امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Apple MacBook Air 2015 - MJVG2 - 13 inch Laptop

#1
Apple MacBook Air 2015 - MJVG2 - 13 inch Laptop 1
سال 2008 میلادی شرکت اپل اولین نسل از الترابوک‌های MacBook Air را روانه بازار کرد و استاندارد جدیدی از وزن، ابعاد و کارایی را برای این نوع از دستگاه‌ها معرفی نمود. تا کنون 9 نسل از این محصول تولید شده که هر سال از لحاظ طراحی ظاهری، امکانات، ویژگی‌ها و سخت‌افزارها پیشرفت کرده و کامل‌تر شده است. آخرین نسل هم مربوط به سال 2015 بوده که طبق معمول در دو اندازه 11 و 13 اینچی تولید شده است. این دستگاه نسبت به نسل قبلی خود که در سال 2014 تولید شده بود هیچ تغییری در بخش‌های طراحی ظاهری، صفحه‌ی نمایش و امکانات نداشته و تنها از نظر سخت‌افزاری و باتری تقویت شده است. اپل در سری 2015 الترابوک MacBook Air از نسل پنجم پردازنده‌های سری Core اینتل با نام تجاری Broadwell استفاده کرده و طبیعتا پردازشگر گرافیکی آنبرد آن هم از سری Intel HD Graphics 5000 به سری 6000 ارتقاء یافته است. رم 4 تا 8 گیگابایتی از نوع 1600 MHz LPDDR3 و حافظه داخلی 128 تا 512 گیگابایتی از نوع SSD هم از دیگر مشخصات سخت‌افزاری این مدل جدید هستند که تغییری نسبت به مدل قبلی ندارند. استفاده از نسل دوم پورت تاندربولت هم تنها تغییری ست که در بخش پورت‌ها ایجاد شده و باقی موارد همان دو پورت USB 3.0، جک 3.5 میلی‌متری هدفون و کارت‌خوان مخصوص SD Card است که البته این مورد آخر تنها روی مدل 13 اینچی وجود دارد. هرچند که این تعداد پورت در کل برای یک الترابوک مناسب است و محصولات اپل استانداردهای خاص خود را دارند، اما جای پورت‌های معمول‌تری مانند HDMI یا LAN روی این دستگاه خالی است. صفحه‌ی نمایش این دستگاه در دو اندازه 11.6 و 13.3 اینچی با وضوح پیش‌فرض 1366 در 768 و 1440 در 900 پیکسل موجود است. هر دو مدل از نوع LED با پنل IPS و روکش براق هستند و هنوز خبری از صفحه‌ی نمایش رتینا در MacBook Air نیست. کیبورد و تاچ‌پد مانند تمامی دیگر محصولات اپل از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. کیبورد از نوع جزیره‌ای با استاندارد QWERTY و مجهز به نور پس‌زمینه بوده و تاچ‌پد هم از نوع یک‌تکه با سطح صیقلی و دقت بسیار بالا است. برخلاف مدل‌های حرفه‌ای MacBook Pro که مجهز به تکنولوژی جدید Force Touch در تاچ‌پد هستند، سری Air هنوز از این ویژگی فوق‌العاده بهره‌مند نشده‌اند. باتری‌های MacBook Air سری 2015 نسبت به نسل‌های قبلی کارایی بهتری داشته و طبق گفته اپل در شرایط استاندارد وبگردی با اتصال WiFi میزان نگهداری شارژ در مدل 11 اینچی 9 ساعت و در مدل 13 اینچی 12 ساعت است که در هر دو حالت عالی هستند. حتی در برخی تست‌های انجام شده با مدل 13 اینچی با روشنایی تصویر متوسط این عدد به 14 ساعت هم رسیده است. با وجود تمامی این امکانات و ویژگی‌ها و استفاده از فلز آلومینیوم برای تمامی قسمت‌های بدنه، MacBook Air همچنان بسیار باریک و سبک است. وزن مدل 11 اینچی 1.08 کیلوگرم و وزن مدل 13 اینچی 1.35 کیلوگرم بوده و ضخامت هر دو مدل هم تنها 17 میلی‌متر است. در مجموع شرکت اپل در نسل جدید الترابوک‌های MacBook Air خود بیشتر به قدرت و کارایی دستگاه توجه کرده و به نوعی همان پیکره قبلی را از درون توانمندتر کرده است.


نقد و بررسی متخصصین دیجی کالا

سری آلترابوک‌های MacBook Air اپل از آغاز تا کنون دستخوش تغییرات زیادی نشده و تنها از لحاظ سخت‌افزاری و طول عمر باتری پیشرفت چشم‌گیری داشته است. اما با این حال همچنان یکی از بهترین محصولات در این رده محسوب شده و طرفداران بسیاری دارد. شاید روند ثابت کیفیت بسیار بالای ساخت یکی از مهم‌ترین دلایل این محبوبیت همیشگی در تمامی نسل‌های MacBook Air باشد. اپل همین رویه را در سری آلترابوک‌های 11 و 13 اینچی تولید شده در سال 2015 خود هم ادامه داده و نسبت به مدل‌های تولید شده در سال 2014، تنها تغییراتی را از لحاظ سخت‌افزاری و طول‌عمر باتری بوجود آورده است که در ادامه این مطلب در دیجی کالا به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

طراحی و ساخت

Apple MacBook Air 2015 - MJVG2 - 13 inch Laptop 1


Apple MacBook Air 2015 - MJVG2 - 13 inch Laptop 1

بدنه MacBook Airهای جدید، تغییر خاصی نسبت به مدل‌های قبلی نداشته و اپل همچنان از بدنه‌ی نسل دوم این لپ‌تاپ‌ها که برای اولین بار در سال 2010 معرفی گردید، استفاده می‌کند. در حقیقت، دلیلی هم برای تغییر این بدنه وجود ندارد. بدنه‌ی یکپارچه آلومینیومی MacBook Air، ظاهر و کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد. آلومینیوم به کار رفته در این بدنه، نه تنها از استحکام بسیار بالایی برخوردار بوده، بلکه کاملا در مقابل جذب گردوغبار و اثرانگشت مقاوم است. بنابراین کاربران MacBook Air نگرانی خاصی از بابت تمیز نگه‌داشتن لپ‌تاپ خود نخواهند داشت. این سطح برس خورده حس فوق‌العاده‌ای را هنگام لمس و کار کردن به کاربر انتقال می‌دهد که این خود به تنهایی می‌تواند یک دلیل برای خرید MacBook Air باشد.
اما بر خلاف سال‌های گذشته که این چنین بدنه‌ای، کاملا خاص و منحصربه‌فرد بود، امسال MacBook Air رقبای خوبی در بازار دارد که از سرسخت‌ترین آن‌ها می‌توان به محصولات ساخت کمپانی‌های ایسوس، لنوو و مایکروسافت اشاره کرد. بااین‌وجود، طراحی، مواد اولیه، استحکام و کیفیت ساخت فوق‌العاده‌ی MacBook Air، نه تنها جایی برای شکوه و گلایه باقی نگذاشته، بلکه هنوز هم جزو بهترین‌های بازار است و با کمی اغراق می‌توان بدنه‌ی یکپارچه این لپ‌تاپ‌ها را بی‌نقص نامید.


Apple MacBook Air 2015 - MJVG2 - 13 inch Laptop 1

مدل‌های 11 اینچی MacBook Air تنها حدود یک کیلوگرم وزن داشته و وزن مدل‌های 13 اینچی معادل 1.3 کیلوگرم است که به استثنای تعداد انگشت‌شماری از آلترابوک‌های لوکس و گران‌قیمت موجود در بازار، می‌توان آن‌ها را جزو سبک‌ترین لپ‌تاپ‌های ساخته شده تا به این تاریخ دانست. ضخامت هر دو مدل هم تنها حدود 17 میلی‌متر است که جابجایی آن را بسیار آسان می‌کند. این لپ‌تاپ‌ها، فضایی به‌اندازه‌ی یک مجله را اشغال کرده و به‌راحتی در هر کیف یا کاوری جای می‌گیرند. واقعا Air نام برازنده‌ای برای این لپ‌تاپ‌هاست!

صفحه‌ی نمایش و بلندگوها

با وجود اینکه سال گذشته انتقادهایی به کیفیت معمولی صفحه‌ی نمایش MacBook Air 2014 وارد شده بود، در سالی که تقریبا تمامی لپ‌تاپ‌ها و آلترابوک‌های رده‌بالا، با صفحات نمایش لمسی IPS با رزلوشن‌های حداقل Full HD معرفی شدند، اپل بنا به دلایلی نامشخص، هیچ‌گونه تغییری در صفحه‌نمایش MacBook Airهای جدید ایجاد نکرد. این یعنی MacBook Airهای 2015 نیز از همان صفحات نمایش براق TN مدل‌های سال گذشته استفاده می‌کنند. دقت صفحه‌ی مدل 11 اینچی 1366 در 768 پیکسل بوده و مدل‌های 13 اینچی از صفحات نمایش با دقت 1440 در 900 پیکسل بهره می‌برند. احتمالا تا اینجای کار، از صفحات نمایش MacBook Airهای 2015 کمی ناامید شده‌اید اما در تست‌های انجام شده نتایج بسیار خوبی در رابطه با روشنایی، کنتراست، کیفیت رنگ‌های تولیدی و شارپنس تصویر مشاهده کردیم. به علاوه، با وجود صد در صد براق بودن این صفحات، به لطف روشنایی بسیار بالای آن‌ها، می‌توان با کمی سختی از این لپ‌تاپ‌ها در فضاهای خارجی و در زیر تابش نور آفتاب نیز استفاده نمود. به‌طور خلاصه، بااینکه از کیفیت صفحات نمایش MacBook Airهای 2015 راضی بودیم، ولی متاسفانه آن‌ها را یک پله عقب‌تر از رقبای ساخت کمپانی‌های ایسوس، مایکروسافت یا لنوو می‌دانیم. انتظار می‌رفت اپل در این نسل از آلترابوک‌های Air خود از صفحه‌ی نمایش رتینا استفاده کند که چنین اتفاقی رخ نداد و شاید اپل این تغییر را به نسل بعد موکول کرده باشد.
Apple MacBook Air 2015 - MJVG2 - 13 inch Laptop 1
در زیر کیبورد و در داخل بدنه یکپارچه آلومینیومی، دو بلندگوی استریو تعبیه شده‌اند که صدایی شفاف و رسا را تولید می‌کنند ولی صدای بیس آن‌ها ضعیف بوده و بلندی صدا نیز چنگی به دل نمی‌زند. البته به دلیل کیفیت بالا، اگر هدفون‌های خود اپل را به این دستگاه متصل کنید، کیفیت کم‌نظیری را در هنگام گوش دادن به موسیقی یا تماشای فیلم تجربه خواهید کرد.

پورت‌ها و اتصالات

ازلحاظ پورت‌ها و اتصالات، تغییر کوچکی در MacBook Air 2015 نسبت به مدل سال قبل دیده می‌شود که آن هم تغییر نسل پورت تاندربولت از یک به دو است. هر دو مدل 11 و 13 اینچی دارای دو درگاه USB 3.0، یک درگاه Thunderbolt 2، یک پورت 3.5 میلی‌متری صوتی و درگاه شارژ MagSafe 2 می‌باشند، ولی مدل 13 اینچی علاوه بر این پورت‌ها، یک کارت‌خوان SD نیز دارد. همانند اکثر آلترابوک‌ها و لپ تا‌های فوق باریک، MacBook Air نیز فاقد درایو نوری است. از آنجایی که ضخامت دستگاه در لبه جلویی بسیار کم است، فضایی برای تعبیه پورت وجود ندارد و طراحان اپل تنها از قسمت کوچکی از انتهای لبه‌ها می‌توانند برای قرار دادن پورت‌ها استفاده کنند. به‌همین دلیل به نظر نمی‌رسد حتی در نسل‌های بعدی هم شاهد تعدد پورت‌ها باشیم تنها ممکن است نوع آن‌ها پیشرفته‌تر شود. البته شاید هم مانند MacBookهای 12 اینچی جدید، اپل به سیم آخر بزند و در نسل‌های بعدی Air تمامی این پورت‌ها را هم حذف کرده و به یک یا دو پورت بسنده کند.
Apple MacBook Air 2015 - MJVG2 - 13 inch Laptop 1
همانند مدل‌های سال گذشته، MacBook Air 2015 هم از سیستم Wi-Fi با استاندارد 802.11ac بهره می‌برد که در تئوری، سرعت آن سه برابر استاندارد قبلی یعنی 802.11n است. در عمل شاید کاربران خانگی نتوانند این تغییر سه برابری را احساس کنند ولی مسلما با این استاندارد جدید، پهنای باند بیشتری را در Wi-Fi احساس خواهید کرد. بلوتوث نسخه 4.0 هم برای اتصال ابزارهای بی‌سیم یا انتقال اطلاعات در دسترس کاربر است.

کیبورد و تاچ‌پد

Apple MacBook Air 2015 - MJVG2 - 13 inch Laptop 1

 
پس از صفحه‌نمایش، به کیبورد و تاچ پد این لپ‌تاپ‌ها می‌پردازیم که باز هم هیچ تغییری نسبت به مدل‌های قبل نکرده است! البته نوع طراحی و کیفیت ساخت این دو قسمت آنقدر بالا بود که نیازی به تغییر یا بهبود هم در آن‌ها احساس نمی‌شد. هنگامی که دستگاه را باز می‌کنید با همان کیبورد جزیره‌ای فوق‌العاده مواجه خواهید شد. این کیبورد به نور پس‌زمینه نیز مجهز است که می‌توان میزان نور پس‌زمینه را بنا به نیاز، در 16 سطح، کم یا زیاد نمود.
ابعاد کلیدها در مدل‌های 11 و 13 اینچی یکسان است و تفاوت کیبورد این دو مدل، در کلیدهای F و کلیدهای کاربردی اضافه، مانند کلیدهای تنظیم روشنایی صفحه و کم‌وزیاد کردن صداست که در مدل‌های 11 اینچی، کمی باریک‌تر طراحی شده‌اند. برنامه نویسان، نویسندگان و در کل کسانی که با لپ‌تاپ خود زیاد تایپ می‌کنند، از عملکرد فوق‌العاده‌ی کیبورد MacBook Air، بسیار خشنود خواهند شد.


Apple MacBook Air 2015 - MJVG2 - 13 inch Laptop 1

 
علاوه بر کیبورد، اپل در MacBook Airهای جدید نیز از همان تاچ پد معروف با روکش شیشه‌ای لپ‌تاپ‌های خود استفاده کرده است. ابعاد آن پد بزرگ و مناسب است و کلیدهای سخت‌افزاری، به‌صورت یکپارچه در بدنه تاچ پد تعبیه شده‌اند. از مهم‌ترین شاخصه‌های این تاچ پد می‌توان به امکان اجرای انواع و اقسام فرمان‌های لمسی تا فرمان‌های چهار انگشتی، اشاره نمود. قابلیت فورس تاچ هم مانند صفحه‌ی نمایش رتینا هنوز در این سری از محصولات اپل به‌چشم نمی‌خورد.

سخت‌افزار و باتری

Apple MacBook Air 2015 - MJVG2 - 13 inch Laptop 1
حال به سخت‌افزار داخلی این لپ‌تاپ‌ها می‌پردازیم، یعنی جایی که تنها تغییرات نسبت به مدل‌های گذشته ایجاد شده‌اند. تمامی مدل‌های MacBook Air 2015 به نسل پنجم پردازنده‌های کم‌مصرف Intel Core ULV با کد Broadwell مجهز شده‌اند که نسبت به مدل‌های سال گذشته، توان کاری بالاتر و در عین حال مصرف انرژی کمتری دارند. این پردازنده‌ها، چیپ گرافیکی Intel HD 6000 را به همراه دارند که 20 تا 25 درصد از سری Intel HD 5000 قوی‌تر بوده و از OpenCL 2.0 و DirectX 12 پشتیبانی می‌کنند. در تست‌های انجام شده، قدرت گرافیکی HD 6000، میزان ناچیزی از کارت گرافیکی NVIDIA GeForce 820M کمتر بود که میزان مناسبی محسوب می‌گردد و می‌تواند از پس انجام اکثر کارهای گرافیکی به استثنای اجرای بازی‌های سنگین کامپیوتری و یا ویرایش ویدئو برآید. برای حافظه‌ی داخلی هم، اپل بهترین حالت ممکنه، یعنی حافظه‌های SSD از نوع Flash با درگاه PCI Express را برای MacBookهای 2015 انتخاب کرده که نسبت به حافظه‌های SSD که دارای درگاه SATA بودند، سرعت به‌مراتب بیشتری دارد. در مدل‌های مختلف این محصول از حافظه‌های داخلی با گنجایش 128 یا 256 گیگابایت استفاده شده که البته در مدل‌های سفارشی گنجایش 512 گیگابایت هم وجود دارد. میزان رم هم در تمامی مدل‌های به‌صورت پیش‌فرض 4 گیگابایت از نوع LPDDR3 با فرکانس 1600 مگاهرتز است که به‌صورت مجتمع روی برد قرار گرفته و قابلیت ارتقاع ندارد. البته در این مورد هم می‌توان به‌صورت سفارشی نمونه 8 گیگابایتی این محصول را خریداری کرد.


Apple MacBook Air 2015 - MJVG2 - 13 inch Laptop 1

 
تمامی این‌ها در کنار یکدیگر باعث شده‌اند تا قدرت پردازشی MacBook Air 2015 برای انجام کلیه کاربری‌های روزانه عمومی، مانند مرورگری اینترنت، چک کردن ایمیل، گوش کردن به موسیقی، تماشای ویدئو، ویرایش عکس و غیره، چه در محیط سیستم‌عامل‌های سری OS X و چه در محیط ویندوز، بسیار روان و تقریبا بدون نقص باشد.
با وجود معرفی نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل OS X با نام El Capitan، تمامی مدل‌های MacBook Air جدید از نسخه‌ی پیشین این سیستم‌عامل، یعنی نسخه Yosemite استفاده می‌کنند که البته به راحتی قابل به‌روزرسانی به نسخه اوریجینال El Capitan هستند. این نسخه از سیستم‌عامل اپل ارتباط بسیار خوب و روانی بین تمامی ابزارهای اپلی کاربر ایجاد می‌کند و می‌توان بسیاری از اطلاعات را بین این آلترابوک، کامپیوتر بدون کیس یا همان ‌َAll-in-One‌های iMac و گوشی‌های آیفون به اشتراک گذاشته و به آن‌ها دسترسی کامل داشت.
Apple MacBook Air 2015 - MJVG2 - 13 inch Laptop 1
بهبود عملکرد باتری
عملکرد باتری MacBook Air 2015 نسبت به نسل قبل بهبود یافته و میزان نگهداری شارژ آن یک ساعت افزایش پیدا کرده است.
ازآنجایی‌که پردازنده و چیپ گرافیکی این لپ‌تاپ‌ها بر پایه معماری 14 نانومتری هستند، مصرف انرژی و گرمای تولید شده توسط آن‌ها فوق‌العاده پایین است. این موضوع دو مزیت بزرگ را برای سری جدید MacBook Air به همراه داشته است. اولین مزیت، خنک نگه‌داشتن این سخت‌افزار است که نیاز به سیستم خنک‌کننده پیچیده و پرسروصدایی ندارد. در کارهای عادی و روزمره، سیستم خنک‌کننده MacBook Air تقریبا هیچ صدایی تولید نمی‌کند و همانند یک تبلت عمل می‌کند! فقط هنگامی می‌توان صدای فن خنک‌کننده را شنید که بار محاسباتی سنگینی بر روی پردازنده دستگاه قرار گیرد که حتی در بدترین حالت هم، صدای این فن، آزاردهنده نمی‌باشد. نکته‌ای که در اینجا باید متذکر شویم، در رابطه با بدنه یکپارچه آلومینیومی دستگاه است. ازآنجایی‌که آلومینیوم استعداد زیادی در انتقال گرما دارد، سطح دستگاه به‌خصوص قسمت زیرین، در مصارف طولانی‌مدت گرم شده و ممکن است کمی آزاردهنده شود. این به معنی عملکرد نامناسب سیستم خنک‌کننده نیست، بلکه گرمای تولید شده توسط قطعات داخلی، به‌سرعت توسط بدنه یکپارچه فلزی، به سطح انتقال داده شده و توسط کاربر حس می‌گردد. مزیت دوم استفاده از سخت‌افزار کم‌مصرف، شارژدهی دستگاه است. تمامی قطعات داخلی این مک‌بوک‌ها مصرف انرژی بسیار پایینی داشته و اپل نیز باتری غیرقابل تعویض مدل‌های امسال را کمی قوی‌تر کرده است. در تست استاندارد مرورگری ممتد اینترنت از طریق Wi-Fi، مدل‌های 11 اینچی نزدیک به 9 ساعت و مدل‌های 13 اینچی حدود 12 شارژدهی کردند که نه تنها یک رکورد برای لپ‌تاپ‌های سری Air کمپانی اپل محسوب می‌گردد، بلکه بسیار بیشتر از تمامی رقبای دیگر محسوب می‌شود. بنابراین، کاربران MacBook Air 2015 نیاز خاصی به همراه داشتن آداپتور برق نخواهند داشت. البته این میزان هنگام استفاده از سیستم‌عامل Mac OS به دست آمد و اگر بر روی MacBook Air، ویندوز نصب کنید، این شارژدهی تا 50 درصد کاهش خواهند یافت. بنابراین اگر به دنبال بیشترین میزان شارژدهی هستید، بهتر است که دور استفاده از ویندوز را خط کشیده و از مدیریت انرژی بهینه‌تر سیستم‌عامل Mac OS لذت ببرید.

جمع‌بندی

Apple MacBook Air 2015 - MJVG2 - 13 inch Laptop 1

پیش از عرضه MacBook Airهای 2015 انتظار تغییرات اساسی هم از نظر سخت‌افزاری و هم از نظر طراحی و ساخت را داشتیم که فقط مورد اول برآورده شده و این محصول از نظر شکل ظاهری، صفحه‌ی نمایش و امکانات تغییری نسبت به نسل قبلی خود نکرده است.
این موضوع که اپل قسمت‌های خارجی را تغییر نداده، نمی‌توان یک عیب محسوب کرد. طراحی و کیفیت ساخت MacBook Air تقریبا بی‌نقص است و کیبورد و تاچ پد آن جزو بهترین‌های بازار محسوب می‌گردند. اگر اپل بر روی MacBook Airهای 2015 از صفحات نمایش IPS با دقت Retina استفاده کرده بود، دیگر واقعا با یک لپ‌تاپ رویایی روبه‌رو بودیم. بااین‌وجود، خوبی‌های این لپ‌تاپ‌ها آن‌قدر زیادند که می‌توان به‌راحتی از صفحه‌نمایش آن چشم‌پوشی نمود. بااینکه تغییر خاصی در مدل‌های امسال ایجاد نشده است ولی ماهیت اصلی MacBook Air به‌عنوان یکی از لوکس‌ترین و جذاب‌ترین لپ‌تاپ‌های فوق باریک بازار همچنان پابرجاست.


پاسخ
 سپاس شده توسط ρυяρℓє_ѕку
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان