امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

پرچم های ایران ازگذشته تاكنون!!!

#1
Thumbs Up 
پرچم های ایران ازگذشته تاكنون
پرچم ایران چه رنگ و طرح هایی را به خود دیده است؟
پرچم ایران در زمان غزنوی
نخستین تصویر بر روی پرچم ایران
در سال 355 خورشیدی (976میلادی) كه غزنویان، با شكست دادن سامانیان، زمام امور را در دست گرفتند، سلطان محمود غزنوی برای نخستین بار دستور داد نقش یك ماه را بر روی پرچم خود كه رنگ زمینه آن یكسره سیاه بود، زردوزی كنند. سپس در سال 410 خورشیدی (1031 میلادی) سلطان مسعود غزنوی به انگیزه دلبستگی به شكار شیر دستور داد نقش و نگار یك شیر جایگزین ماه شود و از آن پس هیچگاه تصویر شیر از روی پرچم ملی ایران برداشته نشد؛ تا انقلاب اسلامی در سال (1979 میلادی .)
افزوده شدن نقش خورشید بر پشت شیر
در زمان خوارزمشاهیان یا سلجوقیان سكه هایی زده شد كه بر روی آن نقش خورشیدبر پشت آمده بود؛ رسمی كه به سرعت در مورد پرچم ها نیز رعایت شد. در مورد علت استفاده از خورشید، دو دیدگاه وجود دارد: یكی اینكه چون شیر گذشته از نماد دلاوری وقدرت، نشانه ماه مرداد (اسد) هم بوده و خورشید در ماه مرداد در اوج بلندی و گرمای خود است، به این ترتیب همبستگی میان خانه شیر (برج اسد) با میانه تابستان نشان داده می شود.
سپس در سال 410 خورشیدی (1031 میلادی) سلطان مسعود غزنوی به انگیزه دلبستگی به شكار شیر دستور داد نقش و نگار یك شیر جایگزین ماه شود و از آن پس هیچگاه تصویر شیر از روی پرچم ملی ایران برداشته نشد؛ تا انقلاب اسلامی در سال (1979 میلادی )
نظریه دیگر بر تاثیر آیین مهرپرستی و میتراییسم در ایران دلالت و از آن حكایت دارد كه به دلیل تقدس خورشید در این آیین، ایرانیان كهن ترجیح دادند خورشیدبر روی سكه ها و پرچم بر پشت شیر قرار گیرد.
پرچم نادر شاه
در درفش شاهی یا بیرق سلطنتی نادرشاه افشار از رنگ سبز دوران صفوی که در آن زمان نشان تشیع بوده‌است استفاده نمی‌شده‌است. نادر شاه از دو پرچم استاندارد استفاده می‌کرد. درفشی سه رنگ با رنگهای قرمز، آبی و سفید و دیگری درفشی چهار رنگ که دارای رنگهای قرمز، آبی، سفید و طلایی بود.اما مهر نادر نشان شیر و خورشید با عبارت «الله الملک» بوده‌است.  
دوره ی قاجارها و پرچم چهار گوشه
پرچم ایران
در دوران آغامحمدخان قاجار، سر سلسلهً قاجاریان، چند تغییر اساسی در شکل و رنگ پرچم داده شد، یکی این که شکل آن برای نخستین بار از سه گوشه به چهارگوشه تغییر یافت و دوم این که آغامحمدخان به دلیل دشمنی که با نادر داشت سه رنگ سبز و سفید و سرخ پرچم نادری را برداشت و تنها رنگ سرخ را روی پرچم گذارد. دایره سفید رنگ بزرگی در میان این پرچم بود که در آن تصویر شیر و خورشید به رسم معمول وجود داشت با این تفاوت بارز که برای نخستین بار شمشیری در دست شیر قرار داده شده بود. در عهد فتحعلی شاه قاجار، ایران دارای پرچمی دوگانه شد. یکی پرچمی یکسره سرخ با شیری نشسته و خورشید بر پشت که پرتوهای آن سراسر آن را پوشانده بود. نکته شگفتی آور این که شیر پرچم زمان صلح شمشیر بدست داشت در حالی که در پرچم عهد جنگ چنین نبود. در زمان فتحعلی شاه بود که استفاده از پرچم سفید رنگ برای مقاصد دیپلماتیک و سیاسی مرسوم شد. در تصویری که یک نقاش روس از ورود سفیر ایران " ابوالحسن خان شیرازی " به دربار تزار روس کشیده، پرچمی سفید رنگ منقوش به شیر و خورشید و شمشیر، پیشاپیش سفیر در حرکت است. سالها بعد، امیرکبیر از این ویژگی پرچم های سه گانهً دورهً فتحعلی استفاده کردو طرح پرچم امروزی را ریخت. برای نخستین بار در زمان محمدشاه قاجار ( جانشین فتحعلی شاه) تاجی بر بالای خورشید قرار داده شد. در این دوره هم دو درفش یا پرچم به کار می رفته است که بر روی یکی شمشیر دو سر حضرت علی و بر دیگری شیر و خورشید قرار داشت که پرچم اول درفش شاهی و دومی درفش ملی و نظامی بود.
طرح آرم پرچم حمید ندیمی  دانشیار دانشكده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی می باشد.بنابر استاندارد موجود در ایران علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران به رنگ سرخ در وسط پرچم قرار می‌گیرد
امیرکبیر و پرچم ایران
میرزا تقی خان امیرکبیر، بزرگمرد تاریخ ایران، دلبستگی ویژه ای به نادرشاه داشت و به همین سبب بود که پیوسته به ناصرالدین شاه توصیه می کرد شرح زندگی نادر را بخواند. امیرکبیر همان رنگ های پرچم نادر را پذیرفت، اما دستور داد شکل پرچم مستطیل باشد (بر خلاف شکل سه گوشه در عهد نادرشاه) و سراسر زمینهً پرچم سفید، با یک نوار سبز به عرض تقریبی 10 سانتی متر در گوشه بالایی و نواری قرمز رنگ به همان اندازه در قسمت پایین پرچم دوخته شود و نشان شیر و خورشید و شمشیر در میانه پرچم قرار گیرد، بدون آنکه تاجی بر بالای خورشید گذاشته شود. بدین ترتیب پرچم ایران تقریباَ به شکل و فرم پرچم امروزی ایران درآمد.
پرچم ایران شاهنشاهی
پرچم دوره پهلوی
در زمان رضا شاه پهلوی پرچم مشروطه حفظ شد با این تفاوت که شیر با چهره واقعی تری ترسیم می‌شد و و دیگر خورشید بصورت زنانه ترسیم نمی‌گردید و خورشید تنها دارای انواری بود. در این زمان در بسیاری از موقعیتها نظیر استفاده‌های نظامی پرچم دارای تاج پهلوی نیز بوده‌است.
مدتی از دوره محمدرضا پهلوی، ایران دارای سه پرچم رسمی بوده‌است. «پرچم ملی» که فقط دارای سه قسمت مساوی به رنگ سبز، سفید و سرخ بود. « پرچم دولتی» که تنها تفاوت آن با پرچم ملی در نقش شیر و خورشید آن بودو مخصوص ادارات و دستگاه‌های دولتی و روابط خارجی بود ودر نهایت «پرچم سلطنتی» که به رنگ آبی آسمانی بوده و در گوشه سمت چپ آن تاج پهلوی نقش شده بود.
پرچم ایران بعد از انقلاب 57
در اصل هجدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال1358(1979میلادی) درمورد پرچم گفته شده است كه پرچم جمهوری اسلامی از سه رنگ سبزوسفیدو سرخ تشكیل می شودو نشان جمهوری اسلامی(تشكیل شده با حرف الله)در وسط آن قرار دارد.
پرچم ایران
یك نشان مهم هم اكنون وبعد از انقلاب 1357نشانی كه بیانگر الله و شعار لااله الا الله و نمایشگر لاله كه سمبل خون شهید است به رنگ قرمز در میان پرچم و روی رنگ سفید قرار گرفته است.همچنین22الله اكبر به رنگ سفید و به نشانه پیروزی انقلاب در روز22بهمن در حاشیه بالای رنگ قرمز باخط بنایی نوشته شده است كه تعبیر رسمی این پرچم به تفصیل دراصل18 فصل دوم شرح داده شده است.
طرح آرم پرچم حمید ندیمی  دانشیار دانشكده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی می باشد.بنابر استاندارد موجود در ایران علامت مخصوص جمهوری اسلامی ایران به رنگ سرخ در وسط پرچم قرار می‌گیرد. شعار «الله اکبر به رنگ سفید و یا خط بنائی یعنی همان خطی که شعار الله اکبر را بر مناره‌های مساجد اسلامی نقش می‌کند) تکرار می‌شود. شعار «الله اکبر» به نشانه بیست و دوم بهمن (یازدهمین ماه سال) یازده بار در رنگ سبز و یازده بار در رنگ سرخ یعنی بیست و دو بار به صورت حاشیه در مرز رنگ سرخ و سبز با رنگ سفید تکرار می‌گردد.طبق استاندارد رسمی كشور ایران پارچه پرچم باید از نخ پنبه ای خالص سفید ومرسریزه شده و یا مخلوط پنبه_پلی استیر و ویسكوز_پلی استیر (معمولا نسبت 35_65درصد)تهیه شود.درضمن ازابریشم و پشم نیز می توان استفاده نمود ولی پارچه پرچم نباید از ویسكور خالص باشد .بافت پارچه مورد استفاده برای پرچم ساده و از نوع تار و پودی است .بعضی به شباهت ظاهری این پرچم با آرم فرقه سیك های هندی اشاره می كنند. اما حمید ندیمی طراح آرم پرچم طی مصاحبه‌ای که سالها پس از طراحی آرم پرچم انجام داد چنین تفسیری ارائه نداده‌است.

منابع: 1- و.طن فا / 2-ویكی پدیا

عکس پرچما رو به ترتیب گذاشتم


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پرچم های ایران ازگذشته تاكنون!!! 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پرچم های ایران ازگذشته تاكنون!!! 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پرچم های ایران ازگذشته تاكنون!!! 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پرچم های ایران ازگذشته تاكنون!!! 1
پاسخ
 سپاس شده توسط sober ، чернаяЛуна ، GHOST555 ، لاله ناز
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تمام جنگ های ایران از زمان کورش تا حالا .52 جنگ ایران از زمان کورش تا کنون .
  پیشینه پرچم هزاران ساله ایران - بعد از اسلام
  ناگفته های تاریخ ایران زمین(قابل توجه عاشقان ایران )
  داستان کشف قدیمی ترین پرچم جهان در ایران + تصاویر
  روزی که ایران، «ایران» شد
  موساد از آغاز تاكنون
  گفتگو با ایران‌شناس 100 ساله؛ من ایران را قدم به قدم گشته‌ام
  تصویر باستانی ترین پرچم ایران
  داستان کشف قدیمی ترین پرچم جهان در ایران + تصاویر
  تاریخچه پرچم های ایران از گذشته تا کنون + عکس

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان