امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

پس از 5 سال تلاش ماهوارهی اکاتسوکی ژاپن وارد ندار زهره شد

#1
فضاپیمای ژاپنی Akatsuki به طور موفقیت آمیز اطراف سیاره ی ونوس در حال چرخش بود، دقیقا پنج سال پس از اولین تلاش برای این کار. هنگامی که این فضاپیما در ۷ دسامبر سال ۲۰۱۰ به این سیاره رسید، یک نقص فنی در موتور اصلی ردیاب را به فضایی دور از ونوس پرتاب کرد.
در پنج سال آتی، آژانس کاوش هوافضای ژاپنی (JAXA) بر روی راه حل بازیابی این ردیاب تمرکز کرد و شروع عملیات در ۲۰ می سال ۲۰۱۰ شکل گرفت. آن ها سیستم کنترل واکنش امدادی (RCS) را که مورد استفاده ی فضاپیما برای تنظیم بهتر به منظور تنظیم خط سیر ردیاب و کند کردن حرکت آن به سمت مدار پس از چندین حرکت انتقالی خورشید است پرتاب کردند. این راه حل موفقیت آمیز بود.
یکی از اعضای این تیم Takeshi Imamura طبق گزارشات Nature اظهار داشته که "این پنج سال دوره ای سخت و طاقت فرسا برای ما بود".
هنگامی که این فضاپیما وارد مدار ونوس شد، RCS را به مدت ۲۰ دقیقه پرتاب کرد، به طوری که سرعت ردیاب را به اندازه کافی برای به دام افتادن توسط میدان گرانشی ونوس کند کرد. تیم JAXA و تیمی از دانشمندان استرالیایی جهت ارایه ی دستورالعمل های اضافی برای ردیاب به منظور پایدار کردن آن در این مدار آماده بودند، اما این مانور دوم ضروری نبود و Akatsuki به سلامت به دور ونوس می چرخید (نخستین فضاپیمایی که از زمان فعالیت آژانس فضایی اروپا (ESA ) وارد اتمسفر این سیاره شده و در شروع سال ۲۰۱۵ از بین رفته است).
فضاپیمای Akatsuki (که در زبان ژاپنی به معنای سپیده دم است) شانس خود را برای چرخیدن به دور ونوس برای آخرین بار به دلیل وجود دریچه ی معیوبی که اکسید کننده را به مقدار بسیار زیاد به درون محفظه ی احتراق هدایت می کرد و منجر به ایجاد گرمای بسیار زیاد در موتور می شد از دست داد. سپس موتور فضاپیما سه دقیقه زودتر از زمان برنامه ریزی شده خاموش شد. که البته زمان زیادی به نظر نمی رسد، اما بدون تقویت موتور اضافی سرعت این ردیاب به موقع کند نشد و به مسیر خود به دور از این سیاره ادامه داد.
این دریاب با دستگاه های متعددی، علاوه بر سه دوربین مادون قرمز برای مطالعه ی لایه های مختلف اتمسفر ونوسی به علاوه ی جستجوی آتش نشان های فعال مجهز شده بود. یک دوربین ماورابنفش نحوه ی توزیع گازها را در اتمسفر مورد بررسی قرار می داد در حالی که یک دوربین بررسی صاعقه و روشنایی همانطور که از نامش پیداست برای بررسی حضور بالقوه ی صاعقه و نور نیز وجود داشت. این ردیاب همچنین با یک نوسانگر برای دیدن برخی مشاهدات رادیویی تجهیز شده بود.
این تجهیزات تا کنون پیچیده ترین و ماهرانه ترین تصاویر را از اتمسفر ونوس گرفته اند، و به طور نویدبخشی برخی از رموز آن را برای ما آشکار خواهند کرد. صرفنظر از ترکیب نادر این اتمسفر و حضور صاعقه، اتمسفر ونوسی به دلایلی که به طور کامل مشخص نیستند ۶۰ مرتبه سریع تر از چرخش سیاره حرکت می کند (بر روی زمین، بادها حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد سرعت چرخش زمین حرکت می کنند).
در یک بیانیه، JAXA اظهار داشته است که در حال ایجاد مدار فضاپیما اطراف ونوس است (در حال حاضر حدود ۱۷۰۰۰ کیلومتر (۱۰۵۰۰ مایل) دورتر از سطح) و پس از تکمیل عملیات قادر است تا در ۹ دسامبر اطلاع دهد که چه زمان مشاهدات ونوس قابل استفاده هستند.
مترجم : مهرک فرجی
منبع : iflescience.com
پاسخ
 سپاس شده توسط artan.az
آگهی
#2
lik tank
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  ناسا: «زهره» نمی‌تواند میزبان حیات باشد
  عطارد نزدیک‌ترین سیاره به زمین است نه زهره!
  بررسی فعالیت آتشفشان ها در زهره ؛ یک آتشفشان عظیم به تازگی فوران کرد
  فضاپیمای Juno ناسا کمتر از ۳۰ روز دیگر وارد مدار مشتری می شود
  پرتاب ششمین رصدخانه پرتو ایکس ژاپن
  الحاق کشتی باری ژاپن به ایستگاه فضایی بین‌المللی
  تعویق در پرتاب فضاپیمای ژاپن به دلیل شرایط جوی
  گذر سیاره زهره از مقابل خورشید / عکس
  تلاش برای شناخت 'ماده تاریک' آغاز می‌‌شود
  تلاش برای کشف حیات در مریخ با ناشناخته‌ترین معماران جهان

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان