امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آیا وزارت ارشاد موسیقی "رپ" را به رسمیت می شناسد؟

#1
آیا وزارت ارشاد موسیقی "رپ" را به رسمیت می شناسد؟ 1


این روزها خبری در خصوص دریافت مجوز یک موسیقی رپ یا همان «گفت‌آواز» رسیده که به نظر می‌رسد ارشاد با تغییر نام این سبک به نوعی با موجودیت رسمی آن موافقت کرده و آن را به رسمیت شناخته است.
موسیقی رپ به عنوان یک سبک چالش برانگیز و پرحاشیه معرفی شده است که از ابتدای ورود به کشور معمولا از فعالیت فعالان این سبک استقبال نمی‌شد و این به دلیل تخلفات و فعالیت‌های زیر زمینی در قالب موسیقی‌های بی‌کیفیت و نوشته‌ها و متن‌های ضعیف بوده و وزارت ارشاد هم در دوره‌های مختلف بارها با فعالیت این خوانندگان مخالفت کرده تا جایی که گاهی از سوی برخی مقامات مسئول عنوان شده که موسیقی‌ای با نام و محتوای رپ در جمهوری اسلامی ایران سابقه مجوز نداشته و در آینده هم نخواهد داشت.
سال گذشته نیز انتشار آلبوم «کاوه عابدین» به عنوان نخستین آلبوم مجاز با سبک رپ مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و پیش از این نیز خبر دریافت مجوز اشعار آلبوم «اردلان هوشمند» بازتاب‌های زیادی را در فضای موسیقی در پی داشت تا سرانجام «پیروز ارجمند» مدیر کل سابق دفتر موسیقی وزارت ارشاد ضمن تائید روند اعطای مجوز به موسیقی رپ در قالب عنوان گفت‌آواز، عنوان کند: فرهنگ غنی نواها در ایران پیشینه‌ای چند هزار ساله دارد. ما این نوع خوانش را سال‌ها قبل در فرهنگ کشورمان با عنوان «ترتیل خوانی» داشتیم که جوامع اروپایی و آمریکایی آن‌را به شکل مدرن شده‌اش رپ نام‌گذاری کرده اند.
اما این روزها خبری در خصوص دریافت مجوز یک موسیقی رپ یا همان گفت‌آواز رسیده که به نظر می رسد ارشاد با تغییر نام این سبک به نوعی با موجودیت رسمی آن موافقت کرده و آن را به رسمیت شناخته است.
در این خصوص و برای رفع برخی از ابهامات با مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت‌وگویی داشتیم وی در این باره گفت: معیار ارشاد برای مجوز دادن به یک اثر این است که جنبه سازندگی داشته و دارای یک ارزش هنری باشد و فضای جامعه را نسبت به مسائل پیرامونش سیاه و بی هویت نشان ندهد، همچنین به روحیه امیدواری رونق بیشتری بدهد و واقعیت‌هایی که وجود دارد را به گونه‌ای بیان کند که از آن برای اصلاح امور استفاده شود که همیشه این موارد رعایت شده است.
وی ادامه داد: گاهی اوقات ممکن است از شکل و وضعیت یا نوع کلام ایراد گرفته شود که آن موارد هم باید به گونه‌ای با هنجارهای اجتماعی تطبیق داشته باشد.
مرادخانی در این باره افزود: من فکر می کنم با کنار هم قرار دادن این موارد به یک اصولی نزدیک شدیم که باید چگونه باشیم و تا به الان توانسته‌ایم که پیشرفت هم داشته باشیم، اما اگر بعضی از این کارها منطبق با برداشت یک جریان خاص از یک مسئله سیاسی و اجتماعی باشد، روی این موضوع بیشتر تامل می‌کنیم، به همین دلیل تا به این اصول دسترسی پیدا نکنیم مجوزی در این زمینه نمی‌دهیم.
با توجه به گفته‌های معاون هنری وزارت ارشاد شاید بتوان از این زاویه هم به موضوع نگاه کرد که این نوع موسیقی هم یک سبک محسوب می‌شود و شاید اگر دارای معنای مناسب و یک سری چهارچوب‌های متناسب با عرف و فرهنگ جامعه باشد، بتوان آن را فتح بابی دانست تا این سبک هم مرسوم شود، اما اکنون که به این قطعه رپ مجوز داده شده است باید منتظر بود و محتوای این اثر را دید بعد قضاوت کرد، زیرا طبق تجربه‌هایی که در این زمینه وجود داشته و آثاری که بطور غیرقانونی و بدون مجوز روانه بازار موسیقی شده است روند قابل قبولی را شاهد نبوده‌ایم، بنابراین دور از ذهن نخواهد بود که وزارت ارشاد با یک نظارت اصولی و صحیح در آینده بتواند با در نظر گرفتن فاکتورهای این سبک موسیقی و با اتخاذ راهی صحیح خبرهای جدیدی از به رسمیت شناختن این سبک موسیقی ارائه کند.
منبع: خبرنگاران جوان
پاسخ
 سپاس شده توسط ღSηow Princessღ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  موسیقی تقدیمی
Music اهنگ و موسیقی
  گروه موسیقی نگریتا
  رپ! موسیقی یا موسیخی؟
  نکات مهم قبل از تمرین موسیقی
Music سبک موسیقی مورد علاقت کدومه؟؟ یه تیکه از آهنگ مورد علاقت تو اون سبک رو بنویس ...
  درخواست نویسندگی در بخش آهنگ و موسیقی و زیرشاخه ها
  بهترین قطعات تاریخ موسیقی
Music حسین علیزاده به‌سراغ موسیقی لرستان می‌رود
  تاثیر موسیقی خیابانی بر رفتار مردم پایتخت

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان