امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

غذاي کودکان کم وزن را اينگونه مقوي کنيد!

#1
غذاي کودکان کم وزن را اينگونه مقوي کنيد! 1جام نيوز/ برخي کودکان با شروع تغذيه تکميلي با وجود اينکه خوب غذا ميخورند اما خوب وزن نميگيرند و از لحاظ ظاهري نيز کمي لاغر به نظر ميرسند . اما ممکن است انرژي دريافتي روزانه کودک از ميزان انرژي و جنب و جوش او کمتر باشد در اينصورت پيشنهاد ميکنيم رژيم غذايي کودک را به شيوه اي که ذکر ميشود تغيير دهيد . البته اين رژيم غذايي براي کودکاني توصيه ميشود که به ماده غذايي خاصي حساسيت ندارند .

- آب جوشيده شده خنک بهمراه 15 قطره آهن را در برنامه غذايي کودک قرار دهيد .
- انرژي مواد تغذيه اي تکميلي کودک را بوسيله اضافه کردن آرد يا روغن مايع يا جوانه غلات بيشتر کنيد
- روزانه حداقل 5 وعده غذاي کمکي به علاوه شير مادر،به نوزاد شش ماه به بالاي خود بدهيد .
- در هر وعده غذايي کودک کمي روغن مايع يا کره آب شده تقريبا يک تا 2 قاشق مربا خوري اضافه کنيد . ( قاشق مربا خوري که در منازل استفاده ميشود تقريبا 5/2 تا 3 ميلي ليتر و قاشق مرباخوري شربتهاي دارويي کودکان 5 سي سي ميباشد پس چنانچه از قاشق مرباخوري در منزل استفاده ميکنيد 2 قاشق و اگر از قاشق شربت داروي کودکان استفاده ميکنيد يک قاشق کفايت ميکند .
- ميتوانيد باي مقوي کردن غذاي کودکان از جوانه ماش يا جوانه گندم يا پودر جوانه غلات در سوپ کودک نيز استفاده کنيد زيرا علاوه بر اينکه سرشار از ويتامينهاي گروه ب و ث ميباشند به هضم بهتر غذاي کودک نيزکمک مي کنند.
- ميتوان از کمي آرد برنج يا گندم (در ماههاي بالاتر)، شير(پاستوريزه جوشيده بالاي يکسال) و کره را مخلوط کنيد و بهم بزنيد و گرم کنيد ( مانند سس سفيد) و به سوپ شيرخوار بيفزاييد هم باعث طعم بهتر سوپ ميشود و هم رنگ و لعاب خاصي به سوپ ميدهد و نيز انرژي آنرا زياد ميکند .
- همچنين ميتوان، پودر جوانه گندم ، جو پرک و يا بلغور گندم را له کرده و با مقدار کمي شکر ،‌ شير(پاستوريزه جوشيده ) و بهمراه دو قاشق روغن يا کره بپزيد و در حجم کم ( يک يا دوقاشق )و در دفعات بيشتر به شيرخوار بدهيد.
- در حدود 11 ماهگي در صورت نداشتن آلرژي در کودکان مي توان مقدار خامه پاستوريزه به سوپ کودکان اضافه نمود .
- اگر کودکي زرده تخم مرغ پخته شده را نميخورد ميشود آنرا با مقداري کره و آب مرغ مخلوط و نرم نماييد و به او بدهيد و يا به سوپ او اضافه کنيد. همچنين زرده تخم مرغ را ميتوانيد رنده کرده و در سوپ کودک و يا پوره ميوه و سبزيجات ( هر مدل پوره اي که درست ميکنيد) بريزيد.
- همينطور به تکه هاي کوچک شده سيب زميني که پخته شده است و پوست آن جدا شده کمي کره بزنيد و اجازه بدهيد که شيرخوار با دستان خودش آنرا برداشته و بخورد.
- سعي کنيد در درست کردن سوپ يا کته از گوشت با استخوان استفاده کنيد ، مانند ران مرغ و يا ماهيچه گوسفندي تا مواد معدني و چربيي بيشتر به بدن نوزاد برسد.
- شما ميتوانيد چندين قلم گوسفندي يا يک قلم گوساله را جداگانه پخته ، چربي اضافي آن را بگيريد و عصاره آنرا بمدت کوتاه ( در يخچال )‌و زمان طولانيتر ( در فريزر) نگهداري نماييدو به هر وعده غذا و يا سوپ کودک کودک دو قاشق غذاخوري از اين عصاره را اضافه کنيد .
- اگر کودکتان دچار کم وزني ميباشد افزودن حبوبات را به غذايش بتعويق بياندازيد (يعني پس از 10 ماهگي) چون حبوبات حجم زيادي از معده را اشغال ميکنند اما پس از 10 ماهگي، حبوبات را خيس کنيد، پوست بکنيد و آنها را آرد کنيد و هر دفعه يک قاشق چايخوري پودر حبوبات را بهمراه کره به سوپ کودکتان اضافه کنيد.
- اضافه نمودن آب غليظ شده ران مرغ يا تکه هاي ران مرغ که خوب پخته شده و همينطور جوانه گندم، آرد يا پودر بادام خام، کنجد، مغز تخمه آفتابگردان به غذاي کودک سبب رشد بهتر او مي شود.
- براي بهتر شدن عطر و طعم غذا ميتوانيد از آب ليموترش تازه، آب نارنج تازه،و همينطور سبزي معطر پودر شده استفاده کنيد.
- براي تهيه کته براي کودکان کم وزن بهتر است از آب مرغ يا گوشت به جاي آب استفاده شود .
- يک يا دو خرما را پوست بکنيد، هسته اش را دربياوريد و خرما را درمقداري آب حل کنيد و بعنوان دسر به شيرخوار دهيد .
- مقداري آرد (برنج يا گندم ) را در روغن تفت دهيد به اندازه اي که کمي به زردي بخورد و حالت خامي خود را از دست دهد مقدار کمي شکر حل شده و چند قطره گلاب را به آن اضافه کنيد (مانند حلوا) و آنرا بعنوان ميان وعده به کودک خود بدهيد استفاده کنيد.
- آبميوه بميزان زياد و يا شيريني و شکلات و بستني قبل از غذا، سبب کم اشتهايي کودک ميشود و رشد او را به خطر مي اندازد . پس يا آبميوه و يا خود ميوه رسيده و نرم را که با پشت قاشق له کرده ايدبعنوان ميان وعده و با حجم کم به کودک دهيد، ويتامين هاي مورد نياز کودک به ويژه ويتامين C از راه شير مادر تامين مي شوند.
- از افزودن نمک به غذا در سر ميز يا سفره به غذاي کودک مخصوصا کودکان زير يکسال جداً خودداري گردد. اما براي کودکان که دچار ايست يا افت وزن خود هستند و غذاي کاملاً بي نمک خود را نميخورند هنگام تهيه و طبخ غذا از مقدار بسيار کم نمک استفاده نماييد.
- اگر رشد کودک زير يکسال با افزايش دفعات تغذيه با شيرمادر و پر انرژي کردن غذاي کمکي بهتر نشد، شايد لازم باشد شيرخشک را هم بلافاصله بعد از بعضي از وعده هاي شير مادر به او بدهيد ( با فنجان يا استکان) چون هنوز غذاي اصلي کودک زير يکسال ، شير است.
پاسخ
 سپاس شده توسط mr.destiny
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  اشتباهات آشپزي که هزاران بار تکرار مي کنيد!
  «گردو»؛ غذاي مغز کودک
  مافین هویج، مخصوص کودکان
  ایده هایی جالب برای تزئین بشقاب میوه کودکان
  طرز تهیه ذرت مکزیکی در خانه مورد علاقه کودکان و جوانان
  طرز تهیه ساندویچ چوبی،غذایی مطلوب برای کودکان
  طرز تهیه آبـگوشــت كشک (غذاي محـلي اراک)
  دسر ویژه کودکان، موز و کره بادام زمینی
Heart بستنی یخی با طعم لیمو برای کودکان
  طرز تهيه كشك كدو غذاي كرماني

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان