امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مایکروسافت چگونه زیان چند میلیارد دلاری از خرید نوکیا را تبدیل به یک بُرد استراتژیک م

#1
مایکروسافت چگونه زیان چند میلیارد دلاری از خرید نوکیا را تبدیل به یک بُرد استراتژیک م 1



هفته گذشته نوکیا خبر داد که به صنعت ساخت تلفن های هوشمند باز میگردد؛ خبری که موجب شد برخی خوشحال شده و برخی هم از تعجب، یک ابروی خود را کمی بالا بدهند.



در این میان ولی مایکروسافت سال گذشته کل رقمی که برای خرید بخش دستگاه ها و سرویس های نوکیا هزینه کرده بود را به عنوان زیان خالص اعلام کرد و اکنون اوضاع در نگاه اول به گونه ای پیش می رود که گویا اهالی ردموند به طور کلی با برند فنلاندی خداحافظی کرده اند. اما فراموش نکنید: مایکروسافت حالا تفاوت های بسیاری با چند سال پیش خود دارد و تبدیل به شرکتی شده که می تواند به خوبی از پس رایانش ابری برآمده و سرویس دهنده ای لایق در این بخش باشد.

اینجا بهتر است دو نکته مطرح شود. اول اینکه خرید نوکیا یکی از تصمیمات بزرگ و نهایی «استیو بالمر»، مدیر عامل قبلی مایکروسافت بود و در هر صورت مدیران کنونی ردموند باور داشتند که «این تصمیمی بوده که رییس قبلی اتخاذ کرده» و به همین دلیل و با اضافه شدن بر بار مشکلات آن، بیشتر و بیشتر از تلاش خود مبنی بر زنده نگه داشتن پروژه می کاستند.

دوم اینکه مایکروسافتدر جولای سال گذشته کل هزینه 7.6 میلیارد دلاری که برای خرید نوکیا صرف کرده بود را در تزار منفی خود اعمال کرد. این محصولات همچنان هم به فروش می رسند اما خریدار چندانی ندارند و گویی مایکروسافت آنها را تنها در ویترین خود نگه داشته تا همه بدانند که توانایی تولید چنین کالاهایی را هم دارد.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مایکروسافت چگونه زیان چند میلیارد دلاری از خرید نوکیا را تبدیل به یک بُرد استراتژیک م 1


البته، شکی نیست که مایکروسافت در سال ۲۰۱۷ موبایلی تحت عنوان «سرفس فون» رونمایی و عرضه خواهد کرد که به سیستم عامل ویندوز ۱۰ موبایل مجهز گشته اما حقیقت این است که همین تلفن هوشمند نیز محصولی پرفروش نخواهد بود و اساساً حتی از سوی خود مایکروسافت برای فروش بالا طراحی نمی شود. شرکت یاد شده سرفس فون را خواهد ساخت تا صرفا قابلیت های ویندوز ۱۰ موبایل را به نمایش کشیده، طرفداران این سیستم عامل را مجذوب کرده و البته سایر تولید کنندگان سخت افزار را مشتاق به توسعه محصولاتی با این سیستم عامل کند.

به بحث اصلی برگردیم؛ همانگونه که ذکر شد، مایکروسافت در سال گذشته هزینه ۷.۶ میلیارد دلاری را در تراز منفی اش اعمال کرد تا فنلاندی ها را از یاد ببرد اما حالا، بالاخره می تواند همکاری بهتری با نوکیا داشته باشد و در بازه زمانی طولانی مدت ، به درآمد با ثبات از این همکاری رسیده و به جمعیت کاربرانی که از سرویس هایش استفاده می کنند، بیافزاید.



دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مایکروسافت چگونه زیان چند میلیارد دلاری از خرید نوکیا را تبدیل به یک بُرد استراتژیک م 1


جالب است که هنوز این تصور در بین کاربران وجود دارد که اندروید یک سیستم عامل رایگان است. هسته اصلی این پلتفرم به شکل رایگان در اختیار سازندگان قرار می گیرد که در حال حاضر، نسخه رایگان به هیچ عنوان قابل مقایسه با تجربه ای که شما از موبایل اندرویدی خود دارید، نیست. برای به دست آوردن تجربه کاربری یک موبایل اندرویدی پویا، باید مجوزهایی را تهیه کرد و پرداخت هایی به گوگل داشت. اساساً شما حاضر به خرید موبایلی اندرویدی نخواهید شد که مشمول هیچ یک از سرویس های گوگل نباشد. افزودن این سرویس ها به اندروید هزینه دارد.

در این میان مایکروسافت هم چندین پتنت دارد که سازندگان موبایل های اندرویدی با پرداخت مبالغی، از آنها استفاده می کنند و حالا تصور می شود که مایکروسافت این مبالغ را برای شرکت فنلاندی به حداقل برساند تا همکاری های دیگری را با آن آغاز کند.

حالا تصور کنید موبایل های ساده ای که در سراسر جهان به فروش می رسند و نوکیا استاد ساختن آنهاست، از پلتفرم اندروید بهره گیرند. برآوردهای سال ۲۰۱۵ حکایت از آن دارد که نوکیا در سال پیش موفق به فروش ۷۰ میلیون موبایل غیر هوشمند شده است. این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۵۰ میلیون کاهش می یابد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مایکروسافت چگونه زیان چند میلیارد دلاری از خرید نوکیا را تبدیل به یک بُرد استراتژیک م 1

بیایید تصور کنیم که نوکیا در سال ۲۰۱۷، موبایل های ساده اش (که البته در آن زمان ساده نخواهند بود) را به سیستم عامل اندروید مجهز می کند و موفق می شود ۴۰ میلیون دستگاه از آنها را به فروش برساند. طبیعتاً‌ شرکت مورد بحث برای استفاده از مجوزهای گوگل، نیاز به پرداخت مبالغ بالایی برای ۴۰ میلیون موبایل به این شرکت خواهد داشت اما از طرفی، می تواند سهم بالایی در بازار را دوباره از آن خود کند، چرا که موسسه IDC باور دارد که اگر یک سازنده بتواند به شکل پایدار در هر دوره سه ماهه، دست کم ۱۰ میلیون موبایل به فروش برساند، قادر است سه درصد از سهم کلی فروش موبایل ها را در اختیار گیرد.

مایکروسافت در اینجا با همکاری تنگاتنگ خود با نوکیا، می تواند سرویس های خود را در موبایل های یاد شده قرار دهد و جمعیت کاربرانی که از سرویس های ابری اش استفاده می کنند را بیافزاید.

اهالی ردموند حالا مجموعه های نرم افزاری قوی خود را در اندروید ارائه می دهند که از میان آنها به سادگی می توان به اسکایپ، آفیس، اُوت لوک و وان نوت اشاره کرد که همین حالا، به شکل پیشفرض در بسیاری از موبایل های اندرویدی پرطرفدار جای می گیرند. در صورتی که تصور هجرت موبایل های ساده ی نوکیا به اندروید به حقیقت بدل شود، تعداد زیادی از کاربران برای اولین بار با سرویس های مایکروسافت آشنا می شوند.



دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مایکروسافت چگونه زیان چند میلیارد دلاری از خرید نوکیا را تبدیل به یک بُرد استراتژیک م 1

شکی وجود ندارد که مایکروسافت با مدیریت جدیدش، تغییرات بسیاری داشته و از شرکتی که مایل به تهیه نرم افزار برای سیستم عامل خانگی اش بود، به شرکتی تبدیل گشته که برایش اهمیتی ندارد شما چه پلتفرمی را مورد استفاده قرار می دهید و در هر صورت علاقه دارد تا سرویس های ابری اش را در اختیارتان قرار دهد.

حقیقت این است که در جهان امروزی، زمانی که موبایل های اندرویدی از نظر حجم فروش در صدر ایستاده اند، مایکروسافت عاقلانه ترین استراتژی را برگزیده و از طرفی می تواند همکاری نرم افزاری تنگاتگی با نوکیا، برند محبوب دنیای موبایل داشته باشد؛ برندی که خوب می داند چگونه حجم بسیار بالایی از موبایل های ارزان خود را به فروش برساند.

موبایل هایی با برند نوکیا در سال ۲۰۱۷ به فروش خواهند رسید که به احتمال زیاد می توان طیف گسترده ای از اپلیکیشن و سرویس های مایکروسافت را در آنها دید؛ شاید این آغاز همکاری دیگری شود که البته این بار به سود هر دو طرف تمام شود.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  چگونه عکس‌برداری پردازشی به یاری دوربین گوشی‌های هوشمند آمده است؟
  نوکیا X3 – 02 مرز صفحه لمسی و کیبورد را نادیده می‌گیرد!
Wink چگونه آیکون برنامه ها را در گوشی اندرویدی سفارشی کنیم
  زبانه‌های گروهی به نسخه اندروید کروم آمد؛ چگونه از آن استفاده کنیم؟
  گلکسی S21 فن ادیشن چگونه می‌تواند به یکی از بهترین گوشی‌های ۲۰۲۱ تبدیل شود؟
  رندرهای گلکسی زد فولد 3، شایعات را به واقعیت تبدیل می‌کند
  چگونه در اندروید و iOS ژست‌های حرکتی پنهان را فعال کنیم
Wink مشخصات کامل و قیمت نوکیا 1.4
  نوکیا 6.3 در رندرهای فاش‌شده دیده شد
  چگونه اپلیکیشن چراغ قوه را در گوشی های اندروید و iOS روشن کنیم؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان