امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

جاذبه های گردشگری دزفول + عکس

#1
رودخانه دز و پارکهای ساحلی رودخانه



جاذبه های گردشگری دزفول + عکس 1

جاذبه های گردشگری دزفول + عکس 1
 
رودخانه دز که از رشته کوه های زاگرس سرچشمه می گیرد ، از شمال دزفول به جنوب این شهر سرازیر می شود . بر روی این رودخانه سد بختیاری ، سد دز و سد تنظیمی دزفول ساخته شده اند .  در مسیر عبور رودخانه ی دز از شهرستان دزفول ، پارک های ساحلی زیبایی ایجاد شده اند : تفریحگاه ساحلی دز (علی کله ) و پارک های ساحلی رعنا ، دووه ، ولیعصر و علی مالک فضاهای زیبایی را ایجاد کرده اند که در فصل بهار و تابستان پذیرای گردشگران هستند .

شهرداری دزفول در ساحل دز ، نشیمن گاه هایی مجهز به سایبان برای گردشگران ایجاد کرده است . علاوه بر آن امکاناتی چون نمازخانه ، وسایل بازی کودکان ، فضای سبز پیرامون رودخانه و نزدیکی به شهر موجب شده است که مسافران زیادی از شهرهای جنوبی استان و گاه از استان های مجاور ، ساحل رودخانه ی دز را برای تعطیلات آخر هفته انتخاب کنند .گذران لحظه هایی در خنکای ساحل رودخانه ، قایق سواری ، شنا و ورزش های روی آب ، از تفریحات تابستانی در شهرستان دزفول محسوب می شوند. آسیاب های آبی که در بخش هایی از این رودخانه دیده می شوند ، با توجه به قدمت و نوع ساخت ، بخشی از جاذبه های تاریخی این منطقه به شمار می آیند . بر اساس اظهار نظر شرق شناسان قدمت تعدادی از این آسیاب ها به دوره ی ساسانیان می رسد .در قسمتی از دیواره های صخره مانند ساحل رودخانه ، حفره های غار مانندی وجود دارد که استراحتگاه هایی مناسب برای گردشگران در ساعات گرم روز می باشند .و به شکل تفریحگاه هایی اختصاصی در فصول بهار و تابستان مورد استفاده قرار می دهند

مجموعه های تفریحی ساحل رود دز و استقبال گردشگران از این مناطق ، ظرفیّت های خوبی را برای سرمایه گذاری ایجاد کرده است . تاسیس هتل ، رستوران ، شهربازی ، ورزش های آبی و امکانات تفریحی دیگر در کنار رودخانه ی دز ، فرصت هایی است که باید در سطح کشور معرفی شوند تا زمینه ی رونق اقتصادی منطقه نیز فراهم گردد. در فصل تابستان ، رودخانه ی دز هر مسافر خسته و گرمازده ای را به وسوسه می اندازد تا خود را در خنکای آب رها سازد و خستگی را از تن دور کند . هر چند که کارشناسان محلّی ، در بخش هایی از این رودخانه به دلایل ایمنی ، شنا را ممنوع کرده اند امّا با همّت شهرداری دزفول بخش هایی که در مجاورت پارک ها قرار دارند ، برای شنایی ایمن آماده سازی شده اند

حضور نیروهای امداد و نجات غریق و نصب تابلوهای هشدار دهنده در ساحل رودخانه ی دز ، از اقداماتی است که برای حفظ امنیّت گردشگران انجام شده است. با این توصیفات ، سفر به دزفول حتی در فصل تابستان هم خاطراتی شیرین و ماندگار را برای شما رقم خواهد زد.




خانه قلمبر در دزفول

خانه در محله میان دره دزفول که قدمت آن به 200 سال می‌رسد.که به شماره ۷۹۲۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و متعلق به خاندان قلمبر و قلمبر دزفولی است.این خانه که به چهار بخش تقسیم می‌شود.دارای 4 راهروی بزرگ است .کف پوش این خانه از سنگ مرمر است.و همچنین سقف‌های آن با شیشه‌های رنگی تزئین شده است.این خانه هم اکنون جز میراث فرهنگی ایران است.




جاذبه های گردشگری دزفول + عکس 1

این خانه که از آثار دوران قاجاریه است در تاریخ ۵ بهمن ماه ۱۳۷۸ به عنوان اثر ملی ثبت گردید.


امامزاده علی شلگهی

امامزاده علی اصغر ابن زین العابدین معروف به علی شلگهی ، فرزند علی بن حسین امام چهارم شیعیان ، در استان خوزستان شهرستان دزفول و در شهرک شهید کریمی (شلگهی)دربخش چغامیش و در 15 کیلومتری شرق دزفول قرار دارد.




جاذبه های گردشگری دزفول + عکس 1


روستای لیوس در دزفول

روستاى لیوس در ۷۳ کیلومترى شمال شهرستان دزفول در بخش سردشت واقع شده است. على رغم گذشت سالیان زیاد از عمر این روستاى تاریخى، در بافت کهن آن، هنوز نحوه معیشت، فرهنگ و سنن، گویش، آداب و رسوم و برپایى مراسم مختلف به شیوه کاملاً سنتى است. این روستا داراى یک سبک خاص معمارى است به نحوی که از تمام بخش‌هاى موجود در یک ساختمان استفاده بهینه می‌شود.




جاذبه های گردشگری دزفول + عکس 1


آبشار شقایق

آبشار پارک جنگلی شقایق دزفول در موقعیت جغرافیایی N322843 E484850 در استان خوزستان واقع است. پارک جنگلی شقایق دزفول در شمال شهرستان دزفول و در جاده سردشت واقع شده است. در این پارک زیبا مناظر چشم نوازی از جمله در فاصله 1100 متری از محوطه ابتدایی پارک ، آبشار شقایق با ارتفاع حدود 7 متری واقع شده و در دو طرف پایین این آبشار زیبا و درختانی در مسیر جوی آب که بر این وی سایه دارن فضایی به مانند قطعه ای از بهشت را خلق کرده است. همچنین در نقاط مختلف پارک ، چشمه های آبی وجود دارند که در این پارک روان هستند و بر زیبایی آن افزوده است. ارتفاعات نه چندان بلند آن فرصت خوبی برای علاقمندان غیر حرفه ای به ورزش مفرح کوهنوردی و خانواده ها هستند. همچنین راه دسترسی آسفالت تا نزدیکی وحوطه ورودی پارک شقایق امکان استفاده از آن را برای عموم فراهم آورده است. این پارک در فاصله 37 کیلومتری از شهر دزفول در بخش سردشت قرار دارد.




جاذبه های گردشگری دزفول + عکس 1

جاذبه های گردشگری دزفول + عکس 1


بقعه پیر رودبند در دزفول

در محله روبند یا رود بند در شمال غربی شهر دزفول و در ارتفاعی مشرف بر رودخانه ، بقعه پیر رود بند قرار دارد. گنبد این بنا مضرس و دارای 20سط است. تاریخ ساخت این بنا به دوره تیموریان 771- 845 هجری قمری تعلق دارد ولی مرمت آن مربوط به روزگار شاه عباس صفوی و به سال 1030 هجری قمری است. بنای این بقعه را به زمان گورکانیان و به دستور امیر تیمور گورکانی نسبت داده اند و در زمان شاه عباس اقدام به مرمت آن شده است. بقعه رودبند در تپه ای به ارتفاع 22 متر قرار گرفته است و دارای گنبد سفید مخروطی شکل به ارتفاع 18 متر می باشد.


جاذبه های گردشگری دزفول + عکس 1

جاذبه های گردشگری دزفول + عکس 1


دریاچه شهیون ( سد دز ) در دزفول

دریاچه شهیون یا دریاچه سد دز در موقعیت جغرافیایی N323800 E482746 در استان خوزستان واقع است. این دریاچه یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران در شمال غربی دزفول و پشت دو کوه شاداب و تنگوان شکل گرفته و چهره زیبایی به منطقه شهیون بخشیده است. این دریاچه زمینه مساعدی جهت انجام ورزش‌های آبی از جمله قایقرانی، اسکی و شنا و … به وجود آورده است. وجود چند جزیره کوچک و بزرگ که روی آن‌ها انبوهی از درختان کُنار و بادام کوهی به چشم می‌خورد، جلوه خاصی به دریاچه داده است به گونه‌ای که جزیره بزرگ وسط دریاچه با مساحتی بالغ بر 60 هزار مترمربع، چشم‌انداز زیبایی را به وجود آورده است. بر روی این جزیره درختان کنار، بادام کوهی، کلخنگ و بید و همچنین جانوران کوچکی همچون روباه و خرگوش در کنار پرندگان زیبایی مانند تیهو و کبک و پرندگان دریایی، حیات وحش بی‌نظیری را به وجود آورده است. این جزیره به دلیل موقعیت جغرافیایی خوب و مسطح بودن زمین آن، شرایط مناسبی را جهت احداث مراکز تفریحی و اقامتی و جذب گردشگران به منطقه فراهم آورده است. در این دریاچه انواع آبزیان پرورش داده می‌شوند به همین دلیل در فصولی از سال محل مناسبی برای صید ماهی می‌باشد.




جاذبه های گردشگری دزفول + عکس 1

جاذبه های گردشگری دزفول + عکس 1

براي رسيدن به اين درياچه بايد از جاده شهيون تا رسيدن به جاده انحرافي درياچه طي مسير کرد. اين جاده تا پاي درياچه به صورت آسفالته است در قسمتي مشخص از کنار درياچه يک پارکينگ مناسب به همراه تعداد زيادي قايق براي گردشگران قرار داده شده است. با يک ساعت پياده روي مي توانيد به منطقه بسيار زيبا و سرسبز و پوشيده از درختان نخل برسيد. در اين مکان چشمه اي قرار دارد که از بالاي کوه سرازير شده و در قسمت پايين نيز منظره بسيار زيباي درياچه قرار دارد. در قسمتي از محوطه درختان نخلي وجود دارند که 50سال پيش به زير آب رفته و اکنون يکي دو سال است که دوباره سر از آب بيرون آورده اند.

وسعت درياچه دز در شرايط پر آبي و کم آبي کمي متفاوت بوده و در حالت نهايي چيزي در حدود شش هزار هکتار است. عمق درياچه نيز تا ۵۰ متر متغير است. از عجايب درياچه سد دز آن که در درياچه اي که در استان گرمسير خوزستان واقع است با نام قزل آلا(که يک ماهي سرد آبي است) برخورد مي کنيم. قزل آلاي رنگين کمان جزو ماهي هاي غير بومي درياچه دز است، که با توجه به تحمل بيشتر اين نوع قزل آلا- در مقايسه با انواع ديگر اين ماهي-نسبت به دماي محيط، چند سال پيش در درياچه سد رها سازي شده و اکنون توانسته خود را با شرايط محيطي آن وفق دهد. ضمن آن که بايد اشاره داشت؛ درياچه دز بسيار بزرگ است و در نقاط مختلف آن، دمايي واحد و يکسان وجود ندارد، چرا که در برخي نقاط به دليل ورود جريان هاي خنک فصلي از ارتفاعات منطقه يا جوشش چشمه هاي زير زميني از بستر درياچه، دماي آب نسبت به محيط پيرامون تا حد قابل ملاحظه اي کاهش مي يابد که همين مي تواند محيط دلخواه و مناسبي را به عنوان زيستگاه ماهي قزل آلافراهم آورد.

منطقه شهيون از توابع شهرستان دزفول است که در 15 کیلومتری شمال شهر دزفول قرار گرفته و مساحتی بالغ بر 302 کیلومتر مربع را دارا می باشد. راه آسفالته دزفول-شهیون به مسافت تقریبی 75 کیلومتر تا آخرین روستا یعنی آبیدسری کشیده شده و مسافت آن تا اولین روستا یعنی بیشه بزان ۳۴ کیلومتر می باشد. علاوه بر جاده اصلی کنونی جاده های فرعی آسفالته شده و شنی وجود دارد که روستاهای اطراف را به جاده اصلی متصل می کند.

نطقه شهیون از نظر زمین شناسی به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شود. قسمت جنوبی آن از انتهای گلال حیدری در جنوب شروع و تا قلعه شاداب (Shadab) و روستای بیشه بزان ادامه دارد. این قسمت از منطقه را کنگلومرای بختیاری که شامل قلوه سنگ های ریز و درشت با سیمانتاسیون شن و ماسه پوشیده شده است. سازند كنگلومرای بختياری ويژگی رسوبات آبرفتی – كوهپايه‌ای حاصل از فرسايش ارتفاعات را دارد كه بيشتر شامل كنگلومرا و ماسه‎سنگ‎آهكي است كه گاهي به صورت هم‌شيب و گاهي دگرشيب بر روي سازندهاي كهن‌تر نهشته شده است.از ویژگی های مهم این منطقه وجود دره های عمیق و دیدنی می¬باشد که مناظری بدیع از خلقت را نمایان می سازد. قسمت شمال منطقه را سازند آغاجاری تشکیل می دهد. جنس این سازند به طور متناوب شامل مارن های سرخ رنگ همراه با لایه های سیلتی و ماسه سنگ های ریز دانه است. سن این سازند میوسن بالایی تا پلیوسن است. این منطقه ادامه رشته کوه های زاگرس بوده که هرچه به مرکز منطقه نزدیک شویم تپه ماهورها، صخره ها و تخته سنگ های ماسه ای را تشکیل می دهد. این منطقه به دلیل وجود کوهپایه ها، دره های آبرفتی و چشمه هایی که در اغلب سال پربار اند، سرسبزی و زیبایی خیره کننده ای را در بیشتر فصول سال دارند. به علت نزدیکی این منطقه به کوه های زاگرس در شمال و جلگه گرم خوزستان در جنوب، گونه ی آب و هوایی متفاوتی در این منطقه به وجود آمده است. بادی که از جنوب شرق می وزد تابستان هوا راگرم و زمستان معتدل، و باد شمال غربی تابستان هوا را معتدل و زمستان سرد می نماید.


آبشارهای قلعه تل در دزفول

آبشارهاي قلعه تل شاما 2 آبشار در موقعیت های جغرافیاییE4955 N3139 به نام های آبشار تنگ آبی اول و دوم در استان خوزستان قرار دارد. قلعه‌تُل شهری است در استان خوزستان. این شهر در بخش مرکزی شهرستان باغ‌ملک قرار گرفتi است. قلعه تل توسط محمد تقی خان بختیاری در سرتلی در ناحیه ایذه بنا شده‌است. شهر قلعه‌تل در استان خوزستان و تقسیمات کشوری بخش مرکزی شهرستان باغملک قرار داردومردمان آن بختیاری هستند. این شهر از قدیم مرکز دهستان قلعه تل و محل آمد و رفت ساکنان اطراف و تأمین خدمات اولیه روستاهای این دهستان بوده‌است.




جاذبه های گردشگری دزفول + عکس 1

جاذبه های گردشگری دزفول + عکس 1

سکونت در شهر قلعه تل با استناد آثار تاریخی بدست آمده در نشستگاه آن به گذشته‌ای بسیار دور در دوره حاکمیت پادشاهی عیلام باز می‌گردد. این پادشاهی که در حدود ۵۰۰۰ سال پیش در پهنه‌ای از جنوب غرب و غرب ایران کنونی وجود داشت از چندین شهر و ناحیه مهم تشکیل می‌شد که معروف‌ترین آنها آنزان یا آنشان بود که گمان بر این است منطبق بر منطقه اطراف شهر ایذه کنونی است. اهمیت این شهر و نزدیکی شهر کنونی قلعه‌تل با آن و نیز احتمال عبور کاروان‌های بین شهر آنزان و شوش از مسیر میانکوهی منطبق بر دشت قلعه تل بر احتمال رونق حیات این شهر در روزگار عیلامیان می‌افزاید.

اگر از حومه شهر قلعه تل به سمت شمال شرق برویم به تنگه ای طولانی بر می خوریم که با شیبی تند دامنه جنوب غربی منگشت را شکافته و از بالادست آن انبوهی آب با جوش و خروش سرازیر است. در مسیر این آب چندین آبشار زیبا که ارتفاع بعضی از آنها بیش از 1۵ متر است به وجود آمده و به جز درختان معمول زاگرس از قبیل بلوط و بن و کلخونگ و … در این تنگه درختان انجیر و مو و گردو نیز به چشم می خورد و در بعضی از جاها انبوه درختان مناظر شمال کشور را تداعی می کند.
مسیر این تنگه طولانی و سنگلاخ و در بعضی جاها صعب العبور و دارای پرتگاه است و در طول راه بایستی به دفعات زیاد عرض رودخانه را طی کرد و حتی مقداری از راه را باید در داخل رود طی کرد.


آبشار شوی در دزفول

آبشار شوي دزفول در موقعیت جغرافیایی E484936 N324745 در استان خوزستان واقع است. این آبشار در رشته‌کوه‌های زاگرس و در آبشار شوی یا تله زنگ در سردشت از توابع دزفول واقع در استان خوزستان، و با فاصلهٔ اندکی از استان لرستان و در بین کوههای سرتنگ شوی در ۱۰ کیلومتری ایستگاه راه آهن تله زنگ و در مسیر راه آهن سراسری تهران – جنوب واقع شده‌است.

آبشار شوی، پس از بیرون آمدن غار، از گردنه‌ای بلند به پایین سرازیر می‌شود. ارتفاع آبشار ۱۰۰ متر و عرض آن ۴۰ متر است. آب آن پس ازعبور از کوه‌ها و دره‌ها، به رود دز به شهر زیبای دزفول در استان خوزستان می‌ریزد.پوشش گیاهی اطراف این آبشار، تشکیل شده از درختانی مانند بید، انجیر، مو، زبان‌گنجشگ، افرا، کیکم و بلوط است. در زیر آبشار و بر روی دیواره‌های آن گیاه سیاه وشان و سایر گیاهان آب دوست روییده‌است. در نزدیکی این آبشار، آبشار بزرگ دیگری وجود دارد که گاه از آن به آبشار دوم شوی یاد می‌شود. این منطقه زیستگاه غنی از جمله حیات وحش چون کل بز، پلنگ، خرس و سمندر ایرانی است و پوشیده از درختان زاگرس از جمله بلوط است. برای رسیدن به آبشار شوی دو مسیر وجود دارد : مسیر اول از سمت منطقه شهیون دزفول و بعد از گذر از روستای صالح آباد و پیر چل می باشد.




جاذبه های گردشگری دزفول + عکس 1

جاذبه های گردشگری دزفول + عکس 1

به دلیل اینکه شوی در شمال خوزستان و در رشته کوه های زاگرس قرار گرفته است، در اواخر بهار و تابستان هوای گرمی دارد ولی در ارتفاعات و در پای آبشار هوا خنک و سرد است ولی چون چندین ساعت تا رسیدن به محل آبشار پیاده روی لازم است و این مسیر در میانه روز هوای گرمی دارد بنابراین بهترین زمان برای رفتن به شوی،اواخر اسفندماه به خصوص در ایام عید تا اواخر اردیبهشت ماه است ضمن اینکه در این موقع از سال این منطقه بسیار سرسبز و زیباست. در مسیر پیاده روی رسیدن به آبشار شوی، بعد از عبور از دره سرتنگ دزفول ، سه آبشار کوچکتر با ارتفاع هایی بین ۵ تا ۲۰ متر ، قبل از رسیدن به آن قرار دارند که این مسیر را برای عابران بسیار فرحبخش می نماید.

یکی از خصوصیات آبشار شوی این است که تا چند صد متری آبشار هیچ نشان و خبری از آبشار نیست وبعد از عبور از یک پیچ در منطقه ای کوهستانی با شیبهای تند به یکباره از پیچی عبور می کنید و آبشاری فوق العاده زیبا و با شکوه را در برابر خود می بینید و این هم شاید یکی دیگر از چشم بندی های طبیعت است که شکوه خود را به یکباره به نمایش می گذارد . نسیم خنکی که از سمت آبشار می وزد و اولین عکس هایی که به یادگار از این آبشار می گیرید تمامی خستگی راه را از تن شما می گیرد.

شاید یکی از دلایل عمده که باعث شده است آبشار شوی بکر و دست نخورده باقی بماند سختی مسیر راه آن است زیرا اولا تا نزدکی محل هیچ راه ارتباطی جاده ای و غیره ندارد و ثانیا خود مسیر هم طولانی است و تنها باید پیاده پیموده شود . به همین خاطر باعث شده که این منطقه زیبا تمیز و پاک باقی بماند.

در سال های اخیر با بهسازی بخشی از جاده امکان رسیدن به آبشار سهل تر از قبل شده، با این حال همراه داشتن کوهنورد با تجربه برای رفتن باعث اطمینان خاطر و آرامش بیشتری خواهد بود و در این خصوص می توان ار گروه های فعال کوهنوردی دزفول بهره جست. با این حال هر ساله گروه های کوهنوردی بسیاری برای دیدن این آبشار بی نظیر از سراسر کشور به این منطقه سفر می کنند و همراه با خود خاطره هایی فراموش ناشدنی را به یادگار می برند. در نزدیکی این آبشار, آبشار بزرگ دیگری وجود دارد که گاه از آن به آبشار دوم شوی یاد می شود که به دلیل عمق مناسب نسبت به آبشار اصلی و بی خطر بودن آن جای مناسبی برای شنا است .


منطقه شکار ممنوع هفت تنان

قله هفت تنان در 70 کیلومتری شمال شهرستان دزفول در بخش سردشت و در دل کوهستان سالن قرار دارد که دارای ارتفاعی در حدود 2000 متر از سطح دریا میباشد و در برخی مواقع سال نیز برفگیر است. بر اساس تقسیمات کشوری، منطقه در ناحیه جنوب‌غربی ایران، شمال استان خوزستان، شمال شرقی شهرستان دزفول واقع شده است. پیکره هفت تنان را ضخامتی عظیم ازسنگهای آهکی لایه لایه تشکیل میدهد که واجد فسیلهای دریایی دوران کهن است. این سنگها درحدود هشتادمیلیون سال پیش در ژرفای دریایی موسوم به تتیس تشکیل شده است و سپس تحت تاثیر نیروهای عظیم زمین ساختی چین خوردگی پیداکرده ونهایتا به شکل کنونی ظاهرشده اند. دامنه های شمال شرقی این قله پوشیده از گون زارها و رویشگاه درختچه هایی موسوم به جاز هستند درحالیکه دردامنه جنوبی موسوم به بازفت علیا که جنگلهای کهن بلوط غرب را دردل خود جای داده است. دره بازفت درمحدوده قله هفت تنان ازشیبهای تند وپرتگاههای سهمناکی برخوردار است. یخچالها و آبهای زیرزمینی این قله سهمی انکارناپذیر درتامین آب رودخانه های بازفت و کوهرنگ دارند.




جاذبه های گردشگری دزفول + عکس 1

جاذبه های گردشگری دزفول + عکس 1

منطقه کوهستانی هفت تنان از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور به عنوان منطقه شکار ممنوع هفت تنان مصوب و طی روزنامه مصوبه شماره ۲۳۱۲-۹۱ – ۳۱/۲/۱۳۹۱ در روزنامه رسمی شماره ۱۹۶۱۱-۳۱/۴/۹۱ آگهی و اعلام گردید. منطقه کوهستانی هفت تنان در شمال شهرستان دزفول در بخش سردشت و در فاصله ۷۰ کیلومتری شهر دزفول واقع و با دارا بودن پوشش جنگلی زاگرس و اکوسیستم کوهستانی یکی از زیستگاههای مهم گونه های جانوری است. منطقه هفت تنان دزفول زیستگاه گونه های جانوری مهمی چون خرس ،پلنگ و بزکوهی و پرندگانی چون کبک و تیهو زاگرس است. این منطقه با دارا بودن پوشش جنگلی زاگرس و اکوسیستم کوهستانی یکی از زیستگاههای مهم گونه های جانوری است. این منطقه دارای گونه های گیاهی شاخص ، یک درصد پرندگان قابل اهمیت جهان ، گونه های با ارزش چهار پا در منطقه ، آثار طبیعی و وجود گونه های دارویی باارزش است.


دره تو و بیرون

دره توبیرون در موقعیت جغرافیایی N323017 E483529 در استان خوزستان واقع است. یکی از دیدنی های طبیعی بکر و شگفت انگیز شهرستان دزفول در فصول گرم سال دره توبیرون است. دره "توبیرون” در فاصله حدود 20 کیومتری از شهر در مسیری چند کیلومتری در بخش سردشت قبل از رسیدن به منطقه تنگه سرا در شمال دزفول واقع است. دیواره‌های رفیع آن با ارتفاع بلند که گاه تا بیش از یکصد متر می رسد و انبوه درختان انگور، انجیر وحشی، برگ ‌‌های شاووشان، آبشارها و آب ‌ چکان ‌ ها جلوه بسیار زیبایی به این دره ‌ ها داده است که چشم هر بیننده ‌ ای را محو تماشای خود می ‌ سازد. این دره حاصل هزاران سال فرسایش آبی حاصل از بارندگی های فصلی درحوزه های بالاتر و سرازیر شدن تند آبها در کوه و تپه میباشندبنحوی که در فصول خشک عمق زیاد دره مانند یک زهکش عمل کرده و آب سفره های زیر زمینی را جمع کرده و آب در کف دره جاری میشود، بطوریکه در بعضی قسمتها از دیواره و کف دره آب زلال تراوش می کند. با وجود گرمای بالای 40 درجه دزفول در این دره باد خنک آرامش خاصی را به میهمانان داده و دمای آن تا 25 درجه و کمتر نیز می رسد. اين دره داراي دو آبشار است كه همراه با طبيعت زيبا مناسب براي گردشگري است. راه دسترسي به اين آبشارها 30 كيلومتر جاده آسفالته است.




جاذبه های گردشگری دزفول + عکس 1

جاذبه های گردشگری دزفول + عکس 1

"تو” در لهجه دزفولي بمعني تب (گرما) و توبيرون بمعناي مکاني که گرما را از تن ميزدايد وگفته مي شود كه در قديم براي كاهش آلام درد بيماري ها از اين محل استفاده مي شده است. سريعترين مسير رسيدن به توبيرون از طريق جاده دزفول سردشت در نزديكي منطقه تنگ سرا امكان پذير است كه از اين طريق به قسمت مياني دره و بخش جنگلي آن متصل است اما از طريق ابتداي جاده دزفول شهيون نيز مسير دسترسي به توبيرون وجود دارد كه البته تا نقاط زيباي دره حدود 4 ساعت پياده روي فاصله وجود دارد.



منطقه حفاظت شده کرخه

منطقه حفاظت شده كرخه در استان خوزستان بين N3140 عرض شمالي و E4825 طول شرقي واقع شده است. مساحت آن در 13995 هكتار مي باشد.


جاذبه های گردشگری دزفول + عکس 1

جاذبه های گردشگری دزفول + عکس 1

پستانداران : گوزن زرد ايراني ,‌گرگ ,‌ روباه , گربه جنگلي , خدنگ ,‌شغال ,‌ كفتار ,‌ تشي ,‌شنگ ,‌گراز و انواع پرندگان و جوندگان.گوزن زرد ایرانی یکی از کمیاب‌ترین گونه‌های گوزن در سرتاسر جهان است. به جرات می‌توان گفت که این گونه را می‌توان تنها در حاشیه دز استان خوزستان یافت.

دو نوار باریک حاشیه دز و کرخه باقی‌مانده جنگل‌های 400 هزار ساله بین النهرین هستند. جنگل‌های نمونه حمیدیه در اطراف دزفول از جمله این جنگل‌ها هستند که گونه گوزن زرد ایرانی را در خود جای دادند. این منطقه از قدیم الایام زیستگاه گوزن زرد بوده که زیر نظر اداره محیط زیست دزفول و شوش قرار دارد. در منطقه حفاظت شده کرخه گونه‌هایی از گوزن‌های زرد وجود دارند که به دلیل تکثیر در دهه 40 به آلمان فرستاده شدند و با گونه اروپایی اختلاط پیدا کردند و هم اکنون این گونه‌ها با اختلاطی جزیی در زیرگونه در منطقه کرخه محافظت می‌شوند ولی گوزن زرد ایرانی نوع منحصر به فردی است که در منطقه حفاظت شده دز قرار دارد.

این نوع گوزن طبق IUCN اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت جزو گونه‌های در معرض خطر انقراض است. متاسفانه تخریب زیستگاه و وجود عوامل مزاحم از قبیل عوامل انسانی و طبیعی این گونه را تهدید می‌کند. گوزن‌های زرد ایرانی پستانداران بسیار حساسی هستند و اگر منطقه آنها آرام نباشد و حیوان احساس ناامنی کند جفت گیری صورت نمی‌گیرد و تعداد گونه‌ها سال به سال کاهش می‌یابد. وسعت منطقه، امکانات محدود، تعداد زیاد عشایر و بی توجهی آنها به اهمیت مساله باعث شده تا این گونه در معرض نابودی بیشتری قرار دارد.

موقعيت جغرافيايي

اين منطقه بین 32 درجه و 57 دقيقه و 31 درجه و 36 دقيقه عرض شمالي و 48 درجه و 32 دقيقه و 48 درجه و 10 دقيقه طول شرقي مشخص مي شود. جنگل هاي كرخه با طول حدود 180 كيلومتر در دو سوي رودخانه كرخه از سرخه شيخ عزيز در شمال غربي شوش شروع و در امتداد جنوبي رودخانه كرخه ضمن برگرفتن جنگل ها در دو طرف رودخانه ادامه يافته و بعد از عبور از غرب شهر شوش تا روستاي الهايي پيش رفته و سپس تا روستاي حلاف كشيده مي شود. منطقه حفاظت شده و پناهگاه حيات وحش كرخه 13995 هكتار مساحت دارد از اين مقدار 5301 هكتار مربوطه به پناهگاه مي باشد.

راه هاي دسترسي

منطقه كرخه در 5 كيلومتري غرب جاده ترانزيتي اهواز – شوش بصورت نوار سبز رنگي در حاشيه رودخانه كرخه قرار گرفته است. جهت رسيدن به منطقه مي توان از جاده ترانزيتي اهواز – انديمشك استفاده نمود. همچنين جاده آسفالته سراسري اهواز – دزفول در بخشي از مسير خود، در مجاورت رودخانه كرخه امكان دسترسي به منطقه را در ساحل شرقي ميسر ساخته است.

معرفي جاذبه هاي گياهي

پوشش گياهي منطقه را مي توان به سه دسته درختان – درختچه ها وبوته هاي يكساله تقسيم كرد اشكوب بالايي منطقه را درختان پده وگز – اشكوب مياني درختچه هاي نظير سريم – بنگله – علف مار و تمشك و… اشكوب تحتاني را انواع گياهان لگومينوز و گرامينه و… تشكيل مي دهند. در جنگل هاي دز فراواني درخت پده بيش از ديگر گياهان و در جنگل هاي كرخه غالبيت گياهان با درختان و درختچه هاي گز مي باشد.

معرفي گياهان منطقه :

در كل عرصه هاي زيستگاههاي كرخه ودز مجموعاً 315 گونه در قالب 64 خانواده شناسائي گرديده است. خانواده Compositae با 48 گونه بيشترين جمعيت را از نظر تنوع گونه اي داراست.

معرفي جانوران منطقه

جنگل كرخه زيستگاه اصلي جانوران زيادي در منطقه خوزستان مي باشد كه مهمترين آنها گوزن زرد است كه از گونه هاي نادر ايران وجهان بشمار مي رود علاوه بر آن گونه هاي جانوري با ارزشي نظير انواع پرندگان شامل بلبل خرما، ليكو، دراج و… در منطقه زندگي مي نمايند. از پستانداران با ارزش منطقه رودك عسل خوار و گربه جنگلي را مي توان نام برد.

راههاي دسترسي جهت مشاهده حيات وحش :

جهت ديدن حيات وحش مي توان از 5 كيلومتري غرب جاده ترانزيتي اهواز – شوش وارد منطقه شد و در كل منطقه مي توان از مشاهده حيات وحش زيبا لذت برد.

آثار تاريخي – فرهنگي و مذهبي

از آثار مذهبي منطقه مي توان امامزاده شچاخ در نزديك پاسگاه حفاظتي هلوه را نام برد. تپه آپادانا و تپه اكروپل، قلعه شوش از بناهاي تاريخي در شهرستان شوش در نزديكي منطقه حفاظت شده كرخه هستند. مقبره حضرت دانيال بني (ع) در شهرستان شوش از آثار مذهبي منطقه مي باشد. به دليل اعتقادات مذهبي بسيار عميق مردم، امامزاده و سادات اين منطقه از احترام بسيار زياد برخوردارند بطوري كه در ايام و مناسبت­هاي مذهبي مردم با حضور بر مرقد سادات، اراده خود را به اهل بيت نشان مي دهند.

جاذبه های اکوتوریستی

در اين منطقه جنگل هاي زيبايي نظير، جنگل قلعه نصير وجود دارد كه از چشم انداز بسيار زيبايي برخوردار است. از محل هاي ديدني ديگر سرچشمه رودخانه شاوور را مي توان ذكر نمود. رودخانه زيباي كرخه كه از وسط منطقه كرخه عبور مي كند و جنگل هاي انبوه پناهگاه از آثار وپديده هاي زيباي منطقه مي باشد. از آثار مذهبي منطقه مي توان امامزاده شچاخ در نزديك محیط بانی حفاظتي هلوه را نام برد. تپه آپادانا و تپه اكروپل، قلعه شوش از بناهاي تاريخي در شهرستان شوش در نزديكي منطقه حفاظت شده كرخه هستند. مقبره حضرت دانيال نبي (ع) در شهرستان شوش از آثار مذهبي منطقه مي باشد. به دليل اعتقادات مذهبي بسيار عميق مردم، امامزاده و سادات اين منطقه از احترام بسيار زياد برخوردارند بطوري كه در ايام و مناسبت هاي مذهبي مردم با حضور بر مرقد سادات، اراده خود را به اهل بيت نشان مي دهند. به دليل نزديكي منطقه به شهرستان شوش مي توان از امكاناتي اقامتي در اين شهرستان بهره برد.

وضعیت عمومی اقتصادی و اجتماعی

اكثر روستاهاي پيرامون منطقه به گويش عربي تكلم مي كنند گاوميش داري وكشاورزي از مشاغل عمده مردم منطقه مي باشد در اين منطقه زندگي بصورت طايفه اي مي باشند وهر روستا عمدتا از يك يا چند طايفه وهرچند روستا از يك عشيره تشكيل شده است.
شما نه جنگیدینو بردین


ما جنگیدیم و باختیم ..
پاسخ
آگهی
#2
بسیار زیبا بازم بزار
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  از بهترین جاذبه های گرردشگری قشم غآفل نمانید
  آشنایی با جاذبه های گردشگری بوشهر
Thumbs Down آشنایی با جاذبه های گردشگری خوزستان
  10 جاذبه گردشگری پنهان در تهران
  آشنایی با جاذبه های گردشگری ودیدنی شهر ساری +تصاویر
  جاذبه های گردشگری همدان
  پنج مقصد گردشگری کم‌وبیش گمنام در ایران
  گردشگری در تهران،زره و پول میخواهد!
  زیباترین پدیده و جاذبه طبیعی شهر مشهد (عکس)
  «لیقوان» به جز پنیر جاذبه‌های دیگری هم دارد!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان