امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نیروی هوایی ایران در سال 1999 میلادی

#1
ایران در با داشتن مرزهای مشترک با کشورهای عراق و ترکیه از غرب و افغانستان و پاکستان از شرق و جمهوری های اسیای مرکزی و قفقاز ها از شمال در یکی از خطرناک ترین و پرتنش ترین مناطق دنیا قرار گرفته است.

جنگ های بی پایان اعراب با اسرائیل (رژیم نامشروع اشغالگر) و ستیزه های جدایی طلبانه سال هاست که اسیای غربی را گرفتار کرده و باعث فرار پول و سرمایه از این منطقه شده است.
زمانی که اسرائیل به لطف لابی یهودی های قروتمند در امریکا کسری بودجه خود را جبران میکرد ایران مجبور بود خسارت هایی را جبران کند که توطط دیکتاتور عراقی به وجود امده بود.
متنی که مشاهده میکنید گزارشی از کیانوش (kianosh )  درباره تلاش های دولت و نیروی هوایی ایران برای بازسازی توانایی های هوایی این کشور تحت تحریم های تسلیحاتی غرب است.
 
75 سال از تاسیس نیروی هوایی ایران میگذرد و این نیرو تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است.
به همین دلیل همواره مجبور است حجم زیادی از تجهیزات را عملیاتی نگه دارد .
امروزه این تجهیزات شامل ترکیب خوبی از هواپیماهای امریکایی ,روسی و چینی (مترجم: جدیدا فرانسوی!!!!) میشود.
نیروی هوایی ایران در سال 1924 با تشکیل یک اسادران شامل ترکیبی از هواپیماهای Havilland  DH4,DH9 تاسیس شد.
اما در طی سال های 1941 تا 1945 این نیرو تقریبا نابود شد چون نیروهای متفقین تمام تجهیزات ان را برای کمک به ارتش شوروی در جنگ علیه نازی ها به روسیه منتقل کردند.
بعر از اتمام جنگ جهانی دوم امریکا و بریتانیا نیروی هوایی ایران را با هاریکن های دست دوم و تاندربولت های مازاد خود تجهیز کردند.
در سال 1956 بلاخره ایران با تشکیل یک اسکادران T-33 وارد عصر جت شد.
این روند با تحویل جنگنده های f-84  تاندرجت و همچنین 2 تا 3 اسکادرانF-86 سیبر در سال 1959 و 1960  ادامه پیدا کرد.
نیروی هوایی شاهنشاهی تا سال 1961 کوچک و ضعیف بود تا اینکه با توافق دو جانبه بین ایران و امریکا بازسازی و تجهیز نیروی هوایی ایران با سرعت  فوق العاده ای اغاز شد به طوری که تا سال 1975 به قدرتمندترین نیروی هوایی خاورمیانه (اسیای غربی) تبدیل شد.
با 79 فروند F-14A و 225 فروند F-4E/D و 169فروند F-5E/F که توسط تانکرهای سوخترسان 707 و 747 و هواپیماهای ترابری C-130 هرکولس پشتیبانی میشدند , نیروی هوایی ایران به توان تهاجمی و دفاع هوایی فوق العاده ای دست یافته بود.
 
در سال 1979 با وقوع انقلاب اسلامی که به 3000 سال پادشاهی در ایران پایان داد اوضاع عوض شد.
نیروی هوایی شاهنشاهی ایران (IIAF ) به نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران (IRIAF ) تغییر کرد و جمهوری اسلامی تمام سفارشات برای خرید هواپیماهای جدید را لغو کرد و تکنسین ها و خلبانان وفادار به خاندان سلطنتی ایران را ترک کردند.
در ادامه با تحریم غرب توان عملیاتی نیروی هوایی ایران به 40 درصد کاهش پیدا کرد .اما اوضاع از این هم بدتر شد!! عراق در سال 1980 به ایران حمله کرد و جنگ ویرانگر 8 ساله اغاز شد.تجهیزات نظامی ایران در طول جنگ 8 ساله به شدت اسیب دیدند.
 
اما با کمال تعجب تعدادی از هواپیماهای ساخته شده قبل از انقلاب اسلامی هنوز عملیاتی هستند, F-5 ها در تعداد نسبتا زیاد دیده میشوند و به نظر به خوبی نگه داری شده اند قابل توجه است که اولین اسکادران F-5 عملیاتی جهان در سال 1965 در ایران و در پایگاه هوایی تهران-مهراباد تشکیل شد.
نیروی هوایی ایران در سال 1999 میلادی 1
ایران 103 فروند F-5A و 23 فروند F-5B خریداری کرد که بعدا به ویتنام جنوبی, یونان,ترکیه و اتیوپی  فروخته شدند.

با فروش انها جا برای ورود  141 فروند F-5E و 21 فروند  F-5F باز شد که بین سالهای 1972 تا 1978 خریداری شدند. تعداد کمی مدل A/B نیز برای اموزش در خدمت باقی ماندند.
جنگ طولانی با عراق و عدم پشتیبانی سازندگان به دلیل تحریم تسلیحاتی غرب هزینه های سنگینی را به نهاجا تحمیل کرد با این حال هنوز چیزی حدود 60 فروند F-5F/E عملیاتی هستند.
در طول جنگ ایران تمام f-5 های اسیب دیده را از میدان جنگ جمع اوری میکرد. پس از پایان جنگ این پرنده ها بازسازی و اورهال شدند و به واحد های خود بازگشتند.
علاوه بر این F-5  های ایرانی تحت برنامه های هوشمندانه ای بروزرسانی شده اند. پروژه "افق" که در راستای ان برد رادار APQ-159 در حالت جستجو از 32 به 64 کیلومتر و در حالت درگیری از 16 به40 کیلومتر افزایش پیدا کرد .
همچنین همچنین اعلام شد که با اجرای این پروژه تایگره ها توانایی دید  90 درجه پیدا کرده اند. که اگر خبر صحت داشته باشد F-5 های ایرانی تنها نمونه هایی از این جنگنده در جهان خواهند بود که توانایی حمل موشک های هدایت شونده میان برد مانند اسپارو و موشک های ساخت روسیه را دارند
پروژه "رعد" برای سازگار کردن طیف متنوعی از سلاح هایی که اصولا این پرنده توانایی حمل انها را ندارد , تعریف شد. این پروژه  F-5 را قادر شد تا موشک های PL-7 چینی و AIM-9 سایدواندر  و موشک روسی R-60 افید را حمل کند.
با این اوصاف تایگر های ایرانی به سرعت به پایان عمر عملیاتی خود نزدیک میشوند و نهاجا ممکن است طی 5 سال اینده دنبال جایگزین مناسبی برای انها باشد ( مترجم: 17 سال از انتشار مقاله میگذرد و تایگر ها به جز تعداد معدودی که با صاعقه جایگذین شدند هنوز عملیاتی هستند
نیروی هوایی ایران در سال 1999 میلادی 1
F-4  فانتوم همچنان بین خدمه پرواز ایرانی بسیار محبوب است. پرنده ای که توانایی و اطمینان خود را در طول 8 سال جنگ اثبات کرده است.

اولین ناوگان فانتوم ها ( شامل 4 فروند F-4D ) در 8 سپتامبر 1968 وارد ایران شدند و اسکادران 306 شکاری را در مهراباد تشکیل دادند.
ایران در نهایت 225 فانتوم از تمامی انواع دریافت کرد و قرار بود تعداد بیشتری سفارش داده شوند که با وقوع انقلاب اسلامی 1979  کنسل شد.
این فانتوم ها شامل 32 فروند F-4D , 177 فروند   F-4E ایضا 16 فروند RF-4E  بودند , امروزه حدودا 70-75 فروند همچنان عملیاتی هستند
همانند F-5 , فانتوم ها نیز تحت برنامه های متعددی توسط نهاجا ارتقاهایی پیدا کردند.
پروژه "البرز" برای ارتقا رادار APQ-120 تعریف شده بود که عموم ناوگان فانتوم شامل این ارتقا شدند براساس منابعی از صنایع هوایی ایران مهندسان ایرانی ادعا کرده اند که موفق شدند برد کشف رادار مذکور را از 160 کیلومتر به 270 کیلومتر افزایش دادند ( مترجم: تو که راست میگی!!!!!) و همچنین برد درگیری را به 80 کیلومتر رسانده اند.
ایرانی ها همچنین ادعا کردند که تحت پروژه "ذوالفقار" قابلییت AMTI را به رادار فانتوم ها اضافه کردند ( قابلیت تشخیص اهداف مورد نظر در بین اهداف متعدد کاذب) که این قابلیت را به فانتوم میدهد تا با اهداف سریعی که در ارتفاع پایین پرواز میکنند درگیر بشود
همچنین ایران یک اسکادران F-4D در اختیار دارد که از رادار APQ-109 استفاده میکنند که این رادارها نیز تحت پروژه ای به نام "اذرخش"  (با هواپیمایی به همین نام که توسط ایران ساخته شده اشتباه گرفته نشود) ارتقا داده شده اند تا قبل از این F-4D  ها توان هوا به هوای کمی داشتند  اما با این ارتقا توان درگیری هوایی افزایش پیدا کرد و برد کشف این رادار را به 306 کیلومتر و برد درگیری به 77 کیلومتر افزایش پیدا کرد ( مترجم: بعید میدونم این اعداد واقعی باشه!!)
به دلیل نبود سیستم های اقدام متقابل  در طول جنگ تعداد زیادی از فانتوم های ایران قربانی موشک های سام عراقی شدند , در همین رابطه پروژه ای
در راستای برطرف کردن این کمبود ها پروژه های "زمزم1" و "زمزم2 " تعریف شدند که تحت این پروژه ها تمام F-4E و RF-4 های نهاجا به چف و فلیر مجهز شدند.
به نظر میرسد که نقش دفاع هوایی فانتوم ها کم رنگ شده و از فانتوم ها به عنوان جنگنده تهاجم به زمین و گشت دریایی استفاده میشود در همین راستا تعدادی از فانتوم ها ارتقا پیدا کردند که 2 فروند موشک ضد کشتی چینی C-802 را حمل کنند, اولین تست  این موشکها در سال 1997 بر فراز خلیج فارس انجام شد.
نیروی هوایی ایران در سال 1999 میلادی 1
این که فانتوم ها بعد از گذشت سال ها و بدون پشتیبانی سازنده هنوز پرواز میکنند چبزی شبیه معجزه است ( مترجم: توجه کنید که این حرف بیشتر از 17 سال پیش زده شده پس پرواز این هواپیماها امروز واقعا یک معجزه اس)

این قضیه به خوبی نشان دهنده توانایی بالای پرسنل تعمیر و نگه داری نیروی هوایی است ( این عزیزان عملا غیرممکن رو ممکن کردند!!!)
 
سومین هواپیمای ساخت امریکایی که در خدمت نیروی هوایی ایران است  کسی نیست به جز خفن ترین , با حال ترین , زیبا ترین , بهترین ساخته دست بشر !!
نیروی هوایی ایران در سال 1999 میلادی 1
 تامکت که توسط حکومت سابق در سال 1973 سفارش داده شدند.

این پرنده ها قرار بود از اسمان ایران در برابر جنگنده های پر سرعت و بلند پرواز شوروی (MIG-25 ) محافظت کنند.
میگ های شوروی از سال 1970 مرتب به اسمان ایران تجاوز میکردند و فانتوم های نیروی هوایی قادر به مقابله با خفاش های پر سرعت شوروی نبودند.
80 تامکت خریداری شدند تا تهدید را خنثی کنند 79 همین تامکت درست قبل از انقلاب اسلامی تحویل داده شد. با قطع شدن روابط دیپلماتیک با امریکا , پشتیبانی فنی امریکا از تامکتها نیز قطع شد, به دلیل تحریم ها ایران همیشه برای عملیاتی نگه داشتن تامکتها مشکل داشته و این مشکلات تا امروز پا برجاست.
 نهاجا حجم قابل توجهی از قطعات را در از نیروی هوایی شاهنشاهی به ارث برده بود که میتوانست  با استفاده از انها تامکتها را تا مدتی در اسمان نگه دارد
همچنین ایران قطعاتی را به صورت قاچاقی از انبار های نیروی دریایی امریکا به دست میاورد به طوری که امریکاییها مجبور شدند در سال 1987 تعدادی از پروازهای F-14 های خود را به دلیل کمبود قطعات لغو کنند!! قطعاتی که بعدا به طرز اسرا امیزی سر از ایران در اوردند!!!!
با این وجود در طول جنگ تحمیل شده توسط عراق,  ایران دچار کمبود قطعه بود و مجبور بود از قطعات هواپیماهای زمینگیر برای به پرواز در اوردن بقیه استفاده کند.
تامکتها برای ایران در طول جنگ حتی نقش بمب افکن را نیز بازی کردند!! گاهی اوقات صرفا قفل راداری تامکت بر روی جنگنده ای عراقی باعث لغو ماموریت انها میشد.
 شکار 35 تا 40 جنگنده عراقی  توسط تامکت تایید شده است و همچنین تنها 1 فروند تامکت بر اثر اتش هوا به هوا از دست رفت که این شکار به نام MIRAGE F-1 ثبت شد ( مترجم: این امار اصلا درست نیست!!!!!!!!!)
البته نهاجا تعداد بیشتری از تامکتها را به دلیل ناکارامدی موتور TF-30 404A از دست داد واماندگی کمپرسور, اتش گرفتن موتور و از کارافتادن فن ها از مشکلات رایج این موتور بود!
امروزه حدود 50 تا 55 تامکت در ایران وجود دارد اما فقط 25 تا 30 عدد عملیاتی هستند صنایع هوایی ایران اورهال و نگه داری این هواپیما ها را انجام میدهد و البته اینکه این هواپیماها هنوز پرواز میکنند نشان از توانایی صنایع دفاعی ایران و مایه مباهات است!!! (مترجم: باز هم توجه کنید این سخن ماله 17 سال پیش است!!!!)
ایران پروژه هایی را برای افزایش عمر تامکت اجرا کرده است ( عمر دهی انقلابی!) همچنین اخباری مبنی بر تعویض قطعات انالوگ رادار AWG-9 تامکت با نمونه دیجیتال ان و همچنین ارتقا اویونیک و تعویض موتور وجود دارد. این ارتقا ها ممکن است برای یک کشور در حال توسعه اغراق امیز و بلند پروازانه به نظر برسد.
اما با توجه به توانایی و تجربه خدمه تعمیر و نگه داری نهاجا و دستاوردهای صنایع هوایی ایران انجام این ارتقاها دور از ذهن نیست و نباید به سادگی انها را نفی کرد.
اخباری از ایران مبنی بر خدمت گرفتن MIG-31 MS برای جایگذینی با F-14 است
این کنایه امیز و جالب خواهد بود اگر جنگنده ای که بر اساس MIG-25 ساخته شده جایگذین تامکت شود!!!!!
نیروی هوایی ایران در سال 1999 میلادی 1
خلبانهای ایران از سال 1924 در اموزشگاه های هوانوردی روسیه و فرانسه اموزش میدیدند تا اینکه در سال 1931 دانشگاه پرواز نیروی هوایی ایران تاسیس شد.

به هر حال با شروع جنگ جهانی دوم متفقین ایران را اشغال کردند و دانشکده پرواز ایران به دستور انها بسته شد. بعد از پایان جنگ هم تنها اموزش های ابتدایی در ایران انجام میشد و دانشجویان برای اموزش های پیشرفته راهی انگلیس و فرانسه میشدند با برقراری روابط ویژه بین شاه ایران و امریکا از سال 1960 به بعد این اموزش ها به ایلات متحده در پایگاه هوایی ویلیامز منتقل شد.
 بعد از انقلاب اسلامی  دانشجویان برای اموزش پیشرفته راهی پاکستان میشدند ولی از سال 1986 ایران دوباره دانشکده پرواز خود را تاسیس کرد(با تلاش های سرلشکر منصور ستاری) و شروع به اموزش خلبان های خود کرد.
دانشجویان با شرایطی شبیه به سایر کشورهای دنیا انتخاب شده و بعد از 2 سال گذراندن دوره نظری به پایگاه هوایی شیراز و انجا اموزش های پایه پرواز را با هواپیماهای F-33 و PC-7 میبینند
صنایع هوایی ایران هواپیمای اموژسی به نام پرستو را بر اساس F-33  توسعه داده است تا جایگزین این پرنده های خسته و قدیمی بشود. ایران همچنین هواپیمای S-58 را که یک هواپیمای اموزشی توربوپراپ است را بر اساس PC-7 توسعه داده است تا به حال 3 فروند از این هواپیما ساخته شده است.
ایران از T-33 شوتینگ استار به عنوان جت پایه اموزشی استفاده میکند با پیشرفت دانشجویان اموزش های نهایی و پیشرفته بر روی هواپیماهای FT-7 وF-5B/F  انجام میشود
نیروی هوایی ایران در سال 1999 میلادی 1
نیروی هوایی ایران در سال 1999 میلادی 1

نیروی هوایی ایران در سال 1999 میلادی 1
بلافاصله بعد از پایان جنگ نیروی هوایی ایران برای بازسازی خود اقدام کرد. به دلیل تحریم تسلیحاتی غرب علیه ایران , شوروی تنها گزینه پیش رو ایرانی ها بود

اولین خرید ایران از شوروی در سال 1990 شامل 14 فروند MIG-29A بود. 1 سال بعد ایران اقدام به خرید 12 فروند SU-24MK (نسخه ضعیف تر فنسر برای صادرات)  کرد. این هواپیما اکنون ستون فقرات نیروی هوایی ایران را تشکیل میدهد .
جنگ خلیج 1991  هدیه ای غافلگیرکننده از نیروی هوایی عراق برای ایران داشت!!
تعداد زیادی از جنگنده های عراقی  برای فرار از بمباران نیروهای ائتلاف به ایران فرار کردند. در نتیجه تعداد میگ 29 های ایران از 21 به 35 عدد افزایش پیدا کرد!!!
و این به نهاجا اجازه داد 2 عدد اسکادران دفاع هوایی از میگ ها ایجاد کند
همچنین حدود 16 تا 18 فروند SU-24 عراقی وارد ایران شدند که نهاجا با استفاده از انها یک اسکادران تهاجمی دیگر ایجاد کرد.
(مترجم: این اطلاعات کاملا نادرست است با وجود تذکر جناب MR9 مبنی بر رعایت اصل امانت داری در ترجمه لازم توضیحاتی ارائه بدم- ایران تعداد 25 فروند فالکروم مدل A تحویل گرفت, خرید فنسر ها بعد از فرار جنگنده های عراقی به ایران بود و نهاجا میخواست در ازای این خرید برای su-24 های عراقی نیز پشتیبانی دریافت کند, تعداد mig-29 های عراقی فراری به ایران اگر اشتباه نکنم 4 فروند بود که 3 تا از انها اوراق شدند و به عنوان قطعات یدکی استفاده شدند)
فالکروم ها و فنسر های ایرانی کاملال در نهاجا جا افتاده اند و مستشاران خارجی سومین خط تعمیر ون گه داری را در سال 1998 راه اندازی کردند.

نیروی هوایی ایران در سال 1999 میلادی 1
احتمالا  خلبان های ایرانی تحت تاثیر  کلاه های میگ ها که با نمایشگر یکپارچه قابلیت تسخیص هدف و رهگیری را به خلبانان میدانند قرار گرفتند ولی ایرانی ها به سرعت نارضایتی خودشون رو از برد کم فالکروم ابراز کردند. 

برای رفع مشکل صنایع هوایی ایران تانک های خارجی 1000 و 1200 لیتری حمل سوخت را برای میگ ها توسعه دادند و در ادامه ایران تحت پروژه ی "خورشید" میگ های خود را مجهز به لوله ثابت سوخت گیری  هوایی کرد.
این لوله های ثابت در دنیا منسوخ شده بودند و اخیرا ایران اعلام کرده که قصد دارد انها را تحت پروژه "طلیعه"  با پراب های سوختگیری جمع شونده جایگزین کند. انتظار میرود که خط تولید این پراب ها به زودی راه اندازی شود .
نیروی هوایی ایران در سال 1999 میلادی 1
علاوه بر صنایع روسیه , چین هم منبع قابل اطمینانی برای تامین نیاز های قوای مسلح ایران در طول 15 سال گذشته بوده است.

ایران در سال 1987 (اواخر جنگ) تعداد 14 فروند F-7 و 4 فروند   FT-7 را برای جبران هواپیماهای از دست رفته در جنگ خریداری کرد.
برخلاف باور عمومی F-7 های ایرانی از مدل "N" هستند نه “M” در واقع چینی ها تجهیزات  مدل N را بر روی F-7B ها نصب کردند ,  به عبارتی ایرگارد های ایرانی از تجهیزات غربی استفاده میکنند.
به دلیل شعاع عملیاتی کم ایران از ایرگارد ها به عنوان جنگنده دفاع نقطه ای استفاده میکند
همچنین در رزمایشهایی که ایران در ماه های اگوست و سپتامبر 1998 در مرز افغانستان اجرا از ظرفیت های تهاجم به زمین این جنگنده در مقیاس بزرگ استفاده شد.
تعدادی از SU-25 های سابق عراقی در حال حاضر در خدمت نیروی هوایی سپاه پاسداران قرار دارد. یک منبع نه چندان اگاه!!! ادعا کرده است که سپاه 7 فروند فراگ فوت در اختیار دارد
منابع غربی اعتقاد دارند که عملیاتی نگه داشتن یک نیروی هوایی با 7 فروند جنگنده مقرون به صرفه نیست (نیروی هوایی سپاه) بنابراین ایران باید تعداد بیشتری فراگ فوت در خدمت داشته باشد. این احتمال وجود دارد که بیشتر از 7 فروند SU-25 از عراق به ایران فرار کرده باشند یا اینکه ایران تعدادی Su-25 را از منابع دیگر به دست اورده باشد.
نیروی هوایی ایران در سال 1999 میلادی 1
دیگر جنگنده های فراری عراقی ( su-22 و mirage F-1 ) به نظر نمیرسد عملیاتی شده باشند.

گزارشی وجود دارد مبنی بر اینکه تعدادی فیتر در سال 1998 به نیروی هوایی سپاه تحویل داده شده اند ولی مدرکی مبنی بر تایید این ادعا وجود ندارد.
پشتیبانی فنی از این هواپیماها چالش خاصی برای مهندسان نهاجا نیست و این عجیب است که با وجود کمبود تعداد جنگنده به چه علت نیروی هوایی انها را تا به امروز عملیاتی نکرده است.

تولید داخل
نیروی هوایی ایران در سال 1999 میلادی 1
قرار گرفتن در یکی از پرتنش ترین مناطق دنیا و نوع روابط خارجی ایران باعقث شده این کشور به فکر توسعه صنایع دفاعی بومی خود باشد.

یکی از بزرگترین چالش های صنایع هوایی ایزان اجرای پروژه "اوج"  برای نهاجا بود. وجود این پروژه 12 سال پیش توسط دولت ایران تایید شده است , براین اساس قرار شد که یک جنگنده هوا به زمین بر اساس F-5 ساخته شود  که نتیجه جنگنده "اذرخش" شد , اذرخش از طراحی رایج در دنیا استفاده میکند وزن آن 8000 کیلوگرم است و از رادار ارایه فازی! طراحی شده توسط ایران استفاده میکند و همچنین قابلیت حمل 4 تن سلاح را دارد.
 گفته میشود که این هواپیما از مونتاژ قطعات F-5 ساخته شده است اما اذرخش حدود 10 درصد بزرگتر است و پهنا بیشتری هم دارد و در ساختار ان از مواد کامپوزیتی استفاد شده است این هواپیما از 1 سال پیش وارد خط تولید شده است اما هنوز عکسی از ان منتشر نشده است و نهاجا هنوز اطلاعات بیشتری از ان را منتشر نکرده است.
صنایع هوایی ایران ادعا میکند که در حال طراحی جنگنده ی جدیدی است که تا سال 2010 وارد خدمت خواهد شد ولی تا کنون هیچ منبع مستقلی ان را تایید نکرده است.
به نظر نمیرسد که صنایع هوایی ایران بخواهد جنگنده های خود مانند تامکت را ارتقا دهد و تا ابد! از انها استفاده کند ولی ایران در حال حاضر تمرکز خود را بر روی سخت افزار هایی گذاشته است که با انها اشنایی کامل دارد و توانمندی خود را در طول جنگ با عراق ثابت کرده اند.
ایران تلفات غیر نظامی قابل توجهی را در قسمتی از جنگ 8 ساله با عراق موسوم به "جنگ شهرها" متحمل شد که نتیجه ی پدافند هوایی ضعیف ایران در ان دوران بوده است , تقویت پدافند هوایی یکی از اولویت های این کشور است
پروژه "یا زهرا"  مهندسی معکوس سامانه پدافندی برد متوسط کورتال فرانسوی است . سامانه کورتال از رادار پالس داپلر برای رهگیری استفاده میکند در حالی که نمونه ایرانی از رادار و سامانه کنترل اتش اسکای گارد بهره میبرد , رادار اسکای گارد قادر است 30 هدف را به طور همزمان رهگیری کرده و با 12 هدف درگیر شود.
موشک های نمونه ایرانی 81 کیلو گرم وزن و 2.93 متر طول دارند. برای رهگیری اهداف ارتفاع پایین ترکیبی از هدایت راداری , فروسرخ و تلویزیونی و برای در گیری با اهداف برد متوسط از هدایت راداری و فروسرخ استفاده میشود, حداکثر ارتفاع درگیری این سامانه 8600 متر است ایرانی ها ادعا میکنند احتمال برخورد اولین موشک به هدف 86 درصد است و همچنین با شلیک 2 موشک همزمان هدف به احتمال 96 درصد مورد اصابت قرار خواهد گرفت.
براساس اخرین گزارشات از پایگاه موشکی سمنان, موشک پدافندی "صیاد 1" با موفقیت توسط نیرو های مسلح ایران ازمایش شده است.
صیاد 1 جایگزین موشک های سامانه  SA-2  روسی خواهد شد ( صرفا موشک ها جاگزین میشوند نه سامانه!) صیاد به عنوان موشک برد بلند/متوسط به صورت ترکیبی با سامانه S200 به کارگرفته خواهد شد.
یکی دیگر از پروژه های جذاب ایران ارتقا سامانه های پدافندی رپیر است . ازمایشات انجام شده توسط مهندسان موفقیت امیز بوده است و تا به امروز 8 نمونه از این سامانه ها بازسازی و ارتقا پیدا کرده اند , این میتواند قسمتی از یک برنامه جامع تر برای تولید رپیر بومی در ایران باشد.
با تمام این تولیدات نهاجا همچنان خلا یک جنگنده مؤثر نسل پنجم!!! را حس میکند و ارتقا سامانه های قدیمی نمیتواند پاسخگو نیاز های اینده باشد.
نهاجا اصولا یک پلتفرم مناسب برای توسعه جنکگنده اینده خود در اختیار ندارد , رادار های زمینی قادر به پوشش کل فضای ایران نیستند و خلا های بزرگ راداری در فضای ایران وجود دارد همچنین  ایران فاقد یک موشک های به هوای مؤثر برای مقابله با جنگنده های نوین است
بر خلاف اینکه امروزه به دلیل به میدان امدن جنگنده های پنهانکار , به طور گسترده ای از موشک های هدایت فروسرخ(IR)  استفاده میشود , ایران هیچ موشک
مادون قرمز بردبلندی در اختیار ندارد
موارد گفته شده در بالا نقص های مهمی هستند که باید برطرف شوند.
واضح است که نهاجا برای دفاع از اسمان ایران در برابر تهدیدات قرن 21 راه درازی در پیش دارد اما کاردانی و غیرت نهاجا همچنان قابل تحسین است در حالی که از تاریخ تاسیس خود تا به حال درگیر جنگ و تحریم بوده است
 
هواپیماهای ترابری نهاجا
نیروی هوایی ایران در سال 1999 میلادی 1
جمهوری اسلامی ایران  تعداد قابل توجهی از هواپیماهای ترابری شامل  C-130 هرکولس و فوکر F-27 و بویینگ 747 را از حکومت قبلی به ارث برد.

جنگ و تحریم خسارت سنگینی به ناوگان ترابری ایران وارد کرده است اما مدارک قابل توجهی وجود دارد که این پرنده ها برخلاف ادعای غرب همچنان در خدمت قرار دارند
مانند سایر هواپیماهای امریکایی , ناوگان تراتبری نیز وضعیت خوبی دارند و در تعداد زیاد مشاهده میشوند
با وجود ورود ایلیوشین IL-76MD از عراق و خرید انتوف AN-74TK , هرکولس ها همچنان ستون فقرات ناوگان ترابری ایران هستند و در قرن 21 نیز به این نقش خود ادامه خواهند داد.
به نظر میرسد حداقل 6 فروند انتوف در اختیار نیروی هوایی سپاه پاسداران قرار گرفته باشد این انتوف ها در رزمایش برگزار شده در مرز افغانستان در سال 1998 در نقش انتقال نیروهای هوابرد دیده شدند.
10 تا 12 فروند از الیویشین های سابق عراق با استتار جدید خاکی در نهاجا خدمت میکنند و گزارشی از خرید بیشتر انها داده نشده است , میتوان فرض کرد که این تعداد برای رفع نیاز های ترابری نهاجا کفایت میکند.
بویینگ 747 همچنان به خدمت در نهاجا ادامه میدهد و به طور شگفت اوری همه انها امروزه در خدمت هستند!! و تا امروز هیچکدام نه به دلیل تصادف و نه در جنگ از دست نرفته اند!! بویینگ 747 ها در مهراباد نگه داری میشوند و همچنان به خوبی در نهاجا انجام وظیفه میکنند .
نیروی هوایی ایران در سال 1999 میلادی 1
هواپیمای ترابری سبک PC-6 توربوپراب
نیروی هوایی ایران در سال 1999 میلادی 1
بالگرد های نهاجا
نیروی هوایی ایران در سال 1999 میلادی 1
ناوگان بالگردی ایران قبل از انقلاب اسلامی شامل 97 فروند شیونک CH-47C و 287 فروند بل 214 بود این ناوگان در طول جنگ فشار بسیار زیادی را تحمل کردند و تعداد قابل توجهی نیز در اثر تصادف از دست رفتند.

ناوگان بالگردی فعلی شامل تعدادی است که در این سال ها جان سالم به در برده اند!! با توجه به نبود گزارش معتبر مبنی بر تعدا بالگردهای از دست رفته ایران , تخمین اندازه ناوگان فعلی غیر ممکن است
اخرین تولید صنایع هوایی ایران بالگرد شباویز75 است که به احتمال زیاد بازیابی بالگرد بل 214 است.
نیروی هوایی ایران در سال 1999 میلادی 1
نیروی هوایی ایران در سال 1999 میلادی 1
بالگرد های نیروهای مسلح ایران توسط شرکت پشتیبانی و مهنسی بالگرد ایران , اورهال شده و ارتقا داده میشوند

از دست اوردهای این شرکت میتوان به شباویز 75 و مدل2061 (کپی از بل 206) و همچنین بازسازی 3 فروند بالگرد AH-1 کبرا اشاره کرد ( بیشتر از 95 درصد از قطعات کبرا ها دوباره ساخته شدند) این کبرا ها در جنگ ایران و عراق مورد اصابت قرار گرفته و تقریبا نابود شده بودند.
همچنین تبلیغاتی صورت گرفته بود مبنی بر اینکه صنایع هوایی ایران در حال ساخت یک بالگرد تهاجمی به نام "TYPE2091"  است ,بسیاری باور دارند که این بالگرد در
واقع مهندسی معکوس بالگرد AH-1J کبرا  است که ایران ویژگی های مورد نظر خود را مانند توانایی شلیک موشک ضد تانک ساخت ایران "رعد" به ان افزوده است.
نیروی هوایی ایران در سال 1999 میلادی 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.military.ir/forums
پاسخ
 سپاس شده توسط Medusa ، لرد سفید ، ÆҐÆŠĦ ، mT_pOoM_taaK ، A lover
آگهی
#2
دمشون گرم که انقدر پیشرفت کردیم
پاسخ
#3
اونموقع قوی بودیم چقدر
نیروی هوایی ایران در سال 1999 میلادی 1





نیروی هوایی ایران در سال 1999 میلادی 1
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟
  نیروی زمینی ارتش به فناوری‌های مهم در حوزه بالگردی دست یافته است
  وحدت نیروی دریایی ارتش و سپاه مایه افتخار نیروهای مسلح است
  تشییع پیکر خلبان شهید «بیک‌محمدی» در ستاد نیروی هوایی ارتش
  سرلشکر رشید از قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) بازدید کرد
  پیوستن اولین هاورکرافت بومی به ناوگان نیروی دریایی ارتش ایران
  مرکز عملیات مشترک پدافند هوایی شمالغرب کشور افتتاح شد
  جنگنده نسل ششم نیروی هوایی آمریکا سلاح جنگ سخت نامیده شد
  فوربس: نیروی هوایی آمریکا شکست برنامه اف-۳۵ را پذیرفته است
  نداجا چگونه امنیت کاروان‌های تجاری ایران را تامین می‌کند؟ / پیوند ایران، چین و روسیه

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان