امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سه قاعده مالی که باید آنها را شکست

#1
گاهی اوقات ما برای تصمیم گیری در مورد سرمایه و پس اندازمان به مشاوران مالی رجوع می کنیم تا آنها به ما کمک کنند که چطور بتوانیم به گونه ای سرمایه گذاری کنیم که به بالاترین سود دست پیدا کنیم.

گاهی اوقات ما برای تصمیم گیری در مورد سرمایه و پس اندازمان به مشاوران مالی رجوع می کنیم تا آنها به ما کمک کنند که چطور بتوانیم به گونه ای سرمایه گذاری کنیم که به بالاترین سود دست پیدا کنیم. مثلا به سراغ بورس برویم و سهام بخریم یا به سراغ بازار طلا و مستغلات برویم یا اصلا پولمان را در بانک پس انداز کنیم. اما هنگام مشورت با یک مشاور مالی شما باید حتما چند نکته را رعایت کنید:

زیاد سوال کنید

بسیاری از مردم وقتی به سراغ مشاور مالی می روند منفعل شده و صرفا به توصیه های او گوش کرده و آنها را عملی می کنند. بدون اینکه از مشاور خود درباره توصیه اش سوال کنند. مثلا دلیل این توصیه چیست؟ آیا این توصیه سابقا در عمل موفق بوده است؟ درصد این موفقیت چقدر است؟ میزان سود محتمل چقدر است؟ در چه شرایطی این پروژه شکست می خورد و سوالاتی از این دست.

به سراغ اولین فرد نروید

مشورت مالی مساله ای بسیار مهم و اساسی است. شما می خواهید آن فرد را محرم اسرار مالی تان بکنید و تصمیم درست یا خطای او می تواند همه جنبه های زندگی شما را تحت الشعاع قرار دهد. پس تا آنجا که امکان دارد سعی کنید در این زمینه تحقیق کنید. حتی اگر یکی از دوستان یا اقوام تان شخصی را توصیه کرده است، حرف او را بدون تحقیق قبول نکنید. افراد مختلف معرف مشاوران مختلف بهتر هستند پس توصیه یک شخص ثالث تنها تا حدی راهگشاست.

سابقه فرد را استخراج کنید

ببینید او قبلا در چه مشاغلی کار کرده و در زمینه هایی از تجربه کافی برخوردار است؛ چون همه توصیه های یک مشاور مالی در سطح هم نیستند. بسته به تجربه و زمینه آن فرد شما باید به برخی از توصیه های او وزن بیشتری بدهید. اگر مشاور شما در زمینه بورس فوق العاده بوده است، شاید بهتر باشد توصیه های او را در این زمینه بیشتر جدی بگیرید. دقت کنید که محدودیت دانش یا سابقه یا حوزه فعالیت مشاورتان حوزه فعالیت یا موفقیت شما را محدود نکند. به توصیه ها به صورت اموری مطلق نگاه نکنید. به هر توصیه وزن متناسب ارزش آن بدهید.

دست پر باشید

باید در مشاوره مالی ابتکار عمل در دست شما باشد. به همین خاطر قبل از رفتن به سراغ مشاور تصویری از برنامه اقتصادی ای که در نظر دارید ترسیم کنید تا هم مشاور بتواند بهتر به شما کمک کند و هم شما بتوانید حداکثر بهره را از او ببرید.انفعال بیش از حد باعث می شود روال امور از دست شما خارج شود. فراموش نکنید که کارکرد مشاور این نیست که به جای شما زندگی اقتصادی تان را در دست بگیرد.

باید برای هزینه ۶ ماه آینده زندگی تان پول نقد داشته باشید

هزینه های ضروری و پیش بینی نشده اموری هستند که ممکن است در هر آن اتفاق بیفتند. شما باید همواره احتمال آنها را بدهید. مثلا هزینه های درمان جدید یا از دست دادن شغل یا تعویق در پرداخت حقوق ها. همه اینها اموری هستند که همه ما کم و بیش با آنها دست و پنجه نرم کرده ایم. عمدتا کارشناسان امور مالی می گویند که شما باید در این شرایط پول نقد کنار بگذارید یا از حساب های کوتاه مدت استفاده کنید تا در شرایط اضطراری از آنها بهره ببرید، اما این ایده غلط است.

کنار گذاشتن پول نقد آن هم در بازه ای چنین طولانی می تواند به ضرر شما باشد.

بهتر است این پول را در امور دیگری سرمایه گذاری کنید و یا با آن اوراق یا کالاهای بهادار بخرید. اگر هزینه ضروری ای پیش آمد، شما به سرعت می توانید آن را به پول نقد تبدیل کنید و اگر هم مشکلی پیش نیامد نه تنها ارزش دارایی شما کم نشده بلکه بدان افزوده نیز شده است.

لذا تا آنجا که امکان دارد سعی کنید پول نقد خود را سرمایه گذاری کرده یا در بخش هایی که سودآور است پس انداز کنید.

نگاه داشتن پول نقد، دمِ دست، هیچ گاه ایده خوبی نبوده است. درست است که این قاعده به قدری مشهور است که شکستن آن سخت است ولی شاید باید جرات به خرج دهید و آن را بشکنید تا متوجه شوید که شکستن آن چقدر طبیعی

و ساده است.

اصولا این قاعده مالی تا حد بسیار زیادی قدیمی و محافظه کارانه است و در جهان مدرن فعلی عمل به آن چندان ضرورتی ندارد.

مهم ترین راه موفقیت مالی، کم کردن هزینه ها است

کم کردن هزینه ها تنها یک طرف موفقیت مالی است. گاه ما به این نیمه خالی لیوان چنان توجه می کنیم که فراموش می کنیم قضیه می تواند جنبه دیگری نیز داشته باشد: افزایش درآمد. نباید سقف درآمدهای خود را توسط دیوارهای نامرئی محدود کنید: درآمد من این قدر است پس من باید این قدر هزینه کنم. این رویکردها مهم هستند اما نباید جلوی بلندپروازی های مالی شما را بگیرند. راه های زیادی برای افزایش درآمد هست: ارتقای مهارت ها و ترفیع و حتی شغل های پاره وقت و تغییر شغل. البته باید واقع بینی را چاشنی بلندپروازی تان بکنید. پس انداز کردن خوب است ولی هیچ وقت نمی تواند فرصت های طلایی یا تغییرات بنیادی در زندگی شما ایجاد کند. مهم ترین راه برای پولدار شدن به دست آوردن پول است و نه جیره بندی آن. شاید اگر خیلی در زمینه به دست آوردن پول موفق باشید لازم نباشد حتی چندان نگران مقوله پس انداز باشید زیرا یک چرخه تجاری سالم مدام پول بازتولید می کند و بسیار کارآمدتر از آن است که نیاز به طرح های قلکی برای انباشت سرمایه داشته باشد.

کاری را که دوست دارید، انجام دهید تا پولدار شوید

به شما می گویند که تنها کافی است شغل رویایی خود را پیدا کنید تا همه چیز درست شود و شما بدون زحمت و مشقت، به موفقیت مالی و کاری دست پیدا کنید. این حرف درست به نظر می رسد اما ضرورتا چنین نیست. کارهای بسیاری هستند که من می توانم از آن ها لذت ببرم اما نمی توانم از آنها پول به دست بیاورم. ممکن است علاقه مندی های شما حتی یک ریال هم سود برای شما نیاورد. زندگی کامل نیست. ما بسیاری از اوقات مجبوریم کارهایی را بکنیم که آنها را دوست نداریم. واقع بین باشید. مهم ترین راه موفقیت علاقه و پشتکار نیست. گرچه اینها شرط لازم هستند.

اما در بسیاری موارد شما باید پشتکارتان را مصروف کاری کنید که دوست ندارید. این امر فاجعه یا مصیبت نیست. آن را به عنوان یک واقعیت بپذیرید. ما باید در زندگی خودمان بین کار و سرگرمی و اوقات فراغتمان تمایز بگذاریم. بسیاری از چیزهایی که دوست داریم متعلق به اوقات فراغت است. بازار به میل علایق ما نمی گردد. بلکه این ما هستیم که باید بر اساس آنچه در جهان خارج هست، نیازها و خواسته های خود را تعدیل کنیم. درست است که کارشناسان موفقیت خیلی خوشبین هستند و این خوش بینی افراطی را در اطرافشان پخش می کنند ولی واقعیت زندگی اغلب این است که مشاغلی پول ساز، مشاغلی غیر پول ساز و مشاغلی در میانه این طیف هستند.

مثلا نویسندگی به خودی خود پول ساز نیست اما ممکن است دست بر قضا به شغلی پول ساز بدل شود. اما خوب است بدانید که این مساله در خصوص تمامی مشاغل صادق نیست. مثلا اگر به مطالعه یک زبان منسوخ باستانی علاقه دارید نهایتا شغلی آکادمیک با درآمدی متوسط نصیب تان خواهد شد و نه ثروتی افسانه ای، هرقدر هم بیشتر به کارتان عشق بورزید، تفاوتی ایجاد نمی کند.

پس اگر اولویت اصلی یا یکی از اولویت های اصلی زندگی تان کسب ثروت است، با خودتان صادق باشید و اولویت های تان در خصوص انتخاب شغل را تغییر دهید. شاید مجبور شوید شغلی انتخاب کنید که کمتر از اولی دوستش دارید ولی ثروتی که از این شغل نصیب تان می شود شاید روزی به کارتان بیاید تا علاقه اصلی تان را دنبال کنید.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان