امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

_ راه‌های کمک به حیوانات بی سـرپرست و آسـیب دیده_

#1
امروزه افراد زیادی هستند که با مشاهده حیوانات مصدوم یا بیمار بی سرپرست (خیابانی) تصمیم به کمک کردن به ین حیوانات گرفته و می‌خواهند حتی الامکان با مراجعه به دکتر دامپزشک آنها را معالجه کنند. این حیوانات یا به دلیل تروما دچار آسیب شده‌اند یا به دنبال ابتلا به یک بیماری عفونی یا مزمن تحلیل برنده و عدم درمان، وضعیت وخیمی پیدا کرده اند.

تروما (Trauma)* بیشترین درصد آسیب را به خود اختصاص داده که ناشی از تصادفات، نزاع بین حیوانات، آسیب‌های انسانی که به واسطه سنگ، چوب، شلیک گلوله و غیره به حیوان وارد می‌شود .
در برخورد با حیوانات بی‌سرپرست، همیشه این نکته را باید در نظر گرفت که این حیوانات تربیت شده نیستند و از انسان می‌ترسند، از طرفی در موارد تروما خود آسیب ایجاد شده و درد، باعث افزایش تحریک پذیری و استرس حیوان شده و رفتارهای آن را غیرقابل پیش‌بینی می‌کند.

جهت کمک به حیوانات آسیب دیده، نکات زیر توصیه می شود:



•    این حیوانات با انسان آشنا نیستند و شما را یک عامل آسیب رسان می‌پندارند نه یک عامل کمک رسان و متقابلا با نزدیک شدن به آنها قصد فرار یا حمله را دارند پس باید این موضوع را یک رفتار طبیعی از طرف حیوان قلمداد کرد و مراقب بود که به انسان آسیبی نرساند. از طرفی نباید او را سرزنش کرده و یا با او بد رفتاریی کرد. توصیه می گردد در صورتی که احتمال خطر حمله و یا ایجاد صدمه به انسان وجود دارد از یگان‌های امدادی سازمان‌هایی مانند آتش نشانی، محیط زیست و…. کمک گرفت زیرا آنها با در اختیار داشتن تجهیزات لازم، هم از آسیب رسیدن بیشتر به حیوان و انسان‌ها جلو گیری می کنند.

•    باید به آرامی به حیوان نزدیک شد تا او احساس خطر کمتری داشته باشد. در صورت امکان، با ایستادن، نشستن و یا نوازش کردن حیوان باید اعتماد او را جلب کرد. توجه به این نکته ضروری است که در تمامی حالات ذکر شده باید محدوده، امکانات و آمادگی لازم جهت دور شدن سریع از حیوان وجود داشته باشد تا در صورت حمله حیوان، بتوان از صدمه خوردن جلوگیری کرد.

•    باید حتمأ از پشت به حیوان نزدیک شد تا در صورت لزوم فرصت فاصله گرفتن و دور شدن از حیوان را داشته و خود را در موقعیتی قرار دهید که توانایی گریز از حمله حیوان را داشته باشید.

•    استفاده از دستکش جهت جلوگیری از تماس پوست با ترشحات بدنی و خونی حیوان و سطح پوست حیوان ضروری است. در صورت امکان با استفاده از دستکش‌های ضخیم و محافظ از تخریش یا گزش توسط حیوان جلوگیری شود.

•    از ملامسه و فشار بر روی اندام‌های آسیب‌دیده خودداری شود، زیرا یه دلیل عدم اطلاع از شدت ضایعه و برخوردهای غیر تخصصی احتمال تشدید ضایعه وجود دارد و از طرفی به دلیل ایجاد درد، حیوان واکنش نشان داده و می‌تواند به انسان آسیب برساند.

•    حیوان باید با کمترین حرکت و جابجایی در یک محفظه ایمن و دربسته قرار گیرد (مانند باکس حمل و نقل) و به گونه‌ای که کاملا بی‌حرکت باشد، به نزدیک‌ترین مرکز درمانی دامپزشکی منتقل گردد.

•    تحت هیچ شرایطی نباید اقدام به درمان خودسرانه و بدون نظر دکتر دامپزشک نمود.

•    در پایان مجددأ یادآوری این نکته ضروری است که در صورت احساس خطر نسبت به رفتار حیوان و یا کمبود امکانات و تجهیزات ایمنی، نباید به حیوان نزدیک شد زیرا این کار هم برای انسان و هم برای حیوان خطرناک است. در چنین شرایطی می‌توان با یگان‌های امدادی نهاد‌هایی مانند آتش‌نشانی، محیط زیست، نیروی انتظامی، انجمن حمایت از حیوانات و یا دیده بان حقوق حیوانات و یا جمعیت هلال احمر (در حوادث و رویدادهای پیش بینی نشده طبیعی) تماس گرفت.

_______________________
* تروما Trauma)‏) به هر نوع ضربه، جراحت، شوک٬ آسیب و حادثه وارد شده بر بدن گفته می‌شود با این شرط که از بیرون به بدن وارد شود و عامل درونی یا بیماری در بدن علت ایجاد آسیب نباشد.
plαy wιтн тнe вιɢ ɢυɴѕ
پاسخ
 سپاس شده توسط Faust ، mr.destiny
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  باهوش‌ترین حیوانات روی زمین را بشناسید
Photo عادت های عجیب جفتگیری حیوانات
  آیا میدانستید حیوانات چقدر عمر می کنند؟
  چرا باید فرض کنیم حیوانات خودآگاهی دارند؟
  عکس های دیدنی از کندترین و سریع ترین حیوانات
  300 دانستنی و راز جالب درباره حیوانات + سری 2
  300 دانستنی و راز جالب در مورد حیوانات که باورتان نمیشود (سری1)
  تصاویر اشعه ایکس حیوانات باردار(خیلی باحاله)
  مقاله درباره حس بینایی حیوانات
  ۱۰ تا از خطرناک ترین حیوانات دنیا را بشناسید

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان