22-04-2016، 21:13
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
«خبرماشین» - نوشته و عکس : مقداد صادقی / کیفیت، دوام و اطمینان ویژگی های خودرویی است که هفت نسل از آن تولید شده و تا به امروز بیش از 16 میلیون دستگاه فروش داشته است و حالا سازنده اش آنقدر اعتماد به نفس دارد که ورود نسل هشتم و کسب شهرت بیشترش را نظاره گر باشد. تویوتا هایلوکس، وانتی سایز متوسط که این بار با ظاهری گیراتر و قلبی بهینه تر برچسب 2016 می خورد. منطقه جنوب، همواره یکی از مهمترین بازارهای هایلوکس در کشورمان بوده است. پس به محض ورود نسل هشتم هایلوکس، آن را در شهر میناب مورد بررسی قرار دادیم که مشروح گزارش تقدیم شما خوانندگان محترم می شود.
دیدار نخست، طراحی بیرونی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، پوزهای رو به جلو، چرخهای متناسب با بدنه و آرم کاملاً بزرگ تویوتا در نگاه اول میخکوبکننده است. این ظاهر جدید به معنای واقعی واژه «جهش» را تعریف میکند. در هایلوکس 2016 سپر فلزی جلو با شکاف منطقی از جلو پنجره جدا شده و هیبت وانتهای سنگین آمریکایی را در ذهن بیننده القا میکند. جلو پنجره دیگر از حاشیهای فلزی بهره نمیبرد، به جای آن 3 خط برجسته با برشی زیبا و با انتقال حس قدرت به چراغهایی بزرگ ملحق شده است.
چراغهای جلوی هالوژن با طراحی جدید در کنار پروژکتورهای درون سپر خودنمایی میکنند و البته سیستم روشنایی LED نیز برای تیپهای دیگری از این اتاق قابل دستیابی است. در نمای جانبی خط برجسته زیر درها، گلگیرهایی با پف بدون اغراق، اما با فضای کافی و رینگ و لاستیکهایی با ظاهر به مراتب بهتر (265/65R17) از همتایان شرقی هایلوکس جلب نظر میکند. رکابی تیره رنگ به زیبایی از گلگیر جلو شروع شده و با گلگیر عقب جفت میشود.
نمای عقب با قرارگیری دوربین روی در بارگیر و چراغ ترمز جدید از نسل قبل متمایز میشود. مدل مورد بررسی از گیرههای آزادشونده در دو طرف در عقب بهره میبرد، اما در نسخههایی دیگر، مکانیزم باز شدن در عقب با دستگیره و همانند درهای جانبی است. سپر فلزی عقب با نوارهایی لاستیکی و مشکی رنگ به خوبی حمایت شده و طراحی چراغهای عقب پیرو نسل قبل، اما برجستهتر و با کیفیت بالاتری صورت پذیرفته است.
این وانت شرقی در تمامی ابعاد جز ارتفاع رشد نشان میدهد. به طوری که با دارا بودن طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 5335، 1855 و 1820 میلیمتر، فضای بارگیری با عمقی 30 میلیمتر بیش از گذشته ارائه میدهد.
درون کابین
آنچه تا به حال از کابین هایلوکس در ذهن داریم، با وجود اینکه کاربردی و قابل قبول بوده، به محض ورود به اتاق جدید رنگ میبازد. طرح و جنس مواد انتخابی در قسمت داخلی درها، دوخت پارچه صندلیها و کیفیت اهرمها، همگی کاملاً ارتقا یافتهاند. غربیلک فرمان، 3 پره، کوچک، عضلانی و خوش دست است. کلیدهای رد و قبول تماس، مدیریت سیستم صوتی و کنترل منو روی آن نصب شدهاند. همینطور در ساعت 2 و 10 فرمان دو برجستگی به سبک خودروهای اروپایی مشاهده میشود.
مجموعه داشبورد کشیده و لاغر بوده و قرارگیری پلهای بخشهای داشبورد با خطوط افقی و طرح چرم و آلومینیم مات شبیه به تغییری است که در تویوتا کرولا شاهد بودهایم.
سامانه چندرسانهای با نمایشگر7 اینچی شناور و تبلت مانند و رابط لمسی و پشتیبانی از DVD/CD، GPS، Bluetooth، USB، AUX، و رادیو FM/AM به همراهی 6 عدد اسپیکر، پذیرای سرنشینان خواهد بود. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، قدری پایینتر از این مجموعه، مجموعه کنترل سیستم تهویه اتوماتیک با دو کلید گردان در طرفین نمایشگر باریک و خوانا، قرار گرفته است.
به مجموعه کیلومتر شمار و دور موتور یک نمایشگر 2/4 اینچی TFT اضافه گردیده که اطلاعات مورد نیاز راننده از قبیل دمای بیرون، موج رادیویی یا وضعیت موزیک و مسافت پیموده شده را نشان میدهد و میتوان کنترل منوی آن را نیز از روی فرمان انجام داد تا دید راننده همواره در مسیر جاده قرار گیرد.
روی داشبورد دو محفظه قرارگیری اشیاء تعبیه شده که خلاف یکدیگر باز میشوند. به علاوه کنسول میانی نیز در ابعادی مطلوب و با ساختاری نرم برای استراحت دست انتخاب شده است. سرنشینان جلو دارای فضای سر و شانه به ترتیب 8 و 19 میلیمتر بیش از اتاق قبلی هستند و به سبب لاغرتر شدن پشتی صندلیهای جلو و رشد کابین، سرنشینان عقب به میزان 10 میلیمتر، فضای بیشتری برای زانو و پاها خواهند داشت.
پشت فرمان
با چرخاندن سوئیچ (فشردن دکمه استارت/استاپ در نمونه فول تر)خودروی مورد بررسی، پیشرانه بهینهسازی شده از سری TR که 4 سیلندرش روی هم 7/2 لیتر حجم دارد، آماده به کار میشود. عایقبندی بهتر، دسته موتورها و اتصالات دقیقتر داشبورد، باعث ساکتتر شدن کابین شدهاند.
قلب تپنده این خودرو از نوعDOHC 16سوپاپ و چون گذشته دارای سامانه زمانبندی متغیر سوپاپها است. با انتخاب دنده یک از جعبه دنده 5 سرعته دستی و رها کردن کلاچ، خودرو از زمین کنده میشود، شتابگیری تا دنده سوم ادامه مییابد، کشش پیشرانه قابل قبول است، میزان جابهجایی دسته دنده بیش از انتظار و کوپل بودن مجموعه کلاچ عالی است.
ارتقای دندهها حوالی 5 هزار rpm، توان نهایی 164 اسببخار را کاملاً به رخ میکشد هر چند پیک گشتاور 245 نیوتنمتری بین 3800 تا 4200 rpm دریافت میشود. اینبار با کولر روشن و سرعت بیشتر تا دنده چهارم پیش میرویم. تغییر محسوسی در راندن ایجاد نمیشود و در سرعتهای بالاتر نیز خودرو روی جاده باثبات نشان میدهد.
شتابگیری این تویوتا روی جاده میانگین 8/11 ثانیه را برای صفر تا 100 ثبت میکند که برتر از ایسوزو D-MAX و شورولت کلرادو 4/2 لیتری است، اما به پای شتاب 10 ثانیهای فولکس آماروک 2 لیتری بنزینی نمیرسد. حداکثر سرعت هایلوکس جدید 5 کیلومتر بیش از گذشته و معادل 175 کیلومتر بر ساعت است و با یک باک 80 لیتری، به طور میانگین در یکصد کیلومتر، 5/10 لیتر میسوزاند.
مجموعه ترمز به لطف سامانههای ABS و EBD به خوبی از پس متوقف ساختن جثه سنگین و حدوداً 1850 کیلوگرمی بر میآیند. زمان تست سامانه هوشمند چهار چرخ متحرک این بار در شرایط خارج از جاده فرا میرسد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، تویوتا با توسعه شاسی Ladder frame هایلوکس، بازنگری کامل مجموعه تعلیق فنر شمش عقب (با طول بیشتر) و جاذبهای شوک از حرکات گهوارهای خودرو به شدت کاسته و سواری آفرود آرامتری از نسل قبل ارائه میکند.
دیگر خبری از اهرم دستی دنده کمک نیست و به جای آن میتوان با یک سوئیچ گردان الکترونیکی نصب شده روی داشبورد و در نزدیکی راننده از حالت L4 تا H4 را انتخاب کرد.
در سرعت کمتر از 50 کیلومتر بر ساعت میتوان با استفاده از همین سوئیچ، خودرو را از دو دیفرانسل به تک و یا بالعکس تغییر داد. به علاوه که دیفرانسیل جلویی خودرو توسط نوعی سنسور دمای روغن تحت نظارت دائم در حالت 4×4 است و اگر دما به مرز بحران برسد، به راننده هشدار میدهد که از حالت تمام چرخ متحرک خارج گردد و در صورت عدم تغییر تا 30 ثانیه، سرعت خودرو به طور اتوماتیک به کمتر از 120 کیلومتر بر ساعت کاهش مییابد.
نتیجه گیری
هایلوکس دوکابین 2016 سفارش خاورمیانه، خودرویی برتر از نسل قبل است، ابعاد و فاصله دو محور 3085 میلیمتری در کنار زوایای ورود و خروج ایمن، قابلیتهای آفرود کم نظیری را برایش فراهم کردهاند. از آنجایی که هایلوکسها به خرابی کمتر قطعات بین وانتها شهره هستند، میتوان چون گذشته به نام تویوتا اعتماد کرد، اما این اعتماد برایتان نزدیک به 175 میلیون تومان آب میخورد!
در خاتمه از همکاری آقایان «سالاری» مالک خودرو و «مهران میرزاپور» به جهت همکاری و صرف وقت تشکر میکنیم.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
«خبرماشین» - نوشته و عکس : مقداد صادقی / کیفیت، دوام و اطمینان ویژگی های خودرویی است که هفت نسل از آن تولید شده و تا به امروز بیش از 16 میلیون دستگاه فروش داشته است و حالا سازنده اش آنقدر اعتماد به نفس دارد که ورود نسل هشتم و کسب شهرت بیشترش را نظاره گر باشد. تویوتا هایلوکس، وانتی سایز متوسط که این بار با ظاهری گیراتر و قلبی بهینه تر برچسب 2016 می خورد. منطقه جنوب، همواره یکی از مهمترین بازارهای هایلوکس در کشورمان بوده است. پس به محض ورود نسل هشتم هایلوکس، آن را در شهر میناب مورد بررسی قرار دادیم که مشروح گزارش تقدیم شما خوانندگان محترم می شود.
دیدار نخست، طراحی بیرونی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، پوزهای رو به جلو، چرخهای متناسب با بدنه و آرم کاملاً بزرگ تویوتا در نگاه اول میخکوبکننده است. این ظاهر جدید به معنای واقعی واژه «جهش» را تعریف میکند. در هایلوکس 2016 سپر فلزی جلو با شکاف منطقی از جلو پنجره جدا شده و هیبت وانتهای سنگین آمریکایی را در ذهن بیننده القا میکند. جلو پنجره دیگر از حاشیهای فلزی بهره نمیبرد، به جای آن 3 خط برجسته با برشی زیبا و با انتقال حس قدرت به چراغهایی بزرگ ملحق شده است.
چراغهای جلوی هالوژن با طراحی جدید در کنار پروژکتورهای درون سپر خودنمایی میکنند و البته سیستم روشنایی LED نیز برای تیپهای دیگری از این اتاق قابل دستیابی است. در نمای جانبی خط برجسته زیر درها، گلگیرهایی با پف بدون اغراق، اما با فضای کافی و رینگ و لاستیکهایی با ظاهر به مراتب بهتر (265/65R17) از همتایان شرقی هایلوکس جلب نظر میکند. رکابی تیره رنگ به زیبایی از گلگیر جلو شروع شده و با گلگیر عقب جفت میشود.
نمای عقب با قرارگیری دوربین روی در بارگیر و چراغ ترمز جدید از نسل قبل متمایز میشود. مدل مورد بررسی از گیرههای آزادشونده در دو طرف در عقب بهره میبرد، اما در نسخههایی دیگر، مکانیزم باز شدن در عقب با دستگیره و همانند درهای جانبی است. سپر فلزی عقب با نوارهایی لاستیکی و مشکی رنگ به خوبی حمایت شده و طراحی چراغهای عقب پیرو نسل قبل، اما برجستهتر و با کیفیت بالاتری صورت پذیرفته است.
این وانت شرقی در تمامی ابعاد جز ارتفاع رشد نشان میدهد. به طوری که با دارا بودن طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 5335، 1855 و 1820 میلیمتر، فضای بارگیری با عمقی 30 میلیمتر بیش از گذشته ارائه میدهد.
درون کابین
آنچه تا به حال از کابین هایلوکس در ذهن داریم، با وجود اینکه کاربردی و قابل قبول بوده، به محض ورود به اتاق جدید رنگ میبازد. طرح و جنس مواد انتخابی در قسمت داخلی درها، دوخت پارچه صندلیها و کیفیت اهرمها، همگی کاملاً ارتقا یافتهاند. غربیلک فرمان، 3 پره، کوچک، عضلانی و خوش دست است. کلیدهای رد و قبول تماس، مدیریت سیستم صوتی و کنترل منو روی آن نصب شدهاند. همینطور در ساعت 2 و 10 فرمان دو برجستگی به سبک خودروهای اروپایی مشاهده میشود.
مجموعه داشبورد کشیده و لاغر بوده و قرارگیری پلهای بخشهای داشبورد با خطوط افقی و طرح چرم و آلومینیم مات شبیه به تغییری است که در تویوتا کرولا شاهد بودهایم.
سامانه چندرسانهای با نمایشگر7 اینچی شناور و تبلت مانند و رابط لمسی و پشتیبانی از DVD/CD، GPS، Bluetooth، USB، AUX، و رادیو FM/AM به همراهی 6 عدد اسپیکر، پذیرای سرنشینان خواهد بود. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، قدری پایینتر از این مجموعه، مجموعه کنترل سیستم تهویه اتوماتیک با دو کلید گردان در طرفین نمایشگر باریک و خوانا، قرار گرفته است.
به مجموعه کیلومتر شمار و دور موتور یک نمایشگر 2/4 اینچی TFT اضافه گردیده که اطلاعات مورد نیاز راننده از قبیل دمای بیرون، موج رادیویی یا وضعیت موزیک و مسافت پیموده شده را نشان میدهد و میتوان کنترل منوی آن را نیز از روی فرمان انجام داد تا دید راننده همواره در مسیر جاده قرار گیرد.
روی داشبورد دو محفظه قرارگیری اشیاء تعبیه شده که خلاف یکدیگر باز میشوند. به علاوه کنسول میانی نیز در ابعادی مطلوب و با ساختاری نرم برای استراحت دست انتخاب شده است. سرنشینان جلو دارای فضای سر و شانه به ترتیب 8 و 19 میلیمتر بیش از اتاق قبلی هستند و به سبب لاغرتر شدن پشتی صندلیهای جلو و رشد کابین، سرنشینان عقب به میزان 10 میلیمتر، فضای بیشتری برای زانو و پاها خواهند داشت.
پشت فرمان
با چرخاندن سوئیچ (فشردن دکمه استارت/استاپ در نمونه فول تر)خودروی مورد بررسی، پیشرانه بهینهسازی شده از سری TR که 4 سیلندرش روی هم 7/2 لیتر حجم دارد، آماده به کار میشود. عایقبندی بهتر، دسته موتورها و اتصالات دقیقتر داشبورد، باعث ساکتتر شدن کابین شدهاند.
قلب تپنده این خودرو از نوعDOHC 16سوپاپ و چون گذشته دارای سامانه زمانبندی متغیر سوپاپها است. با انتخاب دنده یک از جعبه دنده 5 سرعته دستی و رها کردن کلاچ، خودرو از زمین کنده میشود، شتابگیری تا دنده سوم ادامه مییابد، کشش پیشرانه قابل قبول است، میزان جابهجایی دسته دنده بیش از انتظار و کوپل بودن مجموعه کلاچ عالی است.
ارتقای دندهها حوالی 5 هزار rpm، توان نهایی 164 اسببخار را کاملاً به رخ میکشد هر چند پیک گشتاور 245 نیوتنمتری بین 3800 تا 4200 rpm دریافت میشود. اینبار با کولر روشن و سرعت بیشتر تا دنده چهارم پیش میرویم. تغییر محسوسی در راندن ایجاد نمیشود و در سرعتهای بالاتر نیز خودرو روی جاده باثبات نشان میدهد.
شتابگیری این تویوتا روی جاده میانگین 8/11 ثانیه را برای صفر تا 100 ثبت میکند که برتر از ایسوزو D-MAX و شورولت کلرادو 4/2 لیتری است، اما به پای شتاب 10 ثانیهای فولکس آماروک 2 لیتری بنزینی نمیرسد. حداکثر سرعت هایلوکس جدید 5 کیلومتر بیش از گذشته و معادل 175 کیلومتر بر ساعت است و با یک باک 80 لیتری، به طور میانگین در یکصد کیلومتر، 5/10 لیتر میسوزاند.
مجموعه ترمز به لطف سامانههای ABS و EBD به خوبی از پس متوقف ساختن جثه سنگین و حدوداً 1850 کیلوگرمی بر میآیند. زمان تست سامانه هوشمند چهار چرخ متحرک این بار در شرایط خارج از جاده فرا میرسد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، تویوتا با توسعه شاسی Ladder frame هایلوکس، بازنگری کامل مجموعه تعلیق فنر شمش عقب (با طول بیشتر) و جاذبهای شوک از حرکات گهوارهای خودرو به شدت کاسته و سواری آفرود آرامتری از نسل قبل ارائه میکند.
دیگر خبری از اهرم دستی دنده کمک نیست و به جای آن میتوان با یک سوئیچ گردان الکترونیکی نصب شده روی داشبورد و در نزدیکی راننده از حالت L4 تا H4 را انتخاب کرد.
در سرعت کمتر از 50 کیلومتر بر ساعت میتوان با استفاده از همین سوئیچ، خودرو را از دو دیفرانسل به تک و یا بالعکس تغییر داد. به علاوه که دیفرانسیل جلویی خودرو توسط نوعی سنسور دمای روغن تحت نظارت دائم در حالت 4×4 است و اگر دما به مرز بحران برسد، به راننده هشدار میدهد که از حالت تمام چرخ متحرک خارج گردد و در صورت عدم تغییر تا 30 ثانیه، سرعت خودرو به طور اتوماتیک به کمتر از 120 کیلومتر بر ساعت کاهش مییابد.
نتیجه گیری
هایلوکس دوکابین 2016 سفارش خاورمیانه، خودرویی برتر از نسل قبل است، ابعاد و فاصله دو محور 3085 میلیمتری در کنار زوایای ورود و خروج ایمن، قابلیتهای آفرود کم نظیری را برایش فراهم کردهاند. از آنجایی که هایلوکسها به خرابی کمتر قطعات بین وانتها شهره هستند، میتوان چون گذشته به نام تویوتا اعتماد کرد، اما این اعتماد برایتان نزدیک به 175 میلیون تومان آب میخورد!
در خاتمه از همکاری آقایان «سالاری» مالک خودرو و «مهران میرزاپور» به جهت همکاری و صرف وقت تشکر میکنیم.