امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

معرفت حقیقی به خداوند در بانو همایونی متجلی بود

#1
گروه اندیشه: ایران اسلامی به خود می‌بالد که در طول تاریخی پر فراز و نشیب، در دامان خود زنان عالمه و پاکدامنی را تربیت کرده است که مایه افتخار شیعه و اسلام هستند؛ زنانی که به تاسی و تبعیت از بزرگ بانوی اسلام، یعنی حضرت فاطمه زهرا(س) در راه تهذیب و تزکیه نفس گام برداشته‌اند که مصداق آیه شریفه«كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ» هستند.
از اصفهان، بانو مجتهده امین و شاگرد برجسته ایشان مرحوم بانو علویه همایونی از چنین زنانی بودند که قدم در راه سیرو سلوک گذاشتند و در راه کسب معارف دین جهد وافری داشتند. 
یک بانوی اصفهانی‌که چندسالی در محضر درس بانو علویه همایونی شرکت داشته است درباره شخصیت و ویژگی مرحوم بانو همایونی‌گفت: مرحوم بانو علوی همایونی یگانه شاگرد و همچنین یگانه یادگار بانو مجتهد امین بودند.
کربلایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، اظهار کرد: مرحوم همایونی در سن هفده سالگی خدمت علامه مجتهد امین رسیده‌اند به گونه‌ای که خود مرحوم علامه امین گفته بود از ابتدایی که ایشان را دیدم در وجناتشان استعداد و نورانیت را دیدم و یاد آیه مبارکه«... كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ ....» افتادم؛ لذا از همان ملاقات اول، مرحوم حاجیه خانم همایونی شیفته استاد مجتهده امین شده و متقابلا هم بانو امین پذیرای ایشان می‌شود.
وی در توضیح شیوه شاگرد و استادی میان این دو بانوی بزرگوار گفت: روال تدریس و کلاس درس این دو بزرگوار (علامه امین و بانو همایونی) در زمینه حکمت بوده است به گونه‌ای که کتاب‌های ملا هادی سبزواری در میان‌شان تدریس می‌شده است و همچنین دروس منطق و‌البته قبل از این‌ها دروسی که مقدمه حکمت و فلسفه بود برای بانو همایونی تدریس می‌شد.
کربلایی ادامه داد: این کلاس‌های درس به نحوی بوده که خود مرحومه همایونی می‌گفت اگر یک روز بانو علامه امین را نمی‌دیدم آن روز برای من سیاه و تار بود، به گونه‌ای که من هر روز خدمت ایشان می‌رفتم حال یا به علت درس خواندن ویا به علل دیگر .
این شاگرد بانو همایونی گفت: در نهایت این جلسات درس و تدریس، یک جذبه‌ای میان این استاد و شاگرد حاصل می‌شود و همان جذبه و کشش میان این دو بزرگوار باعث می‌شود که بانو همایونی در مسیر سیرو سلوک قرار گیرد، قطعا این جذبه دو طرفه بوده اما بروز و نمودش در حاجیه خانم همایونی بیشتر بوده است تا جایی که هنگامی که من خدمت حاج خانم همایونی رسیدم حدود دوازده سال بود که از فوت حاجیه خانم علامه امین می‌گذشت، اما ایشان همچنان با یک حس عمیق و شور و شعف خاصی از استاد یاد می‌کردند .
کربلایی افزود: ظاهر این کشش و جذبه میان این دو بزرگوار یعنی( شاگرد و استاد ) بود، اما اصل و حقیقتش این بود که هر دو با عشق به گرد ذات عشق احدیت دور می‌زدند به نحوی که منش بانو همایونی به شکلی رنگ خدایی گرفته بود که اگر یک روز یا روزها خدمت بانو همایونی بودیم همواره از خداوند و مباحث توحیدی سخن می‌گفت.
این بانوی اصفهانی در ادامه بیان کرد: خود من هر زمانی که دلتنگ خداوند می‌شدم، به محضر حاجیه خانم می‌رفتم و تمام آن اوقات ایشان مبحث توحید را داشتند، حال یا توحید عملی، یا توحید افعالی و در نهایت توحید ذاتی که اوج خداشناسی بود؛ در کلاس توحید ذاتی بار مجلس به گونه‌ای بود که انگار روی کره زمین نیستیم به طوری که وقتی حاجیه خانم وارد مجموعه منظومه خلقت می‌شدند و مبحث توحید ذاتی را مطرح می‌کردند، اگر از من در یک کلمه بخواهید که سیره عملی حاج خانم چه بوده است، می‌گویم آن معرفت حقیقی به خداوند و در حقیقت آن عرفان واقعی که در قول، فکر، رفتار و منش حاجیه خانم همایونی متجلی شده بود، می‌باشد .
کربلایی در خصوص مشخصه و ویژگی بارز مرحومه همایونی افزود: یکی از ویژگی‌های آن مرحوم که در کمتر کسی قابل مشاهده است، دلسوزی عمیق و شدید به هم صنفان و بانوان بود، این دلسوزی و احساس مسئولیت عمیقی که به خانم‌ها داشتند، باعث شد به این فکر بیفتند که (مکتب فاطمیه) را در سال ۱۳۴۳تاسیس کند.
وی ادامه داد: همان سال که حاجیه خانم همایونی در رشته معقول و منقول در دانشگاه تهران قبول و پذیرفته می‌شود، هم‌ آن زمانی بوده که شهید مرتضی مطهری نیز در آن دانشگاه تحصیل می‌کرده است و همین کلاس درس یک جرقه‌ای برای ایشان بوده است که چنین فعالیتی را در اصفهان داشته باشند که این فعالیت‌شان در شهر اصفهان همان «کلمه طیبه» بود و یا به نوعی همان تاسیس حوزه علمیه می‌باشد که استارتش را در اصفهان به نام خود زد.
کربلایی در ادامه با اشاره به مشخصات و‌ ویژگی‌های اخلاقی مرحومه همایونی گفت: افرادی که به مباحث مکتب می‌پیوستند، در اصل هم جذب مباحث کلاس درس می‌شدند و هم جذب شخصیت حاجیه خانم همایونی؛ کلاس‌هایی که در مکتب فاطمیه برگزار می‌شد هم شامل کلاس‌های تدریس و تفسیر قرآن بود که این کلاس‌ها کل شهر اصفهان را پوشش می‌داد.
وی تصریح کرد: اگر اکنون اصفهان هنوز مفتخر به یک شهر مذهبی است، شاید علت آن زحمات امثال حاجیه خانم امین بوده است که به عقیده بنده بهترین لقب برای حاج خانم همایونی (ام‌النساء) می‌باشد آن هم به دلیل دلسوزی عمیق ایشان به جمعیت زنان شهر اصفهان است و این را نیز باید اضافه کرد که رجال هم به گونه‌ای تحت تاثیر شخصیت و ویژگی ام‌النساء ایشان بوده‌اند .
شاگرد بانو همایونی در خصوص نظر استاد عالمه درباره مقام معظم رهبری گفت: بنده یک بار از مرحومه همایونی در خصوص حس و دیدگاه‌شان نسبت به مقام معظم رهبری سوال کردم که ایشان در جواب من گفتند «احساس می‌کنم حس مادری به ایشان دارم، مگر می‌شود مادر فرزند خود را دوست نداشته باشد».
ˢᵒᵐᵉ ᵗᶤᵐᵉˢ
 ᵖᵃˢᵗ ʰᵘʳᵗˢ 
ᵃᶰᵈ ʸᵒᵘ ᶜᵃᶰ'ᵗ 
ˡᵉᵗ ᵗʰᶤᶰᵍˢ ᵍᵒ
ᵞᵒᵘ ʲᵘˢᵗ ᵏᵉᵉᵖ ᵈᶤᵍᵍᶤᶰᵍ
 ᵗᶤˡˡ ʸᵒᵘ'ˡˡ ᵈᶤᵉ ᶤᶰˢᶤᵈᵉ 
ˑ ˑ ˑ
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان