امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آمریکا بزرگ ترین تامین کننده سلاح برای ایران (+جدول و نمودار )

#1
ایالات متحده آمریکا بزرگ ترین صادر کننده سلاح به ایران در طول 65 سال گذشته بوده است.
به گزارش عصر ایران، بر اساس نتایج تحقیق مستندی که وب سایت "PRI" از آمارهای "موسسه  صلح استکهلم" در سوئد (SIPRI) و اندیشکده مستقل " arms transfers database " انجام داده است، ایالات متحده آمریکا از سال 1950 تا 1979 نزدیک به 25 میلیارد دلار سلاح به ایران فروخته است.



رقم دقیق فروش سلاح آمریکا به ایران از سال 1950 تا 2015 بالغ بر 24 میلیارد و 943 میلیون دلار بوده است که از این رقم تنها 64 میلیون دلار پس از انقلاب اسلامی (در قالب ایران کنترا ) و 24 میلیارد و 879 میلیون دلار مربوط به سال های پیش از انقلاب اسلامی در ایران بوده است.



اوج فروش سلاح های آمریکایی به ایران در فاصله  سال های 1972 تا 1978 بوده است.



در سال 1972 صادرات سلاح آمریکا به ایران 524 میلیون دلار بوده است که این رقم دو سال بعد و در سال 1974 به 3.91 میلیارد دلار – هفت برابر – می رسد.



صادرات سلاح آمریکا به ایران در میانه های دهه 1970 به حدی می رسد که بر اساس گزارش  سال 1976 کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا ، ایران به عنوان بزرگ ترین خریدار تسلیحات آمریکایی در جهان معرفی می شود.



این گزارش سنای آمریکا اظهار می داشت در سال 1972 پرزیدنت ریچارد نیکسون و مشاور امنیت ملی وقت او هنری کسینجر تصمیم می گیرند به شاه ایران به عنوان یک متحد مهم آمریکا در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس هر نوع سلاح متعارفی که می خواهد ، بفروشند.



پس از این تصمیم بود که سیل درخواست های ارتش ایران برای خریداری انواع و اقسام سلاح های مدرن و پیشرفته آمریکایی روی میز کاخ سفید قرار می گیرد و برای نخستین بار نیروهای هوایی و زمینی و دریایی ارتش ایران به چنان تجهیزات پیشرفته آمریکایی مجهز می شوند که شاه تبدیل به ژاندارم منطقه خلیج فارس می شود و ارتش وقت ایران تبدیل به یکی از مجهز ترین و مدرن ترین ارتش های منطقه و جهان می شود.



پس از وقوع انقلاب اسلامی و متعاقب آن بحران گروگانگیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران، جیمی کارتر رییس جمهوری وقت آمریکا تحریم های فروش اسلحه به ایران را به مورد اجرا می گذارد.



پس از آن تاریخ صادرات اسلحه آمریکا به ایران قطع می شود و تنها در فاصله سال های 1984 تا 1986 (3 سال) حدود 64 میلیون دلار اسلحه آمریکایی به صورت محرمانه به ایران صادر شده و پول دریافتی از آن خرج شورشیان مسلح مخالف دولت چپگرای نیکاراگوئه می شود.



در طول دوره مورد بحث (1950 تا 2015) پس از ایالات متحده آمریکا ، اتحاد جماهیر شوروی سابق و روسیه کنونی با فروش کلی 6 میلیارد و 715 میلیون دلار اسلحه به ایران ، دومین صادر کننده بزرگ سلاح به ایران بوده است.



چین در جایگاه سوم قرار دارد. در همین مدت چینی ها 4 میلیارد و 259 میلیون دلار سلاح به ایران فروخته اند.



بریتانیا در حالی که در دهه 1970 پس از ایالت متحده آمریکا دومین صادر کننده بزرگ سلاح به ایران بوده است، اما این کشور نیز پس از انقلاب اسلامی صادرات سلاح خود به ایران را کاهش قابل ملاحظه ای داده است و در کل 3 میلیارد و744 میلیون دلار سلاح به ایران فروخته است و با این رقم در جدول تامین کنندگان اسلحه ایران در 65 سال گذشته در جایگاه چهارم نشسته است.



کره شمالی پنجمین صادر کننده عمده سلاح به ایران بوده است . این صادرات بیشتر در سال های پس از انقلاب اسلامی بوده است. کره ای ها در مجموع 1 میلیارد و 527 میلیون دلار سلاح به ایران فروخته اند.



ایتالیا ششمین صادر کننده عمده سلاح به ایران بوده است. این کشور نیز در طول دوره مورد بحث (1950 تا 2015) 1 میلیارد و 344 میلیون دلار سلاح به ایران فروخته است.



در طول 65 سال گذشته ، ایران 3 میلیارد و 601 میلیون دلار سلاح نیز از دیگر کشورهای جهان خریداری کرده است که جمع این اعداد کل خرید های تسلیحاتی ایران از جهان خارج را در طی 65 سال گذشته به رقم 46 میلیارد و 133 میلیون دلار می رساند که در مقایسه با خرید های تسلیحاتی برخی از کشورهای همجوار (همچون امارات، عربستان، قطر و کویت و..) رقم بسیار ناچیزی است.



در مجموع اگر بخواهیم میانگین خریدهای تسلیحاتی ایران را در طی 65 سال گذشته حساب کنیم ، ایران از سال 1950 تا 2015 و در طی 65 سال گذشته به طور میانگین سالانه رقمی حدود 710 میلیون دلار را صرف خرید تسلیحات از خارج کرده است.



نکته جالب دیگر اینکه بر اساس نمودار در سال 2015 ایران تنها 13 میلیون دلار صرف خرید تسلیحات نظامی از خارج کرده است که 9 میلیون دلار آن مربوط به واردات سلاح از چین و 4 میلیون دلار آن نیز از روسیه بوده است.



پیش بینی می شود در سال های آتی و با توجه به توافق برجام و برداشته شدن محدودیت های تحریمی از روی ایران، صادرات سلاح به ایران افزایش قابل ملاحظه ای داشته باشد.
 
جدول خرید های تسلیحاتی ایران در 65 سال گذشته
آمریکا بزرگ ترین تامین کننده سلاح برای ایران (+جدول و نمودار ) 1
 
آمریکا بزرگ ترین تامین کننده سلاح برای ایران (+جدول و نمودار ) 1
 
پاسخ
 سپاس شده توسط Faust
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟
  _سه مدل جنگنده ساخت آمریکا در دهه 1940-[نورثروپ]
  -هواگرد های آزمایشی ساخت آمریکا 2010-2019-
  -موشک‌های هوا به هوا جنگ سرد ایالات متحده آمریکا-
  -چند مدل هواگرد آزمایشی ساخت آمریکا از 1940 تا 1949-
  -سه مدل از برترین جنگنده های آمریکا در دهه 1990-
  _سه نمونه هواگرد نظامی ساخت آمریکا در دهه 1980-
  -چهار نوع از برترین هواگرد های نظامی آمریکا در دهه 1940-
  خطر حمله آمریکا هنوز وجود دارد
  جنگ «اف ۱۴» ایران با «اف ۲۲» آمریکا چگونه خواهد بود؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان