امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

امپراتور بیزانس اسیر آلب ارسلان شد

#1
942 سال پیش در روز 19 اوت سال 1071 میلادی لشکر امپراتور بیزانس توسط سپاهیان آلب ارسلان ، پادشاه سلجوقی در ملازگرد در نزدیکی دریاچه وان در ارمنستان درهم شکسته شد و دیوژینوس ، امپراتور بیزانس به اسارت آلب ارسلان ، پادشاه سلجوقی درآمد.



امپراتور بیزانس اسیر آلب ارسلان شد 1
به گزارش جام جم آنلاین، چهار قرن پیش از این تاریخ کنستانتینوپل (قسطنطنیه) پایتخت امپراتوری رم شرقی تحت تاثیر فرهنگ یونانی و مذهب ارتدوکس بیزانس نام گرفت و پایتخت امپراتوری بیزانس شد.

امپراتوری بیزانس توانست به دلیل استحکامات پایتختش کم و بیش در مقابل تهاجم اقوام مختلف مقاومت کند.

تا اینکه سلسله سلجوقیان در ایران و ماوراءالنهر قدرت را در دست گرفت و خلفای عباسی بغداد را مطیع خود کرد.

ظاهرا خلیفه عباسی قدرت داشت اما قدرت واقعی در دست شاه سلجوقی بود.

آلب ارسلان ، پادشاه سلجوقی برای گسترش قلمرویش ارمنستان و بخشی از ترکیه امروزی را تصرف کرد.

دیوژینوس ، امپراتور بیزانس از پیشروی سلجوقیان و از دست رفتن ارمنستان نگران شد و یک لشکر 100 هزار نفری را تشکیل داد.

نرمان های ماجراجو و جنگاور بخشی از سپاه دیوژینوس را تشکیل می دادند. او با این سپاه عظیم به مقابله با آلب ارسلان ، پادشاه سلجوقی شتافت.
امپراتور بیزانس اسیر آلب ارسلان شد 1


در ملازگرد در نزدیکی دریاچه وان و در سرزمین ارمنستان آن روزگار جنگ سختی میان سپاه دیوژینوس و لشکر آلب ارسلان درمی گرفت که در این جنگ سپاه امپراتوری بیزانس توسط ارتش سلجوقی درهم شکسته شد و دیوژینوس به اسارت درآمد.


در روز 19 اوت سال 1071 میلادی لشکر امپراتور بیزانس توسط سپاهیان آلب ارسلان پادشاه سلجوقی در ملازگرد درهم شکسته و مضمحل شد.

هزاران نفر از سپاهیان بیزانس از جمله دیوژینوس ، امپراتور بیزانس اسیر شدند. آلب ارسلان با احترام با دیوژینوس رفتار کرده و مقام او را محترم شمرد و مدتی بعد او را آزاد کرد تا به بیزانس بازگردد.

امپراتور بیزانس اسیر آلب ارسلان شد 1

پس از آزادی ، دیوژینوس به پایتختش بازگشت اما در غیاب او توطئه ای شکل گرفته بود و هم میهنانش چشمان دیوژینوس را از کاسه درآورده و او را از سلطنت خلع کردند و جنگ قدرت در امپراتوری بیزانس درگرفت.


ده سال پس از شکست ملازگرد ، سلجوقیان سراسر منطقه آسیای صغیر را از چنگ امپراتوری بیزانس بیرون آورده و متصرف شدند. شهر بیزانس به شدت در معرض تهدید سقوط قرار گرفت اما غربی ها به کمک آنها شتافتند و جنگ های صلیبی آغاز شدند که فقط برای مدتی سقوط بیزانس را به تاخیر انداختند.

شکست ملازگرد مقدمه اشغال آسیای صغیر و منطقه آناتولی توسط سلجوقیان شد ، که سرانجام پس از گذشت 382 سال از این تاریخ عثمانی ها یکی از شاخه های سلاجقه آناتولی موفق به فتح بیزانس ( قسطنطنیه) شدند
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان