امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آشنایی با JSTARS نیروی هوایی آمریکا ، E-8

#1
آشنایی با JSTARS نیروی هوایی آمریکا ، E-8 1
آشنایی


طرح JSTARS ( سيستم راداري مراقبت و هدف گيري مشترک ) یک پروژه مشترک میان نیروی هوایی و ارتش ایالات متحده می باشد که هدف از ساخت آن ایجاد یک سیستم دفاعی است که وظایفی همچون طبقه بندی و ردیابی اهداف زمینی در تمام شرایط جوی و سیستم نظارت برای تعیین محل اهداف ، برای آن تعریف شده است . همچنین هنگام پرواز این هواپیما در حریم هوایی کشور هم پیمان ( کشورهای هم پیمان آمریکا ) برنامه هایی برای شناسایی و زیر نظر داشتن تحرکات زمینی دشمن که هم مرز با کشور دوست می باشند ،از سوی نیروهای مشترک ( نیروی هوایی - نیروی زمینی ) در نظر گرفته می شود که با برد شناسایی 150 مایلی ( معادل 240 کیلومتری ) E-8 ، این کار صورت می گیرد .


خدمه

آشنایی با JSTARS نیروی هوایی آمریکا ، E-8 1
خدمه این هواپیما به صورت استاندارد 21 نفر می باشند که متشکل از، 18 نفر اپراتور و 3 نفر خدمه پروازی است و در پرواز های طولانی مدت تعداد این خدمه به 34 نفر افزایش می یابد که به صورت ، 28 نفر اپراتور و 6 نفر خدمه پروازی است .


ماموریت / نقش:

نقش JSTARS ، مدیریت نبرد ، فرماندهی و کنترل هوابرد می باشد و با نظارت بر اهداف زمینی ، اطلاعات مورد نیاز فرماندهان را برای حمله فراهم می کند .
آشنایی با JSTARS نیروی هوایی آمریکا ، E-8 1
عکس گرفته شده توسط E-8


مدیریت نبرد

این هواپیما قادر به شرکت کردن در عملیات های حافظ صلح می باشد و همچنین می تواند اطلاعات هدف را برای حمله هوایی ، حمله دریایی ( نیروهای سطحی ) و حمله توپخانه ای در عملیات های جنگی یا رزمایش های مشترک در اختیار فرماندهان قرار دهد .

تاریخچه عملیاتی

در سال 1991 دو فروند از مدل" A " این هواپیما ماموریت یافتند تا در عملیات طوفان صحرا شرکت کنند و در این جنگ با رهگیری و یافتن سایت های موشکی و تانک های عراقی و با 500 ساعت پرواز رزمی ، میزان اثر بخشی 100 در صد را در ماموریت ها ایفا کردند . همچنین این هواپیما در عملیات های حافظ صلح ناتو در دسامبر 1995 نیز شرکت داشت که با 95 خدمه پروازی و بیش از 1000 ساعت پرواز ، به میزان 98 درصد در ماموریت ها اثر بخش بود .


موتور


آشنایی با JSTARS نیروی هوایی آمریکا ، E-8 1
این هواپیما همانند " E-3 سنتری " از موتور TF33 استفاده می کند اما مدل استفاده شده در E-8 موتور TF33-P-102 می باشد که دارای قدرتی بالغ بر 18010 پوند ( معادل 80.1 کیلونیوتن ) می باشد که به نسبت موتور TF33-P-100 که در سنتری به کار رفته است نیروی کمتری تولید می کند .


مشخصات

نوع : توربوفن

طول : 6200 میلی متر

قطر : 1000 میلی متر


رادار
آشنایی با JSTARS نیروی هوایی آمریکا ، E-8 1

رادار AN/APY-3/-7


نوع

رادار باند ( فرعی ) " X " ( ایکس ) در فرکانس ( 8 - 10 گیگاهرتز )

بخش الکترونیک شرکت گرومن " Norwalk " این رادار ( AN/APY-3/-7 ) را که دارای سنسور ترکیبی " MTI / SAR " است را طراحی کرده و این یک رادار آرایه فازی چند حالته است که دارای ابعادی برابر با " 0.6 × 7.62 ( M ) " می باشد و در زیر بدنه و در قسمت جلوی هواپیمای E-8 نصب می شود . همچنین این رادار می تواند 600 هدف را در فاصله 240 کیلومتری ( به صورت دقیق تر ، در فاصله 243 کیلومتری ) رهگیری کند . همچنین این رادار می تواند تعداد تقریبی وسایل نقلیه ، سرعت آنان ، مکان و مسیر سفرشان را در اختیار اپراتور قرار دهد .


ویژگی

Joint STARS متشکل از : یک پلتفرم هوابرد ، یک سیستم رادار چند حالته ( در مدل E-8 C ) و ماژول های ایستگاه تلفن همراه ( GSM ) می باشد . E-8C ، از مدل بهبود یافته هواپیمای بوئینگ 707 بهره می برد و یک رادار آرایه فازی که به شکل قایق می باشد و در زیر بدنه و در قسمت جلو قرار دارد را حمل می کند . این رادار قادر است تا اطلاعات مورد نیاز برای هدف قرار دادن اهداف و مدیریت داده های نبرد را در اختیار تمام هواپیماهای جنگنده و ایستگاه های زمینی که با E-8 در ارتباط هستند ، قرار دهد . علاوه بر این ، می توان از طریق Joint STARS ، از هواپیماها و توپخانه و نیروهای موشکی ، در خواست آتش پشتیبانی کرد . با اطلاعاتی که در مورد این رادار انتشار یافته ، با یک سورتی پرواز 8 ساعته E-8 ، این رادار می تواند 386100 مایل مربع را پوشش دهد . نظارت گسترده ( WAS ) و شاخص اهداف متحرک ( MTI ) از عوامل و حالت های اساسی این رادار به شمار می آیند . از اهداف اصلی طراحی " WAS / MTI " شناسایی ، تعیین محل اهداف و شناسایی اهداف متحرک ( با سرعت کم ) می باشد. از طریق پردازش سیگنال پیشرفته که در این هواپیما موجود است ، E-8 توانایی تفاوت قائل شدن میان وسایل نقلیه ، برای ردیابی دارد . ( همانند تفاوت قائل شدن میان تانک و کامیون ). از دیگر توانایی های این رادار می توان به افزایش دادن رزولوشن تصاویر بر روی صفحه نمایشگر برای دقت هر چه بیشتر بر روی اهداف اشاره کرد و این وضوح بالا اطلاعات دقیق تری را از هدف در اختیار می گذارد و همچنین موجب می شود تا برای حمله به اهداف متحرک تصمیمات صحیح تری اتخاذ گردد. رادار دیافراگم سنتتیک ( SAR ) / شاخص ثابت هدف ( FTI ) توانایی تولیدعکس همانند تصویر یا نقشه از مناطق جغرافیایی انتخاب شده را دارد . داده های نقشه ای " SAR " شامل اهداف غیر متحرک نظیر : پل ها ، بنادر، فرودگاه ها ، وسایل نقلیه متوقف شده و ... می باشد. Joint STARS تقریبا در هر آب و هوایی و به صورت آنلاین و در هر زمانی قادر به پرواز کردن است و در عرض چند ساعت می تواند در نقطه ای که به آن نیاز باشد حضور یابد و اطلاعات با ارزشی را در مورد تحرکات زمینی ارائه دهد .عناصر مهم و تکنولوژی پیشرفته در این هواپیما ، شامل : رادار پیشرفته به همراه نرم افزارهای فشرده شده با حالت چندین عاملی بودن ، آنتن های منحصر به فرد و مجهز به سه پورت دریافت و چهار پردازنده با سرعت بالا که قادرند بیش از 600 میلیون عملیات در ثانیه انجام دهند ، می باشند .

حالت های عملیاتی رادار

کنترل حمله

نظارت گسترده

نشانگر حرکت اهداف

جستجو به صورت بخش به بخش

ارتباطات صوتی

E-8 دارای دوازده رادیوی UHF رمزگذاری شده ، دو رادیو HF رمزگذاری شده و سه رادیوی VHF رمزگذاری شده برای ارتباط در درون هواپیما می باشد .


ارتباطات دیجیتال لینک داده ها

این هواپیما دارای سیستم نظارت و کنترل ارتباط داده ها ( SCDL ) برای انتقال به ایستگاه های زمینی و سیستم توزیع اطلاعات مشترک نظامی ( JTIDS ) برای ناوبری تاکتیکی هوایی ( TACAN ) ، عملیات و اطلاعات تاکتیکی پیوند داده " Link-J " یا ( TADIL-J ) و LINK ارتباطات ماهواره ای (SATCOM) می باشد .


مدل ها

E-8 A

مدل اولیه این هواپیما می باشد

E-8B

دو فروند E-8A که از هواپیماهای 20 ساله بوئینگ 707 استفاده می کردند به این مدل ارتقا یافتند .

E-8C

این مدل تولید شده مخصوص نیروی هوایی است که به تعداد 5 فروند و با دریافت بودجه در سال 1993 ، سفارش ساخت آن داده شد .

E-8C بلوک 20

این مدل برای نظارت ، از کامپیوترهایی با تکنولوژی " COTS " استفاده می کند . همچنین هر هواپیما از 20 سیستم " AlphaServer ES40CV " ، ساخته شرکت " Compaq " به همراه سیستم عامل " OpenVMS " استفاده می کند.


TE-8A

این مدل مخصوص آموزش خدمه پروازی می باشد که به تجهیزات خارجی ( بیرونی ) E-8 مجهز است .


YE-8B

از این نمونه یک فروند ساخته شد که قبل از ورود به نیروی هوایی و تبدیل به E-8 ، در نیروی دریایی به عنوان E-6 خدمت می کرد.


آشنایی با JSTARS نیروی هوایی آمریکا ، E-8 1
هواپیمای E-6



مشخصات


نوع هواپیما : بوئینگ 707 سری 300

وظیفه اصلی : نظارت زمینی

سازنده : شرکت نورث روپ گرومن

موتور : چهار موتور JT3D

طول : 46.6 متر

ارتفاع : 12.9 متر

وزن خالی : 77565 کیلو گرم

برد : 11 الی 20 ساعت با سوخت گیری هوایی
آشنایی با JSTARS نیروی هوایی آمریکا ، E-8 1
خط تولید JSTARS در شرکت گرومن


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.military.ir/
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  _سه مدل جنگنده ساخت آمریکا در دهه 1940-[نورثروپ]
  -هواگرد های آزمایشی ساخت آمریکا 2010-2019-
  -موشک‌های هوا به هوا جنگ سرد ایالات متحده آمریکا-
  -چند مدل هواگرد آزمایشی ساخت آمریکا از 1940 تا 1949-
  -سه مدل از برترین جنگنده های آمریکا در دهه 1990-
  _سه نمونه هواگرد نظامی ساخت آمریکا در دهه 1980-
  -چهار نوع از برترین هواگرد های نظامی آمریکا در دهه 1940-
  خطر حمله آمریکا هنوز وجود دارد
  جنگ «اف ۱۴» ایران با «اف ۲۲» آمریکا چگونه خواهد بود؟
  نیروی زمینی ارتش به فناوری‌های مهم در حوزه بالگردی دست یافته است

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان