امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

UMP

#1
UMP 1
در سال 1990 طرحی از سوی کمپانی بزرگ Heckler & Koch آلمان ارائه شد مبنی بر ساخت یک تیربار دستی سبک وزن و پر قدرت و ارزان قیمت که بتواند جایگزین خوبی برای تیربار های دستی سبک MP5 گردد.طراحی تیربار دستی HK UMP در سال 1990 یعنی در همان سالی که تپانچه معروف USP در حال ساخت بود،توسط کمپانی Heckler & Koch آغاز شد .این تفنگ UMP نام گرفت که کوتاه شده Universal Machinen Pistol میباشد.این تفنگ از سال 1999 شروع به تولید شد و تولید آن همچنان ادامه دارد. 


یکی از هدف های Heckler & Koch در ساخت این تفنگ افزایش کارایی تفنگ در کنار تپانچه USP میباشد.در حال حاضر بیشتر کشورها USP و UMP را در کنار هم استفاده میکنند.همچون دو تفنگ FN P90 و FN fiveseveN .نخستین نمونه ها با نام UMP45 در سال 1993 با کالیبر 45ACP. تولید و تحویل نیروهای پلیس شد و تا سال 1995 مدل UMP9 تیربار در کالیبرهای 9 میلیمتری و مدل UMP45 با کالیبر 40S&W. ساخته و روانه بازار گردید.فروش بین المللی این تیربار از سال 1999 آغاز شد و آمریکا اولین کشور خارجی استفاده کننده از این تیربار بود که در سال 1999 این تیربار را جایگزین تیربار MP5 کرد. 

مکانیسم مسلح شدن UMP فشار غیر مستقیم گاز است.جنس فریم و قاب از پلیمر مخصوصی که در تپانچه USP به کار رفته است،ساخته شده است.UMP دارای چهار وضعیت آتش است:رگبار،تک تیر،دو تیر و ضامن.همچنین این تفنگ از نوع Bolt Hold–Open می باشد،یعنی پس از شلیک آخرین گلوله و جازدن خشاب بعدی،تفنگ به طور خودکار آماده شلیک میشود و دیگر احتیاجی به عقب کشیدن گلنگدن نیست.در قسمت بالای تفنگ و همچنین در قسمت پایین ریل های مخصوصی برای نصب ابزار کمکی گذاشته شده است.بر ریل بالا طیف وسیعی از سامانه های نشانه روی همچون Red Dot و یا Reflex Sight قابل نصب است.همچنین در ریل زیر لوله نیز تجهیزاتی همچون نورافکن تاکتیکی، دسته جلو و ... قابل نصب است.این تفنگ قابلیت نصب صدا خفه کن نیز دارد. 

وزن خالی تفنگ در مدل های UMP9 و UMP40 برابر 2.3 کیلو گرم و در مدل UMP45 برابر 2.5 کیلوگرم است.درازای نیز در حالت باز بودن قنداق 69 سانتیمتر و در حالت بسته بودن قنداق 45 سانتیمتر میباشد.طول لوله نیز 20 سانتیمتر میباشد.گلوله های این تفنگ دقیقا مشابه تپانچه USP است.یعنی هر نوع گلوله ای که از USP قابل شلیک است از این تفنگ نیز قابل شلیک میباشد.نوع خاصی گلوله برای این تیربار دستی طراحی شده است که توان نفوذ در جلیقه های ضد گلوله را نیز دارد.ظرفیت خشاب در مدل UMP45 برابر 25 گلوله و در مدل های UMP9 و UMP40 برابر 30 گلوله میباشد.البته این تفنگ از خشابهای 10 تیر نیز استفاده میکند.جنس خشاب ها نیز از پلیمر بوده و در کاهش وزن کلی تفنگ نقش مهمی را ایفا میکند.حجم آتش UMP در مدل UMP45 برابر 600 گلوله در دقیقه و در مدل های UMP9 و UMP40 برابر 650 گلوله در دقیقه میباشد.برد مفید UMP نیز در حدود 100 متر میباشد . 

از دارندگان این تیربار دستی سبک (مثل همیشه) عربستان است که در سال 2005 با تیربار دستی MP5 تعویض شدند.کشور های دور شاخاب همیشه پارس نیز از این تیربار دستی برای نیروهای پلیس خود استفاده میکنند . 

آمریکا در سال 1999 امتیاز ساخت این تیربار دستی را از آلمان خریداری کرد.هم اکنون در آمریکا در نیروهای ویژه پلیسی این کشور از UMP استفاده میشود.همینطور در نیروهای ویژه همچون US Navy SEALs. هرچند که نیروهای عادی پلیس در آمریکا از مدل های جدید MP5 استفاده میکنند. 

از برتری های این تفنگ نسبت به MP5 افسانه ای میتوانه به توانایی استفاده از چند کالیبر و استفاده این تفنگ از سیستم گاز غیر مستقیم پیستونی G36 اشاره کرد که و اطمینان پذیری بسیار بالایی دارد و سبکتر نیز میباشد و در عین حال توانایی عوض کردن مهمات با کمترین تغییر در تفنگ را دارد. 

Heckler & Koch این تفنگ را به عنوان جانشین MP5 طراحی نمود، ولی امروزه تولید هر دو تفنگ ادامه‌ دارد. 
مکانیسم مسلح شدن UMP فشار غیر مستقیم گاز است. جنس فریم و قاب اسلحه از پلیمر مخصوصی که در تپانچه USP به کار رفته است ، ساخته شده است. UMP دارای چهار وضعیت آتش است: رگبار ، تک تیر ، دو تیر و سه تیر. همچنین این اسلحه از نوع Bolt Hold – Open می باشد. یعنی پس از شلیک آخرین گلوله و جازدن خشاب بعدی ، اسلحه به طور خودکار آماده شلیک میشود و دیگر احتیاجی به عقب کشیدن گلنگدن نیست.



در قسمت بالای اسلحه و همچنین در قسمت پایین اسلحه ریل های مخصوصی برای نصب تجهیزات کمکی تعبیه شده است. بر ریل بالا طیف وسیعی از سایتهای اپتیکی نشانه روی مثل Red Dot و یا Reflex Sight قابل نصب است. همچنین در ریل زیر لوله نیز تجهیزاتی مثل نورافکن تاکتیکی ، قبضه جلو و ... قابل نصب است. این اسلحه قابلیت نصب صدا خفه کن نیز دارد. وزن خالی اسلحه 2 KG است. طول اسلحه نیز در حالت باز بودن قنداق 60CM و در حالت بسته بودن قنداق 42CM میباشد. طول لوله اسلحه نیز 200 MM میباشد. مهمات این اسلحه دقیقا مشابه تپانچه USP است. یعنی هر نوع مهماتی که از USP قابل شلیک است از این اسلحه نیز قابل شلیک میباشد. نوع خاصی از مهمات برای این مسلسل دستی طراحی شده است که توان نفوذ در جلیقه های ضد گلوله را نیز دارد.


ظرفیت خشاب در کالیبر 45 معادل 25 فشنگ و در کالیبر 40 و 9 میلیمتر معادل 30 فشنگ میباشد. البته این اسلحه از خشابهای 10 تیر نیز استفاده میکند. جنس خشابها نیز از پلیمر بوده و در کاهش وزن کلی اسلحه نقش مهمی را ایفا میکند. حجم آتش UMP در کالیبر 45 معادل 550 گلوله در دقیقه و در کالیبر 9MM معادل 700 گلوله در دقیقه میباشد. برد مفید UMP نیز در حدود 100 متر میباشد.


از دارندگان این مسلسل دستی (مثل همیشه) عربستان است که در سال 2005 با مسلسلهای دستی MP5 تعویض شدند. کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز از این مسلسل دستی برای نیروهای پلیس خود استفاده میکنند. آمریکا در سال 1999 امتیاز ساخت این مسلسل دستی را از آلمان خریداری کرد. هم اکنون در ایالات متحده درنیروهای ویژه پلیسی این کشور از UMP استفاده میشود. همینطور در نیروهای عملیات ویژه USMC. هرچند که نیروهای عادی پلیس در آمریکا هنوز هم از MP5 استفاده میکنند.

مشخصات کلی مسلسل دستی UMP 


کشور / کارخانه : آلمان / هکلر کخ 
سال شروع ساخت : 1990 
کالیبر : 45ACP / 40 S&W / 9mm 
ظرفیت خشاب : 10 – 25 – 30 فشنگ 
طول اسلحه با قنداق بسته و باز : 42CM / 60CM 
طول لوله اسلحه : 200 mm 
حجم آتش : 550 الی 700 گلوله در دقیقه 
برد مفید : 100 متر 
UMP 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان