امتیاز موضوع:
  • 3 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دآنستنـی هـآی کـودکـان

#1
دآنستنـی هـآی کـودکـان 1

یکی دیگر از علل خواب آلودگی، کمبود انگیزه و شوق برای مطالعه یک کتاب است. در نتیجه باید برای خواندن کتاب مورد نظر در خودمان، شوق و انگیزه ایجاد کنیم.

کسالت بهاری حالتی ناشی از تغییرات بدن به واسطه گذر از فصل زمستان به فصل بهار است. در این نوشتار خواب آلودگی بهار و روش درس خواندن این فصل را بررسی می‌کنیم...

انگار قرص خواب خورده بودم؟ با این که شب تا صبح را خوب خوابیده بودم و برنامه ریزی درستی برای درس خواندن داشتم؛ اما خواب آلودگی بدجوری برنامه‌هایم را برهم ریخت! بی‌اختیار خمیازه می‌کشیدم و پلک‌هایم سنگین شده بود! اولش فکر کردم شاید کسالتی که جسم و روحم را در برگرفته به خاطر درس خواندن‌های پیاپی است؛ اما بعد از کلی تحقیق تازه فهمیدم که خواب بهاری به سراغم آمده.

چه بسیار زمان‌هایی که سر کلاس، محل کار، در اتوبوس و تاکسی، خواب بهاری پلک‌هایمان را سنگین کرده است. کسالت بهاری حالتی ناشی از تغییرات بدن به واسطه گذر از فصل زمستان به فصل بهار است. این تغییرات تنها مختص انسان نیست، بلکه در میان جانوران نیز تغییرات چشمگیری در این زمینه مشاهده می‌شود.

دانشمندان دریافتند که دو نوع هورمون در این رابطه نقش مهمی دارند: هورمون «ملاتونین» که هورمون خواب نیز نامیده می‌شود و هورمون «سروتونین» یا هورمون نشاط که شادی‌آور بوده و ترشح آن موجب ایجاد تحرک و انرژی در بدن می‌گردد. دانشمندان معتقدند، تغییرات شدید آب و هوایی باعث نیاز بیش از حد انسان به خواب در فصل بهار می‌شود.

رگ‌های خونی بدن آدمی به خوبی قادرند با هرگونه دما خود را وفق دهند. بر این اساس رگ‌های بدن در فصل گرما گشاد و در سرما دوباره تنگ می‌شوند. با این وجود رگ‌ها نمی‌توانند در بهار به حد کافی و با سرعت مورد نیاز، خود را با تغییرات سریع و نسبتاً شدید آب و هوایی تطابق دهند که نتیجه این حالت ایجاد سرگیجه و سردرد در انسان است. همچنین بدن انسان در فصل بهار به شدت نیازمند تأمین انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن است، چرا که کمبود این ماده، خون‌سازی را دچار اختلال کرده و به دنبال آن روند تأمین اکسیژن مورد نیاز بدن مختل می‌شود که نتیجه آن خستگی، ضعف و افت کارایی بدن می‌باشد.

برای خواب‌آلودگی در فصل بهار تئوری‌های مختلفی مطرح است، ازجمله:
1- تغییر دمای محیط و تأثیر آن بر بدن.

2- تغییر ساعات شبانه روز و کاهش طول شب و زمان خواب.

3- مواجهه با گرده‌ها و ترکیبات گیاهی که در فصل بهار می‌رویند و علاوه بر بروز علائم آلرژی می‌توانند اثر خواب‌آلودگی نیز داشته باشند.

درس خواندن و خواب آلودگی!
وقتی در بهار خواب آلودگی به سراغمان آمد باید نکات ذیل را رعایت کنیم:

جهت افزایش خون رسانی به مغز و بیدار کردن سلول‌های آن، برای مدتی کوتاه، فعالیت ورزشی داشته باشیم تا تپش قلب و میزان خون رسانی به مغز بالا رود. نرمش و حرکت‌های کششی یوگا نیز می‌تواند در این زمینه مفید باشد. وقتی که خواب از سرمان پرید دوباره به مطالعه ادامه دهیم.

بعد از نرمش صبحگاهی، مغز برای شروع کار به آب و مواد مغزی مخصوصاً قند (ترجیحاً قند طبیعی) نیاز دارد. در نتیجه خوب است که در ابتدای روز، آب، شیر و خرما بخوریم.

برای مطالعه هیچ گاه نباید گوشه‌ای لم داد یا در حال خوابیده، مطالعه کرد. این وضعیت‌ها باعث خواب آلودگی می‌شود. بهترین شیوه مطالعه استفاده از میز و صندلی است.

پس از دو ساعت مطالعه بهتر است که به میزان 10 دقیقه ورزش کنیم تا با افزایش تپش قلب، خون رسانی به سلول‌های مغزی شدیدتر شود و از رخوت نشستن طولانی رها شویم. این کار می‌تواند به صورت طناب زدن یا در جا دویدن صورت گیرد.

بهترین روش مطالعه، تصویرسازی در ذهن است. در این روش، هنگام مطالعه متن، باید مطالب بیان شده را در ذهن خودمان به تصویر تبدیل کنیم و همین‌طور که متن را دنبال می‌کنیم، داستان را به صورت یک نمایش تصویری در ذهن پیش ببریم. تصاویر در حافظه‌ی ما به مدت طولانی‌تری باقی می‌ماند تا کلمات و جمله‌ها. همچنین این روش باعث افزایش تمرکز ما بر روی کتاب خواهد شد و از خواب آلودگی جلوگیری می‌کند.

نور در زمان مطالعه باید کافی باشد ولی باید از تابیدن نور مستقیم از روبرو جلوگیری شود. اگر پنجره‌های خانه به اندازه کافی بزرگ هستند، بهترین نور، نور خورشید است که از سمت چپ برای راست دست‌ها و از سمت راست برای چپ دست‌ها روی میز بتابد. از انداختن پرده‌ها و استفاده صرف از نور مصنوعی باید خودداری کرد. نور خورشید و منظره بیرون پنجره، حس سرزندگی، روز بودن، جنب و جوش و فعالیت را به انسان تلقین می‌کند و در جلوگیری از خواب آلودگی موثر است؛ برعکس، نور مصنوعی احساس شب بودن و ایزوله بودن را تلقین می‌کند و باعث خواب آلودگی می‌گردد.

اگر می‌خواهیم بعد از ناهار زود به مطالعه برگردیم، بهتر است به جای یک وعده غذا نصف آن را بخوریم! نصف دیگر را می‌توانیم وقتی دوباره گرسنه شدیم بخوریم. خوردن غذای سنگین و پرحجم وسط روز، همه خون بدن را برای هضم غذا، به طرف معده سرازیر می‌کند. آن وقت مغز احساس خستگی و خواب آلودگی می‌کند.

یکی دیگر از علل خواب آلودگی، کمبود انگیزه و شوق برای مطالعه یک کتاب است. در نتیجه باید برای خواندن کتاب مورد نظر در خودمان، شوق و انگیزه ایجاد کنیم. یک راه برای این کار، تلاش جهت حل مسائل همان فصل مورد مطالعه است (قبل از مطالعه آن فصل!)، همچنین ورق زدن کتاب و به صورت اتفاقی مطالعه فصل‌های وسط یا آخر کتاب می‌تواند سوالات زیادی را در ذهن ما ایجاد کند و باعث کنجکاوی ما در فهمیدن مطالب قبلی برای درک آن مطلب یا حل مسائل مربوطه شود. حتی می‌توانیم سوال‌های مربوط به همان فصل یا آزمونی که قرار است در آن شرکت نماییم، را مرور کنیم.

پس از مطالعه طولانی یک کتاب، اگر احساس خستگی و دلزدگی از آن کتاب می‌کنیم، باید به سراغ مطلب دیگری برویم. تلنبار کردن مطالب یک کتاب که همه شبیه هم هستند، باعث فراموشی می‌شود. ایجاد تنوع به مطالعه، این فرصت را به مغز می‌دهد که مطالب خوانده شده را در خود طبقه بندی کرده و به حافظه دراز مدت بسپارد.
پاسخ
 سپاس شده توسط mr.destiny ، vampire whs ، *yoksel* ، ʜɪᴅᴅᴇɴ ، ѕтяong
آگهی
#2
دآنستنـی هـآی کـودکـان 1

با آموزش و یاد گیری نوع انتخاب تغذیه ی کودکتان به رشد و سلامتی روز افزون آن کمک کنید.

غذاهایی که برای تغذیه کودک انتخاب می‌کنید بر نحوه عملکرد تحصیلی او تاثیر مستقیم دارد. اگر خواهان تقویت حافظه کودک خود هستید و می‌خواهید ذهن وی از رشد و عملکرد مناسبی برخوردار باشد از دادن غذاهای فرآوری شده، نوشابه‌های گازدار و دیگر غذاهای ناسالم به کودک خودداری کنید چرا که این نوع غذاها حاوی مقادیر فراوانی قند و سدیم هستند که باعث کند و ضعیف شدن فعالیت‌های مغزی وی می‌شوند.

در اینجا چند غذای مفید برای حافظه کودک را به شما معرفی می‌کنیم:


• غلات کامل، آنتی‌اکسیدان‌ها و چولاین
غلات کامل، آنتی‌اکسیدان‌ها و چولاین که یک ماده مغذی است که عمدتا در تخم‌مرغ‌ها یافت می‌شود، برای رشد و تقویت مغز دارای اهمیت خاصی هستند. به این منظور می‌توان از انواع نان گندم و ماکارونی و یا جوی شیرین نشده همراه با انواع توت‌ها به عنوان صبحانه استفاده کرد.

آنتی‌اکسیدان‌ها را می‌توان در انواع میوه و سبزی‌جات خام پیدا کرد. بسیاری از انواع لوبیاها نیز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.


• اسیدهای چرب امگا 3
اسیدهای چرب امگا 3 را می‌توان در روغن زیتون، آجیل، آووکادو، سالمون و تن ماهی پیدا کرد. اسیدهای چرب عملکرد شناختی حافظه را تقویت می‌کنند.

تخم کتان‌ها نیز سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند و خوشبختانه بسیاری از کودکان این ماده غذایی را به راحتی در برنامه غذایی‌شان می‌پذیرند.


• کلسیم و آب
بدن کودک را همیشه به اندازه کافی مرطوب نگه دارید. هرگز برای مرطوب نگه داشتن بدن کودک به وی نوشیدنی‌های قندی مانند نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های صنعتی ندهید.

سعی کنید همیشه در یخچال خود ماست، ‌شیر سویا، پنیر داشته باشید چرا که این مواد غذایی منبع خوبی از کلسیم محسوب می‌شوند.


• آهن
مصرف آهن، سطح هوشیاری ذهنی و نیز انرژی بدن افزایش می‌دهد. گوشت مرغ،‌ انواع گوشت قرمز، لوبیاها و میوه‌جات خشک از منابع خوب آهن به شمار می‌روند.
پاسخ
 سپاس شده توسط mr.destiny ، vampire whs ، ѕтяong
#3
دآنستنـی هـآی کـودکـان 1

پدر و مادران باید توجه داشته باشند که از ایجاد رفتارهایی که منجر به لجبازی در کودکان می‌شود، تاحد ممکن اجتناب کنند، چرا که در واقع این پدران و مادران هستند که بازنده خواهند شد.

یک کارشناس روانشناسی با بیان اینکه لجبازی کودک یک‌ روزه شکل نمی‌گیرد و یک‌ روزه هم برطرف نخواهد شد، گفت: والدین به خصوص مادر از دادن هرگونه رشوه و پاداش به کودک لجباز خودداری کنند.

"خانم نوری"، با اشاره به این مطلب، اظهارکرد: شکی نیست که منطقی بودن با کودک لجباز کار سختی است و گاهی اوقات صبر والدین به پایان می‌رسد اما نباید این نکته را فراموش کرد که رفتار پدر و مادر در شکل دادن به این نوع رفتار بسیار حائز اهمیت است.

وی تصریح‌کرد: لجبازی نوعی رفتار مقابله‌ای در کودکان است که معمولاً والدین در مواجهه با آن رفتارهای مختلفی را نشان می‌دهند که اکثرا هم با شکست مواجهه می‌شوند. پدر و مادران باید توجه داشته باشند که از ایجاد رفتارهایی که منجر به لجبازی در کودکان می‌شود، تاحد ممکن اجتناب کنند، چرا که در واقع این پدران و مادران هستند که بازنده خواهند شد.

این کارشناس روانشناسی با بیان اینکه درابتدا باید دقت کرد که ریشه حرکت ناخوشایند کودک چیست؟، افزود: به این نکته باید دقت شود که در لحظه‌ای که کودک لجبازی کرده و بر رفتار نادرست خود پافشاری می‌کند، آیا نیاز او برای جلب توجه است؟ آیا آن کار به او آرامش می‌دهد؟ آیا نیاز حسی است؟ آیا سطح توانایی‌اش در همین حد است؟ و آیا عادتی است؟

وی ادامه داد: با ریشه‌یابی این موضوع والدین می‌توانند رفتار درستی از خود بروز دهند، هر چند هنوز بسیاری از والدین، مهارت‌های کنترل مناسب مقابله با لجبازی کودکان را نیاموخته‌اند.

نوری ضعیف نبودن در برابر کودک لجباز را نوعی راهکار برای کاهش رفتارهای لجبازانه دانست و خاطرنشان‌کرد: در حقیقت باید از موضع قدرت و عقل برخورد کرد و نقطه ضعف نشان نداد، چراکه بسیاری از والدین عملاً به‌قدری واکنش شدیدی به رفتارهای کودکان نشان می‌دهند که کودک هر قدر که کوچک باشد، متوجه می‌شود که نقطه ضعف والدین در کجاست.

وی با اشاره به اینکه والدین باید آمار امر و نهی به کودک خود را در طول روز داشته باشند، افزود: دلیل این امر در آن است که چون والدین زمانی که خسته‌اند و حوصله کاری را ندارند، تعداد امر و نهی‌هایشان خیلی بیشتر از زمانی است که دوست دارند به دل کودک راه بیایند تا خودش به کشف محیط بپردازد.

نوری ادامه داد: والدین هیچ وقت از دستوری که داده‌اند نباید چشم‌پوشی کنند، برای همین مواقعی که دستوری می‌دهند باید دقت داشته باشند که کودک در حالتی باشد که بتواند دستور را انجام دهد و اما اگر جواب نداد باید از روش‌های مختلف رفتاری جهت شکل دهی فعالیت استفاده کرد تا در نهایت به کتک زدن و تنبیه بدنی ختم نشود.

وی با اشاره به اینکه لجبازی برای کودک به مرور به یک عادت و خصلت رفتاری و همچنین روشی برای پیشبرد کار، جلب توجه و اظهار وجود تبدیل می‌شود، یادآورشد: رفع این مشکل نیازمند زمان و توجه است. نکته اصلی درباره لجبازی کودک اجتناب از تنبیه وی است. لجبازی یک خصلت بد و پلید نیست و برای کودک هدف محسوب نمی‌شود. بر این اساس در مقابل لجبازی وی نباید از حربه تنبیه استفاده کرد.

از حدود ماه نهم، کودکان حرکات انگشتان والدین خود را دنبال می‌کنند. تحقیقات ثابت کرده‌اند، کودکان زبان بدن را سریع‌تر از موارد دیگر می‌آموزند. به طور مثال، اگر با دست به کامیون اشاره کنید، کودک سریع‌تر به سمت آن بر می گردد تا اینکه بخواهید در مورد کامیون به او چیزی بگویید.

همه دوست دارند فرزندان باهوش و نابغه داشته باشند. حالا نابغه هم نشد، دوست داریم اگر فرزندی داریم بسیار باهوش و فرهیخته و مودب و دوست‌داشتنی باشد. همه خوبی‌ها را با هم می‌خواهیم و این شاید کمی بلندپروازانه به نظر برسد، اما ناممکن نیست. صرف‌نظر از مساله ژنتیک و استعدادهای ذاتی، مساله‌ای به نام آموزش نیز وجود دارد که در تربیت فرزندِ باهوش بسیار موثر است.

حتما بسیار شنیده‌اید، می‌گویند از همان زمان که نوزاد در رحم مادر است برای او موسیقی‌های ناب بگذارید و کتاب بخوانید و حرف بزنید تا ذهنش برای ورود به دنیای مادی آماده شود. این ها همه درست، اما ما 6 راز خوب را هم با شما در میان می‌گذاریم تا بتوانید پسران/دختران باهوش تحویل جامعه دهید و خودتان نیز کیفش را ببرید.

بمباران واژه‌ای
نگران نباشید! قرار نیست به مغز فرزند کوچک خود فشار بیاورید. فقط قرار است او را با کلمات جدید بسیاری آشنا کنید. برای این که فرزندتان خیلی زود با انواع واژه‌ها و عبارت‌ها آشنا شود، کافی است هفته‌ای یک واژه جدید به او بیاموزید. اگر این روند را از 18 ماهگی آغاز کنید و تا سال دوم ادامه دهید، در انتهای این بازه زمانی، کودک شما بین 50 تا یکصد واژه یاد خواهد گرفت. هر چه بیشتر با فرزند خود صحبت کنید، او واژه‌های بیشتری خواهد آموخت.

برای اینکه کلمات بیشتری یاد بگیرد، دایم با او حرف بزنید. با کلمات زیاد فرزندتان را بمباران کنید. هر کاری انجام می‌دهید برایش توضیح دهید. از اینکه با لحن و تقلید صداهای مختلف این کار را انجام دهید هیچ هراسی نداشته باشید. کتاب‌های زیادی برای او بخوانید.

این را در نظر داشته باشید کودکان تا پیش از دوسالگی نباید تلویزیون تماشا کنند. بگذارید هر چه قرار است بیاموزند را از شما بیاموزند نه از برنامه‌های تلویزیون. تا جای ممکن از انواع کلمات و فرم‌های مختلف واژه‌های متنوع استفاده کنید تا در آینده در نوشتن و هجی کلمات سرعت یادگیری بالاتری داشته باشد.

الفبای احساس
پرورش هوش احساسی در کودکان یکی از ضروری‌ترین موارد برای رشد درک و مهارت‌های اجتماعی در کودکان است. والدین باید به روش‌های مختلف هوش احساسی فرزندان خود را توسعه دهند. به طور مثال، هنگامی که فرزند شما در حال بازی با شن در کنار ساحل است و یکی از دوستانش ناخواسته قلعه شنی او را تخریب می‌کند، باید به او بگویید که این مساله از روی عمد نبوده و مثلا پای دوستش گیر کرده او روی قلعه شنی تو افتاده است. باید به او بیاموزید برخی از مسایل زندگی به صورت تصادفی پیش می‌آیند و هیچ نوع غرضی در پشت آنها نیست. وقتی کودک این را درک کند، دیگر خیلی راحت کینه به دل نمی گیرد و از کوچک‌ترین مسایل زندگی دچار تنش و عصبانیت نمی‌شود.

این مساله در مورد رفتارها رویدادهای مثبت نیز مصداق دارد. یعنی هنگامی که فرزند شما یک کار خوب انجام می دهد او را متوجه نتیجه رفتار خوب خودش بکنید. به طور مثال، برای دوستش مساله جالبی را تعریف کرده است، یا به همبازی خود محبتی کودکانه کرده است، به او یادآوری کنید که چقدر این کارش خوب بوده است و تا چه اندازه توانسته با این کار موجب خوشحالی دوستش بشود. با این اشاره ها به کودک می آموزید هوش احساسی خود را به طور غیرمستقیم پرورش دهد.

بازی هوشمندانه
بازی‌های نمایشی یکی از بهترین انواع بازی‌ها برای رشد فکری و هوشی کودکان است. وقتی با کودک انواع موقعیت‌ها را بازی می‌کنید، به طور غیرمستقیم به او مسایل بسیاری می‌آموزید. با کودک نمایش‌هایی را بازی کنید که بتواند کنترل‌های لحظه‌ای را بیاموزد.

نخستین مساله، آموزش تضادها است. چندین تصویر ساده به کودک نشان دهید. تصاویر را یک‌به‌یک نمایش دهید. به طور مثال، تصویر نخست، خورشید باشد. هنگامی که خورشید را نشان می‌دهید، به جای کلمه «روز» از واژه «شب» استفاده کنید.

یک بازی دیگر، یک به طور مثال، یک ضربه روی تنبک بزنید، به احتمال زیاد فرزند شما دوضربه روی آن خواهد زد.

در هر دو این بازی ها، هدف این است که فرزند مکث و چند دقیقه فکر کند و نخستین فکری که به ذهنش می رسد را بی‌خیال بشود. این بازی حتی برای کودکان 3 تا 4 ساله نیز مفید است. با این بازی به کودک می آموزید در هر چه که می بیند فکر کند و فقط به اولین فکری که در ذهنش نقش می‌بندد، تکیه نکند. به جوانب مختلف مسایل فکر کند.

واکنش های لحظه‌ای باعث افزیش مهارت ریاضی در کودکان می‌شود. با این بازی‌ها، ذهن کودک برای نقشه کشیدن، برنامه‌ریزی، تعیین هدف و پشتکار برای اجرای کامل برنامه‌ها آماده می‌شود. با بازی‌های که تضادها را نشان می‌دهد، کودک خود را برای موفق‌های بسیاری در آینده آماده می‌کنید.

ایجاد فضای خلاقیت
اگر دوست دارید خلاقیت را در کودک افزایش دهید، این مساله را در دکور اتاق او نیز اعمال کنید. فضایی که کودک در آن رشد می‌کند در بروز مهارت‌های ذاتی او تاثیر بسیاری دارد. تزئیناتی که در اتاق کودک استفاده می‌کنید یکی از اصلی‌ترین مسایل برای رشد خلاقیت او است. برای این منظور لازم نیست خیلی هزینه کنید و اسباب‌بازی‌های گران‌قیمت خریداری کنید. با یک جعبه خالی و مداد شمعی‌های معمولی هم می‌توان موجب پرورش خلاقیت و ابتکار در ذهن کودکان شد.

در اتاق برای او امکاناتی فراهم کنید تا مسایل جدید بیاموزد. مسایل جدیدی تمرین کند. وسایلی در اتاق او قرار دهید که به یک بازی خاص محدود نشود. از انواع وسایل موسیقی، نقاشی، ساخت و ساز، عروسک و ... در اختیارش بگذارید تا در همه زمینه‌ها بازی کند.

تحسین تلاش‌های کودک
تحقیقات ثابت کرده اند کودکانی که والدین آنها تلاش‌هایشان را به جای استعدادهای ذاتیشان مورد تشویق قرار می‌دهند، تلاش خود را بیشتر می کنند و پشتکار بالاتری دارند.

شاید دوست داشته باشید بگویید فرزند من باهوش است. اما خوب است گاهی هم به او بگویید: «تو واقعا خوب تلاش کرده ای». بیشتر والدین عادت دارند در مورد هوش و ذکاوت درونی کودکان حرف می زنند و غیرمستقیم، تلاش های او را نادیده می گیرند. اما اگر به کارهایی که انجام داده است، اشاره کنید، او لذت بیشتری از این کار خواهد برد. به این ترتیب، حتی اگر اشتباهی نیز مرتکب شوند مدام خود را سرزنش نخواهند کرد. زیرا به سادگی درک می کنند که برخی از تلاش ها نیز ممکن است نتیجه مثبت نداشته باشد.

اشاره با انگشت
از حدود ماه نهم، کودکان حرکات انگشتان والدین خود را دنبال می‌کنند. تحقیقات ثابت کرده‌اند، کودکان زبان بدن را سریع‌تر از موارد دیگر می‌آموزند. به طور مثال، اگر با دست به کامیون اشاره کنید، کودک سریع‌تر به سمت آن بر می گردد تا اینکه بخواهید در مورد کامیون به او چیزی بگویید.

به این روند «توجه مشترک» می گویند: به این مفهوم که کودک می تواند با شما در رابطه با موضعی خارجی ارتباط برقرار کند. پرورش این مساله مثلا در باغ وحش بسیار کارساز است. با انگشت به حیوانات اشاره کنید و سپس در مورد آن حیوان برای فرزندتان توضیح دهید.

منبع:bartarinha.ir
پاسخ
 سپاس شده توسط mr.destiny ، vampire whs ، ѕтяong
#4
دآنستنـی هـآی کـودکـان 1

پژوهشگران تاكید كردند: استرس و تنش‌های روانی در نخستین سالهای زندگی و دوران كودكی، تاثیرات نامطلوب و مشكلات طولانی مدتی را در آینده برای سیستم ایمنی بدن بوجود می‌آورد.





سیت پولاك، محقق و متخصص دانشگاه ویسكونسین در مدسیون آمریكا در این باره می‌گوید: این مطالعه نشان داد اشخاصی كه در كودكی مورد سوء رفتارها و سوء استفاده‌های فیزیكی قرار می‌گیرند، در دوران بزرگسالی عملكرد سیستم ایمنی بدن آنها دچار نقصان و نارسایی‌های قابل توجهی می‌شود. نتایج این تحقیق در نشریه دستاوردهای آكادمی ملی علوم آمریكا منتشر شده است.





در این پژوهش توان سیستم ایمنی در بین افراد بالغی كه دوران كودكی عادی یا غیرعادی را به لحاظ استرس و تنش روانی تجربه كرده‌اند، مورد مقایسه و ارزیابی قرار گرفت. این پژوهشگران سطح بالای آنتی بادی‌ها را در برابر ویروس ساده نوع یك تبخال بررسی كردند.





به گزارش ایسنا، نتایج بررسی‌ها نشان داد: افرادی كه سیستم ایمنی بدن آنها سالم و قوی است می‌توانند این ویروس را در بدن خود كنترل كنند و به ندرت علائم ویروس مزبور در بدن این افراد بروز می‌كند مگر اینكه در مواردی دچار یك بیماری یا استرس شوند كه به این ترتیب سیستم ایمنی بدن آنها متاثر شده و تضعیف می‌شود. اما در مورد افرادی كه سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، بدن در مقابله و سركوب كردن ویروس تبخال با نام مختصر HSV-1 دچار اشكال می‌شود و قادر نخواهد بود به طور موثر علیه ویروس فعال شده، آنتی بادی تولید كند.

تحقیقات نشان داد: گروهی از نوجوانان شركت كننده در پژوهش كه دورانی را در رومانی، روسیه و چین یتیم بودند و بعد در خانواده‌های آمریكایی به فرزند خواندگی قبول شدند، دچار شواهد و علائمی از ضعف و نارسایی سیستم ایمنی بدن هستند.



پایگاه فرهنگی هنری تکناز
پاسخ
 سپاس شده توسط mr.destiny ، vampire whs ، ѕтяong
#5
1. نوزادان نیز می توانند کلک بزنند

آیا خوردن، خوابیدن، دستشویی کردن، گریه کردن و ... همه کارهایی است که نوزاد تازه متولد شده انجام می دهند! خیر. خیلی جالب است بدانید این فسقلی هایی که فکر می کنید هنوز چیزی نمی فهمند خیلی هم سرشان می شود و شما را هم گول می زنند.
آیا تاکنون تصور می کردید نوزادان کوچک شما فقط دراز می کشند و می خوابند؟ نه این طور نیست. نوزادان پس از دو یا سه هفته اول می توانند سر خود را از روی سینه شما بلند کنند. برخلاف اینکه تصور می کنید آنها هیچ کنترلی روی اعضای خود ندارند، آنها می توانند برخی عمل های غیر ارادی را به خوبی انجام دهند. مثلا اگر انگشت خود را در دهان او قرار دهید با قدرت جاروبرقی انگشت شما را می مکد. یا سرش رابه سمت صورت شما بر می گرداند. اگر او را طوری نگه دارید که پاهایش زمین را لمس کند، پاهایش را تکان می دهد. این اعمال غیر ارادی به رشد کودک کمک می کنند و باعث سرگرمی والدین نیز هستند.
از دیگر موارد جالب که می توانید امتحان کنید این است که زبان خود را برای نوزاد بیرون بیاورید. اگر خیلی خسته یا گرسنه نباشد یا حواسش جای دیگری نباشد، او نیز زبان کوچولوی خود را برای شما بیرون خواهد آورد.

2. کودکان بیشتر از آنچه تصور می کنید، می فهمند

با اینکه نوزادان بیشتر مواقع خواب هستند اما تحقیقات نشان می دهد آنها بیشتر از آنچه تصور می شود، می فهمند. به طور مثال، نوزاد از همان ابتدای تولد می تواند صدای مادر خود را تشخیص دهد. به این معنی که آنها از زمانی که داخل رحم هستند صدای مادر را می شناسند و پس از تولد نیز آن را به خاطر دارند. یا به زبان ساده تر، آنها مدت ها پیش از تولد مکالمات مادر را گوش می کنند.
نوزادان همچنین به خوبی بوهای خوب را از بد تشخیص می دهند و می توانند مزه های تلخ و شیرین را از هم تمیز دهند.
جالب است بدانید نوزادان چهره انسان ها را به خوبی درک می کنند و آن را به تماشای عروسک و موارد دیگر ترجیح می دهند. نوزادان به خوبی تفاوت انسان از عروسک را تشخیص می دهند. یا در برخی موارد می توانند تشخیص دهند آنها نیز انسان هستند و تشابهاتی با اطرافیان دارند.
نوزادان از همان چند روز نخست تولد شروع به انجام واکنش های بدنی می کنند. این نشان دهنده این است آنها با فرضیه های درونی می خواهند با دیگران ارتباط برقرار کنند. این نخستین قدم ها برای نوزاد است تا درک کند صورتی مشابه صورت شما دارد و به همین دلیل سعی می کند کارهایی را که شما انجام می دهید را تقلید کند.
از همه جالب تر این است تحقیقات ثابت کرده اند نوزادان از همان روزهای نخست به دنبال کشف دنیای اطراف خود هستند. به طور مثال، کودکان در همان چند ماه نخست به گوشی موبایل هایی که می توانند با آنها بازی کنند علاقه بیشتری نسبت به موبایلی که نمی تواند کاری با آن انجام دهد از خود نشان دهد.
کودکان می توانند رابطه بین کاری که انجام می دهند و اتفاقی که در دنیای اطراف آنها رخ می دهد را به خوبی درک کنند و از تجربه این حس نیز لذت می برند. شاید بتوان گفت این کوچولوهای دوست داشتنی برای خود دانشمندان کوچکی هستند که نباید دست کم گرفتشان.

3. کودکان به روش های مختلف حرکت می کنند

کودکان به روش ها مختلف در زمان های مختلف حرکت می کنند. اما این عمل آنها را نمی توان از قبل حدس زد. برخی حرکت خود را با غلت زدن آغاز می کنند، سپس می نشینند و بعد چهار دست و پا می کنند؛ اجسام مختلف را حرکت می دهند، راه می روند و در آخر هم می دوند. اما این در همه کودکان مصداق ندارد. هر کودکی روش خود را دارد.
حدود 10 درصد از کودکان بدون اینکه چهار دست و پا کنند، راه رفتن را شروع می کنند. این مساله به هیچ عنوان ترس و نگرانی ندارد.

درست برعکس، برخی دیگر از کودکان به افقی راه رفتن علاقه بسیاری نشان می دهند و از یک طرف اتاق به طرف دیگر غلت می خورند و این در حالی است که کودکان هم سن آنها چهار دست و پا می کنند. بعضی ها نشسته حرکت می کنند. اینها مسایلی نیست که شما بتوانید آن را تعیین کنید یا حدس بزنید.
اما اگر کودک پس از 18 ماهگی توان راه رفتن نداشت حتما با پزشک در میان بگذارید.

4. رشد کودک محدوده گسترده ای دارد

ماشای اینکه کودک از نوزادی که همیشه خوابیده است به کودکی پرتحرک رسیده که می خواهد همه دنیا را کشف و زیر و رو کند بسیار لذت بخش است. اما اینکه کودک به آنصورت که شما می خواهید رشد نکند نیز نگرانی رایجی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.
امید خود را از دست ندهید. مسایل طبیعی محدوده گسترده ای دارند و هر کودکی برنامه زمان بندی خودش را دارد. شاید کمک کننده باشد که بدانید این برنامه زمان بندی برای موفقیت های آینده قابل پیش بینی نیست. اینکه کودک شما 17 ماه طول کشیده تا نخستین قدم های خود را بردارد به این معنی نیست که نمی تواند در آینده از شما جلو بزند. برخی از کودکان مثلا تا 15 ماهگی نمی توانند راه بروند اما نباید ناامید شد، شاید در آینده ورزشکار قابلی شود.
مهارت های زبانی کودک در برخی مواقع می تواند در آینده در مدرسه تقویت شود. کودکی که دیر زبان باز می کند به این مفهوم نیست که نمی تواند در آینده کلمات را درست تلفظ کند یا درست حرف بزند. به طور مثال، انیشتین نیز دیر زبان باز کرد اما به یکی از مشهورترین دانشمندان تاریخ تبدیل شد.
رشد کودک یک پروسه خطی یا سیستم دینامیک نیست. شما نمی توانید بر اساس شواهد موجود آینده هیچ کسی را حدس بزنید. این درست مثل این می ماند که بخواهید آب و هوای سی سال آینده را از حالا پیش بینی کنید.
البته در صورتی که کودک دیرتر از زمان های معمول زبان باز کرد یا راه افتاد باید با پزشک او مشورت کنید.

5. افزایش رشد مغز کودک در دستان شما است

گر در اسباب فروشی ها بچرخید، متوجه می شوید بیشتر وسایل در جهت رشد و پرورش بهتر مغز و ذهن کودکان است. حتی باشگاه و کلاس های موسیقی متنوعی نیز در این راستا وجود دارند. اسباب بازی خوب است و کلاس ها آموزشی نیز بهترین فرصت برای ارتباط با دیگر والدین هستند.

اما هیچ کدام از آنها به اندازه کشف دنیای اطراف توسط کودک و تعامل با والدین به رشد مغز او کمک نمی کنند. کودکان از فلش کارت های آموزشی مسایل جدید را نمی آموزند آنها با توجه دیگران به آنها است که متوجه خیلی چیزها می شوند.
از همان روز نخست با کودک خود حرف زدن را آغاز کنید. تحقیقات ثابت کرده اند، کودکانی که والدین آنها زیاد با آنها صحبت می کنند ضریب هوشی بالاتری دارند و بیشتر از همسالان خود کلمات و واژه های جدید می دانند.
از اینکه کودک را برای دقایقی تنها بگذارید هراس نداشته باشید. می توانید او را رها کنید تا خودش بازی کند اما از دور مراقب او هم باشید که اتفاقی برایش نیفتد. اما گاهی حس استقلال را به کودک خود بدهید.
حتی زمانی که شما با فرد دیگری صحبت می کنید نیز کودکان مسایل بسیاری یاد می گیرند. کودک هنگام شنیدن مکالمه های تلفی شما هم در حال یادگیری مسایل مختلف است. بنابراین مراقب حرف های خود باشید.

منبع:
bartarinha.ir
پاسخ
 سپاس شده توسط mr.destiny ، vampire whs ، ѕтяong
#6
[rtl]پنج موردی که در مورد کودکان نمی دانید[/rtl]



[rtl]پنج موردی که در مورد کودکان نمی دانید[/rtl]

دآنستنـی هـآی کـودکـان 1

[rtl]رشد و پرورش کودکان بسیار اسرارآمیز و پیچیده است به طوری که کارشناسان و متخصصان سال هایِ سال است برای مطالعه در این زمینه وقت گذاشته اند. کودکان رفتارهای منحصربه فرد و مشترک بسیاری دارند. نمی توان آینده آنها را حدس زد. آنها به طور مدام تغییر می کنند. اما گاهی زیرکی های جالبی دارند که آدم بزرگ ها متوجه نمی شوند ...[/rtl]

در این مطلب، برخی از مواردی که شاید ندانید یا باور نداشته باشید را برایتان نام برده ایم تا متوجه شوید این فسقلی های دوست داشتنی خیلی هم ساده نیستند!
1. نوزادان نیز می توانند کلک بزنند
آیا خوردن، خوابیدن، دستشویی کردن، گریه کردن و ... همه کارهایی است که نوزاد تازه متولد شده انجام می دهند! خیر. خیلی جالب است بدانید این فسقلی هایی که فکر می کنید هنوز چیزی نمی فهمند خیلی هم سرشان می شود و شما را هم گول می زنند.
آیا تاکنون تصور می کردید نوزادان کوچک شما فقط دراز می کشند و می خوابند؟ نه این طور نیست. نوزادان پس از دو یا سه هفته اول می توانند سر خود را از روی سینه شما بلند کنند. برخلاف اینکه تصور می کنید آنها هیچ کنترلی روی اعضای خود ندارند، آنها می توانند برخی عمل های غیر ارادی را به خوبی انجام دهند. مثلا اگر انگشت خود را در دهان او قرار دهید با قدرت جاروبرقی انگشت شما را می مکد. یا سرش رابه سمت صورت شما بر می گرداند. اگر او را طوری نگه دارید که پاهایش زمین را لمس کند، پاهایش را تکان می دهد.این اعمال غیر ارادی به رشد کودک کمک می کنند و باعث سرگرمی والدین نیز هستند.
از دیگر موارد جالب که می توانید امتحان کنید این است که زبان خود را برای نوزاد بیرون بیاورید. اگر خیلی خسته یا گرسنه نباشد یا حواسش جای دیگری نباشد، او نیز زبان کوچولوی خود را برای شما بیرون خواهد آورد.
2. کودکان بیشتر از آنچه تصور می کنید، می فهمند
با اینکه نوزادان بیشتر مواقع خواب هستند اما تحقیقات نشان می دهد آنها بیشتر از آنچه تصور می شود، می فهمند. به طور مثال، نوزاد از همان ابتدای تولد می تواند صدای مادر خود را تشخیص دهد. به این معنی که آنها از زمانی که داخل رحم هستند صدای مادر را می شناسند و پس از تولد نیز آن را به خاطر دارند. یا به زبان ساده تر، آنها مدت ها پیش از تولد مکالمات مادر را گوش می کنند.
نوزادان همچنین به خوبی بوهای خوب را از بد تشخیص می دهند و می توانند مزه های تلخ و شیرین را از هم تمیز دهند.
جالب است بدانید نوزادان چهره انسان ها را به خوبی درک می کنند و آن را به تماشای عروسک و موارد دیگر ترجیح می دهند. نوزادان به خوبی تفاوت انسان از عروسک را تشخیص می دهند. یا در برخی موارد می توانند تشخیص دهند آنها نیز انسان هستند و تشابهاتی با اطرافیان دارند.
نوزادان از همان چند روز نخست تولد شروع به انجام واکنش های بدنی می کنند. این نشان دهنده این است آنها با فرضیه های درونی می خواهند با دیگران ارتباط برقرار کنند. این نخستین قدم ها برای نوزاد است تا درک کند صورتی مشابه صورت شما دارد و به همین دلیل سعی می کند کارهایی را که شما انجام می دهید را تقلید کند.
از همه جالب تر این است تحقیقات ثابت کرده اند نوزادان از همان روزهای نخست به دنبال کشف دنیای اطراف خود هستند. به طور مثال، کودکان در همان چند ماه نخست به گوشی موبایل هایی که می توانند با آنها بازی کنند علاقه بیشتری نسبت به موبایلی که نمی تواند کاری با آن انجام دهد از خود نشان دهد.
کودکان می توانند رابطه بین کاری که انجام می دهند و اتفاقی که در دنیای اطراف آنها رخ می دهد را  به خوبی درک کنند و از تجربه این حس نیز لذت می برند. شاید بتوان گفت این کوچولوهای دوست داشتنی برای خود دانشمندان کوچکی هستند که نباید دست کم گرفتشان.
3. کودکان به روش های مختلف حرکت می کنند
کودکان به روش ها مختلف در زمان های مختلف حرکت می کنند. اما این عمل آنها را نمی توان از قبل حدس زد. برخی حرکت خود را با غلت زدن آغاز می کنند، سپس می نشینند و بعد چهار دست و پا می کنند؛ اجسام مختلف را حرکت می دهند، راه می روند و در آخر هم می دوند. اما این در همه کودکان مصداق ندارد. هر کودکی روش خود را دارد
حدود 10 درصد از کودکان بدون اینکه چهار دست و پا کنند، راه رفتن را شروع می کنند. این مساله به هیچ عنوان ترس و نگرانی ندارد.
درست برعکس، برخی دیگر از کودکان به افقی راه رفتن علاقه بسیاری نشان می دهند و از یک طرف اتاق به طرف دیگر غلت می خورند و این در حالی است که کودکان هم سن آنها چهار دست و پا می کنند. بعضی ها نشسته حرکت می کنند. اینها مسایلی نیست که شما بتوانید آن را تعیین کنید یا حدس بزنید.
اما اگر کودک پس از 18 ماهگی توان راه رفتن نداشت حتما با پزشک در میان بگذارید.
4. رشد کودک محدوده گسترده ای دارد
تماشای اینکه کودک از نوزادی که همیشه خوابیده است به کودکی پرتحرک رسیده که می خواهد همه دنیا را کشف و زیر و رو کند بسیار لذت بخش است. اما اینکه کودک به آنصورت که شما می خواهید رشد نکند نیز نگرانی رایجی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.
امید خود را از دست ندهید. مسایل طبیعی محدوده گسترده ای دارند و هر کودکی برنامه زمان بندی خودش را دارد. شاید کمک کننده باشد که بدانید این برنامه زمان بندی برای موفقیت های آینده قابل پیش بینی نیست. اینکه کودک شما 17 ماه طول کشیده تا نخستین قدم های خود را بردارد به این معنی نیست که نمی تواند در آینده از شما جلو بزند. برخی از کودکان مثلا تا 15 ماهگی نمی توانند راه بروند اما نباید ناامید شد، شاید در آینده ورزشکار قابلی شود.
مهارت های زبانی کودک در برخی مواقع می تواند در آینده در مدرسه تقویت شود. کودکی که دیر زبان باز می کند به این مفهوم نیست که نمی تواند در آینده کلمات را درست تلفظ کند یا درست حرف بزند. به طور مثال، انیشتین نیز دیر زبان باز کرد اما به یکی از مشهورترین دانشمندان تاریخ تبدیل شد.
رشد کودک یک پروسه خطی یا سیستم دینامیک  نیست. شما نمی توانید بر اساس شواهد موجود آینده هیچ کسی را حدس بزنید. این درست مثل این می ماند که بخواهید آب و هوای سی سال آینده را از حالا پیش بینی کنید.
البته در صورتی که کودک دیرتر از زمان های معمول زبان باز کرد یا راه افتاد باید با پزشک او مشورت کنید.
5. افزایش رشد مغز کودک در دستان شما است
اگر در اسباب فروشی ها بچرخید، متوجه می شوید بیشتر وسایل در جهت رشد و پرورش بهتر مغز و ذهن کودکان است. حتی باشگاه و کلاس های موسیقی متنوعی نیز در این راستا وجود دارند. اسباب بازی خوب است و  کلاس ها آموزشی نیز بهترین فرصت برای ارتباط با دیگر والدین هستند


اما هیچ کدام از آنها به اندازه کشف دنیای اطراف توسط کودک و تعامل با والدین به رشد مغز او کمک نمی کنند. کودکان از فلش کارت های آموزشی مسایل جدید را نمی آموزند آنها با توجه دیگران به آنها است که متوجه خیلی چیزها می شوند.
از همان روز نخست با کودک خود حرف زدن را آغاز کنید. تحقیقات ثابت کرده اند، کودکانی که والدین آنها زیاد با آنها صحبت می کنند ضریب هوشی بالاتری دارند و بیشتر از همسالان خود کلمات و واژه های جدید می دانند.
از اینکه کودک را برای دقایقی تنها بگذارید هراس نداشته باشید. می توانید او را رها کنید تا خودش بازی کند اما از دور مراقب او هم باشید که اتفاقی برایش نیفتد. اما گاهی حس استقلال را به کودک خود بدهید.
حتی زمانی که شما با فرد دیگری صحبت می کنید نیز کودکان مسایل بسیاری یاد می گیرند. کودک هنگام شنیدن مکالمه های تلفی شما هم در حال یادگیری مسایل مختلف است. بنابراین مراقب حرف های خود باشید.

منبع:bartarinha.ir
پاسخ
 سپاس شده توسط ѕтяong
آگهی
#7
چه کودکانی نباید واکسن بزنند؟

دآنستنـی هـآی کـودکـان 1

چه کودکانی نباید واکسن بزنند؟
• اگر کودک شما سرماخورده است، مشکلی برای واکسیناسیون او وجود ندارد اما اگر خیلی مریض باشد ممکن است پزشک صبر کند. حتما اطمینان حاصل کنید که پزشک پیش از انجام واکسیناسیون می‌داند فرزند شما بیمار است.

• کودکانی که مبتلا به سرطان یا برخی مشکلات سیستم ایمنی هستند نباید واکسن‌هایی مانند واکسن آنفلوآنزا، آبله مرغان و MMR را دریافت کنند. بنابراین پزشک باید وضعیت سلامت کودک را بداند.

• اگر فرزند شما واکنش آلرژیک شدید نسبت به واکسن‌ قبلی داشته نباید دوباره آن را دریافت کند. حتی اگر کودک نسبت به موادی مانند تخم مرغ، ژلاتین و برخی انواع آنتی‌بیوتیک‌ها حساسیت داشته باشد نباید واکسن دریافت کند.

اگر کودک را واکسینه نکنید
اگر کودک را واکسینه نکنید در معرض بیماری‌های جدی و کشنده قرار خواهد گرفت. اگر فرزندتان بیمار شود می‌تواند میکروب را به دیگر نوزادان و کودکانی که هنوز واکسن را دریافت نکرده‌اند یا اصلا نمی‌توانند واکسن بزنند، منتقل کنند. به یاد داشته باشید که پزشک شما می‌خواهد که فرزند شما سالم و ایمن باشد و اگر نگرانی درباره دریافت واکسن وجود دارد بهتر است با او مشورت کنید. به این ترتیب بهترین تصمیم را می‌توانید برای کودک بگیرید.
پاسخ
 سپاس شده توسط _Lσѕт_
#8
دلایل گریه ی کودکان
 
گـرسنـگی

شاید گرسنگی اولین احتمالی باشد که به واسطه گریه نوزادتان در نظر بگیرید. بهتر است روش پیشگیری را در این مورد یاد بگیرید. پیشگیری از گریه نوزادان به دلیل گرسنگی نیاز به دانستن زمان گرسنگی آن‌ها دارد. برای این امر هم حتما لازم نیست جیغ و فریاد راه بیندازند. شما باید علائم گرسنگی آن‌ها را دریابید.

نوزادان گاهی در این شرایط است که حتی دستشان را می‌خورند. اگر در آغوش باشند سرشان را به نشانه شیرخوردن به سمت سینه مادر می‌چرخانند. بچه‌ها گاهی اوقات بابت گرسنگی فقط نق می‌زنند و البته بعضی وقت‌ها هم ملچ و ملوچ راه می‌اندازند که این‌ها همگی می‌توانند نشانه‌های گرسنگی نوزاد باشند؛ پیش از آن‌که بابت بی‌توجهی شما به همه این علائم صدای گریه‌شان به آسمان بلند شود.
پوشک کثیف!

بعضی ا ز بچه‌ها به محض این‌که پوشک خود را کثیف می‌کنند داد و فریاد راه می‌اندازند. بعضی دیگر اما پر تحمل هستند و صدایشان هم درنمی‌آید. اگر نوزاد شما جزء دسته دوم است بهتر است خودتان زود به زود پوشک او را نگاهی بیندازید تا مانع از سوختگی پا‌هایش شوید.

خواب آلودگی

آیا بچه‌ها خوشبخت نیستند؟ آن‌ها وقتی خسته هستند به راحتی می‌توانند بخوابند؛ هر زمانی که بخواهند و هر جایی که باشند. خب! این شاید تصور شما باشد. در واقعیت ماجرا اما خوابیدن بچه‌ها به این راحتی‌ها هم نیست که شما فکر می‌کنید.
آن‌ها همیشه هم بابت خواب‌آلود بودن چشم‌هایشان را نمی‌مالند بلکه نق می‌زنند و گریه سر می‌دهند. آن‌ها را بلند کنید. شعری دلنشین را به آرامی هر چه تمام‌تر در گوششان زمزمه کنید و آهسته آهسته تکانشان دهید. اگر هم شعر بلد نیستید بهتر است با جملات دلنشین آن‌ها را خواب کنید. شما از کجا می‌دانید، شاید آن‌ها کلمه به کلمه حرف‌های شما را متوجه شوند!
 
تولد دندان‌ها

یکی از دلایل شایع گریه کردن‌های بیش از حد بچه‌ها تولد دندان‌های آن‌هاست. یادتان باشد که هر یک دندانی که قرار است از میان لثه‌های حساس نوزاد شما بیرون بیاید کلی درد برای او به همراه دارد. بعضی از بچه‌ها حین دندان درآوردن درد بیشتری را نسبت به بعضی دیگر تحمل می‌کنند.
به طور کلی اگر گریه‌های نوزاد شما امانتان را بریده و قطع هم نمی‌شود و البته شما هم دلیلش را پیدا نمی‌کنید با انگشتان خود به آرامی لثه او را لمس کنید. اگر به قسمت سختی رسیدید بدانید که مشکل از ظهور دندان‌هاست. به طور معمول اولین دندان نوزاد در فاصله زمانی ۴ تا ۷ ماه متولد می‌شود. البته همواره این احتمال وجود دارد که دندان‌ها زود‌تر خودشان را نشان بدهند. بنابراین اصلا از این بابت تعجب نکنید.

وقتی کسی درکشان نمی‌کند!

بهتر است بعضی مواقع بچه‌ها را درک کنید. آن‌ها گاهی بابت سرو صدای زیاد دور و اطرافشان کلافه می‌شوند. گاهی برای این‌که زیاد بغلشان می‌کنند، کلافه می‌شوند. گاهی برای این‌که زیاد بغلشان می‌کنند، عصبانی می‌شوند.
بوسه‌ها دیوانه‌شان می‌کند! بنابراین بعضی وقت‌ها گریه‌های از ته دل نوزاد یعنی این‌که «لطفا این همه محبت دیوانه‌کننده را بس کنید!» در چنین مواقعی بهتر است مادر یا پدر، نوزاد را به گوشه خلوتی ببرند و او را در آرامش برای دقایقی در آغوش بگیرند و به آرامی تکانش دهند.

وقتی احساس آرامش نمی‌کند!

اگر همه نیازهای اولیه نوزاد را بررسی کرده‌اید و بابت همه چیز مطمئن شده‌اید اما او همچنان گریه می‌کند، ممکن است مشکلی داشته باشد که این چنین آرامشش را از دست داده. دمای بدنش را کنترل کنید چون شاید تب کرده و این تب می‌تواند نشانه یک بیماری باشد. شاید یک سرماخوردگی ساده است که او را کلافه کرده است.
شاید هم به توجه شما احتیاج دارد. یادتان باشد بچه‌ها گاهی صرفا برای جلب توجه شما اشک می‌ریزند. گاهی نیاز دارند شما آن‌ها را در آغوش بگیرید و به آن‌ها توجه کنید. پس لطفا به اندازه کافی به‌آن‌ها توجه کنید حتی بعضی وقت‌ها بیش از اندازه به آن‌ها توجه کنید.

دیگر دلایل گریه ی نوزادان
 
خیلی اضطراب دارم!
 
سر و صدا، تکان‌های زیادی و نور زیاد در فروشگاه، رستوران‌های شلوغ و پر سر وصدا یا یک میهمانی خانوادگی، می‌تواند اشک نوزادتان را دربی‌آورد و بعد از مدتی هر نوع تحریکی، حتی قرار گرفتن در ژاکت بیرون از خانه به مدت ۲۰ دقیقه یا اسباب بازی‌های زیاد در اطراف او، می‌تواند ناراحتش کند.
راه حل: هر کودکی از یک چیزی ناراحت می‌شود، بنابراین دقت کنید ببینید نوزادتان چگونه بر ناراحتی خود غلبه می‌کند. زمان خرید از فروشگاه‌های شلوغ را کم کنید، در زمان‌های خلوت به رستوران بروید و اسباب بازی‌های جدید را کمتر به او بدهید. همچنین بعد از گردش زمان ساکتی را برای او برنامه ریزی کنید تا نوزاد آشفته‌تان آرام شود.

شکمم درد می‌کند
 
ناراحتی شکمی نوزادتان دلایل کمی ندارد؛ ممکن است نفخ کرده یا یبوست داشته باشد. نوزادانی که شیر خشک مصرف می‌کنند، ممکن است نسبت به شیر حساسیت نشان دهند یا آلرژی شیری داشته باشند که هر دو این‌ها می‌توانند باعث دل پیچه به همراه مدفوع شل شوند. شاید هم رفلاکس معده داشته باشد، در این حالت محتوی معده وارد مری می‌شود.
 
 چیزی برای مکیدن
 
مکیدن باعث تپش آرام و مظم قلب و تسکین درد شکم کودک می شود. برای ساکت کردن کودک گریان، پستانک یا انگشت خود را در دهان او بگذارید تا بمکد و آرام شود.
 
 موسیقی
 
برای کودک لالایی بخوانید یا برای او موسیقی پخش کنید و در اتاق با هم برقصید. برای این منظور می توانید انواع مختلف موسیقی را امتحان کنید تا متوجه شوید کدام نوع مورد علاقه فرزند شماست و به او آرامش می دهد. رقصاندن کودک در آغوشتان باعث می شود تا بدن کودک کمی ورزش کند و آرام شود و ممکن است منجر به خواب او شود.
 
 آب گرم
 
همچون هوای تازه، آب گرم هم می تواند موجب آرامش کودک و بند آمدن گریه او بشود. همچون زمانی که کودک را حمام می کنید، او را زیر شیر آب گرم نگه دارید و اجازه دهید آب گرم روی بدن او حرکت کند.
 
 صدای چند بسامدی
 
شاید از نظر شما صدای جاروبرقی به هیچ وجه آرامش بخش نباشد اما نوزادان از شنیدن چنین صداهای چند بسامدی که دیگر صداهای محیط را از بین می برند، خوششان می آید. این صدا درست شبیه صدایی است که آنها 9 ماه داخل رحم مادر می شنیده اند. یا مثلا بعضی از مادرها می گویند، فرزند آنها با صدای جریان آب آرام می شود.
یا حتی برخی ادعا می کنند صدای هواکش حمام نیز حس آرامش به کودک آنها می دهد به همین دلیل، برای ساکت کردن، او را در آغوش خود چند دقیقه داخل حمام می برند و هواکش را روشن می کنند.
 
هوای تازه
 
گاهی باز کردن پنجره یا در خانه و ایستادن در مسیر جریان هوا، باعث ساکت و آرام شدن کودک می شود. اگر این روش پاسخگو بود، می توانید هنگامی که او را در بالکن یا کنار پنجره در آغوش گرفته اید، با او در مورد آسمان و محیط اطراف خانه صحبت کنید.
 
نوزاد شما آغوش شما را می‌خواهد!

نوزادان بیش از آن چیزی که فکر می‌کنید به نوازش و آغوش شما احتیاج دارند. این نکته مهم را هرگز از یاد نبرید که نوزادان به شدت دوست دارند صورت پدر و مادرشان را از نزدیک ببینند صدای آن‌ها را از نزدیک بشنوند و البته به صدای تپش قلبشان گوش بدهند.
نوزادان حتی دوست دارند بوی تن پدر و مادرشان مشام آن‌ها را پر کند؛ بویی که فقط مختص پدر و مادر آن‌هاست و نه هیچ‌کس دیگری. گریه آن‌ها شاید دلیلش این باشد که آغوش پدر و مادرشان را می‌خواهند. شاید پیش خودتان فکر کنید زیادی در آغوش گرفتن بچه‌ها آن‌ها را لوس می‌کند اما حداقل در چند ماه اول نوزادی اصلا چنین اتفاقی نخواهد افتاد و به واقع آغوش پدر و مادر برای بچه‌ها یک نیاز ضروری است.

مشکلات شکمی

نفخ معده نوزادان از جمله مشکلاتی است که گریه‌های پر سرو صدای بچه‌ها را در پی دارد. یادتان باشد مشکل نفخ معده بچه‌ها اگر حل نشود ممکن است در طول هفته ۳ تا ۴ بار بچه‌ها را چنان آزار دهد که صدای گریه آن‌ها به آسمان بلند شود.
اگر کوچولوی شما به طور معمول بعد از غذا خوردن گریه سر می‌دهد، شک نکنید که او با مشکل هوای معده که منجر به درد می‌شود، مواجه است. بهتر است قبل از این‌که سرخود از شربت‌هایی مانند گریپ‌میکسچر استفاده کنید حتما پزشک فرزندتان را در جریان بگذارید و در صورت تایید او سراغ چنین داروهایی بروید.
به طور کلی روش طبیعی برای رفع نفخ معده نوزاد و جلوگیری از گریه‌های بی‌امان او این است که در چنین صورتی نوزاد را روی شکم بخوابانید و آرام آرام پشت او را مالش دهید. همچنین می‌توانید پاهای او را در همین حالت به دست بگیرید و به آرامی هر چه تمام‌تر مانند رکاب زدن دوچرخه حرکت دهید تا مشکل نفخ معده‌اش حل شود.

کمک کنید آروغ بزند!

خالی کردن هوای معده یا به زبان ساده‌تر‌‌ همان آروغ زدن یک الزام نیست اما اگر کوچولوی شما بعد از غذا خوردن گریه می‌کند، شاید به کمکتان نیاز دارد تا هوای معده‌اش را از طریق آروغ زدن خالی کند. بچه‌ها معمولا وقتی از سینه مادر یا بطری شیر می‌خورند مقداری هوا را هم همراه شیر قورت می‌دهند و همین سبب می‌شود بعدا به آروغ زدن احتیاج پیدا کنند و اگر این اتفاق نیفتد صدای گریه‌شان در می‌آید!

یا خیلی گرمشان است یا خیلی سرد

مواظب باشید! اگر همواره حین عوض کردن پوشک بچه لباس او را در می‌آورید و آن وقت است که فریادش به آسمان بلند می‌شود تصور نکنید صرفا از عمل تعویض پوشک و لباس شاکی است و بابت آن گریه می‌کند بلکه ممکن است کوچولوی شما آنقدر سردش شده باشد که گریه‌اش درآمده و این اشک‌ها به واقع نشانه اعتراض باشد.
یادتان باشد نوزادان معمولا دوست دارند لباس کافی به تن داشته باشند و گرم بمانند و البته نه زیادی گرم! برای این‌که در سرما و گرمای بچه‌ها دچار اشتباه نشوید، بهتر است یک نکته را به عنوان قانون همواره به یاد داشته باشید. یک نوزاد باید همیشه یک لایه لباس بیشتر از شما به تن کند. بنابراین دمای بدن او را با توجه به سرما و گرمای خودتان و میزان لباسی که می‌پوشید، تنظیم کنید.
بچه‌ها به طور معمول به خاطر گرما کمتر شکایت می‌کنند اما بابت سرما حسابی شاکی می‌شوند و گریه راه می‌اندازند.

یک چیز کوچولو

گاهی اوقات هر چه تلاش می‌کنید متوجه علت گریه نوزاد خود نمی‌شوید. در این مواقع بهتر است در بدن او سراغ یک مشکل کوچک بگردید. ممکن است یک تار موی ظریف دور انگشت شست پایش پیچیده باشد و آ‍زارش بدهد
. ممکن است یک تکه از نخ لباسش به بدن او چسبیده باشد. ممکن است مارک لباسش اذیتش کند؛ یک دلیل کوچک که شاید به راحتی با چشم شما قابل رویت نباشد. تلاش کنید علت را پیدا کنید چون در غیر این صورت ساعت‌ها با چشمان معصوم و البته اشک‌آلود او مواجه می‌شوید!
 
 ماساژ
 
بیشتر کودکان دوست دارند لمس شوند. بنابراین، ماساژ می تواند چاره کار باشد. مهم نیست که اصول ماساژ را می دانید یا خیر، مهم این است که به آرامی دست و پای کودک خود را بمالید تا احساس آرامش کند و آرام بگیرد.
 
راهکارهای دیگر
 
اگر برای آرام کردن کودک گریان خود همه راه ها را امتحان کرده اید و همچنان گریه می کند، به دنبال راهی باشید که در این جور مواقع به کمکتان می آید. مطمئن باشید بالاخره روشی هست که کودک شما با آن آرام می شود.
برای اطمینان، لباس های او را درآورید، پوشکش را عوض کنید، پاهایش را با محلول ها و کرم های آرامش بخش ماساژ دهید، لباس بپوشانید، سفت در آغوش خود بگیرید و اگر همچنان گریه می کرد به او شیر بدهید.
پاسخ
 سپاس شده توسط ѕтяong
#9
∆ .. تا یک سآلگـی چ انتظاری از کودکان داشته باشیـم ؟ ∆
_________________________


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دآنستنـی هـآی کـودکـان 1
 
    پس از تولد، نوزاد می تواند سینه مادر را بمکد
    در دو ماهگی، می تواند دست ها و پاهای خود را به آرامی تکان دهد، برای چند دقیقه سرش را در زاویه 45 درجه نگه دارد و اشیا را برای زمان کوتاهی در دست خود نگه دارد.
    در سه ماهگی، می تواند با کمک اطرافیان و حمایت آنها بنشیند البته نمی تواند سرش را خوب نگه دارد.
در سال اول چه انتظاری از کودکان داشته باشیم؟
•    در چهار ماهگی، می تواند به مدت ده دقیقه بنشیند و سر خود را به خوبی کنترل کند.
    در پنج ماهگی، پاهای خود را به طرف دهانش می برد و انگشتان پای خود را می مکد.
    در شش ماهگی، کودک می تواند از شکم به کمر چرخ بزند.
    در 7 ماهگی، می تواند بدون کمک به راحتی بنشیند. البته شاید به کمی کمک نیاز داشته باشد. می تواند دو وسیله رابه هم بکوبد.
•    در 8 ماهگی، کودک می تواند سینه خیر حرکت کند و با کمک روی پاهایش بایستد. او همچنین می تواند وسایل را از روی زمین بردارد و در دست بگیرد.
    در 9 ماهگی، کودک می تواند به خوبی اشیا مختلف را با انگشت های شست و اشاره خود بردارد و همچنین می تواند در حالیکه که اسباب بازی در دست دارد روی زمین سینه خیز برود.
    در 10 ماهگی، وقتی هر دو دوست کودک را در دست بگیرید، می تواند روی پاهای خود راه برود. همچنین می تواند دستش را به دیوار یا مبلمان بگیرد و راه برود. اصولا کودکان بین 10 تا 14 ماهگی می توانند بدون کمک راه بروند.
    در 11 ماهگی، کودکان می توانند دست تکان دهند، از وسایل بالا بروند، بنشینند، دولا شوند و به تنهایی روی پاهای خود بایستند. شاید حتی بتوانند قاشقی در دست بگیرند و آن را به سمت دهان خود ببرند.
    در 12 ماهگی، نوزاد می تواند راه برود اما ترجیح می دهد چهاردست و پا به اطراف حرکت کند. او می تواند با انگشت سبابه خود اشاره کند.
    اصولا کودکان از هفت ماهگی صداهای نامفهوم از خود در می آورند و از نخستین سال تولدشان می توانند کلمات کوتاهی را بیان کنند.
پاسخ
 سپاس شده توسط mr.destiny ، ѕтяong
#10
یادگیری در نوزادان از چه زمانی شروع می شود؟ 

دآنستنـی هـآی کـودکـان 1
یادگیری در نوزادان از چه زمانی شروع می شود؟
 
اگر شما هم فرزند کوچکی در خانه دارید بهتر است این مقاله از ایران ناز را تا انتها دنبال کنید.
 
در سال های اول دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کودکی  همه چیز در جهان برای بچه ها جدید است. یادگیری کودکان یک فرآیند 24 مرحله ای است. آنها طی این مراحل یاد می گیرند که چگونه بدنشان را حرکت دهند، چگونه اشیاء را لمس کنند و … . در این مطلب قرار است شما را با چند روش یادگیری کودکان آشنا کنیم.
 
بچه ها در رحم مادر شروع به یادگیری می کنند
بخشی از مغز کودکان، صداها را در سه ماهه ی اول بارداری پردازش می کند و آنها می توانند آنچه را در رحم مادر می شنوند به خاطر بسپارند.
 
یک بررسی نشان می دهد که کودکان واژه ها و کلمات موسیقی هایی که مادرشان در طول بارداری به آن ها گوش داده را می شناسند و برایشان آشناست.
 
در دو روزگی مغزشان شروع به پردازش واژه ها می کند
تنها چند روز پس از تولد، کودکان قادر به پردازش کلمات خواهند بود، درست مانند بزرگترها! زمان افعال ،هجاها، شروع و پایان یک کلمه و … همه ی چیزهایی است که مغز کودک آنها را درک می کند.
 
آنها حتی قادر خواهند بود یک وقفه ی 25 میلی ثانیه ای در ادای کلمات را نیز تشخیص دهند و جدا بودن کلمات در یک عبارت را تشخیص دهند.
 
حرکات دهان به آنها در گوش دادن کمک می کند
کودکان نیاز به حرکت دادن زبانشان دارند تا بتوانند اصوات را تشخیص دهند. پستانک مانع حرکت درست زبان شده و کودک نمی تواند به راحتی فرق بین دو حرف مشابه را متوجه شود.
 
تقلید، کار کلیدی بچه هاست
وقتی کودک به تماشای حرکات خاص یک فرد بزرگسال می نشیند، بخشی از مغزش جهت تطابق و درک آنها روشن می شود.
 
تماشای بزرگ ترها در حالی که یک اسباب بازی در دست دارند یا حرکات خاصی را انجام می دهند، می تواند به کودک کمک کند تا کمی بدنش را تکان دهد.
 
لمس کردن به آن ها کمک می کند تا واژه ها را بیاموزند
لمس کلمات همراه با گفتن، در یادگیری بچه تأثیر بسزایی دارد. در یک بررسی، همزمان با گفتن واژه ای آن را روی دست بچه به طور لمسی نوشتند، در حالی که آن واژه یک واژه ی بی معنی بود، اما کودک توانست به راحتی آن را بیاموزد.
 
موسیقی را سریع می آموزند و برای برقراری ارتباط به کار می گیرند
قبل از اینکه کودک یاد بگیرد که زبان را درک کند، به طور ریتمیک شبیه یک آهنگ صحبت می کند. درک موسیقی به کودک در یادگیری زبان نیز کمک خواهد کرد.
 
یادگیری موسیقی نیز در نهایت به کودک کمک خواهد کرد تا به بهترین نحو به برقراری ارتباط با دیگران بپردازد.
 
خندیدن کمک کننده است
بچه ها در حدود سن 18 ماهگی، حس شوخ طبعی پیدا می کنند. خندیدن می تواند به بچه ها کمک کند تا کارهای جدید را بیاموزند. اگر کاری را با لبخند و خنده به آن ها یاد بدهیم، سریع تر می آموزند.
 
شگفت زده کردن بچه ها
وقتی کودکان از کاری تعجب کنند آن را بهتر یاد می گیرند، مثلا یک شی متحرک مانند توپ خیلی برایشان عجیب و جالب است. معمولا در آزمایشات یادگیری نیز از توپ استفاده می شود. این گونه اشیا آنقدر برایشان جالب است که تمام حواس شان را روی آن متمرکز می کنند.
 
اندر فواید چرت کودکان
چرت زدن در طول شبانه روز باعث می شود مغز کودک تمام آنچه را در بیداری آموخته است، در خود تثبیت کند و این خود بخشی از فرایند یادگیری محسوب می شود.
 
آن ها حتی قبل از تولد یاد می گیرند از بوها و طعم های خوش لذت ببرند
حواس نوزاد قبل از متولد شدن فعال می شود و همانطور که از بوها و طعم های خوش در رحم مادر لذت می برند، مثلا در صورت مصرف موادی مانند آب هویچ توسط مادر در دوران بارداری، به راحتی می تواند طعم و عطر خوش آن را پس از تولد بشناسد.
پاسخ
 سپاس شده توسط IM JUST TIRED ، mr.destiny ، ѕтяong


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان