امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آزادی مذهبی در فرانسه لغو شد + عکس

#1
330 سال پیش ، در روز 18 اکتبر سال 1685 میلادی لویی چهاردهم پادشاه فرانسه در کاخ فونتن بلو قانون تسامح مذهبی را که توسط پدر بزرگش هانری چهارم در سال 1598 میلادی در نانت امضا شده بود،ملغی کرد و با این تصمیم آزادی مذهبی در فرانسه از بین رفت.


به گزارش جام جم آنلاین، این قانون شامل سراسر خاک فرانسه به استثنا منطقه آلزاس می شد که در آن زمان به تازگی به فرانسه منضم گردیده بود.


آزادی مذهبی در فرانسه لغو شد + عکس 1
لویی چهاردهم با لغو آزادی مذهبی می خواست ظاهرا یک مذهب کاتولیکی سختگیر را در فرانسه مستقر کند.

او بنا به توصیه های اطرافیانش تصمیم گرفت پیروان مذهب پروتستان را از کشور فرانسه بیرون براند و برای بهانه آنها را متهم به طرفداری از انگلستان و ایالات متحد هلند کرد.

آزادی مذهبی در فرانسه لغو شد + عکس 1
شاه خورشید (لقبی که لویی چهاردهم به خود داده بود) مانند اغلب فرانسوی ها و دیگر اروپایی های آن زمان تصور می کرد که پیروان دو مذهب مختلف نمی توانند در یک کشور واحد همزیستی کنند.
آزادی مذهبی در فرانسه لغو شد + عکس 1

او یک صندوق مالی تاسیس کرد تا با توسل به وجوه آن کالوینیست های فقیرتر را با دریافت پول تشویق به تغییر مذهب کند و آنها از آیین پدران خود دست شسته و کاتولیک شوند.
اما کالوینیست ها (پیروان کالون) به مذهب آبا و اجدادی خود وفادار بوده و به این آسانی حاضر به تغییر مذهب نبودند.
آزادی مذهبی در فرانسه لغو شد + عکس 1

در مناطق دیگر فرانسه از روش های خشونت بارتری برای تغییر مذهب پروتستان های کالوینیست استفاده می شد ، از جمله کاتولیک های افراطی فرزندان آنها را می ربودند و برخلاف تمایل والدینشان به مذهب کاتولیک درمی آوردند.
سربازان گارد اژدها ارتش فرانسه به مناطق پروتستان نشین اعزام شدند ، تا به زور پروتستان ها را وادار به تغییر مذهب کنند.
آزادی مذهبی در فرانسه لغو شد + عکس 1

سربازان گارد اژدها در این مناطق رفتاری داشتند که گویی در یک کشور مفتوحه هستند و از غارت اموال ، تجاوز به نوامیس و حتی قتل پروتستان ها خودداری نمی کردند.

آزادی مذهبی در فرانسه لغو شد + عکس 1
لویی چهاردهم پادشاه مستبد فرانسه نه تنها این رفتارهای وحشیانه را تایید می کرد بلکه حتی این اندازه آزار و اذیت پروتستان ها برای تغییر مذهب از نظر او کافی نبود.
او پس از لغو آزادی مذهبی در روز 18 اکتبر سال 1685 میلادی دستور داد تمام کلیساها و مدارس پروتستان ها در خاک فرانسه ویران شوند ، مراسم مذهبی پروتستان ها را ممنوع کرد و دستور داد تمام کودکان تازه متولد شده خانواده های پروتستان براساس مذهب کاتولیکی غسل تعمید داده شوند.

آزادی مذهبی در فرانسه لغو شد + عکس 1

در عین حال، لویی چهاردهم فرمان اخراج تمام کشیش های پروتستان از خاک فرانسه را صادر کرد. اما خروج پیروان این مذهب را ممنوع نمود و اگر هر پروتستان از این فرمان سرپیچی می کرد محکوم به پارو زدن در کشتی های جنگی می شد.
لویی چهاردهم به زودی به اشتباه بزرگ خود پی برد ، با این حال مساله تغییر مذهب به اندازه ای گسترده شده بود که دیگر راه بازگشت وجود نداشت.

آزادی مذهبی در فرانسه لغو شد + عکس 1

در بسیاری از مناطق پروتستان نشین فرانسه شورش های عمومی درگرفتند . به رغم ممنوعیت خروج پیروان مذهب پروتستان بیش از 300000 نفر از آنها مخفیانه فرانسه را ترک کرده و به برلین ، لندن ، ژنو ، آمستردام پناه بردند.

آزادی مذهبی در فرانسه لغو شد + عکس 1
این پناهندگان پروتستان که اغلب صنعتگران و تاجران قابلی بودند در کشورهایی که آنها را پذیرفتند توانستند به ثروت دست یابند و فرار آنها از فرانسه این کشور را از مهارت های آنها محروم کرد و موجب بروز فقر در فرانسه شد.عواقب فرار صدها هزار افراد نخبه از فرانسه قرن ها گریبانگیر این کشور شد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  غار لاسکو در فرانسه

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان