امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بررسی فن کنترلر Aerocool V12XT

#1
 

بررسی فن کنترلر Aerocool V12XT 1

 

بررسی فن کنترلر Aerocool V12XT 1

 

هر چند نرم‌افزار‌های اختصاصی عرضه شده همراه با مادربورد‌های حرفه‌ای نیز می‌تواند کنترل سرعت چرخش فن‌ها و همچنین اطلاع‌رسانی دمای برخی از بخش‌های مادربورد را بر عهده گیرند، اما نمی‌توان در هر شرایطی به نرم‌افزار دسترسی پیدا کرد. به عنوان مثال زمانی که در حال اجرای بازی یا یک نرم‌افزار هستید، باید آن اپلیکیشن را Minimize کرده و به مرور اطلاعات موجود در نرم‌افزار کنترل خنک کننده مادربورد بپردازید. در چنین شرایطی به طور حتم حضور یک فن کنترلر می‌تواند علاوه بر رفع محدودیت تعداد فن قابل نصب، مشکل نمایش سریع دمای قطعات مختلف را نیز برطرف سازد. کمپانی Aerocool که به مدت 15 سال در زمینه تولید کیس و تجهیزات خنک کننده فعالیت دارد، به تولید انواع فن کنترلر می‌پردازد و به واسطه حضور جدیدترین محصولات‌ این برند در بازار داخلی، بررسی فن کنترلر Aerocool V12XT را در دستور کار خود قرار دادیم.

 

بسته‌بندی V12XT بسیار ساده است و زمانی که آن را باز می‌کنید به سادگی بیش از حد آن پی می‌برید.  فن کنترلر درون یک بسته‌بندی بسیار ظریف قرار دارد که ریسک آسیب پذیری را به شدت افزایش می‌دهد. حساسیت روی ‌این موضوع به دلیل برخورداری V12XT از صفحه نمایش لمسی است و احتمال بروز مشکل برای ‌این بخش وجود دارد. ابعاد آن 70× 85 × 149.5 (عرض، ارتفاع و طول) و وزن آن 535 گرم است. برای نصب فن کنترلر به دو محفظه مخصوص درایو‌های 5.25‌ اینچی (محفظه نصب درایو نوری) نیاز دارید و می‌توانید به صورت کشویی آن را درون محفظه قرار دهید.

جنس بخش درونی آن از استیل بوده و قسمت بیرونی از پلاستیک ABS است و تنها در رنگ مشکی عرضه می‌گردد. توان مصرفی هر کانال از فن‌ها 6 وات است و با توجه به حضور 4 کانکتور، توان مصرفی V12XT برابر با 24 وات برای فن‌ها است. پس از باز کردن بسته‌بندی با چهار کانکتور متصل به فن کنترلر مواجه می‌شوید که سه عدد از آنها برای اتصال فن‌های 3 پین و یک عدد برای فن‌های 4 پین به کار می‌رود.

همچنین 4 عدد سنسور حرارتی به همراه چسب مخصوص برای اتصال سنسور‌ها به قطعات مختلف مانند پردازنده، کارت گرافیک، ‌هارددیسک و سیستم وجود دارد (می‌توانید‌ این سنسور را در بخش‌های مختلفی مانند چیپست مادربورد یا نقطه خاصی از کیس نصب کنید) تا دمای لحظه‌ای آن بخش را مشاهده کنید. با توجه به قیمت V12XT حضور یک یا دو عدد پورت USB مورد انتظار است، اما اثری از پورت USB، جک صوتی یا کارت خوان حافظه روی بدنه پلاستیکی آن مشاهده نمی‌شود.

از طریق صفحه لمسی فن کنترلر می‌توانید به سرعت و با تنها یک ضربه روی صفحه نمایش، اطلاعات مربوط به فن یا سنسور دما را مشاهده کنید. همچنین با استفاده از کانکتور اختصاصی ‌هارد دیسک می‌توانید وضعیت فضای ذخیره‌سازی خود شامل‌ هارد دیسک یا SSD را مشاهده کنید. کمپانی Aerocool درون بسته‌بندی V12XT دو عدد کانکتور 3 پین فن و دو عدد سنسور حرارتی قرار داده تا در صورت بروز مشکل برای تجهیزات نصب شده، از قطعات جایگزین استفاده کنید. چسب‌های در نظر گرفته شده برای سنسور‌های حرارتی باید پس از تمیز کردن محل نصب مورد استفاده قرار گیرد تا در دراز مدت با مشکل روبرو نگردد، البته میزان چسبندگی به جنس بدنه آن منطقه بستگی دارد، هر چند تعداد به نسبت مناسب چسب‌ها، نگرانی شما را از‌ این  بابت مرتفع می‌سازد.

 

با ‌این وجود نمی‌توان از کیفیت پایین چسب‌های مخصوص چشم پوشی کرد و انتظار بیشتری در‌این خصوص وجود دارد.

برای روشن کردن آن باید کانکتور 4 پین مولکس را به کانکتور همسان روی پاور متصل کنید و نیاز به هیچ ابزار جانبی برای روشن کردن V12XT وجود ندارد. صفحه نمایش 5.2‌ اینچی فن کنترلر علاوه بر نمایش اطلاعاتی که در بخش قبل اشاره گردید، با توجه به قابلیت لمسی خود می‌تواند بیش از‌این مفید واقع گردد و کاربرد بیشتری در اختیار شما قرار دهد. یکی از مهم‌ترین امکاناتی که روی صفحه لمسی فن کنترلر قرار گرفته، قابلیت قفل کردن صفحه نمایش است تا اگر به صورت اتفاقی دست شما یا یکی از دوستانتان به آن برخورد کرد، تنظیمات V12XT دچار تغییر نگردد. قابلیت نمایش وضعیت فضای ذخیره سازی، سوئیچ بین 4 عدد فن متصل به کنترلر، سوئیچ بین 4 عدد سنسور حرارتی، امکان افزایش یا کاهش سرعت چرخش فن و تغییر فرمت نمایش دما از سلسیوس به فارنهایت به عنوان سایر امکانات V12XT در دسترس است.

علاوه بر موارد عنوان شده، در صورتی که دمای قطعات مختلف از حد مجاز تعیین شده فراتر رود، اخطار آن توسط اسپیکر نصب شده روی بورد آن به اطلاع شما خواهد رسید. با وجود درج حداکثر سرعت 3500 دور در دقیقه برای فن‌ها به صورت عقربه‌های آنالوگ، سرعت چرخش به صورت دیجیتالی و دقیق نیز نمایش داده می‌شود که‌ این مورد با یک عدد فن تا سرعت 7200 دور در دقیقه مورد آزمایش قرار گرفت. در صورتی که نور صفحه نمایش در برخی موارد برای شما آزار دهنده است، با ضربه زدن روی لوگوی Aerocool قادر به خاموش کردن صفحه نمایش خواهید بود و با لمس دوباره آن می‌توانید LCD را روشن کنید.

کار کردن با صفحه نمایش لمسی V12XT در روز‌های ابتدایی به دقت نیاز دارد، به خصوص اگر انگشتان بزرگ و پهنی دارید، با لمس دقیق آن کمی‌ درگیر می‌شوید. هر چند ‌این مشکل پس از چند روز برطرف می‌شود و به خوبی می‌توانید با صفحه لمسی آن کار کرده و دستورات خود را منتقل سازید. زاویه مناسب برای مشاهده صفحه نمایش لمسی طبق اعلام شرکت سازنده 15درجه است و تا زاویه 45 درجه می‌توانید دید مناسبی نسبت به صفحه نمایش دریافت کنید. چیپست‌های کنترل کننده سرعت چرخش فن که شامل چهار عدد می‌شوند، به صورت مجزا توسط هیت سینک‌های آلومینیومی‌خنک شده تا نگرانی از بابت استفاده طولانی مدت وجود نداشته باشد.

 
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  بررسی ویژگی‌های جدید MSI در خنک کننده کارت‌های گرافیک GeForce RTX 30
  بررسی و ساختار cpu
  بررسی تخصصی کیس MSI AEGIS؛ اژدهای کوچک
  نقد و بررسی هارد دیسک‌های ADATA
  بررسی بچه غول گیگابایت: GIGABYTE BRIX Gaming
  بررسی ASUS VivoPC: توانمند در درون، زیبا از بیرون
  بررسی اجمالی مانیتور BenQ RL2755HM: نمایشگری ایده آل مخصوص گیمرهای آماتور
  بررسی اجمالی پاور +GREEN GP1050B-OC : پاوری برای حرفه ای ها
  بررسی کامل مادربرد GIGABYTE P85-D3: مدرن، با کیفیت و مقرون به صرفه
  :: نقد و بررسی ViewSonic ViewPad 10S - Wi-Fi + 3G

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان