امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

همه چیز درباره ی مارادونا

#1
دیگو آرماندو مارادونا در شرایطی اواخر هفته گذشته در حضور رقبایی همچون باتیستا،‌ کارلوس بیانچی و... بعنوان سرمربی تیم این کشور انتخاب و جانشین آلفیو باسیله شد که خانواده اش سالگرد تولد 48 سالگی اش را جشن گرفتند.
علاقمندان آرژانتین انتظار دارند با این اتفاق، وضعیت تیم سفید و آبی پوش آرژانتین که بعد از شکست مقابل شیلی و کناره گیری باسیله از مقامش به مخاطره افتاد، بار دیگر به مسیر اصلی خود بازگردد.



*تلاش برای انتخاب جانشین
با تلاشی که فدارسیون فوتبال آرژانتین انجام داد، حدس و گمانه‌زنی‌ها درمورد سرمربی جدید تیم ملی سرانجام به پایان رسید و فدراسیون فوتبال این کشور، هدایت تیم را به مارادونا سپرد که در جام جهانی فوتبال1986 مکزیک، عنوان قهرمانی جهان را برای آرژانتینی‌ها به ارمغان آورد.
باتوجه به توافقی که با مارادونا صورت گرفت و نتایجش از طریق رسانه های این کشور امریکای به اطلاع مردم رسید، قرار شد دستیاران متعددی مارادونا را در پیشبرد کار همراهی کنند، از جمله کارلوس بیلاردو سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال آرژانتین که در سال 1986 مربی مارادونا بود و قرار است به عنوان مدیر ورزشی تیم ملی فعالیت کند.

*تشکیل تیمی منسجم
با توجه به شناختی که مردم آرژانتین از مارادونا دارند‌، اینک مهمترین سئوالی که از طرف دوستداران تیم ملی مطرح شده ‌این است که وی چه برنامه های سریعی را برای پیشبرد اهداف و ایجاد تغییر و تحول در تیم ملی در پیش خواهد گرفت.
به این منظور مارادونا در نخستین گفت و گوی خود که مصاحبه ای تلویزیونی نیز بود، اظهار داشت با تک تک ملی‌پوشان آرژانتین صحبت خواهد کرد و به همراهی بیلاردو تیمی منسجم تشکیل خواهد داد.
ستاره 48 ساله در عین حال عنوان کرد انتخابش به عنوان سرمربی جدید تیم ملی آرژانتین برای او به اندازه تولد دو دخترش، دالما و جانینا برایش اهمیت دارد.

*تردیدها به خاطر جنجال های متعدد
مارادونا اگر چه به عنوان فوتبالیست حرفه‌ای، موفقیت‌های بزرگی را جشن گرفته و یکی از نابغه‌های عالم فوتبال به شمار می‌رود؛ اما به عنوان مربی درخششی نداشته است. او در سال‌های 1994 و 1995 سرمربی دو باشگاه دسته‌ دومی آرژانتین بود؛ اما هر دو بار قراردادش را با مسئولان این باشگاه‌ها، پیش از موعد فسخ کرد، زیرا در کار خود موفق نبود.
از طرفی در یک دهه اخیر ماردونا بیش از همه به خاطر رسوایی‌ها و جنجال‌های گوناگون بر سر زبان‌ها بود تا به خاطر نبوغش در ارائه فوتبالی جذاب مطرح باشد.

*مردی همه کاره
مارادونا ستاره‌ای است که شاید بتوان او را جنجالی‌ترین چهره‌ی فوتبال دنیا دانست؛ چهره‌ای که به عقیده برخی از کارشناسان، نمی‌توان به او بی‌اعتنا و بی‌تفاوت بود؛ انسان یا از او خوشش می‌‌آید و یا منتفر می شود. مارادونا در دهه هشتاد و نود میلادی ستاره شماره 10 آرژانتین بود؛ اما هنوز هم آرژانتینی‌ها او را می‌پرستند.
او چهره ای است که درسال 1960در ویلا فیوریتو، در محله‌ای فقیر نشین به دنیا آمد و از همان دوران کودکی شیفته و عاشق توپ و فوتبال بود. در اواسط دهه هفتاد میلادی به باشگاه آرژانتین جونیورز محلق شد و در روز بیستم اکتبر سال 1976 یعنی در سن 16 سالگی اولین بازی خود را برای این تیم در لیگ دسته اول آرژانتین انجام داد.

*پرواز مارادونا
این بازی سرآغاز پرواز مارادونا و فعالیتی فراموش نشدنی بود که در تاریخ 29 اکتبر سال 1997، یعنی حدود 21 سال بعد، با پیروزی 2 بر یک بوکا جونیروز مقابل ریور پلات به پایان رسید.
تکنیک، سرعت، شوت‌های دقیق و محکم و همچنین نبوغ و خلاقیت در گرداندن بازی از جمله قابلیت‌هایی بود که مارادونا را به ستاره‌ درخشان در باشگاه‌های چون بوکا جونیورز آرژانتین، بارسلونا اسپانیا و ناپل ایتالیا بدل کرد، اگر چه باید گفت مارادونا بزرگترین موفقیت‌هایش را در پیراهن سفید و آبی تیم ملی آرژانتین جشن گرفت و در 91 بازی که برای کشورش انجام داد، در مجموع 34 گل به ثمر رساند.

*اولین بازی
مارادونا در روز سوم آوریل1977، در سن 17 سالگی اولین بازیش را برای تیم ملی جوانان آرژانتین انجام داد و اگر چه یک سال بعد هم یکی از بهترین بازیکنان این کشور محسوب می‌شد؛ اما سزار لویس منوتی سرمربی تیم ملی فوتبال این کشور مارادونا را به تیم ملی دعوت نکرد و این ستاره جوان از حضور در جام جهانی 1978 که در خود آرژانتین برگزار می‌شد، محروم ماند.
منوتی معتقد بود که مارادونا برای برداشتن چنین قدمی هنوز جوان است و شکی نیست که این محرومیت، یکی از ضربه‌هایی بود که در همان سال های اول، دست کم از لحاظ روحی بر مارادونا تاثیر گذاشت. جالب توجه اینکه وی یک سال بعد با تیم ملی جوانان آرژانتین به عنوان قهرمانی جهان دست پیدا کرد و به گفته خودش، در آن دوران بیشترین لذت را از حضور در میدان فوتبال برد.

*کارهای تکنیکی عجیب
اگر چه جثه چندان بزرگ و ورزشکارانه‌ای نداشت؛ اما با توپ کارهایی می کرد که در آن زمان همه را شگفت‌زده می‌ساخت. حتی می توانست به جای توپ فوتبال از یک پرتغال استفاده کند.
ضربه‌های آزاد مارادونا از پشت محوطه جریمه به اندازه‌ای خطرناک بود که هوادارانش پیش از زدن ضربه، فریاد گل و شادی سر می‌دادند.
اولین حضور مارادونا در جام جهانی در سال 1982 در اسپانیا بود، حضوری تلخ که با شکست 3 بر یک آرژانتین مقابل برزیل در دور دوم و اخراج مارادونا از زمین در پی دریافت کارت قرمز خاتمه پیدا کرد.

* دست خدا
بازیکن فوق تکنیکی در خلال دوران بازیگری، گاهی نیز در میدان بازی دست به شیطنت های زد که هیچوقت از ذهن دوستداران پاک نخواهد شد.
از جمله اینکه در رقابت های جام جهانی 1986 مکزیک در بازی با انگلیس گلی را با دست به ثمر رساند که باعث شد همه از آن بعنوان دست خدا یاد کنند.
مارادونا بعدها در مصاحبه‌های مختلف به زدن این گل با دست اعتراف کرد؛ اما دراین رابطه همیشه از "دست خدا" یاد می‌کند. ناگفته نماند که در همان سال نه تنها به عنوان بهترین بازیکن جام جهانی مکزیک که از طرف فیفا به عنوان بهترین فوتبالیست جهان انتخاب شد.

*غروب مارادونا
آرژانتینی‌ها که در دیدار نهایی آلمان را 3 بر 2 شکست دادند، چهار سال بعد در جام جهانی 1990 در ایتالیا، تیم میزبان را در مرحله نیمه نهایی، در ضربات پنالتی مغلوب کردند و در دیدار پایانی دوباره مقابل تیم ملی فوتبال آلمان قرار گرفتند؛ اما این بار یک بر صفر از حریف شکست خوردند و نتوانستند از عنوان قهرمانی خود دفاع کنند.
مارادونا در جام جهانی 1994 در آمریکا هم تیم ملی فوتبال آرژانتین را همراهی کرد؛ اما این دوره، دوره‌ای سیاه برای این ستاره بزرگ بود. روز بیست و پنج ماه ژوئن، بعد از پیروزی 2 بر یک آرژانتین در مقابل نیجریه در دور اول بود که خبر نتیجه مثبت آزمایش دوپینگ وی همه را شوکه کرد.
فدراسیون فوتبال آرژانتین در پی این رسوایی چاره‌ای جز این نداشت که مارادونا را بلافاصله از کادر تیم حذف کند. این بازیکن در پی این تجربه دردناک در گفت و گویی مطبوعاتی، با چشمانی گریان گفت که حس می‌کند هر دو پایش را قطع کردند.
وی در سال 1997 به فعالیت های حرفه‌ ای خود خاتمه داد. مارادونا با باشگاه‌های بزرگی چون بارسلونا و ناپل عنوان‌های زیادی را کسب کرد؛ اما در همان دوران هم به خاطر زندگی کم و بیش بی‌بندوباری که داشت و همچنین به خاطر مصرف مواد مخدر بارها رسوایی ساخت و به دلایل غیرورزشی تیترهای خبری را به خود اختصاص داد.
بنظر می رسد با پذیرش مسئولیت تیم ملی فوتبال آرژانتین فصل تازه‌ای در زندگی ورزشی مارادونا آغاز شده و باید در انتظار بود که در این مسئولیت بس مهم چگونه مشکلات تیم ملی کشورش را حل خواهد کرد.

نظر بدهید.


پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Clocket پایان حواشی درباره غیبت آقا کریم در جشن قهرمانی (عکس)
  ابهام درباره وضعیت شجاعیان برای بازی با الشرطه
  تئوری عجیب درباره تصمیم جنجالی داور اسپانیایی
  بچه‌های مارادونا خواهرش را از خانه بیرون کردند!
  ورکوترن: درباره بیرانوند حرف نزنید!
  زنده؛ جهان فوتبال در شوک درگذشت مارادونا
  مسی: بهتر بود درباره سوارز سکوت می‌کردم
  همه چیز درباره ی تکواندو
  اعترافات/ دیگو مارادونا
  نظرسنجی عجیب: مارادونا و رونالدینیو بالاتر از مسی!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان