امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

حیوانات‌ از طبیعت رانده، از باغ وحش مانده ‌

#1
حیوانات‌ از طبیعت رانده، از باغ وحش مانده ‌ 1


حضور حیوانات در طبیعت پایه‌ای‌ترین حقوق آنها و اسارت مصداق واقعی تضییع حقوق آنهاست.

محمود کلنگری مدیرعامل موسسه زیست‌محیطی آوای درنای خاکستری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه مرکزی- افزود: در حفظ حقوق حیوانات متولیان امر کاملا مشخص هستند، اما نکته حایز اهمیت این است که در این عرصه همکاری موازی و هماهنگی صورت نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که گویای تضییع حقوق حیوانات است، استفاده از آنها توسط معرکه‌گیران است که متاسفانه چندی پیش شاهد این اتفاق در سطح شهر اراک بودیم. این تخلف توسط یکی از اعضای موسسه به اداره کل حفاظت محیط زیست استان منعکس و بلافاصله حیوانات از این متخلف گرفته شدند.

کلنگری با اشاره به اینکه دو مار افعی و یک میمون از این متخلف گرفته شد، اظهار کرد: این حیوانات برای نگهداری به این موسسه تحویل داده شدند.


وی با اشاره نگهداری طولانی مدت مارها درون جعبه چوبی که منجر به کپک زدن بدن مار، همچنین زخمی شدن گردن میمون به واسطه بستن زنجیر دور گردن شده بود، گفت: امکان نگهداری حیوانات در اداره کل محیط زیست استان وجود نداشت و باغ وحش نیز نگهداری از آنها را نپذیرفت، به همین دلیل نگهداری از آنها به موسسه آوای درنای خاکستری سپرده شد که البته مسئولیت سنگینی بر دوش موسسه است.

وی افزود: موسسه و اعضای آن صرفا به جهت کمک به رفع چالش‌ها و به عنوان شهروندان فعال مسائل را دنبال می‌کنند، اما در عمل این مسئولیت به موسسه سپرده شده است و احتمال بروز بیماری و خطر گزیدگی توسط مارهای افعی وجود دارد.

وی تاکید کرد: حیوانی که از متخلف گرفته می‌شود، گذشته از اینکه چه دورانی را طی کرده عملا آینده‌ای نامشخص خواهد داشت، چراکه هیچ دستورالعمل و روال مشخصی برای نگهداری حیواناتی که از متخلفین گرفته می‌شود، وجود ندارد و این نامشخص بودن شرایط، باعث از دست رفتن حیوان می‌شود. حتی ممکن است آلودگی و بیماری مشترک بین حیوان و انسان را گسترش دهد.

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم این سه حیوان را به حال خود رها کنیم و ضرورت دارد تا زمانی که ارگان‌های دولتی احساس وظیفه‌ نمی‌کنند، موسسات مردم‌نهاد این خلاء را جبران کنند، تصریح کرد: در زمان تحویل، حیوانات به هیچ عنوان شرایط مناسبی نداشتند و با توجه به اینکه هدف موسسه بهبود شرایط حیوانات است بر خود لازم دیدیم که این شرایط را بپذیریم.

کلنگری درخصوص شیوه مناسب برخورد با حیوان اظهار کرد: یک حیوان بدون توجه به اهلی یا وحشی بودن آن در زمان تحویل به محیط زیست باید قرنطینه شده و تحت نظر دامپزشک متخصص حیات‌وحش قرار گیرد که متاسفانه استان مرکزی گرفتار نبود یک متخصص حیات‌وحش است و این نیاز تاکنون رفع نشده است.

وی افزود: در کنار این غفلت از سوی محیط‌زیست، دامپزشکی نیز اراده‌ای در این راستا ندارد و شاید بخشی از خلاء و اهمال ناشی از کم‌کاری موسسات و فعالین این عرصه در توجیه مسئولین در خصوص ضرورت وجود چنین متخصصی در استان است.

این فعال محیط زیست ادامه داد: همزمان با تحت نظر بودن حیوانات لازم است که نوع گونه حیوان، نقطه پراکنش، رژیم غذایی، نیازهای حیوان در خصوص فضای نگهداری و بیماری‌های مشترک با انسان مشخص شود تا بتواند به درجه‌ای از سلامتی برسد که امکان رهاسازی آن در زیستگاه اصلی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه گاهی امکان رهاسازی حیوان در طبیعت وجود ندارد یا حیوان عملا توان زندگی کردن در طبیعت را از دست داده است، گفت: در این شرایط یا باید باغ‌وحش جهت حفاظت از حیوان اقدام کند، یا موسسات غیردولتی حامی حیوانات و یا مجموعه‌داران شخصی این وظیفه را به عهده بگیرند. باید تصمیم درستی جهت احقاق حقوق حیوان اتخاذ شود به شکلی که اگر گونه غیربومی است، سعی در بازگشت آن به منطقه مورد نظر بشود و حتی اگر گونه خارجی است قبل از ورود به کشور از ورود آن ممانعت صورت گیرد.

کلنگری آموزش را یکی از عوامل مهم برای فروکش کردن تب خرید حیوانات و یا نگهداری آنها در باغ‌وحش‌های خصوصی و یا استفاده توسط معرکه‌گیران دانست و افزود: آموزش مردم باعث می‌شود بخشی از کاهش آزار حیوانات محقق شود.

این فعال محیط‌زیست اضافه کرد: متاسقانه این معرکه‌گیر همچنان - صرفا با ضمانت گذاشتن کارت شناسایی خود - و بدون پرداخت جریمه‌ای به کار ادامه می‌دهد و محیط زیست تنها اقدام به گرفتن این سه حیوان از وی کرد.
پاسخ
 سپاس شده توسط mr.destiny
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  باهوش‌ترین حیوانات روی زمین را بشناسید
Photo عادت های عجیب جفتگیری حیوانات
  آیا میدانستید حیوانات چقدر عمر می کنند؟
  چرا باید فرض کنیم حیوانات خودآگاهی دارند؟
Star حفاظت از محیط زیست در طبیعت گردی های نوروزی
  سهم طبیعت در انتشار گازهای گلخانه‌ای چقدر است؟
  عکس های دیدنی از کندترین و سریع ترین حیوانات
  300 دانستنی و راز جالب درباره حیوانات + سری 2
  300 دانستنی و راز جالب در مورد حیوانات که باورتان نمیشود (سری1)
  تصاویر اشعه ایکس حیوانات باردار(خیلی باحاله)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان