امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تصاویر جدید از سطح پلوتو . نزدیک ترین نمای دیده شده از سیاره ى کوتوله

#1
در روز جمعه ناسا اولین تصاویر نمای نزدیک از سطح پلوتو را منتشر کرد. این نماهای نفس گیر ممکن است بهترین تصاویر گرفته شده از سطح پلوتو در تاریخ باشند.
این تصاویر 15 دقیقه پس از نزدیک شدن فضاپیما به سیاره گرفته شده از فاصله ی 21000 کیلومتری از بالای سطح آن.
این تصاویر بسیار پر کیفیت جزئیاتی به کوچکی نصف یک شهر را دارند.
محقق ارشد افق های نو آلن استرن : " این تصاویر جدید نمایی نفس گیر و بسیار با کیفیت از زمین شناسی پلوتو به ما ارائه میدهند. هیچ یک از این کیفیت ها برای سیارات مریخ و زهره تا دهه ها پس از اولین پرواز کاوشگرها به سویشان نبوده اما در مورد پلوتو -ما آنجا هستیم در کنار صخره ها کوه ها تکه های یخی آن هم 5 ماه بعد از رسیدن فضاپیما ! دانشی که ما از این تصاویر به دست خواهیم آورد غیر قابل باور است. "

تصاویر جدید از سطح پلوتو . نزدیک ترین نمای دیده شده از سیاره ى کوتوله 1

نیم کره ی شمالی پلوتو شکافی عظیم به گستردگی صدها کیلومتر دارد. در این تصویر که در بالا میبینید ما بخشی از این شکاف را میبینیم که بسیار شبیه به شکاف Badbalones در داکوتای جنوبی زمین است.  
با گذشت زمان فرسایش باعث شده این بخش از پوسته ی یخی پلوتو تبدیل به منطقه ی ناهمواری بشود که اکنون میبینیم. اعضا تیم دانشمندان در مورد اینکه رشته کوه های مرکزی عمدتا از آب تشکیل یافته باشند مشکوک هستند اما این کوه های مرکزی توسط جریان های نیتروژن و سایر یخ های اکسید کننده در طی زمان دچار تغییر شده و قله های گرد و تپه های کوتاه از خود به جا گذاشته است. 
در بالای بخش بزرگ ۸۰ کیلومتری که در تصویر میبینید مرزهای منطقه ی Sputnik Plunum قرار دارد. منطقه ای که در آن زمین به شدت به یک طبقه ی شکسته شده در مقابل دشت های یخی تبدیل شده است. 
تصاویر جدید از سطح پلوتو . نزدیک ترین نمای دیده شده از سیاره ى کوتوله 1
ما در این تصویر بخش های سنگینی از پوسته ی یخی پلوتو را میبینیم که به حالت ناهموار بر یکدیگر متراکم شده و کوه های al-adrisi را تشکیل داده اند. این رشته کوه ها رنگ هی متفاوت تر و روشن تری نسبت به سایر رشته کوه ها دارند که به نظر توسط ماده ای تیره پوشیده شده اند. 
بعضی از کوه ها به نظر لایه بندی پوسته ای دارند که ممکن است به خاطر همان فرآیندی باشد که ما در لایه بندی بعضی از شکاف های دیواری پلوتو مشاهده میکنیم. 
بعضی از کوه ها ارتفاعی به اندازه ی 2,4 کیلومتر دارند و گویی مواد تیره رنگی در آن ها به دام افتاده. 
در خطوط ساحلی دشت های یخی پلوتو -منطقه ای که به صورت غیر رسمی Sputnik Plunum نام گرفته -کوه هایی وجود دارند که به طور ناگهانی به سمت زمین های هموار متشکل از یخ نیتروژن نرم منتهی میشوند.
سطح هموار این منطقه توسط مرزهایی سلول شکل خراب شده و حفره هایی صافی سطح آن را خدشه دار کرده اند. .دانشمندان فکر میکنند که این حفره ها از طریق تصعید شکل گرفته اند. 
جان اسپنسر عضو تیم دانشمندان افق های نو : " رشته کوه هایی که منطقه ی Sputnik Plunum را مرزبندی میکنند در این کیفیت تصاویر بسیار شگفت انگیز به نظر میرسند. جزئیات جدیدی که اینجا آشکار شده مناطق مچاله شده ی آغشته به موادی مانند سنگ ریزه های خورد را نشان میدهد که اطراف کوه های مختلف را احاطه کرده اند و این تصور قبلی ما را تقویت میکند که این کوه ها به نوعی تکان داده شده جا به جا شده و از محل قبلی خود به اینجا نقل مکان کرده اند. " 
در این تصویر افق های نو جزئیات جدیدی را از دهانه های ناهموار پلوتو آشکار میکند. بیشتر دهانه ها طولی به اندازه ی  250 کیلومتر دارند. 
بسیاری از این دهانه ها دیواره های داخلی لایه لایه ای دارند که نشان دهنده ی این است که نوعی تغییر در ترکیبات آن ها اتفاق افتاده است. 
در حال حاضر اعضا تیم تحقیقاتی نمیتوانند بگویند که لایه بندی در اینجا منطقه ای محلی یا همه گیر هست. طبق گفته های اعضا تیم دهانه های تاریکتر در مراکز پایینتر ظاهرا جوان تر از بقیه هستند چون مواد تیره رنگ از درون آن ها به بیرون جهیده است. " 
" با مطالعه ی دهانه ها در سطح پلوتو زمین شناسان خواهند توانست اطلاعات زیادی در مورد تاریخ پلوتو به دست بیاورند ، اطلاعاتی شامل چگونگی شکل گیری و چگونگی تکامل آن
پاسخ
 سپاس شده توسط MDHS ، mr.destiny
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  کهکشان راه شیری مسکن میلیاردها سیاره احتمالی قابل سکونت
  شواهد حیات در سیاره ناهید مورد تردید قرار گرفت
  سیارک جنجالی از کنار زمین بی‌خطر گذشت/ سال ۲۰۷۹ با فاصله‌ای نزدیک‌تر بازمی‌گردد
  کشف سیاره ای که در آن سنگ از آسمان می بارد
  کدام ستارگان دارای سیاره‌های قابل سکونت هستند؟
  کشف یک سیاره‌‌ی قابل سکونت دیگر
  در جوّ سیاره مریخ چه خبر است؟
  حیات درسیاره کوتوله سرس
  یک سیاره ابرزمین نادر رصد شد
  آشنایی با سیاره زحل

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان