امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

فعالیت های اقتصادی حکومت امام زمان (عج) چگونه است ؟

#1
نقل قول: مخلص کلام :



دولت مهدوی در زمينه اقتصاد و عمران موفقيت‏هاى كاملى كسب می کند و در عين حال بر اخلاقى بودن فعاليت‏هاى اقتصادى و استفاده صحيح از طبيعت و گسترش عدالت تأكيد دارد.



فعالیت های اقتصادی حکومت امام زمان (عج) چگونه است ؟ 1



مسایل اقتصادی همواره یکی از مهمترین مسایل زندگی بشر بوده و جوامع و حکومت ها در طول تاریخ تلاش کرده اند که از طریق برنامه های مختلف نیازهای اقتصادی مردمان خود را فراهم کرده و از این راه محبوبیت و جایگاه خود را حفظ کنند. دین مبین اسلام نیز مسایل و نیازهای اقتصادی را یکی از نیازهای اولیه انسان دانسته و برای یک جامعه اسلامی و توحیدی راهکار و برنامه های اقتصادی فراوانی را پیش بینی و مقرر کرده است.    



 



بر اساس آنچه از روایات و احادیث مستند و قطعی ما بر می آید دوران ظهور و عصر تشکیل حکومت کریمه مهدوی، درخشان ترین و پر رونق ترین عصر اقتصادی در طول حیات بشر خواهد بود. توصیفاتی که در این رابطه در متن جوامع حدیثی و روایی ما نقل شده، نوید دورانی سرشار از برکت، نعمت، رفاه، عدالت و... را می دهد.







شبستان در همین رابطه گفت و گویی داشته است با حجت الاسلام رحیم کارگر، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که در چند بخش موضوع وضعیت اقتصادی عصر ظهور را بررسی کرده است. آنچه در ادامه می خوانید بخش نخست این گفت وگو است؛      







مولفه های اقتصادی در حکومت مهدوی چیست؟ به نظر شما آیا امروز ما می توانیم این مولفه ها را در جامعه اجرا کنیم؟



مطالعه فرهنگ اقتصادی در عصر ظهور یعنی عصر تشکیل حکومت جهانی به دست امام مهدی برای درک و فهم تحولات اقتصادی آن دوران و بررسی نحوه الگوگیری از آن در تبیین اقتصاد اسلامی، نیازمند پژوهش های اصولی و روش مند است.



و البته همه اینها مبتنی بر یک فرهنگ اقتصادی خاص و متعالی است. این فرهنگ برتر می تواند تأثیر به سزایی در شکل گیری چشم اندازهای ملّی و منطقه ای و جهانی داشته باشد و الگویی مناسب برای پیشرفت و توسعه باشد. این فرهنگ اقتصادی، مبتنی بر اخلاق و معنویت و عدالت است و بینش و گرایش و منش خاص اقتصادی را ارایه می دهد که می تواند نمونه و الگوی مناسبی برای جامعه منتظر باشد که در صدد تأسّی و الگوگیری از آرمان شهر مهدوی است.







اگر ما  به دلایل متعددی نتوانیم  از اقتصاد و روابط اقتصادی در عصر ظهور به عنوان الگوی رشد خود بهره ببریم ، می توانیم از فرهنگ اقتصادی آن دوران به عنوان الگوی رشد و تعالی اقتصادی خود و حاکم کردن بینش و منش و رفتار اقتصادی درست و مطلوب بهره بگیریم که این خود کمک شایانی به اصلاح اقتصادی جامعه خواهد بود. چشم انداز مهدوی ، ستاره راهنمايی است كه بايد تمام فعاليت‌های آينده پژوهانه را به سمت آن هدايت كرد و در رشد و پیشرفت اقتصادی نیز از آن بهره جست.بر این اساس  فرهنگ اقتصادی در عصر ظهور ، بیانگر ارزش های اساسی و برنامه های موثری است.







به لحاظ اقتصادی چه رویدادهایی در عصر ظهور رخ می دهد و دلیل این رشد اقتصادی در آن دوره چیست؟  



مهم‏ترين و اساسى‏ترين اقدام امام مهدى علیه السلام پس از پيروزى سيطره بر سراسر جهان، تشكيل دولت و به دست گرفتن حكومت و فرمانروايى دنيا است. مردم جهان در عين حال كه شاهد نابسامانى، جنگ‏ها، فساد، بى‏عدالتى، ناامنى و الحادگرايى در جهان بوده‏اند؛ دولت‏ها، احزاب و سازمان‏هاى بسيارى را نيز ديده‏اند كه مدعى خدمت به جهانيان و ايجاد آرامش، صلح و امنيت و بهبود وضع اقتصادى و فرهنگى و اجتماعى در دنيا بوده‏اند! اما در عمل چيزى جز تباهى و ستم و جنگ مشاهده نكرده‏اند.



سر انجام روزگارى فرا مى‏رسد كه معنويت و عدالت، به دست تواناى مرد الهى و در دولت كريمه اهل بيت پياده مى‏شود و رفاه، امنيت، عدل و يكتاپرستى در همه جاى عالم گسترش مى‏يابد. روشن است كه اين تنها با تشكيل دولت و انسجام در امور، به دست مى‏آيد. امام باقر علیه السلام در تفسير آيه الَّذينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ، (حج آیه41) مى‏فرمايد: «اين آيه در حق آل محمد صل الله علیع وآله ، حضرت مهدى عجل الله تعالی فرجه و ياران او است كه خداوند آنها را مالك شرق و غرب جهان نموده، آيين اسلام را پيروز مى‏كند و بدعت‏ها و باطل‏ها را به دست او و يارانش نابود مى‏سازد ـ چنان كه [قبلاً] سفيهان حقّ را لگدمال كرده باشند ـ تا اينكه از ستم نشانه‏اى نمى‏ماند».







بر این اساس نظام جدیدی پی ریزی می شود که از آن تحت عنوان فرهنگ اقتصادی در عصر ظهور نام می بریم. پس از فرهنگ سازی  و رشد و تعالى روحى و فكرى مردم و زنده شدن جامعه، خود آنان مشتاق و به دنبال اصلاح امور هستند. در این راستا جهان شاهد نزول برکت های زمینی و آسمانی، تقسیم عادلانه اموال، بخشش دارایی ها، ریشه کن شدن فقر، رسیدگی به محرومان و مستضعفان، رفاه اجتماعی و ... می شود.







مهم ترین برنامه های اقتصادی در حکومت مهدوی را چه مواردی تشکیل می دهد؟  



طبق روایات عمران و آبادانی و حل مشکلات اقتصادی در رأس برنامه های حضرت مهدی علیه السلام قرار دارد و مهم ترین اقدامات حضرت، مباح اعلام کردن بهره وری شایسته و عادلانه و سازنده از مواهب و نعمت هایی که خداوند برای انسان پدیدآورده است.



همچنین اعطای آزادی های گوناگون در امور اقتصادی و اجتماعی و صنعتی، بر اساس حق و عدالت اسلامی و نیز بهره وری از مواهب و امکانات و نیروهای طبیعت ومیدان دادن به مغزها واندیشه های توانا و سازنده و مبتکر از دیگر اقدامات اقتصادی است.



و بر همین اساس فرهنگ اقتصادی در عصر ظهور را می توان در سه حوزه بینش اقتصادی، منش اقتصادی و کنش اقتصادی بررسی و تبیین کرد.

منبع:خبرگزاری شبستان
پاسخ
 سپاس شده توسط oprah vinfrey
آگهی
#2
خوب بود
پاسخ
 سپاس شده توسط mohsenniceboy
#3
ممنون
پاسخ
 سپاس شده توسط mohsenniceboy


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  زیباترین جذابترین خطبہ کہ شنیدم (نقد خلافت بعد رحلت پیامبر از زبان امام علی)
  زنان آخرالزمانی چگونه اند
  مناجات با امام زمان (عج)
Star آیت‌الله علوی گرگانی: موضوعاتی نظیر دوچرخه‌سواری بانوان مورد رضایت امام زمان(عج) نیست
  عکس های مذهبی از حرم امام رضا در مشهد مقدس
  بعد از امام زمان(ع) چه امامی رجعت خواهد کرد؟
  در زمان غیبت، چه انتظاری بهتر است؟
  دلیل ملقب شدن امام هشتم، علی ابن موسی، به رضا چیست؟
  چگونه یک جن احضار کنیم
  آیت‌الله نوری‌همدانی: نیمی از مساجد کشور امام جماعت ندارند/ لزوم فعالیت مسجد در شبانه

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان