06-11-2015، 20:33
جلد یکی از معتبرترین رسانههای جهان بـه عکاس ایرانی رسید
[b]اتفاقی بیسابقه؛ دختر ایرانی بر روی جلد" تایم"/تصویـر
[/b]
هفتهنامه آمریکایی «تایم» نه صرفاً به دلیل تیراژ دو میلیون و ششصدهزار نسخهای اش، بلکه عمدتاً به واسطه سابقه بسیار طولانیاش در انتشار و همچنین وسعت نگاه جهانی به این مجله، همواره به عنوان یکی از معتبرترین رسانههای جهان شناخته شده و کاهش تدریجی تیراژ رسانههای مکتوب از جمله همین مجله نیز باعث نشده تا نگاهها درباره نقش آن کمرنگ شود.
[b]اتفاقی بیسابقه؛ دختر ایرانی بر روی جلد" تایم"/تصویـر
[/b]
هفتهنامه آمریکایی «تایم» نه صرفاً به دلیل تیراژ دو میلیون و ششصدهزار نسخهای اش، بلکه عمدتاً به واسطه سابقه بسیار طولانیاش در انتشار و همچنین وسعت نگاه جهانی به این مجله، همواره به عنوان یکی از معتبرترین رسانههای جهان شناخته شده و کاهش تدریجی تیراژ رسانههای مکتوب از جمله همین مجله نیز باعث نشده تا نگاهها درباره نقش آن کمرنگ شود.
مجله آمریکایی «تایم» در اتفاقی بیسابقه، عکسی از یک عکاس ایرانی را بر روی جلد برد و این تصویر را به عنوان نمایی از ایران در سال 2025 به مخاطب عرضه کرد؛ اتفاقی مهم برای جامعه عکاسی ایران که نویسندگان تایم با برداشتی متفاوت، به سراغش رفتهاند.
هفتهنامه آمریکایی «تایم» نه صرفاً به دلیل تیراژ دو میلیون و ششصدهزار نسخهای اش، بلکه عمدتاً به واسطه سابقه بسیار طولانیاش در انتشار و همچنین وسعت نگاه جهانی به این مجله، همواره به عنوان یکی از معتبرترین رسانههای جهان شناخته شده و کاهش تدریجی تیراژ رسانههای مکتوب از جمله همین مجله نیز باعث نشده تا نگاهها درباره نقش آن کمرنگ شود.
جلد «تایم» به طور ویژه همواره فرصتی برای بیان مهمترین وقایع روز بوده و چهرهها نقشی کلیدی در این جلد ایفا کردهاند و در شماری از این مجلات نیز چهرههای ایرانی نقش بستهاند اما اینکه یک عکس از عکاسی ایرانی بر روی جلد این مجله منتشر شود، واقعهای بیسابقه بود و تاکنون هیچ تصویر ثبت شده توسط عکاسان حرفهای ایران نتوانسته بود، صفحه نخست این رسانه را تسخیر کند اما امروز بالاخره این اتفاق به نام یک ایرانی ثبت شد.
هفتهنامه آمریکایی «تایم» نه صرفاً به دلیل تیراژ دو میلیون و ششصدهزار نسخهای اش، بلکه عمدتاً به واسطه سابقه بسیار طولانیاش در انتشار و همچنین وسعت نگاه جهانی به این مجله، همواره به عنوان یکی از معتبرترین رسانههای جهان شناخته شده و کاهش تدریجی تیراژ رسانههای مکتوب از جمله همین مجله نیز باعث نشده تا نگاهها درباره نقش آن کمرنگ شود.
جلد «تایم» به طور ویژه همواره فرصتی برای بیان مهمترین وقایع روز بوده و چهرهها نقشی کلیدی در این جلد ایفا کردهاند و در شماری از این مجلات نیز چهرههای ایرانی نقش بستهاند اما اینکه یک عکس از عکاسی ایرانی بر روی جلد این مجله منتشر شود، واقعهای بیسابقه بود و تاکنون هیچ تصویر ثبت شده توسط عکاسان حرفهای ایران نتوانسته بود، صفحه نخست این رسانه را تسخیر کند اما امروز بالاخره این اتفاق به نام یک ایرانی ثبت شد.
«تایم» بر روی جلد تازه ترین شماره خود با انتشاری تصویری ثبت شده توسط «نیوشا توکلیان» عکاس زن ایرانی، از یک دختر ایرانی که نخیک بادکنک را در دست دارد، به استقبال ایران در سال 2025 رفته و دقیقاً تیتر «IRAN 2025» را برای این عکس انتخاب کرده است.
نیوشا توکلیان خبرنگار و عکاس خودآموخته ایرانی، جزو چهرههای توانمند این عرصه محسوب میشود که در بیش از یک دهه اخیر عکسهایش در نشریات معتبر بینالمللی چون تایم، نیویورک تایمز، اشترن و فیگارو به چاپ رسیده است. توکلیان برای دستیابی به تصاویر منحصر به فرد به نقاط مختلف خاورمیانه سفر کرده و تاکنون در کشورهای عراق، لبنان، سوریه، عربستان و پاکستان به عکاسی پرداخته است.
«تایم» با انتخاب بیست عکس از توکلیان که در صفحات داخلی آخرین شمارهاش منتشر کرده و همچنین عکس روی جلد که ارجاعی به این عکسها و گزارش ضمیمهاش دارد، به جای ارائه تصویر سیاه از ایران، تلاش کرده تصویری خاکستری از ایران به نمایش بگذارد و از نشانه های مدرنیسم در ایران نظیر مترو تا حفظ برخی سنتها و البته کنار هم قرار گرفتن فضای متفاوتی ذهنی و پوشش چند نسل مختلف ایران کنار هم قرار گرفتهاند.
نویسنده تایم نیز به این نکته اشاره کرده که فضای ایران برخلاف تصور بسیاری از غربیهاست و با جامعهای نیمه مدرن مواجه هستیم که بخشی از فضای سالهای ابتدایی انقلاب در کنار نگاههای تازه نسل جدید در آن مشهود است و از تصویر کلی که ایران امروز به او میدهد و دورنمایی که او تصور کرده و از آن با عنوان «ایران 2025» یاد کرده، هیجان زده شده است. انتخاب تصویری با پس زمینه ساختمانهای مدرن و دختری با پوشش نزدیک به طیف وسیعی از دهه هفتاد در راستای همین هیجانات بوده است.
سوای اینکه چقدر تصور نویسنده مجله تایم نسبت به دورنمای جامعه ایرانی منطبق به واقعیت است، قرارگیری نگاه یک عکاس ایران به عنوان نگاه مرجع نسبت به ایران قابل توجه است. توکلیان پیش از این با رد جایزه پنجاه هزار دلاری بنیاد فتوژورنالیسم کارمینیک که قصد داشتند، با انتخاب حساب شده و تعبیر «نسل سوخته» استفاده ابزاری از عکسهایش داشته باشند، نشان داده ظرفیت حضور در عرصه جهانی را دارد و از این منظر، باید قرار گرفتن عکسش بر روی جلد «تایم» به عکاسان ایرانی تبریک گفت.
نیوشا توکلیان خبرنگار و عکاس خودآموخته ایرانی، جزو چهرههای توانمند این عرصه محسوب میشود که در بیش از یک دهه اخیر عکسهایش در نشریات معتبر بینالمللی چون تایم، نیویورک تایمز، اشترن و فیگارو به چاپ رسیده است. توکلیان برای دستیابی به تصاویر منحصر به فرد به نقاط مختلف خاورمیانه سفر کرده و تاکنون در کشورهای عراق، لبنان، سوریه، عربستان و پاکستان به عکاسی پرداخته است.
«تایم» با انتخاب بیست عکس از توکلیان که در صفحات داخلی آخرین شمارهاش منتشر کرده و همچنین عکس روی جلد که ارجاعی به این عکسها و گزارش ضمیمهاش دارد، به جای ارائه تصویر سیاه از ایران، تلاش کرده تصویری خاکستری از ایران به نمایش بگذارد و از نشانه های مدرنیسم در ایران نظیر مترو تا حفظ برخی سنتها و البته کنار هم قرار گرفتن فضای متفاوتی ذهنی و پوشش چند نسل مختلف ایران کنار هم قرار گرفتهاند.
نویسنده تایم نیز به این نکته اشاره کرده که فضای ایران برخلاف تصور بسیاری از غربیهاست و با جامعهای نیمه مدرن مواجه هستیم که بخشی از فضای سالهای ابتدایی انقلاب در کنار نگاههای تازه نسل جدید در آن مشهود است و از تصویر کلی که ایران امروز به او میدهد و دورنمایی که او تصور کرده و از آن با عنوان «ایران 2025» یاد کرده، هیجان زده شده است. انتخاب تصویری با پس زمینه ساختمانهای مدرن و دختری با پوشش نزدیک به طیف وسیعی از دهه هفتاد در راستای همین هیجانات بوده است.
سوای اینکه چقدر تصور نویسنده مجله تایم نسبت به دورنمای جامعه ایرانی منطبق به واقعیت است، قرارگیری نگاه یک عکاس ایران به عنوان نگاه مرجع نسبت به ایران قابل توجه است. توکلیان پیش از این با رد جایزه پنجاه هزار دلاری بنیاد فتوژورنالیسم کارمینیک که قصد داشتند، با انتخاب حساب شده و تعبیر «نسل سوخته» استفاده ابزاری از عکسهایش داشته باشند، نشان داده ظرفیت حضور در عرصه جهانی را دارد و از این منظر، باید قرار گرفتن عکسش بر روی جلد «تایم» به عکاسان ایرانی تبریک گفت.