به صورت مستقل عمل میکنند، بدنه اصلی آنها که کار اصلی را انجام میدهد)
استفاده از کامپونت بیشتر برای ماشین های گران قیمت که دوست ندارند دست به ظاهر ماشین خود بزنند کاربرد دارد و البته مصرف برای شنیدن صدای واقعی DVD و فضای دالبی آنها.
ساب وفر:
ساب وفر باندی است که فقط توانایی پخش صدای Bass و بم موزیک را برعهده دارد.
در واقع از ساب وفرها برای پخش موسیقی استفاده میشود و تنها کاربرد آن پخش قسمت باس آهنگ است.
البته وجود ساب وفر برای یک سیستم حرفه ای واجب ترین مسئله است و شاید زیباترین قسمت موسیقی که تفاوت سیستم معمولی را از سیستم مجهز مشخص میکند کار همین ساب وفر ها باشد.
نکته: برخی از امواج در مقیاس مگاهرتس (از نوع باس) وجود دارند که اسپیکرها و باندها نمیتوانند آنها را پخش کنند و این وظیفه مستقل بر عهده ساب وفر است.
برای نسب وفور دو راه وجود دارد.
1. نسب آن بر روی تاقچه عقب خودرو (که نیازمند خریداری و یا برش خوردن تاقچه عقب خودرو است و معمولا ساب مخصوص دارد)
2. استفاده از باکس برای جای دادن ساب وفور درون آن. (که به قدرتمند تر شدن صدای باس کمک میکند، همچنین برخی از سابها و باکسها قابلیت ایجاد لرزشهای باور نکردنی را دارند که باعث لذت بردن مخاطب علاقمند از موزیک خواهد شد)
تیوتر:
تیوترها نیز باند های کوچکی هستند فقط قابلیت پخش صدای Mid و یا همان صدای بسیار ریز را دارند و از آنها موسیقی پخش نمیشود. (صدای Tis tis)
تیوترها اگر در مکان مناسب قرار گیرند به زیبا تر شدن آهنگ بسیار کمک میکنند. هرچند این تیوترها در باند های خربزه ای و کامپونت وجود دارند اما آنهایی که از کامپونت بهره نمیبرند میتوانند با خریداری این تیوترها صدای زیباتری داشته باشند. (صلیغه ای)
تیوترها نیز به دو دسته تقسیم میشوند:
تیوترهای معمولی که معمولا از 10 تا 50 وات طراحی شده اند و قابلیت نسب روی پخش فابریک بدون خروجی آمپ را دارند.
تیوترهای مستقل که به وجود آمپلی فایر نیازمند هستند و معمولا از 50 تا 300 وات صدا را ساپورت میکنند.
آمپلی فایر:
برای داشتن سیستم صوتی که قرار است ساب وفر و وسایل اضافی دیگر را بر دوش کشد وجود آمپلی فایر لازم و ضرروی است.
آمپ ها با قدرت های خاصی طراحی میشوند و قالبیت تنظیم دارند.
آمپها در مدلهای دو کانال، چهار کانال و 6 کانال ارائه میشوند.
هرچه تعداد این کانالها بیشتر باشد آمپلی فایر بیشتر قادر خواهد بود تا وسایل اضافی بر دوش خود کشد.
معمولا از آمپ های دو کانال برای حمل یک باند آمپ خور استفاده میشود.
چهار کانال برای یک جفت باند و یک ساب وفر (با همراه تیوترها)
و 6 کانال برای 2 جفت باند و یک ساب و یا 2 ساب و 1 جفت باند و ...
نکته: البته برخی ترجیه میدهند به جای داشتن یک آمپ 4 کانال از دو آمپ 2 کانال استفاده کنند تا بتوانند تنظیمات متفاوتی را ارائه دهند.
این آمپ ها از 300 تا 12000 وات ارائه میشوند و هرکدام از آنها (بستگی به نوع و مدل و قیمت) امکانات خاصی را به شنونده داده اند.
برخی از آمپ ها بسیار ساده هستند و تنظیمات مختصری دارند، در حالی که برخی از آنها قابلیت تنظیم لرزش بیس و نوع آن و بسیاری از مسائل دیگر را هم دارند.
لازم به ذکر است که اگر قرار باشد سیستم صوتی با آمپلی فایر در خورویی نسب شود حتما به یک پک سیم کشی که به آن در اصطلاح RC میگویند نیازمند خواهیم بود.
معمولا این پک ها شامل 4 قسمت سیم هستند که در 4 تا 6 متر ارائه میگردند.
این پک ها مدل های مختلف دارند و معمولا زخامت و طول امرشان کیفت و قیمت آن را تایین میکند.
مشخص است که پک ضعیف باعث نارسایی صدای شفاف به مخاطب خواهد شد و هرچه پک قدرتمند تر باشد توان واقعی سیستم شما را بیشتر و بیشتر مشخص خواهد کرد.
به اعتقاد من برای خریداری سیستم به ترتیب وسایل زیر لازم اند و مخاطب میتواند به هرکجا که رسید خودش بی خیال شود و دیگر جلوتر نرود.
اما شعار کسانی که نساب سیتسم های صوتی هستند معمولا این است که "هرچقدر پول بیاوری برایت خواهم بست"
1. پخش
2. باند
3. آمپلی فایر
4. سیم کشی
5. ساب وفر
6. تیوتر
7. خازن (برای اینکه برق اتومبیل شما دچار اشکال نشود - خازن وسیله ای است که برق را در خود ذخیره میکند و سیستم شما برای جذب برق به صورت مستقیم به باطری مراجعه نمیدهد. لازم به ذکر است که برای داشتن سیستم حرفه ای خازن و باطری قوی "بالای 70 آمپر" نیاز واقعی است)
اگر خودرو شما پخش فابریک ندارد و میخواهید آن را بر روی خودرو نسب کنید لازم نیست بیش از 50 هزار تومان هزینه کنید.
داشتن یک پخش کاست خور و یک باند 10 وات کمتر از این مبلغ در می آید.
با 100 هزار تومان میتوان به سی دی هم گوش کرد. یعنی شما میتوانید یک پخش سی دی معمولی که خروجی ساب و تنظیمات خاص ندارد خریداری کنید و با باندهای فابریک به موسیقی گوش فرا دهید.
اگر بعد از خرید پخش خواسید صدای قوی تری داشته باشید میتوانید از 30 تا 100 هزار تومان برای خرید باند خربزه ای استفاده کنید.
توصیه علی متالیکا و راهنمایی قیمت برای سیستم صوتی (که بتوان نامش را سیستم گذاشت)
(در اینجا به حداقل قیمت ها اکتفا میکنم - باشد که هرچقدر بیشتر پول بدهید آش خواهید خورد)
پخش: 120 هزار تومان
سیم کشی: 15 هزار تومان
آمپلی فایر: 40 هزار تومان
باند خربزه ای: 70 هزار تومان
ساب وفر: 50 هزار تومان
تیوتر: 3 هزار تومان
به این وسیله شما میتوانید یک صدای خوب و کامل و البته قوی از سیتسم صوتی اتومبیل خود دریافت کنید.
سیستم نیمه حرفه ای:
پخش: 150 هزار تومان
سیم کشی: 25 هزار تومان
آمپلی فایر: 110 هزار تومان
باند خربزه ای: 120 هزار تومان
ساب وفر: 70 هزار تومان
باکس: 20 هزار تومان
تیوتر: 10 هزار تومان
تاقچه: 20 هزار تومان (تاقچه برای نسب ساب در قسمت عقب اتومبیل ضروری است چون تاقچه های فابریک قادر به تحمل وزن ساب وفرها نیستند، التبه کسانی هم هستند که روی تاقچه از ساب بهره نمیبرند و ساب فور خود را در باکس در صندق عقب طراحی میکنند، اما باز هم از تاقچه برای زیبا تر شدن صدای باندها بهره میبرند، همچنین این کار باعث به صدا نیافتادن خودرو شما میشود)
سیستم حرفه ای:
پخش: 170
سیم کشی: 50 هزار تومان
آمپلی فایر: 200 هزار تومان
باند: 120 هزار تومان
تیوتر: 40 هزار تومان
ساب وفر: 80 هزار تومان
باکس: 30 هزار تومان
کامپونت: 150 هزار تومان (در صورت وجود کامپونت نیازی به نسبت تیوتر نیست)
تاقچه: 20 هزار تومان
خازن: 50 هزار تومان
درنظر داشته باشید که بنده به حداقل قیمت ها اکتفا کردم و شما میتوانید در انتخاب وسیله مورد نظر دقت بیشتری داشته باشید و مبلغ بیشتری برای دریافت صدای هرچه قوی تر و شفاف تر به کار برید.
و اما سیستم رویایی:
باز هم وجود حداقل ها
پخش: 1 میلیون و 200 هزار تومان
سیم کشی: 100 هزار تومان
آمپلی فایر پایه: 600 هزار تومان
آمپلی فایر مونو: 600 هزار تومان (آمپلی فایر های مونو فقط برای خرجی بیس برای ساب های بسیار قوی کاربرد دارند)
باند: 280 هزار تومان
خازن: 200 هزار تومان
ساب وفر تاقچه ای: 120 هزار تومان
ساب باکس: 400 هزار تومان
کامپونت: 400 هزار تومان
البته اینها برداشت های شخصی من بود.
از تمام این مسائل که بگذریم نسب و چگونگی انتخاب قطعات مسئله مهمی است. ممکن است شخصی 400 هزار تومان پول بدهد ولی با انتخاب درست صدایی دریافت کند که شخصی با پرداخت 800 هزار تومان هم نتوانسته است آن را دریافت کند.
اما اگر یک سیستم به صورت اصولی جمع آوری شود میتوان با 400 هزار تومان صاحب سیستمی شد که بتوان نامش را سیستم صوتی گذاشت. با 800 هزار تومان یک سیستم خوب و با 1 میلیون و 200 میتوان یک سیستم نمیه حرفه ای جمع آوری کرد.
سیستم های حرفه ای دنیای دگری دارند و برای کاربرد شخصی معمولا به کار نمی آیند (چون تحمل صدای آنها بسیار سخت است و خودرو باید دست کاری شود تا بدنه و ستونش قادر به مقاومت در برابر لرزشهای زیاد باشند)
هم اکنون سیستم های حرفه ای از مرز 4 تا 10 میلیون در کشور ما کارایی دارند. هرچند که تعداد کسانی که چنین بهایی برای سیستم میپردازند بسیار اندک است.
برخی از کسانی که وارد دنیای سیستم و اتومبیل و جذابیت های اینچنینی میشوند مبالغ نجومی برای سیستم صوتی اتومبیل خود کنار میگذارند و خودرو خود را به اصطلاح Auido Car میکنند.
بنده تا 40 میلیون خرج برای سیستم صوتی را به شخصه سراغ دارم، اما بی شک کسانی هستند که از این مرزها هم رد خواهند شد.
معرفی برخی از ساب وفرها
Pioneer
مدل 301:
این ساب وفر در یک باکس فابریک که توسط کارخانه طراحی شده است قرار گرفته است.
قدرت این ساب با وجود باکس به 800 وات PMPO میرسد.
ساب خالی این مدل خیلی قوی نیست، اما طراحی درست باکس این مدل باعث زیباتر شدن صدای این طرح شده است.
لازم به ذکر است ابعاد این باکس استاندارد هستند و اگر شخصی طالب صدای رسا باشد میتواند به جای این ساب در همین باکس سابی با قدرت بیشتر بگذارد تا از صدای بیس خود بیشتر لذت ببرد.
:
یکی از کمیاب ترین ساب های موجود در ایران همین ساب است.
این ساب نیز به صورت پوست پیازی طراحی شده است.
حداکثر توان این ساب به 600 وات میرسد. اما جالب است بدانید در ولم های بالا صدای این ساب ها به مراتب زیبا تر و بیس آنها شفاف تر (و شاید هم بلند تر) از سابی چون 301 باشد که 800 وات قدرت دارد.
:
محبوب ترین سابی که در ایران مورد استفاده قرار میگیرد ساب وفر 305 است.
این طرح نیز در چند مدل ارائه شده است که دو طرح از آن در ایران بیشتر محبوب شده است.
305 مخصوص تاقچه صدای بسیار شفافی دارد و از کرامات آن طول عمر بسیار بسیار بالای آن است.
نهایت قدرت این ساب به 800 وات میرسد.
این مدل که در سری C قرار گرفته است برای تاقچه طراحی شده است.
305 F هم برای باکس طراحی شده است که توان آن به 800 وات میرسد. هرچند که کیفت و شفافیت سری C را ندارد.
(در ایران برخی به اشتباه این ساب ها را بر روی تاقچه قرار میدهند، از این رو صدای واقعی آن را نمیابند، یا برعکس ساب تاقچه ای را در باکس میگذارند)
306:
یکی از قوی ترین ساب های تولید شده توسط شرکت پایونیر این ساب است که در مدلهای مختلفی چون C. D . F. W ارائه شده است.
طرح C آن با خروجی 1000 وات از ساب های رایج برای سیستم های حرفه ای در ایران به حساب می آید.
307:
این سری هم از محبوب ترین سری هاست که در مدلهای مختلف ارائه شده اند.
نهایت قدرت آن به 1200 وات پی ام پی او خواهد رسید.
یکی از خصوصیات این ساب ویبره بودنش است که باعث ایجاد لرزش در بیس ها میشود. (البته اگر آمپ شما قادر به انجام عملیات ویبراتور باشد)
لازم به ذکر است که علی متالیکا بر روی خودرو خود یک ساب 307 را درون باکس 301 قرار داده است و البته ساب 301 خود را هم بر روی تاقچه گذاشته است که البته به علت کمبود کانال آمپلی فایرش فعلا ساب روی تاقچه فقط جنبه زیبایی دارد و خاموش است.