امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بازگشت شیر ایرانی به خانه اش +عکس

#1
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران: شیر ایرانی با نام علمی Panthera leo persica زیر گونه ای از شیرها می باشد که هم اکنون در طبیعت تنها در جنگل گیر در گجرات هند یافت می شود.

شیر ایرانی در کشر هندوستان «شیر هندی» نامیده می شود اما نام اصلی این زیرگونه از شیر، شیر ایرانی بوده و این مهم از واژه پرسیکا نشات گرفته و در تمام دنیا نیز نام این زیرگونه با همین نام (شیر ایرانی) مشخص می شود.

شیر ایرانی در گذشته با جمعیت فراوانی در دشت های کشور ما زندگی می کرده و نماد ملی ایرانیان نیز محسوب می شده است. اطلاعات ذکر شده در سفرنامه ها و گزارش های محققان نشان می دهد که تا حدود ۱۵۰ سال قبل این حیوان در شمال خوزستان و جنوب فارس تا بوشهر حضور داشته است.

شیر ایرانی نر و ماده 


بازگشت شیر ایرانی به خانه اش +عکس 1



دشت ارژن فارس یکی از بهترین زیستگاه های شیر ایرانی بوده است. بلنفورد جانورشناس معروف در قرن نوزدهم می نویسد: «هر سال تعداد ۴ تا ۵ شیر در منطقه دشت ارژن شکار می شد و بچه شیرها را در بازار شیراز بفروش می رساندند.»

بر اساس یک روایت آخرین شکار شیر در ایران توسط ظل السلطان پسر ناصرالدین شاه انجام شده است اما خود او در خاطراتش (که در ۱۳۲۳ ه. ق تنظیم شده) به حسرت در شکار شیر اشاره کرده است. ظل السلطان در این کتاب گفته که در دشت ارژن به شکار شیر می رود و علی رغم جرگه کردن منطقه با ۱۰ هزار نفر، موفق نمی شود شیری شکار کند. او همچنین ضمن توصیف رود قره آغاج (در جنوب شیراز) می نویسد: «شیر فراوان و زیاد است ولی از قراری که شنیدم به قرب پانزده سال است که دیگر هیچ شیری در شیراز دیده نشده است.» به علاوه این شاهزاده قاجار به منطقه کام فیروز اشاره می کند که با سران ایل قشقایی برای شکار شیر می رود که آنها دو شیر شکار می کنند اما ظل السلطان دست خالی برمی گردد.

گزارش هایی از مشاهده شیر در اواسط قرن بیستم میز در دست است. مشاهده یک شیر در سال ۱۹۴۱ در ۶۴ کیلومتری شمال دزفول توسط یک نقشه بردار هندی قشون انگلیس یکی از آخرین گزارش های مشاهده شیر در ایران است و احتمالا تا چند سال پس از آن نیز چندین شیر در ایران وجود داشته است.

یکی از معدود تصاویر موجود از شیر ایرانی مربوطه به یک توله شیر در اواخر دوره قاجار


بازگشت شیر ایرانی به خانه اش +عکس 1


نهایتا شیر ایران به دلیل شکار بی رویه، کوچک شدن زیستگاه و نابودی طعمه هایش به طور کامل از طبیعت کشور حذف می گردد.

پس از آن ایرانی ها بارها تلاش کردند که نماد کشور خود را به ایران بازگردانند اما پیش از انقلاب اسلامی تلاش ها برای گرفتن شیر ایرانی از هندوستان با مخالفت مسئولان این کشور مواجه شد.

دریافت شیر ایرانی از هند پس از انقلاب نیز بارها از سوی ایران پیگیری و حتی طرح تعویض شیر ایرانی و یوزپلنگ آسیایی از سوی هندی ها مطرح شد که خوشبختانه ایران با این طرح مخالفت کرد.

شیر ایرانی بصورت آزاد تنها در طبیعت کشور هند زندگی می کند اما این زیرگونه در برخی از باغ وحش های جهان نیز نگهداری می شود.

حدود دو سال است که باغ وحش تهران تلاش می کند تا بتواند موافقت نهادهای بین المللی مرتبط را برای تحویل یک جفت شیر ایرانی به این باغ وحش را جلب نماید.

باغ وحش تهران در حال حاضر عضو موسسه موسوم به EEP  است و بابت حضور خود حق عضویت می پردازد. ایران به عنوان یک عضو، این اجازه را دارد که درخواست خود را مبنی بر نگهداری از گونه های خاص و در معرض انقراض را مطرح نموده و در صورتی که استانداردهای لازم برای نگهداری از آن گونه را داشته باشد، این درخواست بررسی شده و با آن موافقت خواهد شد.

این موسسه پس از بررسی های لازم و بدون دریافت هیچ هزینه اضافی، گونه مورد نظر را در اختیار باغ وحش متفاضی خواهد گذاشت تا ضمن آنکه در معرض دید عموم گذاشته می شود، با شرایط مناسب بتوانند تولید مثل کنند.

قدم های نهایی برای حضور شیر ایرانی در باغ وحش تهران 

پس از دو سال مکاتبه و کار مداوم، موسسه اروپایی باغ وحش ها و آکواریوم ها پس از بررسی های انجام شده و ایجاد استانداردهای اولیه لازم، حدود شش ماه پیش با درخواست ایران موافقت کردهو مجوز ورود شیر ایرانی به باغ وحش تهران، صادر شده است.

بنابراین قرار است بزودی و در صورت رعایت استانداردها و ایجاد زیر ساخت های لازم، یک جفت شیر ایرانی نر و ماده به باغ وحش تهران تحویل داده شود.
پاسخ
 سپاس شده توسط علی کاراته باز ، mr.destiny
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان