امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

ونگوگ زیر ذره بین دو نویسنده نکته سنج

#1
گل های آفتاب گردان، مزارع ذرت و درختان سروی که ونسان ونگوگ با رنگ های شگفت انگیز و ضربه های پر انرژی اش بر روی بوم به تصویر کشیده از آشناترین و محبوب ترین تصاویر ماندگار در حافظه هنری همه ماست. پیش از آن، دانش عمومی از سرگذشت او مدیون«سودای زندگی»، فیلم زندگینامه وی بود.

گل های آفتاب گردان، مزارع ذرت و درختان سروی که ونسان ونگوگ با رنگ های شگفت انگیز و ضربه های پر انرژی اش بر روی بوم به تصویر کشیده از آشناترین و محبوب ترین تصاویر ماندگار در حافظه هنری همه ماست. پیش از آن، دانش عمومی از سرگذشت او مدیون«سودای زندگی»، فیلم زندگینامه وی بود. اما تازه ترین زندگینامه ای که از او چاپ شده، نشان می دهد ونگوگ بیش از زندگی، آرزوی تعارض و ناسازگاری را در سر می پرورانده است. این کتاب تازه، «ونگوگ؛ زندگی « نام داشته و «استیون نایفه» و «گرگوری وایت اسمیت» آن را نوشته اند. نایفه و اسمیت نویسندگان خلاق و خوش فکری هستند که ظاهرا علاقه زیادی به کتاب نوشتن درباره هنرمندان متفاوت داشته و قبلازندگینامه «جیسون پولاک» را نوشته بودند.

در این کتاب، ونگوگ مردی تنها، بداخلاق، الکلی و مریض توصیف شده که از شدت گربه صفتی ممکن است دست هایی را که غذا در دهان او می گذارد گاز بگیرد. شاید داشتن این ویژگی های اخلاقی از احترام مان برای آثار هنری او کم نکند اما حتما از میزان علاقه طرفداران ونگوگ به زندگی شخصی اومی کاهد. کتاب پر از جزئیات ریز و واقعی درباره ونگوگ است. کمیت، کیفیت را بهبود بخشیده و تنها اتفاقی که در چاپ افتاده حذف پانویس صفحات بوده اما مطمئن باشید متن ۹۵۳صفحه ای کتاب با این حذف اصلا سکته نکرده. بخش های حذف شده روی وب سایت رسمی شان وجود دارد.کتاب آن قدر جذاب و خواندنی شده که از وقت گذاشتن برای خواندنش پشیمان نخواهید شد. نویسندگان حتی پرونده ای برای مرگ ونگوگ باز کرده اند و توضیح داده اند که: «ونگوگ، خودکشی نکرده است؛ بلکه در اثر یک تصادف مرده است. هیچ تفنگی اطراف مکان وقوع حادثه پیدا نشده، گلوله ای که باعث مرگ او شده از دور شلیک شده و زخم ایجاد شده نمی تواند در اثر شلیک گلوله از آن فاصله باشد. ضمن اینکه مسیر حرکت گلوله و زاویه ورود آن به بدن با نمای بیرونی زخم همخوانی ندارد. شواهد محلی نشان می دهند ونگوگ قربانی دعوای تعدادی پسربچه مدرسه ای شده است.»

او ابتدا دلال آثار هنری بود و به خاطر شغلش به پاریس و لندن سفر می کرد. اما ونگوگ جوانِ پر شر و شور آرزو داشت مبلّغ مسیحی باشد. اولین موعظه او در انگلیس و در حاشیه رود «تیمز» بود اما با استقبال مواجه نشد. او زمانی به هنر روی آورد که مطمئن شد نمی تواندکشیش و دنباله روی راه پدرش باشد. در عوض، ونگوگ از حمایت همه جانبه برادرش – تئو – بهره مند بود؛ تا جایی که تئو حاضر شد ماهیانه مبلغ ۱۵۰ فرانک از حقوق ماهیانه اش را به ونسان داده و با این کار، زندگی مالی او را برای درازمدت تامین کرد. برای اینکه دستتان بیاید تئو چقدر دست و دل باز بوده لازم است بدانید حقوق یک معلم فرانسوی در آن دوره، فقط ۷۵ فرانک بوده است! ونگوگ زندگی هنری اش را با سیاه قلم از کارگران روستایی آغاز کرد اما نتوانست هیچ کدام را به فروش برساند. تئو که شغلش خرید و فروش تابلوهای نقاشی بود ونسان را به استفاده از رنگ در نقاشی ها و کشیدن منظره تشویق کرد. پس از آن ونگوگ به نظریه رنگ های رامبراند علاقه مند شد و در سال ۱۸۸۶ با این امید تابلوی گل های آفتاب گردان را نقاشی کرد که بتواند هنرمندان ایتالیایی را تحت تاثیر قرار دهد. او تا سال ۱۸۸۸ و سفرش به شهر «آرل» در جنوب فرانسه چندان تغییر تکنیک نداد.

ونگوگ امیدوار بود بتواند از «پل گاگین» الهام گرفته و خود، الهام بخش هنری او باشد. پس، گاگین را متقاعد کرد تا با او به آرل بیاید. اما همه چیز مطابق برنامه ریزی پیش نرفت. گاگین، شخصیت استواری داشت که می خواست در کارگاه نقاشی کند اما ونگوگ، کار کردن در هوای آزاد را ترجیح می داد. ونگوگ فرز و سریع بود و گاگین سست و تنبل. گاگین برای نقاشی هایش از تخیل و حافظه اش کمک می گرفت و ونگوگ دوست داشت خودش را در خدمت طبیعت قرار دهد. آرل نشین ها گاگین را ترجیح داده و ونگوگ را نادیده گرفتند. اختلاف ها بین دو نقاش بالا گرفت و گاگین اعلام کرد دسامبر ۱۸۸۹ به پاریس خواهد رفت. ونگوگ اما ناراحتی اش رابا بریدن گوش چپش نشان داد. مدتی بعد، او به علت تشخیص بیماری روانی در یک آسایشگاه بستری شد اما دست از نقاشی نکشید. ونگوگ۱۸ ماه پس از فروش اولین تابلوی نقاشی اش در سن۳۷ سالگی در اثر شلیک گلوله مرد. سال های زیادی گذشت تا همه او را به عنوان یک نابغه پذیرفتند و تنها کسی که در زمان زند گی اش او را به عنوان یک نابغه هنری قبول داشت برادرش تئو بود. سال های خیلی زیادتری طول کشید تا همه بفهمند زندگی او چیزی جز یک فاجعه دردناک نبوده است. خبر انتشار این کتاب با همه جزئیاتش، مژده ای به طرفداران این هنرمند هلندی است، حتی اگر با خواندن کتاب، کام شان تلخ شود.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  شب پرستاره اثر وینسنت ونگوگ
  ۷ نکته در حاشیه فرش

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان