امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آشنایی با روتر ها و راه اندازی یک روتر

#1
روتر
استفاده از روترها در شبکه به امری متداول تبدیل شده است . یکی از دلایل مهم گسترش استفاده از روتر ، ضرورت اتصال یک شبکه به چندین شبکه دیگر اینترنت و یا سایر سایت ها ی از راه دور در عصر حاضر است . نام در نظر گرفته شده برای روترها ، متناسب با کاری است که آنان انجام می دهند : " ارسال داده از یک شبکه به شبکه ای دیگر " . مثلا" در صورتی که یک شرکت دارای شعبه ای در تهران و یک دفتر دیگر در اهواز باشد ، به منظور اتصال آنان به یکدیگر می توان از یک خط leased اختصاصی که به هر یک از روترهای موجود در دفاتر متصل می گردد ، استفاده نمود . بدین ترتیب ، هر گونه ترافیکی که لازم است از یک سایت به سایت دیگر انجام شود از طریق روتر محقق شده و تمامی ترافیک های غیرضروری دیگر فیلتر و در پهنای باند و هزینه های مربوطه ، صرفه جوئی می گردد .
انواع روترها
1. روترهای سخت افزاری : روترهای فوق ، سخت افزارهائی می باشند که نرم افزارهای خاص تولید شده توسط تولید کنندگان را اجراء می نمایند در حال حاضر صرفا" به صورت black box به آنان نگاه می کنیم .نرم افزار فوق ، قابلیت روتینگ را برای روترها فراهم نموده تا آنان مهمترین و شاید ساده ترین وظیفه خود که ارسال داده از یک شبکه به شبکه دیگر است را بخوبی انجام دهند . اکثر شرکت ها ترجیح می دهند که از روترهای سخت افزاری استفاده نمایند چراکه آنان در مقایسه با روترهای نرم افزاری، دارای سرعت و اعتماد پذیری بیشتری می باشند . شکل زیر یک نمونه روتر را نشان می دهد .
راهنمای خرید سوئیچ شبکه

Cisco 2600 Series Multiservice Platform
2. روترهای نرم افزاری : روترهای نرم افزاری دارای عملکردی مشابه با روترهای سخت افزاری بوده و مسئولیت اصلی آنان نیز ارسال داده از یک شبکه به شبکه دیگر است. یک روتر نرم افزاری می تواند یک سرویس دهنده NT ، یک سرویس دهنده نت ور و یا یک سرویس دهنده لینوکس باشد . تمامی سیستم های عامل شبکه ای مطرح ،دارای قابلیت های روتینگ از قبل تعبیه شده می باشند .
در اکثر موارد از روترها به عنوان فایروال و یا gateway اینترنت ، استفاده می گردد . در این رابطه لازم است به یکی از مهمترین تفاوت های موجود بین روترهای نرم افزاری و سخت افزاری ، اشاره گردد : در اکثر موارد نمی توان یک روتر نرم افزاری را جایگزین یک روتر سخت افزاری نمود ، چراکه روترهای سخت افزاری دارای سخت افزار لازم و از قبل تعبیه شده ای می باشند که به آنان امکان اتصال به یک لینک خاص WAN از نوع Frame Relay ، ISDN و یا ATM را خواهد داد .یک روتر نرم افزاری نظیر سرویس دهنده ویندوز دارای تعدادی کارت شبکه است که هر یک از آنان به یک شبکه LAN متصل شده و سایر اتصالات به شبکه های WAN از طریق روترهای سخت افزاری ، انجام خواهد شد .

مثال 1 : استفاده از روتر به منظور اتصال دو شبکه به یکدیگر و ارتباط به اینترنت
فرض کنید از یک روتر مطابق شکل زیر به منظور اتصال دو شبکه LAN به یکدیگر و اینترنت ، استفاده شده است . زمانی که روتر داده ای را از طریق یک شبکه LAN و یا اینترنت دریافت می نماید ، پس از بررسی آدرس مبداء و مقصد ، داده دریافتی را برای هر یک از شبکه ها و یا اینترنت ارسال می نماید . روتر استفاده شده در شکل زیر ، شبکه را به دو بخش متفاوت تقسیم نموده است . دو شبکه مجزاء . هر شبکه دارای یک هاب است که تمامی کامپیوترهای موجود در شبکه به آن متصل شده اند . علاوه بر موارد فوق ، روتر استفاده شده دارای اینترفیس های لازم به منظور اتصال هر شبکه به آن بوده و از یک اینترفیس دیگر به منظور اتصال به اینترنت ، استفاده می نماید . بدین ترتیب ، روتر قادر است داده مورد نظر را به مقصد درست ، ارسال نماید .

مثال 2: استفاده از روتر در یک شبکه LAN
فرض کنید از یک روتر مطابق شکل زیر در یک شبکه LAN ، استفاده شده است . در مدل فوق ، هر یک از دستگاههای موجود در شبکه با روتر موجود نظیر یک gateway برخورد می نمایند . بدین ترتیب ، هر یک از ماشین های موجود بر روی شبکه LAN که قصد ارسال یک بسته اطلاعاتی اینترنت و یا هر محل خارج از شبکه LAN را داشته باشند ، بسته اطلاعاتی مورد نظر را برای gateway ارسال می نمایند . روتر gateway نسبت به محل ارسال داده دارای آگاهی لازم می باشد . در زمان تنظیم خصلت های پروتکل TCP/IP برای هر یک از ماشین های موجود در شبکه یک آدرس IP برای gateway در نظر گرفته می شود . شکل زیر نحوه استفاده از یک روتر به منظور دستیابی کاربران به اینترنت در شبکه LAN را نشان می دهد :

مثال 3: استفاده از روتر به منظور اتصال دو دفتر کار
فرض کنید ، بخواهیم از روتر به منظور اتصال دو دفتر کار یک سازمان به یکدیگر ، استفاده نمائیم . بدین منظور هر یک از روترهای موجود در شبکه با استفاده از یک پروتکل WAN نظیر ISDN به یکدیگر متصل می گردند . عملا" ، با استفاده از یک کابل که توسط ISP مربوطه ارائه می گردد ، امکان اتصال به اینترفیس WAN روتر فراهم شده و از آنجا سیگنال مستقیما" به شبکه ISP مربوطه رفته و سر دیگر آن به اینترفیس WAN روتر دیگر متصل می گردد . روترها ، قادر به حمایت از پروتکل های WAN متعددی نظیر Frame Relay , ATM , HDLC و یا PPP ، می باشند .

مهمترین ویژگی های یک روتر :
روترها دستگاههای لایه سوم مدل مرجع OSI می باشند .
روترها مادامیکه برنامه ریزی نگردند ، امکان توزیع داده را نخواهند داشت .
اکثر روترهای مهم دارای سیستم عامل اختصاصی خاص خود می باشند .
روترها از پروتکل های خاصی به منظور مبادله اطلاعات ضروری خود منظور داده نیست ، استفاده می نمایند .
نحوه عملکرد یک روتر در اینترنت : مسیر ایجاد شده برای انجام مبادله اطلاعاتی بین سرویس گیرنده و سرویس دهنده در تمامی مدت زمان انجام تراکش ثابت و یکسان نبوده و متناسب با وضعیت ترافیک موجود و در دسترس بودن مسیر ، تغییر می نماید .
اینترنت یکی از شاهکارهای بشریت در زمینه ارتباطات است . با ایجاد زیر ساخت مناسب ارتباطی ، کاربران موجود در اقصی نقاط دنیا قادر به ارسال نامه های الکترونیکی ، مشاهده صفحات وب ، ارسال و دریافت فایل های اطلاعاتی در کمتر از چند ثانیه می باشند. شبکه ارتباطی موجود با بکارگیری انواع تجهیزات مخابراتی، سخت افزاری و نرم افزاری ، زیر ساخت مناسب ارتباطی را برای عموم کاربران اینترنت فراهم آورده است . یکی از عناصر اصلی و مهم که شاید اغلب کاربران اینترنت آن را تاکنون مشاهده ننموده اند ، روتر است . روترها کامپیوترهای خاصی هستند که پیام های اطلاعاتی کاربران را با استفاده از هزاران مسیر موجود به مقاصد مورد نظر هدایت می نمایند.


نحوه ارسال پیام
برای شناخت عملکرد روترها در اینترنت با یک مثال ساده شروع می نمائیم . زمانیکه برای یکی از دوستان خود ، یک E-mail را ارسال می دارید ، پیام فوق به چه صورت توسط دوست شما دریافت می گردد ؟ نحوه مسیر یابی پیام فوق به چه صورت انجام می گیرد که فقط کامپیوتر دوست شما در میان میلیون ها کامپیوتر موجود در دنیا ، آن را دریافت خواهد کرد. ؟ اکثر عملیات مربوط به ارسال یک پیام توسط کامپیوتر فرستنده و دریافت آن توسط کامپیوتر گیرنده ، توسط روتر انجام می گیرد.روترها دستگاههای خاصی می باشند که امکان حرکت پیام ها در طول شبکه را فراهم می نمایند.
بمنظور آگاهی از عملکرد روتر ، سازمانی را در نظر بگیرید که دارای یک شبکه داخلی و اختصاصی خود است . کارکنان سازمان فوق هر یک با توجه به نوع کار خود از شبکه استفاده می نمایند. در سازمان فوق تعدادی گرافیست کامپیوتری مشغول بکار هستند که بکمک کامپیوتر طرح های مورد نظر را طراحی می نمایند. زمانیکه یک گرافیست فایلی را از طریق شبکه برای همکار خود ارسال می دارد ، بدلیل حجم بالای فایل ارسالی ، اکثر ظرفیت شبکه اشغال و بدنبال آن برای سایر کاربران ، شبکه کند خواهد شد. علت فوق تاثیر عملکرد یک کاربر بر تمام عملکرد شبکه برای سایر کاربران به ماهیت شبکه های اترنت برمی گردد. در شبکه های فوق هر بسته اطلاعاتی که توسط کاربری ارسال می گردد ، برای تمام کامپیوترهای موجود در شبکه نیز ارسال خواهد شد. هر کامپیوتر آدرس بسته اطلاعاتی دریافت شده را بمنظور آگاهی از مقصد بسته اطلاعاتی بررسی خواهد کرد. رویکرد فوق در رفتار شبکه های اترنت ، طراحی و پیاده سازی آنان را ساده می نماید ولی همزمان با گسترش شبکه و افزایش عملیات مورد انتظار ، کارآئی شبکه کاهش پیدا خواهد کرد. سازمان مورد نظر در مثال فوق برای حل مشکل فوق تصمیم به ایجاد دو شبکه مجزا می گیرد. یک شبکه برای گرافیست ها ایجاد و شبکه دوم برای سایر کاربران سازمان در نظر گرفته می شود. بمنظور ارتباط دو شبکه فوق بیکدیگر و اینترنت از یکدستگاه روتر استفاده می گردد.


روتر، تنها دستگاه موجود در شبکه است که تمام پیامهای ارسالی توسط کامپیوترهای موجود در شبکه های سازمان ، را مشاهده می نماید. زمانیکه یک گرافیست، فایلی با ظرفیت بالا را برای گرافیست دیگری ارسال می دارد ، روتر آدرس دریافت کننده فایل را بررسی و با توجه به اینکه فایل مورد نظر مربوط به شبکه گرافیست ها در سازمان است ، اطلاعات را بسمت شبکه فوق هدایت خواهد کرد. در صورتیکه یک گرافیست اطلاعاتی را برای یکی از پرسنل شاغل در بخش مالی سازمان ارسال دارد ، روتر با بررسی آدرس مقصد بسته اطلاعاتی به این نکنه پی خواهد برد که پیام فوق را می بایست به شبکه دیگر انتقال دهد. بدین ترتیب روتر قادر به مسیریابی صحیح یک بسته اطلاعاتی و هدایت آن به شبکه مورد نظر شده است .
یکی از ابزارهائی که روتر از آن برای تعیین مقصد یک بسته اطلاعاتی استفاده می نماید ، " جدول پیکربندی " است . جدول فوق شامل مجموعه اطلاعاتی بشرح ذیل است :
اطلاعاتی در رابطه با نحوه هدایت اتصالات به آدرس های مورد نظر
اولویت های تعریف شده برای هر اتصال
قوانین مربوط به تبین ترافیک در حالت طبیعی وشرایط خاص
جدول فوق می تواند ساده ویا شامل صدها خط برنامه در یک روترهای کوچک باشد. در روترهای بزرگ جدول فوق پیچیده تر بوده بگونه ای که قادر به عملیات مسیریابی در اینترنت باشند. یک روتر دارای دو وظیفه اصلی است :
تضمین عدم ارسال اطلاعات به محلی که به آنها نیاز نیست
تضمین ارسال اطلاعات به مقصد صحیح
با توجه به وظایف اساسی فوق ، مناسبترین محل استفاده از یک روتر، اتصال دو شبکه است . با اتصال دو شبکه توسط روتر ، اطلاعات موجود در یک شبکه قادر به ارسال در شبکه دیگر و بالعکس خواهند بود. در برخی موارد ترجمه های لازم با توجه به پروتکل های استفاده شده در هریک از شبکه ها ، نیز توسط روتر انجام خواهد شد. روتر شبکه ها را در مقابل یکدیگر حفاظت و از ترافیک غیرضروری پیشگیری می نماید. تاثیر ترافیک موجود در یک شبکه بر شبکه دیگر با فرض غیر لازم بودن اطلاعات حاصل از ترافیک در شبکه اول برای شبکه دوم . همزمان با گسترش شبکه ، جدول پیکربندی نیز رشد و توان پردازنده روتر نیز می بایست افزایش یابد. صرفنظر از تعداد شبکه هائی که به یک روتر متصل می باشند ، نوع و نحوه انجام عملیات در تمامی روترها مشابه است . اینترنت بعنوان بزرگترین شبکه کامپیوتری از هزاران شبکه کوچکتر تشکیل شده است. روترها در اتصال شبکه های کوچکتر در اینترنت دارای نقشی اساسی و ضروری می باشند.


ارسال بسته های اطلاعاتی
زمانیکه از طریق تلفن با شخصی تماسی برقرار می گردد ، سیستم تلفن، یک مدار پایدار بین تماس گیرنده و شخص مورد نظر ایجاد می نماید. مدار ایجاد شده می بایست مراحل متفاوتی را با استفاده از کابل های مسی ، سوئیچ ها ، فیبر های نوری ، ماکروویو و ماهواره انجام دهد. تمام مراحل مورد نظر بمنظور برپاسازی یک ارتباط پایدار بین تماس گیرنده و مخاطب مورد نظر در مدت زمان تماس ، ثابت خواهند بود. کیفیت خط ارتباطی مشروط به عدم بروز مشکلات فنی و غیرفنی در هر یک از تجهیزات اشاره شده ، در مدت برقراری تماس ثابت خواهد بود. با بروز هر گونه اشکال نظیر خرابی یک سوئیچ و .. خط ارتباطی ایجاد شده با مشکل مواجه خواهد شد.


اطلاعات موجود در اینترنت صفحات وب ، پیام های الکترونیکی و ... با استفاده از سیستمی با نام Packet -switching network به حرکت در می آیند. در سیستم فوق ، داده های موجود در یک پیام و یا یک فایل به بسته های 1500 بایتی تقسیم می گردند.هر یک از بسته های فوق شامل اطلاعات مربوط به : آدرس فرستنده ، آدرس گیرنده ، موقعیت بسته در پیام و بررسی ارسال درست اطلاعات توسط گیرنده است. هر یک از بسته های فوق را Packet می گویند. در ادامه بسته های فوق با استفاده از بهترین و مناسبترین مسیر برای مقصد ارسال خواهند شد. عملیات فوق در مقایسه با سیستم استفاده شده در تلفن پیچیده تر بنظر می آید ، ولی در یک شبکه مبتنی بر داده دودلیل مزیت عمده برای استفاده از تکنولوژی Packet switching وجود دارد :
شبکه قادر به تنظیم لود موجود بر روی هر یک از دستگاهها با سرعت بالا است.
در صورت وجود اشکال در یک دستگاه ، بسته اطلاعاتی از مسیر دیگر عبور داده شده تا به مقصد برسد.
روترها که بخش اصلی شبکه اینترنت را تشکیل می دهند ، قادر به " پیکربندی مجدد مسیر " بسته های اطلاعاتی می باشند. در این راستا شرایط حاکم بر خطوط نظیر تاخیر در دریافت و ارسال اطلاعات و ترافیک موجود بر روی عناصر متفاوت شبکه بصورت دائم مورد بررسی قرار خواهند گرفت . روتر دارای اندازه های متفاوت است :
- در صورتیکه از امکان Internet connection sharing بین دو کامپیوتری که بر روی آنها ویندوز 98 نصب شده است استفاده گردد، یکی از کامپیوترها که خط اینترنت به آن متصل شده است بعنوان یک روتر ساده رفتار می نماید. در مدل فوق روتر، عملیات ساده ای را انجام می دهد. داده مورد نظر بررسی تا مقصد آن برای یکی از دو کامپیوتر تعیین گردد.
- روترهای بزرگتر نظیر روترهائی که یک سازمان کوچک را به اینترنت متصل می نمایند ، عملیات بمراتب بیشتری را نسبت به مدل قبلی انجام می دهند. روترهای فوق از مجموعه قوانین امنیتی حاکم بر سازمان مربوطه تبعیت و بصورت ادواری سیستم امنیتی تبین شده ای را بررسی می نمایند.
- روترهای بزرگتر مشابه روترهائی که ترافیک اطلاعات را در نقط حساس ومهم اینترنت کنترل می نمایند ، در هر ثانیه میلیون ها بسته اطلاعاتی را مسیریابی می نمایند.
در اغلب سازمانها و موسسات از روترهای متوسط استفاده می گردد. در این سازمانها از روتر بمنظور اتصال دو شبکه استفاده می شود. شبکه داخلی سازمان از طریق روتر به شبکه اینترنت متصل می گردد. شبکه داخلی سازمان از طریق یک خط اترنت یک اتصال 100base-T 9 ، خط فوق دارای نرخ انتقال 100 مگابیت در ثانیه بوده و از کابل های بهم تابیده هشت رشته استفاده می گردد به روتر متصل می گردد. بمنظور ارتباط روتر به مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنت ISP می توان از خطوط اختصاصی با سرعت های متفاوت استفاده کرد. خط اختصاصی T1 یک نمونه متداول در این زمینه بوده و دارای سرعت 1.5 مگابیت در ثانیه است . برخی از موسسات با توجه به حساسیت و نوع کار خود می توانند از یک خط دیگر نیز بمنظور ارتباط روتر با ISP استفاده نمایند. خط فوق بصورت Backup بوده و بمحض بروز اشکال در خط اختصاصی مثلا" T1 می توان از خط دوم استفاده نمود. با توجه به اینکه خط فوق بصورت موقت و در مواقع اضطراری استفاده می شود ، می توان یک خط با سرعت پایین تر را استفاده کرد.
روترها علاوه بر قابلیت روتینگ بسته های اطلاعاتی از یک نقطه به نقطه دیگر ، دارای امکانات مربوط به پیاده سازی سیستم امنیتی نیز می باشند. مثلا" می توان مشخص کرد که نحوه دستیابی کامپیوترهای خارج از شبکه داخلی سازمان به شبکه داخلی به چه صورت است . اکثر سازمانها و موسسات دارای یک نرم افزار و یا سخت افزار خاص فایروال بمنظور اعمال سیاست های امنیتی می باشند. قوانین تعریف شده در جدول پیکربندی روتر از لحاظ امنیتی دارای صلابت بیشتری می باشند.
یکی از عملیات ادواری تکراری که هر روتر انجام می دهد ، آگاهی از استقرار یک بسته اطلاعاتی در شبکه داخلی است . در صورتیکه بسته اطلاعاتی مربوط به شبکه داخلی بوده نیازی به روت نمودن آن توسط روتر نخواهد بود. بدین منظور از مکانیزمی با نام Subnet mask استفاده می شود. subnet مشابه یک آدرس IP بوده و اغلب بصورت 255.255.255.0 است . آدرس فوق به روتر اعلام می نماید که تمام پیام های مربوط به فرستنده و یا گیرنده که دارای یک آدرس مشترک در سه گروه اول می باشند ، مربوط به یک شبکه مشابه بوده و نیازی به ارسال آنها برای یک شبکه دیگر وجود ندارد. مثلا" کامپیوتری با آدرس 15.57.31.40 پیامی را برای کامپیوتر با آدرس 15.57.31.52 ارسال می دارد. روتر که در جریان تمام بسته های اطلاعاتی است ، سه گروه اول در آدرس های فرستنده و گیرنده را مطابقت می نماید و بسته اطلاعاتی را بر روی شبکه داخلی نگه خواهد داشت .


آگاهی از مقصد یک پیام
روتر یکی از مجموعه دستگاههائی است که در شبکه استفاده می شود. هاب ، سوئیچ و روتر سیگنال هائی را ار کامپیوترها و یا شبکه ها دریافت و آنها را برای کامپیوترها و یا شبکه های دیگر ارسال می دارند. روتر تنها دستگاه موجود می باشد که در رابطه با مسیر یک بسته اطلاعاتی تصمیم گیری می نماید. بمنظور انجام عملیات فوق ، روترها می بایست نسبت به دو موضوع آگاهی داشته باشند : آدرس ها و ساختار شبکه .
زمانیکه توسط یکی از دوستانتان برای شما یک کارت تبریک سال نو ارسال می گردد ، از آدرسی مطابق زیر استفاده می نماید : " تهران - خیابان ایران - کوچه شمیرانات - پلاک 110 " آدرس فوق دارای چندین بخش بوده که به اداره پست مربوطه امکان پیدا نمودن آدرس فوق را خواهد داد. استفاده از کد پستی باعث سرعت در ارسال کارت تبریک و دریافت آن توسط شخص مورد نظر می نماید .ولی حتی در صورتیکه از کد پستی هم استفاده نشود ، امکان دریافت کارت تبریک با توجه به مشخص شدن شهرستان ، خیابان ، کوچه و پلاک نیز وجود خواهد داشت . آدرس فوق یک نوع آدرس منطقی است . آدرس فوق روشی را برای دریافت کارت تبریک ، مشخص می نماید. آدرس فوق به یک آدرس فیزیکی مرتبط خواهد شد.
هر یک از دستگاههای موجود که به شبکه متصل می گردند ، دارای یک آدرس فیزیکی می باشند. آدرس فوق منحصر بفرد بوده و توسط دستگاهی که به کابل شبکه متصل است ، در نظر گرفته خواهد شد. مثلا" در صورتیکه کامپیوتر شما دارای یک کارت شبکه NIC می باشد ، کارت فوق دارای یک آدرس فیزیکی دائمی بوده که در یک محل خاص از حافظه ذخیره شده است . آدرس فیزیکی که آدرس MAC Media Access Control نیز نامیده می شود ، دارای دو بخش بوده که هر یک سه بایت می باشند. اولین سه بایت ، شرکت سازنده کارت شبکه را مشخص می نماید . دومین سه بایت یک شماره سریال مربوط به کارت شبکه است .
کامپیوتر می تواند دارای چندین آدرس منطقی در یک لحظه باشد. وضعیت فوق در رابطه با اشخاص نیز صدق می کند. مثلا" یک شخص می تواند دارای آدرس پستی ، شماره تلفن ، آدرس پست الکترونیکی و ... باشد. از طریق هر یک از آدرس های فوق امکان ارسال پیام برای شما وجود خواهد داشت . آدرس های منطقی در کامپیونر نیز مشابه سیستم فوق کار می کنند. در این راستا ممکن است از مدل های متفاوت آدرس دهی و یا پروتکل های مربوط به شبکه های متفاوت بطور همزمان استفاده گردد. در زمان اتصال به اینترنت ، شما دارای یک آدرس بوده که از پروتکل TCP/IP مشتق شده است . در صورتیکه دارای یک شبکه کوچک می باشید ، ممکن است از پروتکل NetBEUI مایکروسافت استفاده می نمائید. بهرحال یک کامپیوتر می تواند دارای چندین آدرس منطقی بوده که پروتکل استفاده شده قالب آدرس فوق را مشخص خواهد کرد.
آدرس فیزیکی یک کامپیونر می بایست به یک آدرس منطقی تبدیل گردد. از آدرس منطقی در شبکه برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده می گردد. برای مشاهده آدرس فیزیکی کامپیوتر خود می توانید از دستور IPCONFIG ویندوز 2000و XP استفاده نماید.


پروتکل ها
اولین و مهمترین وظیفه روتر ، آگاهی از محلی است که می بایست اطلاعات ارسال گردند. اکثر روترها که یک پیام را برای شما مسیریابی می نمایند، از آدرس فیزیکی کامپیوتر شما آگاهی ندارند. روترها بمنظور شناخت اکثر پروتکل های رایج ، برنامه ریزی می گردند. بدین ترتیب روترها نسبت به فورمت هر یک از مدل های آدرس دهی دارای شناخت مناسب می باشند. تعداد بایت های موجود در هر بسته اطلاعاتی ، آگاهی از نحوه ارسال درست اطلاعات به مقصد و ... روترها بعنوان مهمترین عناصر در ایجاد ستون فقرات اینترنت مطرح می باشند. روترها در هر ثانیه میلیون ها بسته اطلاعاتی را مسیریابی می نمایند. ارسال یک بسته اطلاعاتی به مقصد مورد نظر ، تنها وظیفه یک روتر نخواهد بود. روترها می بایست قادر به یافتن بهترین مسیر ممکن باشند. دریک شبکه پیشرفته هر پیام الکترونیکی به چندین بخش کوچکتر تقسیم می گردد. بخش های فوق بصورت مجزا ارسال و در مقصد مجددا" با ترکیب بخش های فوق بیکدیگر ، پیام اولیه شکل واقعی خود را پیدا خواهد کرد. بخش های اطلاعاتی اشاره شده Packet نامیده شده و هر یک ازآنان می توانند از یک مسیر خاص ارسال گردند. این نوع از شبکه ها را Packet-Switched network می گویند. در شبکه های فوق یک مسیر اختصاصی بین کامپیوتر فرستنده بسته های اطلاعاتی و گیرنده ایجاد نخواهد گردید. پیام های ارسالی از طریق یکی از هزاران مسیر ممکن حرکت تا در نهایت توسط کامپیوتر گیرنده ، دریافت گردد. با توجه به ترافیک موجود در شبکه ممکن است در برخی حالات عناصر موجود در شبکه لود بالائی را داشته باشند ، در چنین مواردی روترها با یکدیگر ارتباط و ترافیک شبکه را بهینه خواهند کرد. استفاده از مسیرهای دیگر برای ارسال اطلاعات باتوجه به وجود ترافیک بالا در بخش های خاصی از شبکه


ردیابی یک پیام
در صورتیکه از سیستم عامل ویندوز استفاده می نمائید ، با استفاده از دستور Traceroute می توانید مسیر بسته های اطلاعاتی را دنبال نمائید. مثلا" در صورتیکه بخواهیم از مسیر پیوستن به سایت Microsoft Corporation آگاهی پیدا نمائیم ، کافی است دستور فوق را بصورت زیر تایپ نمائیم :
Tracert Microsoft Corporation
خروجی دستور فوق مشابه زیر است :
اولین اعداد نشاندهنده تعداد روترموجود بین کامپیوتر شما و سایت مایکروسافت است . در این مدل خاص از روتر استفاده شده است . سه عدد بعدی ، نشاندهنده مدت زمانی است که اطلاعات از کامپیوتر شما برای روتر مشخص شده ارسال و مجددا" مراجعت می نمایند. در برخی موارد ممکن است نام روتر نیز اعلام گردد. در نهایت آدرس IP هر یک از روترها نشان داده شده است .بدین ترتیب برای رسیدن به سایت مایکروسافت از محلی که دستور فوق تایپ می گردد ، .... روتر استفاده و ثانیه زمان برای دریافت اطلاعات از سرویس دهنده و مراجعت مجدد اطلاعات ، نیاز خواهد بود.


ستون فقرات اینترنت
باتوجه به گستردگی اینترنت و وجود میلیون ها بسته اطلاعاتی در هر ثانیه بمنظور مسیریابی ، می بایست از روترهای با سرعت بالا استفاده شود. روتر سری 12000 سیسکو یکی از این نوع روترها بوده که بعنوان ستون فقرات اصلی در اینترنت استفاده می شود. تکنولوژی بکار گرفته شده در طراحی روترهای فوق مشابه سوپر کامپیوترها می باشد. استفاده از پردازنده های با سرعت بالا بهمراه مجموعه ای از سویئچ های پر سرعت . در روتر مدل 12000 از پردازنده های 200MHZ MIPS R5000 استفاده می شود. 12016 ، یکی از مدل های سری فوق است . مدل فوق قادر دارای توان عملیات 320 میلیارد بیت از اطلاعات را در ثانیه را دارد. در صورتیکه مدل فوق با تمام توان و ظرفیت خود نصب گردد ، امکان انتقال 60 میلیون بسته اطلاعاتی در هر ثانیه را دارا است .
روترها با استفاده از جدول پیکربندی خود قادر به مسیریابی صحیح بسته های اطلاعاتی خواهند بود. قوانین موجود در جدول فوق سیاست مسیریابی یک بسته اطلاعاتی را تبین خواهند کرد . قبل از ارسال بسته های اطلاعاتی توسط مسیر مشخص شده ، روتر خط مسیر مربوطه را از از نقطه نظر کارآئی بررسی می نماید . در صورتیکه مسیر فوق فاقد کارآئی لازم باشد ، روتر مسیر فوق را چشم پوشی نموده و مجددا" یک مسیر دیگر را مشخص خواهد کرد. پس از اطمینان از کارآئی مسیر مشخص شده ، بسته اطلاعاتی توسط مسیر مورد نظر ارسال خواهد گردید. تمام عملیات فوق صرفا" در کسری از ثانیه انجام می گردد. در هر ثانیه، فرآیند فوق میلیون ها مرتبه تکرار خواهد شد.
آگاهی از محلی که پیام ها می بایست ارسال گردند ، مهمترین وظیفه یک روتر است . برخی از روترهای ساده، صرفا" عملیات فوق را انجام داده و برخی دیگر از روترها عملیات بمراتب بیشتر و پیچیده تری را انجام می دهند.


روتر چیست؟
روتر به دودسته تقسیم میکنن :
روتر های سخت افزاری:
که یک دستگاه صرفآ برای ماکار routing رو انجام میده,وبرای کارش هیچ احتیاجی به یه کامپیوترنداره,بلکه خودش درست مثل یک کامپیوتر Ram,CPU,System-Board,Slot,… داره و البته سیستم عامل مخصوص به خود که بهاسم IOS هم اون رو میشناسن . یه روتر سخت افزاری درست مثل یه کامپیوتر محل های برای اضافه کردن کارت های جانبی و ... رو داره .
روترهای نرم افزاری :
که در واقع بک روترسخت افزاری شبیه-سازی شده هستن. ازنظر کارکردی عملآ کار یک روتر نرم افزاری رومیکنن ولی خیلی مزایا و کارها هست که فقط توسط یک روتر واقعی سخت-افزاری قابل انجام هست ... . روترهای نرم افزاری رو همون سیستم عامل ها شبیه سازی میکنن . و در واقع میشه گفت که یک سیستم عامل رو توسط امکاناتی که خودش بما داده , مثلآ Routing and Remote access در ویندوزهای سرور مایکروسافت . جوری تنظیم میکنن که کار یک روتر رو برای ما انجام بده.
در یک سیستم عامل مثل ویندوز 2000 سرور,این کار به راحتی نصب 2 عدد کارت شبکه وراه-اندازی یک سرویس هست ! ولی در سیستم عاملی مثل یونیکس/لینوکس با کمی دردسر بیشتر هم همراه خواهد بود .


کار یک Router چیست؟
روترها همونطور که از اسمشون پیداست Router=مسیر یاب کارشون مسیر یابی برایبسته ها Packet ی اطلاعات در شبکه هست .روتر میگرده و بطور مثال کوتاه ترین مسیر رو برای رسیدن این متن از سرور ما به کامپیوتر شما , کوتاه ترین مسیر رو از بین هزاران-هزارکامپیوتر متصل به اینترنت پیدا میکنه.البته این کار به این سادگی که شنیدین نیست و بر عکس یک کار پیچیده هست که فقط روتر ها اون کار رو بلدن , به کسی هم یادش نمیدن. J یه روتر همچنین میتونه دو شبکه مجزا رو که هر کدوم nodeهای خودشون دارن رو به هم وصل کنه .
یه روتر همچین میتونه مثلآ بصورت به Access Server عمل کنه . این اکسس سرور دقیقآ همون چیزی هست که شما وقتی شماره ISP رو میگیرید , ارتباط شما رو با سرور اونجا برقرار میکنه . IP هم که شما بعنوان Server-IP و یا Default-Gateway در گزارش IPConfigمی بینید.
در واقع IP همون Access Servere که یه روتر هست که به اون ابزاری کارت جانبی اضافه کردن که کنترل و مدیریت مودم ها رو به عهده داره .
البته حتمآ میدونید که , این اکسس سرور نیست که به شما ip میده یا شما رو تغذیه یکنه ....
البته این ها تنها کاهایی نیستن که یه روتر میکنه, بلکه کارهای بسیار زیاد و قابلیتهای مفید دیگری هم هستن که خارج از حوصله این متنه.
Routerدستور کار خودش رو از کجا تهیه میکنه ؟
خوب ... . وقتی یه مدیر شبکه میخواد یه کاربر برای سرورش تعریف کنه, کامیوتری رو به شبکه اش اضاف کنه با مثلآ یه میل-سرور راه اندازی کنه , خیلی راحت میشینه پشت سرورش فرض میکنیم Win2000 AS وبکمک Active-Directory service کابر جدید و کامپیوتر جدید رو به دامین Domain اضافه میکنه , و با نصب Exchange server میل سرورش رو هم راه میندازه.
ولی یه روتر که هیچکدام از این چیرها رو نداره... !!!! L نهایت لطفی که ممکنه جناب روتر
بما کنه اینه که IOS prompt رو در اختیار ما بذاره که اون هم بصورت Text-Base هست,یعنی شما فقط با چیزی شبیه محیط Dos سر و کار دارید.
حتمآ با ناراحتی تمام پیش خودتون این فکر رو میکنین که :" لعنتـــــــــی ... باید بشینم همه چی رو دونه دونه و با زیر-رو کردن قسمت های مختلف و زمخت و خشک ISO , وارد کنم ... " .
خوب این هم روشی هست واسه خودش.ولی احمقانه ترین کاری هست که یه admin ممکه انجام بده !!!
این کار مثل این میمونه که بشینی تموم تنظیمات active-directory رو از طریق ابزارهای اغلب تحت داس microsoft active-directory support tools انجام بدی , اون هم از روی همون سرور !!!!!!!
ولی خوشبختانه راه دیگری هم هست که اون , همونStartup-Config روتر ماست .
این startup-config فایلی هست که برای یک روتر , دقیقآ همانند یکCommand.com/Autoexec.bat/Config.sys برای سیستم عامل داس عمل میکنه . البته اضافه کردن command.com به لیست این مثال بنا به دلایلی درست نیست , ولی به همون دلایل هم بعدآ خواهید دونست چرا ... میشه این رو حساب کرد .


آشنائی با عناصر داخلی روتر

روتر یکی از دستگاه های شبکه ای مهم و حیاتی است که از آن در شبکه های LAN و WAN استفاده می گردد . روترها تاکنون در مدل های متفاوت و با معماری مختلف طراحی ، تولید و عرضه شده اند . در این مطلب با عناصر اصلی داخلی یک روتر آشنا خواهیم شد .
پردازنده CPU : پردازنده مسئولیت اجرای دستورالعمل ها در سیستم عامل را برعهده دارد . مقداردهی اولیه سیستم ، عملیات روتینگ و کنترل اینترفیس شبکه از جمله وظایف یک پردازنده می باشد . CPU ،*یک ریزپردازنده است و در روترهای بزرگ ممکن است از چندین پردازنده استفاده گردد .
حافظه اصلی RAM : از حافظه فوق به منظور ذخیره اطلاعات جدول روتینگ ، صف های بسته های اطلاعاتی ، اجراء پیکربندی و cache سوئیچینگ سریع استفاده می*گردد . در اکثر روترها ، حافظه RAM فضای زمان اجراء برای نرم افزار IOS و زیر سیستم های مربوطه را فراهم می نماید . حافظه RAM منطقا" به دو بخش حافظه پردازنده اصلی و حافظه ورودی و خروجی مشترک تقسیم می گردد . از حافظه ورودی و خروجی مشترک Shared I/O توسط اینترفیس ها و به منظور ذخیره موقت بسته های*اطلاعاتی استفاده می گردد. با توجه به تکنولوژی استفاده شده امروزی بهتر است دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
فروش روتر سیسکو خود را در نظر بگیرید و به سمت سخت افزاری های جدید حرکت کنید.در ساخت اینگونه حافظه ها ، پس از خاموش کردن و یا راه اندازی مجدد روتر اطلاعات موجود در حافطه RAM حذف می گردد . حافظه های فوق معمولا" از نوع DRAM حافظه RAM پویا بوده و می توان با افزودن ماژول های DIMMs ظرفیت آنان را تغییر و افزایش داد .
حافظه فلش Flash : از این نوع حافظه ها به منظور ذخیره نسخه کامل نرم افزار IOS استفاده می*گردد . روتر، معمولا" IOS پیش فرض خود را از حافظه فلش دریافت می نماید . با توجه به تکنولوژی استفاده شده در ساخت اینگونه حافظه ها ، همواره می توان نرم افزار ذخیره شده درون آنان را ارتقاء و با یک نسخه جدید جایگزین نمود . IOS ممکن است به صورت فشرده و یا معمولی ذخیره شده باشد . در اکثر روترها یک نسخه اجرائی از IOS در زمان راه اندازی روتر به حافظه RAM انتقال می یابد . در سایر روترها ، IOS ممکن است مستقیما" از طریق حافظه فلش اجراء گردد . با افزودن و یا تعویض ماژول های SIMMs و یا کارت های PCMCIA می*توان ظرفیت حافظه فلش را ارتقاء داد .
حافظه NVRAM : از این نوع حافظه های غیر فرار به منظور ذخیره پیکربندی راه اندازی روتر استفاده می گردد . در برخی دستگاه ها ، NVRAM بر اساس تکنولوژی EEPROMs و در سایر دستگاه ها به صورت حافظه های فلش پیاده سازی می گردد. اطلاعات موجود در NVRAM پس از خاموش شدن و یا راه اندازی مجدد روتر از بین نخواهند رفت .
گذرگاه ها Buses :اکثر روترها شامل یک گذرگاه سیستم و یک گذرگاه پردازنده می*باشند . از گذرگاه سیستم به منظور مبادله اطلاعات بین پردازنده و اینترفیس ها و یا تجهیزات جانبی نصب شده در یکی از اسلات های سیستم ، استفاده می گردد . گذرگاه فوق مسئولیت مبادله بسته های اطلاعاتی به اینترفیس ها را برعهده دارد دریافت و ارسال.
گذرگاه پردازنده توسط پردازنده و به منظور دستیابی عناصر از طریق حافظه اصلی روتر استفاده می گردد. این گذرگاه مسئولیت مبادله دستورالعمل ها و داده به یک آدرس خاص از حافظه را برعهده دارد.
حافظه ROM : از این نوع حافظه به منظور ذخیره دائم کد اشکال زدائی راه انداز ROM Monitor استفاده می*گردد . مهمترین وظیفه حافظه ROM ، تست و عیب یابی سخت افزار در زمان راه اندازی روتر و استقرار نرم افزار IOS از حافظه فلش به درون حافظه RAM می*باشد . برخی روترها دارای یک نسخه خاص و سبک تر از IOS می باشند که می توان از آن به عنوان یک گزینه و منبع جایگزین در زمان راه اندازی روتر استفاده نمود .اطلاعات موجود در اینگونه حافظه ها را نمی توان حذف نمود و در صورت نیاز به ارتقاء ، می*بایست تراشه مربوطه را تعویض نمود .


اینترفیس ها :
اینترفیس ها مسئولیت اتصالات روتر به دنیای خارج را برعهده داشته و می توان آنان را به سه گروه عمده تقسیم نمود :
اینترفیس های مختص شبکه محلی : این نوع اینترفیس ها معمولا" یکی از گزینه های متفاوت اترنت و یا Token Ring می باشند . اینترفیس های فوق دارای تراشه های کنترلی خاصی می باشند که منطق لازم برای اتصال سیستم به محیط انتقال را ارائه می نمایند . پیکربندی اینترفیس های فوق ممکن است به صورت ثابت و یا ماژولار پیمانه ای و قابل افزایش با توجه به نیاز باشد .
اینترفیس های مختص شبکه WAN : شامل اینترفیس های سریال ، ISDN و CSUs برگرفته از Channel Service Unit می باشد. همانند اینترفیس شبکه های محلی ، این نوع اینترفیس ها نیز دارای تراشه های کنترلی خاصی می باشند که منطق لازم برای اتصال سیستم به محیط انتقال را ارائه می نمایند . پیکربندی اینترفیس های فوق ممکن است به صورت ثابت و یا ماژولار باشد .
اینترفیس های کنسول و کمکی : این نوع اینترفیس ها ، پورت های سریالی می باشند که از آنان جهت پیکربندی اولیه روتر استفاده می گردد . پورت های فوق را نمی توان به عنوان پورت های شبکه در نظر گرفت و از آنان صرفا" جهت برقراری ارتباط از طریق پورت های ارتباطی کامپیوتر و یا مودم استفاده بعمل می آید.
منبع تغذیه : منبع تغذیه توان لازم برای عملکرد صحیح عناصر داخلی روتر را تامین می نماید . روترهای بزرگ ممکن است دارای چندین منبع تغذیه باشند . در روترهای کوچک منبع تغذیه ممکن است به صورت External باشد .
محل نصب عناصر داخلی درون روتر
برای استفاده از روتر لازم نیست که با محل نصب عناصر اشاره شده درون روتر آشنا باشیم ولی در برخی موارد نظیر ارتقاء حافظه این موضوع می تواند ضرورت خاص خود را داشته باشد .
نوع عناصر و محل نصب آنان در روترها با توجه به مدل آنان می تواند متفاوت و متغیر باشد
استفاده از روترها در شبکه به امری متداول تبدیل شده است . یکی از دلایل مهم گسترش استفاده از روتر ، ضرورت اتصال یک شبکه به چندین شبکه دیگر اینترنت و یا سایر سایت ها ی از راه دور در عصر حاضر است . نام در نظر گرفته شده برای روترها ، متناسب با کاری است که آنان انجام می دهند : " ارسال داده از یک شبکه به شبکه ای دیگر " . مثلا" در صورتی که یک شرکت دارای شعبه ای در تهران و یک دفتر دیگر در اهواز باشد ، به منظور اتصال آنان به یکدیگر می توان از یک خط leased اختصاصی که به هر یک از روترهای موجود در دفاتر متصل می گردد ، استفاده نمود . بدین ترتیب ، هر گونه ترافیکی که لازم است از یک سایت به سایت دیگر انجام شود از طریق روتر محقق شده و تمامی ترافیک های غیرضروری دیگر فیلتر و در پهنای باند و هزینه های مربوطه ، صرفه جوئی می گردد .


راه اندازی روتر سیسکو


شروع به کار
به هنگام خرید یک روتر لوازمی که همراه آن به شما تحویل داده خواهد شد عبارتند از:
1- سیم برق
2- کابل اتصال روتر به کامپیوتر
3- یک CD
4- یک دفترچه راهنما
مراحل زیر را دنبال کنید:
روتر را به یک کامپیوتر متصل کنید.اینکار از طریق کابل اتصالی که همراه روتر دریافت کرده اید انجام می شود.در پشت روتر شما پورتی وجود دارد که به آن پورت console می گویند.آنرا پیدا کنید و یک سر کابل را به آن متصل کرده و سر دیگر آنرا به کامپیوتر مورد نظر متصل کنید
برای کار کردن با روتر نیاز به یک نرم افزار terminal Emulation داریم. این نرم افزار ها زبان روتر ها را می فهمند و می توانند با آنها صحبت کنند. نرم افزار Hyperterminal ویندوز از این خانواده است و می توانید از آن استفاده کنید.برنامه را با پارامترهای زیر اجرا کنید:
9600 boud
No Parity
8 data Bits
1 Stop Bit
در صورتیکه کابل را از طریق پورت com به کامپیوتر متصل کرده اید برای اتصال اولیه از گزینه direct to com استفاده کنید.
روتر را روشن کنید.
قسمتهای مهم روتر
ROM Read Only Memory
این حافظه پایدار در روتر برای ذخیره کردن موارد زیر بکار می رود:
برنامه Power-on self test که هنگام بالا آمدن روتر اجرا می شود و برای چک کردن قسمتهای مختلف آن بکار می رود.
برنامه Bootstrap Startup خود راه انداز که روتر را راه اندازی می کند
نرم افزار IOS روتر
واضح است که تغییر محتویات ROM روتر به روش نرم افزاری امکان پذیر نبوده و باید Chip آن عوض شود.

Flash Memory
یک قطعه حافظه قابل پاک کردن و دوباره برنامه ریزی کردن می باشد.این حافظه حاوی سیستم عامل روتر می باشد.

NVRAM Non Volatile RAM
این حافظه برای نگهداری از فایل Startup configuration بکار می رود.همانند Flash Memory این حافظه هم محتویات خود را در هنگام قطع برق از دست نمی دهد

RAM Random Access Memory
این حافظه عادی روتر بوده و داده های موقتی خود را در آن نگهداری می کند.مانند Routing table
همچنین پس از راه اندازی روتر سیستم عامل به این حافظه منتقل می شود.
این حافظه در هنگام قطع برق تمام محتویات خود را از دست می دهد

Interfaces
Interface به محل ارتباطی روتر با محیط بیرون گفته می شود.بطور پیش فرض روترها دارای اینترفیس های serial هستند که برای اتصال به یک شبکه WAN در فاصله های دور بکار می رود.همچنین اینترفیس هایی برای اتصال به LAN در روترها وجود دارد مانند Ethernet,Token Ring,FDDI Fiber Distributed Data Interface
هنگام روشن کردن روتر چه اتفاقی می افتد
1. برنامه Power-on self Test سخت افزار روتر را چک می کند. قطعاتی از قبیل CPU,memory و اینترفیس ها
2. برنامه Bootstrap اجرا می شود
3. Bootfield خوانده می شود تا سیستم عامل مناسب مشخص شود
4. سیستم عامل موجود در Flash memory به RAM انتقال داده می شود
5. فایل Configuration که در NVRAM ذخیره شده است به RAM منتقل می شود
6. اگر فایل Configuration در NVRAM وجود نداشته باشد IOS روتر یکسری سوالات به صورت Wizard مطرح خواهد کرد تا Config اولیه شکل بگیرد.به این ویزارد Setup dialog گفته می شود
کار با روتر
ست کردن کلمات عبور
اگر روتر نو باشد Password ای نخواهد داشت. پس اولین مرحله تعیین یک کلمه عبور برای روتر می باشد.روشی که در زیر برای ست کردن کلمه عبور آورده شده است تنها هنگامی بکار می رود که اتصال به روتر از طریق پورت کنسول انجام شده باشد. عبارت زیر در Consol دیده می شود:
Router>


به این حالت User Exec گفته می شود. به عنوان یک User فقط می توان به روتر log on کرده و یکسری گزارشات و تنظیمات را مشاهده کرد و در این حالت امکان ست کردن کلمه عبور وجود ندارد. برای ست کردن کلمه عبور باید ابتدا به حالتی که به آن Privileged Exec گفته می شود وارد شوید.
برای ورود به این حالت باید از دستور enable استفاده کرد. خط فرمان به صورت زیر تغییر پیدا می کند:


Router#


این بدان معنی است که روتر هم اکنون در حالت Privileged Exec قرار دارد. برای برگشت به حالت user Exec باید از دستور disable استفاده نمود. حال برای ست کردن کلمه عبور باید از حالت Enable به حالت Configuration رفت. دستور configure این کار را انجام می دهد:


Router#configure
Configuring from terminal, memory, or network [terminal]?terminal
Router config #


عبارت فوق نشان می دهد که روتر در حالت Configuration قرار دارد.

5 کلمه عبور متفاوت وجود دارد که باید همگی آنها ست شوند:
1- Console
2- Auxilary
3- VTY
4- Enable
5- Enable Secret


1- Console
این کلمه عبور پورت Console روتر را محافظت خواهد کرد:


Router#Configure
Router config # line console 0
Router config-line # login
Router config-line # password CISCO
Router config-line#Ctrl-Z


2- Auxiliary
این کلمه عبور برای اتصالات از طریق مودم بکار می رود:


Router#Config t Configure terminal
Router config # line aux 0 line auxiliary 0
Router config-line # login
Router config-line # password CISCO
Router config-line#Ctrl-Z


دستور خط اول خلاصه شده دستور Configure terminal می باشد در روتر می توان به جای دستورات از فرم خلاصه شده آنها هم استفاده نمود


3- VTY
پورتهای Virtual مانند بقیه پورتها وجود خارجی ندارند.در هنگام اتصال به روتر از طریق Telnet از این پورت استفاده می شود.تعدا این پورتها 5 تا می باشد.در صورتیکه بخواهیم همگی کلمات عبور را با همدیگر ست کرد می توان از دستور line vty 0 4 0 یک جای خالی و سپس 4 استفاده نمود:


Router#Config t
Router config # line vty 0 4
Router config-line # login
Router config-line # password CISCO
Router config-line#Ctrl-Z


4- Enable
این کلمه عبور به صورت Clear text ذخیره می شود و معمولا از کلمه عبور Enable Secret برای ورود به حالت Enable استفاده می شود این کلمه عبور به صورت رمز شده ذخیره می شود .ولی در مواقعی که مشکلی برای روتر پیش بیاید و روتر از IOS پیش فرض برای بالا آمدن استفاده کند کلمه عبور Enable Secret کار نخواهد کرد ، پس بهتر است که این کلمه عبور ست شود.


Router#Configure
Router config # enable password CISCO
Router config #Ctrl-Z
5- Enable Secret
Router#Config t
Router config # enable secret CISCO
Router config #Ctrl-Z



« نمایش config روتر»
config روتر در NVRAM آن ذخیره می شود. NVRAM یک حافظه غیر فرار است که باعث می شود config روتر در هنگام خاموش شدن از دست نرود. config ای که در NVRAM ذخیره شده است startup-config نامیده می شود و در ابتدای بالا آمدن روتر به RAM منتقل می شود.به config ای که در RAM وجود دارد running-config گفته می شود. نمایش محتویات config روتر در حالت user exec امکان پذیر نیست و باید در حالت enable قرار گرفت.
دستورات مربوط به نمایش config روتر به صورت زیر می باشد:

Show startup-config یا به طور مختصر sh start
Show running-config یا به طور مختصر sh run
« ذخیره config روتر»
config روتر در NVRAM ذخیره می شود که به آن startup-config نیز گفته می شود. برای ذخیره کردن running-config در startup-config از دستور زیر باید استفاده نمود:

Copy running-configuration startup-configuration خلاصه copy run start

پس از اجرای این دستور باید فایل مقصد را مشخص کنید که با زدن دکمه ENTER همان فایل پیش فرض آن startup-config انتخاب خواهد شد.


# copy run start
Destination file [startup-config]: here you would press Return
Building Configuration...


در روترهای قدیمی به جای این دستور از دستور write mem استفاده می شود.
اگر tftp server داشته باشیم می توانیم با دستورات زیر config روتر را در یک فایل بر روی سایت ftp ذخیره کنیم:


#COPY RUN TFTP
Remote host[]? 10.1.1.1 this is IP address of the TFTP server
Name of configuration file to write [router-confg] Return
the above writes the configuration to the file router-confg
Write file ARNOLD-confg on host 10.1.1.1? Return
[confirm] Return
Building configuration...


«بازیابی config روتر»
با استفاده از دستور reload می توان startup-config را به running-config منتقل کرد.


« کلمه عبور فراموش شده»
کلمات عبور روتر در فایل startup-config که در NVRAM قرار دارد ذخیره می شوند. نکته اصلی در بازیابی کلمات عبور این است که در هنگام بالا آمدن روتر نباید اجازه بازیابی startup-config و ذخیره آن در running-config به روتر داده شود. و به این منظور باید بیت ششم از configuration register تغییر داده شود.config register روتر را می توان در دو حالت config mode یا ریاROM MONITOR تغییر داد. چون کلمه عبور را گم کرده ایم امکان ورود به config mode را نداریم و بنابراین از روش دوم برای تغییر آن استفاده می کنیم.
برای ورود به حالت ROM MONITOR باید در هنگامی که ios از flash memory لود می شود دستور Break به روتر ارسال کرد.
روتر را خاموش نموده و سپس روشن نمایید. ابتدا برنامه power os self test اجرا می شود و سپس ios از flash به RAM منتقل می شود. اگر قبل از انتقال کامل ios به ram دستورbreak برای روتر فرستاده شود وارد حالت ROM MONITOR خواهیم شد.پس از ورود به حالت ROM MONITOR دستورات زیر را تایپ نمائید:
>o/r 0x2142
>i
با این دو دستورregister config تغییرکرده و روتر دوباره ریست می شود و سپس در هنگام بالا آمدن stratup-config در running-config کپی نخواهد شد بنابراین می توان بدون نیاز به کلمه عبور وارد حالت enable mode و config mode شد. با دستورات زیر کلمه عبور جدید ست می شود:


Router>en
Router#copy start run
Router#configure t
Router config #enable secret mypass
Router config #config-register 0x2102
Router config #exit



همانگونه که دیده می شود config register را در انتهای کار به حالت اولیه باز می گردانیم تا در راه اندازی دوباره روتر startup-config به running-config منتقل شود.اگر الان دستور show version را اجرا کنید نتایج زیر بدست خواهد آمد:


Router#sh version
Cisco Internetwork Operating System Software

32K bytes of non-volatile configuration memory.
8192K bytes of processor board System flash Read/Write
Configuration register is 0x2142 will be 0x2102 at next reload


configuration register روتر دو بایت است که بیتهای مختلف تشکیل دهنده آن به صورت زیر می باشد:
00-03 Boot file is cisco2-2500 or boot system command
06 Ignore configuration disabled
07 OEM disabled
08 Break disabled
10 IP broadcasts with ones
12-11 console speed is 9600 baud
13 Boot default ROM software if network boot fails
14 IP broadcasts do not have network numbers
15 Diagnostic mode disabled

در حالت عادی مقدار آن ox2102 می باشد 0010،0001،0000،0010
در این اموزش چگونگی پیکر بندی یک روتر را برای شما بیان میکنم . این اموزش از انجایی که با مثال بسیار شیرین تر مینماید فرض را بر این گرفته ام که شما از روتر EtherFast Cable/DSL استفاده میکنید . با استفاده از این روتر میتوانید سرعت اینترنت خود را بین 253 کاربر تقسیم کنید .
ابتدا سراغ کابل بندی این روتر میرویم . کابلهای شبکه همانطور که میدانید برای اتصال PC ها در شبکه های اترنت به کار میروند بنابراین میتوان منابعی اصلی مانند پرینتر و دسترسی به اینترنت را بین کامپیوتر هایی که در شبکه قرار دارند به اشتراک گذاشت . اینکه شما در شبکه خود از چه کابلی استفاده کنید بسیار مهم است چراکه در صورت عدم انتخاب صحیح کابل از سرعت و کیفیت مطلوب برخوردار نخواهید شد .
کابلهای شبکه در انواع و درجه های متفاوتی عرضه شده اند که به انها categories میگویند . Category 5 یا همان Cat5 قابل اطمینان ترین کابل است که شما میتوانید این کابل را از بیرون با قیمتی مناسب تهیه کنید .
این کابلها از نوع کابلهای جفت شده به هم میباشند چرا که سیم هایی که درون این کابل هستند بصورت جفت شده قرار دارند میتوانید برای انواع کابلها به مقاله مربوطه مراجعه کنید
کابلهای Cat5 با اتصال دهنده های RJ-45 هستند که درون پورتهای RJ-45 جای میگیرند . پورتهای RJ-45 ساده ترین و در عین حال بهترین و معمولترین پورتهای رابط درشبکه برای اتصال دو PC میباشند مودم های کابلی و DSL نیز از پورتهای RJ-45 برای اتصال به اینترنت استفاده میکنند . پورت RJ-45 را میتوانید روی کارت شبکه یا هاب و یا سوئیچ های خود پیدا کنید که در این مقوله انرا روی روتر خود میبینید .
اما برای اینکه بفهمید کابل شما از کدام نوع است یعنی از نوع Straight-Through یا از نوع CrossOver-Cable است . دو سر کابل را گرفته و کنار هم قرار دهید اگر کابل شما از نوع Straghit-Throgh بود سیم های همرنگ با هم در دوسر کابل از نظر مکانی تطبیق میکنند . اما اگر از نوع CrossOver بود این سیم ها به نظم و ترتیب رنگ نخواهند بود .
برای درک منظورم از عکس های زیر دیدن کنید در ضمن با استفاده از عکس های زیر میتوانید با داشتن سوکت دو سر سیم RJ-45 این کابل را خودتان بسازید تا چنان هزینه بر هم نباشد !
و اما اینکه برای شروع نصب باید بدانید که چه چیزهایی دارید یا ندارید برای شروع با هم ملزومات را مرور میکنیم :
قبل از تنظیمات روتر مطمئن شوید که از مقدار لازم کابل شبکه برای اتصال مودم به روتر و هر PC به شبکه یا روتر برداشته اید .
در ضمن شما برای هر PC به یک کارت شبکه نیز نیازمندید .
بعضی کابلها یا مودم های DSL از کابلهای CrossOver برای اتصال به روتر استفاده میکنند . بنابراین حتما چک کنید که از چه نوع کابلی استفاده میکنید .
وقتی موفق به اتصال دو سخت افزار به همدیگر از طریق کابلها شدید همیشه در صورت منطبق شدن این دو با هم چراغ LED لینک روشن خواهد شد برای مثال چراغ WAN LINK در صورت درست بودن اتصال مودم و روتر روشن میشود . در ضمن احتمالا یک چراغ هم روی کارت شبکه خود برای فایند موفقیت خواهید داشت .
نکته ای که در این قسمت حیاتی به نظر میرسد استفاده از کابلهای هم نوع برای اتصال با روتر میباشد در صورت هر گونه اشکال در بخظ کابل بندی اتصالات شما با مشکل مواجه خواهد شد .
حال برای اتصال کابل ها یا مودم به روتر اماده میشویم .
ابتدا اداپتور برق را که وظیفه تامین برق روتر شما دارد را به پشت روتر خود بزنید . بعد از اتصال برای انکه از تامین شدن برق روتر خود مطمئن شوید به چراغ LED روی روتر نگاه کنید تا ببینید برق در روتر جاری شده است یا خیر . در ضمن یادتان باشد هر گاه خواستید دو سخت افزار را به هم متصل کنید حتما چراغ link را چک کنید و از روشن بودن ان برای امادگی اتصالی مناسب اگاهی داشته باشید . حال باید مودم یا کارت شبکه خود را به روتر متصل کنید . یکی از سرهای کابل RJ-45 را در مودم دی اس ال خود بزنید و سر دیگر را به پورت WAN روتر وصل کنید . شکل زیر درگاه ورودی مودم DSL شما را نشان میدهد .

نکته دیگر که حائز اهمیت است کابل مودم DSL شماست که باید به فقط به پورت WAN متصل شود جراکه روتر دیگر پورت ها را برای شناسایی مودم استفاده نمیکند .
شکل زیر پورت WAN شما را برای یک روتر چهار پورتی نمایش میدهد :

بعد از انکه از اتصال روتر با برق مطمئن شدید مودم DSL راروشن کنید و به چراغ LED لینک WAN نگاه کنید اگر روشن بود یعنی اتصال با روتر از لحاظ فیزیکی عاری از نقص است .
حال نوبت به ان رسیده است که کامپیوترهایتان را به روتر متصل کنید . برای هر PC به یک کابل شبکه نیازمندید برای سوئیچها و هابهایی که میخواهید به روتر متصل کنید نیز به یک کابل برای اتصال با پورت RJ-45 نیازمندید .
برای اتصال روتر با تنها یک کامپیوتر پورت RJ-45 را با کارت شبکه کامپیوتر متصل کنید و سر دیگر کابل را نیز به standard RJ-45 port روتر متصل کنید. تمامی پورت ها علاوه بر پورت WAN و Uplink از نوع RJ-45 استاندارد هستند برای روتری که تنها یک پورت دارد از پورت LAN برای اتصال استفاده کنید . باری اتصال هاب یا سوئیچ نیز از همان روش فوق استفاده میکنید یعنی یک سر سیم را به پورتRJ وصل میکنید و سر دیگر را به پورت uplink روتر وصل کنید . اگر شما یک روتریک پورتی دارید و تنها پورت باقیمانده روی هاب یا سوئیچ شما پورت Uplink میباشد کابل را به پورت Uplink متصل کنید و روتر را نیز به پورت LAN و از انجا سوئیچ را به straight mode II تغییر دهید .
وقتی از پورت Uplink روتر استفاده میکنید از پورت کناری ان برای اتصال استفاده نکنید چراکه سیم پیچی داخلی انها با همدیگر در ارتباط هستند و در یک لحظه تنها یکی از انها میتواند مورد استفاده قرار بگیرد . بنابراین از پورت کناری ان یعنی فرض کنید یکی درمیان کابلها را میبندید . به شکل نگاهی بیندازید اینکار به بهینه سازی عملکرد روتر شما کمک میکند وگرنه اشکال عمده ای در کارکرد روتر ایجاد نمیکند

پس از اتصال از روشن شدن تمامی چراغهای LED پورتها اگاهی کامل کسب کنید . در ضمن هاب یا سوئیچ شما نیز چراغی برای اعلام صحت اتصال دارد انرا نیز نگاه کنید تا مطمئن شوید
حال نوبت به ان رسیده است تا روتر را به اینترنت متصل کنیم . ..
در رابطه با تنظیمات TCP/IP قبل از دستکاری حتما این تنظیمات را در جایی نگهداری کنید چراکه بعدا در صورتیکه موفق به ادامه نشدید حداقل بتوانید با تنظیمات قبلی تا زمان رفع اشکال به کارتان ادامه دهید . قبل از نصب روتر حتما قبل از ان اگر از پRوکSی سرور استفاده میکنید انرا بردارید نرم افزارهایی که وظیفه Firewalling دارند را نیز بردارید یا غیر فعال کنید . و نرم افزار های اینترنت login مثل winpoel یا intranet 300 را نیز از کار بیاندازید .
اگر از اینترنت اکسپلورر استفاده میکنید به ادرس زیر بروید
Start>Settings> Control Panel> Internet Options > connections > lan settings
تمامی چک مارک های این پنجره را پاک کنید . بعد از ان از مرورگر خود که جلویتان باز است به tools و internet options برگردید و گزینه never dial a connection را از زبانه connections پیدا کرده و تیک بزنید .
برای netscae navigator میتوانید به منوی edit رفته و preferences را پیدا کنید و از انجا به proxies بروید و روی direct connection to the internet را کلیک کنید .
اگر از ویندوز 98 به پایین استفاده میکنید به ترتیبی که میگویم عمل کنید :
تمامی تنظیماتی که عوض میکنید را یادداشت کنید تا بعدا با مشکل مواجه نشوید :
روی network neighborhood کلیک راست کنید و گزینه properties را انتخاب کنید . TCP/IP را برای اداپتور شبکه انتخاب کنید و گزینه properties را از انجا کلیک کنید .
رو ی زبانه address کلیک کنید و Obtain an IP address automatically را انتخاب کنید .
زبانه GateWay را انتخاب کنید و اگر گزینه ای با نام Installed gateway دیدید را با دکمه remove پاک کنید .
روی زبانه DNS کلیک کنید و گزینه Disable DNS راا نتخاب کنید . و سپس Ok بزنید .
اگر از ویندوز NT استفاده میکنید :
کلیه تنظیماتی که تغییر میدهید را جایی یادداشت کنید :
روی Network neighborhood کلیک راست کنید و properties را انتخاب کنید . به زبانه پروتوکول بروید و TCP/ip را انتخاب کنید و properties را بزنید در زبانه IP address گزینه Obtain An IP address را انتخاب کنید . هر gateway که دیدید را نیز پاک کنید .
اگر از ویندوز 2000 استفاده میکنید بروی My network places کلیک راست کنید و properties را انتخاب کنید روی Local Area Connection دو بار کلیک کنید تا به روتر وصل شوید . روی دکمه properties کلیک کنید و از properties گزینه TCP/ip گزینه Obtain An ip address automatically را انتخاب کنید .
احتمال میرود ویندوز شما از شما ادرس فایلهای ویندوز را بخواند که انرا به ادرس مربوطه راهنمایی میکنید و سپس کامپیوتر را دوباره راه اندازی میکنید . حال یک مرورگر باز کنید اکنون باید به اینترنت وصل شوید اگر نشدید مقداری تنظیمات روتر را تغییر دهید . بعضی کامپیوتر ها باید تنظیماتی علاوه بر انچه در فوق گفته شد باید اعمال شود بر انها که باید ان کارها را نیز بکنید . آموزش کامل نصب کردن روتر (Router)

آموزش کامل نصب کردن روتر (Router)


در این آموزش چگونگی پیکر بندی یک روتر را برای شما بیان میکنیم. این اموزش از انجایی که با مثال بسیار شیرین تر مینماید فرض را بر این گرفته ایم که شما از روتر EtherFast Cable/DSL استفاده میکنید . با استفاده از این روتر میتوانید سرعت اینترنت خود را بین 253 کاربر تقسیم کنید.

ابتدا سراغ کابل بندی این روتر میرویم . کابلهای شبکه همانطور که میدانید برای اتصال PC ها در شبکه های اترنت به کار میروند بنابراین میتوان منابعی اصلی مانند پرینتر و دسترسی به اینترنت را بین کامپیوتر هایی که در شبکه قرار دارند به اشتراک گذاشت . اینکه شما در شبکه خود از چه کابلی استفاده کنید بسیار مهم است چون که در صورت عدم انتخاب صحیح کابل از سرعت و کیفیت مطلوب برخوردار نمی شوید.

کابلهای شبکه در انواع و درجه های متفاوتی عرضه شده اند که به انها categories میگویند . Category 5 یا همان Cat5 قابل اطمینان ترین کابل است که شما میتوانید این کابل را از بیرون با قیمتی مناسب تهیه کنید.این کابلها از نوع کابلهای جفت شده به هم میباشند چرا که سیم هایی که درون این کابل هستند بصورت جفت شده قرار دارند میتوانید برای انواع کابلها به مقاله مربوطه مراجعه کنید

کابلهای Cat5 با اتصال دهنده های RJ 45 هستند که درون پورتهای RJ 45 جای میگیرند . پورتهای RJ 45 ساده ترین و در عین حال بهترین و معمولترین پورتهای رابط درشبکه برای اتصال دو PC میباشند مودم های کابلی و DSL نیز از پورتهای RJ 45 برای اتصال به اینترنت استفاده میکنند . پورت RJ 45 را میتوانید روی کارت شبکه یا هاب و یا سوئیچ های خود پیدا کنید که در این مقوله انرا روی روتر خود میبینید .

اما برای اینکه بفهمید کابل شما از کدام نوع است یعنی از نوع Straight Through یا از نوع CrossOver Cable است . دو سر کابل را گرفته و کنار هم قرار دهید اگر کابل شما از نوع Straghit Throgh بود سیم های همرنگ با هم در دوسر کابل از نظر مکانی تطبیق میکنند . اما اگر از نوع CrossOver بود این سیم ها به نظم و ترتیب رنگ نخواهند بود.

و اما اینکه برای شروع نصب باید بدانید که چه چیزهایی دارید یا ندارید برای شروع با هم ملزومات را مرور میکنیم:

قبل از تنظیمات روتر مطمئن شوید که از مقدار لازم کابل شبکه برای اتصال مودم به روتر و هر PC به شبکه یا روتر در اختیار دارید. در ضمن شما برای هر PC به یک کارت شبکه نیز نیازمند هستید.

بعضی کابلها یا مودم های DSL از کابلهای CrossOver برای اتصال به روتر استفاده میکنند . بنابراین حتما چک کنید که از چه نوع کابلی استفاده میکنید.وقتی موفق به اتصال دو سخت افزار به همدیگر از طریق کابلها شدید همیشه در صورت منطبق شدن این دو با هم چراغ LED لینک روشن خواهد شد برای مثال چراغ WAN LINK در صورت درست بودن اتصال مودم و روتر روشن میشود . در ضمن احتمالا یک چراغ هم روی کارت شبکه خود برای فایند موفقیت خواهید داشت .

نکته ای که در این قسمت حیاتی به نظر میرسد استفاده از کابلهای هم نوع برای اتصال با روتر میباشد در صورت هر گونه اشکال در بخظ کابل بندی اتصالات شما با مشکل مواجه خواهد شد .حال برای اتصال کابل ها یا مودم به روتر اماده میشویم .ابتدا اداپتور برق را که وظیفه تامین برق روتر شما دارد را به پشت روتر خود بزنید . بعد از اتصال برای انکه از تامین شدن برق روتر خود مطمئن شوید به چراغ LED روی روتر نگاه کنید تا ببینید برق در روتر جاری شده است یا خیر . در ضمن یادتان باشد هر گاه خواستید دو سخت افزار را به هم متصل کنید حتما چراغ link را چک کنید و از روشن بودن ان برای امادگی اتصالی مناسب اگاهی داشته باشید . حال باید مودم یا کارت شبکه خود را به روتر متصل کنید . یکی از سرهای کابل RJ 45 را در مودم دی اس ال خود بزنید و سر دیگر را به پورت WAN روتر وصل کنید . شکل زیر درگاه ورودی مودم DSL شما را نشان میدهد .

نکته دیگر که حائز اهمیت است کابل مودم DSL شماست که باید به فقط به پورت WAN متصل شود جراکه روتر دیگر پورت ها را برای شناسایی مودم استفاده نمیکند.شکل زیر پورت WAN شما را برای یک روتر چهار پورتی نمایش میدهد:

بعد از انکه از اتصال روتر با برق مطمئن شدید مودم DSL راروشن کنید و به چراغ LED لینک WAN نگاه کنید اگر روشن بود یعنی اتصال با روتر از لحاظ فیزیکی عاری از نقص است .حال نوبت به ان رسیده است که کامپیوترهایتان را به روتر متصل کنید . برای هر PC به یک کابل شبکه نیازمندید برای سوئیچها و هابهایی که میخواهید به روتر متصل کنید نیز به یک کابل برای اتصال با پورت RJ 45 نیازمندید.برای اتصال روتر با تنها یک کامپیوتر پورت RJ 45 را با کارت شبکه کامپیوتر متصل کنید و سر دیگر کابل را نیز به standard RJ 45 port روتر متصل کنید. تمامی پورت ها علاوه بر پورت WAN و Uplink از نوع RJ 45 استاندارد هستند برای روتری که تنها یک پورت دارد از پورت LAN برای اتصال استفاده کنید . باری اتصال هاب یا سوئیچ نیز از همان روش فوق استفاده میکنید یعنی یک سر سیم را به پورتRJ وصل میکنید و سر دیگر را به پورت uplink روتر وصل کنید .

اگر شما یک روتریک پورتی دارید و تنها پورت باقیمانده روی هاب یا سوئیچ شما پورت Uplink میباشد کابل را به پورت Uplink متصل کنید و روتر را نیز به پورت LAN و از انجا سوئیچ را به straight mode II تغییر دهید.وقتی از پورت Uplink روتر استفاده میکنید از پورت کناری ان برای اتصال استفاده نکنید چراکه سیم پیچی داخلی انها با همدیگر در ارتباط هستند و در یک لحظه تنها یکی از انها میتواند مورد استفاده قرار بگیرد . بنابراین از پورت کناری ان یعنی فرض کنید یکی درمیان کابلها را میبندید . به شکل نگاهی بیندازید ( اینکار به بهینه سازی عملکرد روتر شما کمک میکند وگرنه اشکال عمده ای در کارکرد روتر ایجاد نمیکند)

پس از اتصال از روشن شدن تمامی چراغهای LED پورتها اگاهی کامل کسب کنید . در ضمن هاب یا سوئیچ شما نیز چراغی برای اعلام صحت اتصال دارد انرا نیز نگاه کنید تا مطمئن شوید. حال نوبت به ان رسیده است تا روتر را به اینترنت متصل کنیم.

در رابطه با تنظیمات TCP/IP قبل از دستکاری حتما این تنظیمات را در جایی نگهداری کنید چراکه بعدا در صورتیکه موفق به ادامه نشدید حداقل بتوانید با تنظیمات قبلی تا زمان رفع اشکال به کارتان ادامه دهید . قبل از نصب روتر حتما قبل ازآن اگر از پRوکSی سرور استفاده میکنید انرا بردارید نرم افزارهایی که وظیفه Firewalling دارند را نیز بردارید یا غیر فعال کنید . و نرم افزار های اینترنت login مثل winpoel یا intranet 300 را نیز از کار بیاندازید.اگر از اینترنت اکسپلورر استفاده میکنید به ادرس زیر بروید:

Start>Settings> Control Panel> Internet Options > connections > lan settings تمامی چک مارک های این پنجره را پاک کنید . بعد از ان از مرورگر خود که جلویتان باز است به tools و internet options برگردید و گزینه never dial a connection را از زبانه connections پیدا کرده و تیک بزنید.برای netscae navigator میتوانید به منوی edit رفته و preferences را پیدا کنید و از انجا به proxies بروید و روی direct connection to the internet را کلیک کنید.

اگر از ویندوز 98 به پایین استفاده میکنید به ترتیبی که میگویم عمل کنید:

تمامی تنظیماتی که عوض میکنید را یادداشت کنید تا بعدا با مشکل مواجه نشوید:

روی network neighborhood کلیک راست کنید و گزینه properties را انتخاب کنید . TCP/IP را برای اداپتور شبکه انتخاب کنید و گزینه properties را از انجا کلیک کنید.رو ی زبانه address کلیک کنید و Obtain an IP address automatically را انتخاب کنید.زبانه GateWay را انتخاب کنید و اگر گزینه ای با نام Installed gateway دیدید را با دکمه remove پاک کنید.روی زبانه DNS کلیک کنید و گزینه Disable DNS راا نتخاب کنید . و سپس Ok بزنید.

اگر از ویندوز NT استفاده میکنید:

کلیه تنظیماتی که تغییر میدهید را جایی یادداشت کنید:

روی Network neighborhood کلیک راست کنید و properties را انتخاب کنید . به زبانه پروتوکول بروید و TCP/ip را انتخاب کنید و properties را بزنید در زبانه IP address گزینه Obtain An IP address را انتخاب کنید . هر gateway که دیدید را نیز پاک کنید.اگر از ویندوز 2000 استفاده میکنید بروی My network places کلیک راست کنید و properties را انتخاب کنید روی Local Area Connection دو بار کلیک کنید تا به روتر وصل شوید . روی دکمه properties کلیک کنید و از properties گزینه TCP/ip گزینه Obtain An ip address automatically را انتخاب کنید.احتمال میرود ویندوز شما از شما ادرس فایلهای ویندوز را بخواند که انرا به ادرس مربوطه راهنمایی میکنید و سپس کامپیوتر را دوباره راه اندازی میکنید . حال یک مرورگر باز کنید اکنون باید به اینترنت وصل شوید اگر نشدید مقداری تنظیمات روتر را تغییر دهید . بعضی کامپیوتر ها باید تنظیماتی علاوه بر انچه در فوق گفته شد باید اعمال شود بر انها که باید ان کارها را نیز بکنید.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  روتر میکروتیک چیست و چه کاربردی دارد؟
  راه‌اندازی اجباری تلفن همراه
  چگونه به تنظیمات روتر وای‎فای خود دسترسی پیدا کنیم؟
  چگونه یک فروشگاه اینترنتی موفق راه اندازی کنیم؟
  آشنایی با مدیریت ارتباط با مشتری CRM
  راه‌های مختلف برای بستن و راه‌اندازی مجدد اکسپلورر در ویندوز !
  4راه جالب برای راه اندازی مجددپروسه ی windows explorer
  آشنایی با 5 ترفند جالب گوگل
  آشنایی با امنیت دو مرحله‌ای گوگل +آموزش تصویری
  آشنایی با مفهوم رزولوشن در لپ تاپ

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان